  • 1. Data: 2010-02-27 22:12:53
    Temat: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?
    Od: Freddie Chopin <W...@S...op.pl>

    Pozwolę sobie rozpocząć tutaj identyczny wątek jak na forum elektrody,
    gdyż to m.in. z tej grupy czerpałem "dobre opinie" o firmach w których
    zamawiałem.
    Temat na forum elektrody (z fotkami) -
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=157
    9983

    Zakładam ten temat, bo jestem załamany tym co się produkuje jako płytki PCB.

    Właśnie dziś dotarły do mnie płytki z trzeciej już firmy (liczę tylko te
    z którymi miałem styk prywatnie) i... brak słów... Płytki pochodzą z
    Chin, firma nazywa się PCBCART i w całym necie nie znalazłem o nich ANI
    JEDNEJ złej opinii - same superlatywy, a naprawdę długo szukałem opinii,
    żeby się nie naciąć. A co dostałem? Pierwsze co rzuca się w oczy, czyli
    warstwa opisu - BEZNADZIEJNA! Na praktycznie każdej płytce przesunięta
    (ciężko znaleźć płytkę na której nie nachodzi na pady), na większej
    części rozlana (plamy, rozlane litery, zmazane litery, itp.). Patrzymy
    głębiej i o ile miedź na większości płytek wygląda bardzo dobrze, to na
    oko 25% ma cięte zwarcia i to często więcej niż jedno na płytce (płytki
    są testowane, więc wiedzą gdzie poprawiać). Nie mogę się chyba
    przyczepić do otworów (są dosyć precyzyjne) i do soldermaski (jest
    soldermaska między padami w LQFP48, czego dotychczas nie widziałem).
    Praktycznie każda płytka jest źle wycięta - z jednej strony wszystkie
    mają zbyt dużo laminatu.

    Poprzednio zamawiałem płytki w polskiej firmie Elpin. Nawet na
    elektrodzie można znaleźć opinie, że to jedna z najlepszych firm w
    naszym kraju. Wg moich doświadczeń 15-25% płytek ma zwarcie (raczej
    jedno małe), więc trzeba sobie je sobie znaleźć (zwykle PO lutowaniu, bo
    jakżeby inaczej...) i przeciąć. Soldermaska przesunięta, oczywiście nie
    ma mowy o soldermasce między padami (gdy przerwa między nimi wynosi
    0.25mm). Otwory lekko przesunięte (nie są centralnie na środku padów).
    Warstwa opisu przesunięta znacznie (choć mniej niż w PCBCART), często
    wchodzi na pady, czasem rozlana, ale ogólnie w miarę wyraźna. Na moje
    zastrzeżenia co do przesuniętej soldermaski dowiedziałem się, że
    "tolerancja wynosi +/-Xmm", a to przecież nie problem, że w 99% płytek
    jest akurat maksymalnie przesunięte...

    Na samym początku zamawiałem w firmie Gama (drukowane.pl), o której
    akurat można znaleźć dużo złych opinii. Zamawiałem tam chyba 4 razy,
    przy czym naprawdę beznadziejne były dopiero te ostatnie płytki.
    Jednak... Soldermaska bardzo kiepskiej jakości (można zdrapać bez
    większych problemów!), zawsze ma jakiś taki dziwny kolor (zamiast
    czerwonego - różowy), choć chyba była między gęsto położonymi padami.
    Warstwa opisu (na tych dobrych seriach) lekko rozlana, ale przynajmniej
    tam gdzie być powinna i nie wchodziła na pady. W pierwszych trzech
    seriach chyba nie trafiały się zwarcia, ostatnia była tragiczna pod tym
    względem. Resztę opinii można przeczytać w necie, łatwo znaleźć.

    A teraz moje pytanie:

    Czy w ogóle istnieje firma, która robi porządne płytki? Interesuje mnie
    firma, która obsłuży osoby prywatne z niewielkimi (ale nie małymi!)
    zamówieniami (kilkanaście - kilkadziesiąt dm2), za które policzy
    rozsądną cenę (wiem, że jakość kosztuje i chcę za nią zapłacić, ale na
    razie płacę całkiem sporo, a jakości jakoś nie ma). Firma nie musi być w
    Polsce, nie musi być nawet w EU - obojętne. Możliwości technologiczne
    jakie mnie interesują są chyba standardowe - ścieżki / raster 0.25mm,
    otwory 0.4mm, annual ring 0.3mm, różne kolory soldermasek i opisów, DUŻA
    PRECYZJA, ~0 ZWARĆ, WYSOKA JAKOŚĆ, rozsądna cena (nie mają być super
    tanie, ale nie będę płacił jak za sztabki złota).

    Wydaje mi się, że nie wymagam kosmosów, jednak jakoś do tej pory nie
    znalazłem... Może to kwestia tego, że jestem osobą prywatną i firmy się
    ze mną nie liczą? Może mam zbyt małe zamówienia? Może jednak wymagam
    kosmosów? Wziąłem sobie teraz nawet do ręki jakieś stare karty PCI z
    kompa i owszem - warstwa opisu jest lekko przesunięta (w końcu nie jest
    krytycznie ważna), w jednej nawet lekko wchodzi na pady, ale wygląda ona
    100x lepiej niż to co ja dostaję.

