  • 1. Data: 2016-12-21 17:36:28
    Temat: Petla masy
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Sa trzy uklady:

    - przetwornica podnoszaca napiecie
    - przedwzmacniacz
    - koncowka mocy (kl. D)

    Przetwornica zasila i koncowke i przedwzmacniacz z tego samego napiecia
    (symetrycznego). Przedwzmacniacz daje sygnal na koncowke kablem
    ekranowanym - ekran polaczony do masy przy przedwzmacniaczu i przy
    koncowce.

    Czy z obwodu masy nie zrobi sie wtedy petla? Czy ekran przewodu
    sygnalowego powinien byc podlaczony do masy i przy przedwzmacniaczu i przy
    koncowce? Jezeli nie, to gdzie go zostawic, a gdzie odlaczyc?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-12-21 17:40:16
    Temat: Re: Petla masy
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Dec 2016 16:36:28 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Czy z obwodu masy nie zrobi sie wtedy petla? Czy ekran przewodu
    > sygnalowego powinien byc podlaczony do masy i przy przedwzmacniaczu i przy
    > koncowce? Jezeli nie, to gdzie go zostawic, a gdzie odlaczyc?

    Nie ma metody, wszystko eksperyment.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-12-21 17:44:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >koncowce.

    >Czy z obwodu masy nie zrobi sie wtedy petla?

    Sie zrobi, ale czy zaszkodzi ... nie powiedziane.
    Z kolei jak nie polaczysz, to tez moze zaszkodzic.

    Duzo zalezy od rozplanowania tej koncowki.

    P.S. Jak pisalem - patrze na sterownik do pralki ... jakie tam cuda
    sciezka masy wywija ... no ale sie zmiescili w jednej warstwie :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-12-22 08:51:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 21.12.2016 o 17:36, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > sygnalowego powinien byc podlaczony do masy i przy przedwzmacniaczu i przy
    > koncowce? Jezeli nie, to gdzie go zostawic, a gdzie odlaczyc?

    na Yt znajdź sobie kanał rs elektronika, tam jest to szczegółowo
    wyjaśnione.

    ToMasz

  • 5. Data: 2016-12-22 13:50:44
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 21 grudnia 2016 17:40:19 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Nie ma metody, wszystko eksperyment.
    > --

    Hęęę..??!!

  • 6. Data: 2016-12-22 14:05:46
    Od: w systemie siła 'PO/EU <N...@g...pl>

    opowiedz mu lepiej o pomijaniu bajtu w usb...

  • 7. Data: 2016-12-23 12:46:03
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Sie zrobi, ale czy zaszkodzi ... nie powiedziane.
    > Z kolei jak nie polaczysz, to tez moze zaszkodzic.
    >
    > Duzo zalezy od rozplanowania tej koncowki.

    Ta końcówka to L-15D-PRO z Aliexpress. Masa między zasilaniem i wejściem
    idzie prosto, po drodze jest tylko kondensator wygładzający zasilanie.

    Wygląda to tak:

    http://www.chmurka.net/r/l-15d-pro-back.jpg

    > P.S. Jak pisalem - patrze na sterownik do pralki ... jakie tam cuda
    > sciezka masy wywija ... no ale sie zmiescili w jednej warstwie :-)

    Pokaż :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 8. Data: 2016-12-23 13:26:13
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> wrote:

    > na Yt znajdź sobie kanał rs elektronika, tam jest to szczegółowo
    > wyjaśnione.

    Znalazłem na siostrzanym kanale (ReduktorSzumu), od 6:25:

    https://www.youtube.com/watch?v=THD79hmODlQ

    Na RS Elektronika jest tylko to (niewiele o pętli):

    https://www.youtube.com/watch?v=jzcM9hj9Uec

    I tu na początku: https://www.youtube.com/watch?v=G_3W4IdMnnU

    Chyba na razie podłączę, a jak będzie problem, to wtedy rozłączę ekran
    (przy filtrze)...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 9. Data: 2016-12-23 13:52:02
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2016-12-21 o 17:36, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > sygnalowego powinien byc podlaczony do masy i przy przedwzmacniaczu i przy
    > koncowce? Jezeli nie, to gdzie go zostawic, a gdzie odlaczyc?

    Pętla niestety raczej powstanie. Ja bym zostawił w przewodzie sygnałowym
    masę przedwzmacniacza. Gdzieś o tym czytałem, ale sobie teraz nie przypomnę.

  • 10. Data: 2016-12-23 17:32:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > sygnalowego powinien byc podlaczony do masy i przy przedwzmacniaczu i przy
    > koncowce? Jezeli nie, to gdzie go zostawic, a gdzie odlaczyc?

    Z tym zawsze jest kupa rozważań - co lepiej? W zasadzie nie ma dobrego
    rozwiązania i trzeba eksperymentować. Swego czasu była sugestia
    rozdzielenia masy sygnałowej i mocy małym rezystorem, perełką ferrytowa
    i takie różne kombinacje. Tak naprawdę to przy dobrze rozplanowanej
    topologii pętla masy nie powinna być groźna, ale trzeba się liczyć nawet
    z możliwością wzbudzenia układu i koniecznością tłumienia w.cz. na
    kablach. Warto też pamiętać o takim wynalazku jakim jest ferryt - też
    może pomóc. Generalnie rozsądnie trzeba rozplanować - z jednej strony
    jak najmniejsza powierzchnia pętli, z drugiej oddalenie przewodów
    sygnałowych od mocy.
    W Twoim przypadku, jeżeli mowa o połączeniu tylko dwóch płytek i
    zasilacza - nie powinno być większych problemów o ile tylko będziesz
    przestrzegał podstawowych zasad, tzn pamiętał że przez masę też płynie
    prąd i tam, gdzie ma się zamykać duży prąd nie należy prowadzić małego
    prądu.

    Pozdrawiam

    DD