    W pracy zamawiamy płytki prototypowe z firmy Satland (prototypy.com) i
    muszę powiedzieć, że są chyba lepsze niż wszystkie płytki które
    zamawiałem osobiście z trzech powyższych firm. Płytki z masowej
    produkcji są już robione gdzieś w Chinach (zamawiane przez kooperanta,
    więc nie wiem gdzie) i wyglądają super, choć te które widziałem nie
    miały akurat warstwy opisu...

    Proszę tylko o opinie potwierdzone własnym doświadczeniem (najlepiej ze
    zdjęciami), bo - jak już pisałem - o dwóch firmach w których zamawiałem
    znaleźć można jedynie dobre opinie, a rzeczywistość jednak nie jest taka
    piękna.

    4\/3!!

  • 2. Data: 2010-02-27 22:41:13
    Temat: Re: Płytki PCB - jaka firma jest NAPRAWDĘ dobra?
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Chyba miales po prostu pecha !
    Z polskich plytkarzy moge polecic Elseko, jak zamawiam w chinach to
    zawsze z testowaniem i nigdy nie dostalem zonka.

  • 3. Data: 2010-02-27 23:00:44
    Od: Freddie Chopin <W...@S...op.pl>

    On 2010-02-27 23:41, wirefree wrote:
    > Chyba miales po prostu pecha !

    Oby tak było... PCBCART obecnie robi 87% płytek z mojego zamówienia
    ponownie w ramach reklamacji (po przesortowaniu wyszło mi, że pozostałe
    13% może być) i mam nadzieję, że będą o wiele lepsze niż te pierwsze, bo
    jak nie, to kasa w błoto, płytki do kosza i kolejny "ślepy strzał" w
    kolejną firmę...

    Na taką ewentualność rozważam firmy Kono, Faldruk albo Hatron. O ile o
    dwóch pierwszych można znaleźć kilka dobrych (i złych) opinii, to o
    firmie Hatron nic ciekawego nie udało mi się wyszukać, więc bardzo
    chętnie przeczytał bym jakieś info o niej, a najchętniej oczywiście
    zobaczyłbym zdjęcie jakiejś płytki od nich (z opisem). Oczywiście świeże
    opinie o tych dwóch pierwszych (jak i innych [; ) firmach też są mile
    widziane!

    > Z polskich plytkarzy moge polecic Elseko, jak zamawiam w chinach to
    > zawsze z testowaniem i nigdy nie dostalem zonka.

    Wydaje mi się, że to nie ten kaliber - zamawiało u nich koło naukowe u
    nas na studiach i nie wspominają tego zbyt dobrze. Nawet mam w
    szufladzie kilka urządzeń z płytkami z tej firmy. Opis oczywiście
    przesunięty, choć lekko. Firma raczej preferuje wielkie zamówienia - tak
    słyszałem.

    pozdr.

  • 4. Data: 2010-02-27 23:33:50
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Freddie Chopin pisze:

> [...]
    > szufladzie kilka urządzeń z płytkami z tej firmy. Opis oczywiście
    > przesunięty, choć lekko. Firma raczej preferuje wielkie zamówienia - tak

    Jesli cie stac to moze byc technoserwis http://www.technoservice.com.pl/.

    To sa plytki 2 warstwowe ?

  • 5. Data: 2010-02-28 03:10:23
    Od: "mariusz" <m...@l...com>

    "Freddie Chopin" <W...@S...op.pl> wrote in message

> [...]
    > którymi miałem styk prywatnie) i... brak słów... Płytki pochodzą z Chin,
    > firma nazywa się PCBCART i w całym necie nie znalazłem o nich ANI JEDNEJ

    bo to prawda. żadna polska firma. u nas jak ci zrobią to czasem od zwarć
    zwariujesz. szkoda gadać. rób w chinach.

  • 6. Data: 2010-02-28 08:01:13
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    mariusz pisze:
    > "Freddie Chopin" <W...@S...op.pl> wrote in message

    > bo to prawda. żadna polska firma. u nas jak ci zrobią to czasem od zwarć
    > zwariujesz. szkoda gadać. rób w chinach.

    Już o tym pisałem kiedyś, ale napiszę raz jeszcze: podobnie jest z
    zamawianiem elementów optycznych (kliny, pryzmaty, soczewki etc) dobrej
    jakości na zamówienie wg. opisu. Polski szlifierz zacznie od marudzenia,
    że będzie drogo i trudno coś takiego zrobić. Potem będzie się ociągał z
    zamówieniem, zrobi niechlujnie. Chińczyk odpowiada na e-mail po 15
    minutach (niezależnie o jakiej porze napiszesz do niego!), zrobi
    wszystko precyzyjnie i taniej niż Polak, całe zamówienie jest tańsze i
    szybsze. I jeszcze kartkę na święta przyśle. W Polsce opłaca się tylko
    ziemniaki i chleb kupować.

    --
    Filip.

  • 7. Data: 2010-02-28 09:04:15
    Od: Freddie Chopin <W...@S...op.pl>

    On 2010-02-28 00:33, wirefree wrote:
    > Jesli cie stac to moze byc technoserwis http://www.technoservice.com.pl/.

    Może i bym chciał, ale firma ta nawet nie zrobi wyceny dla prywatnej
    osoby...

    > To sa plytki 2 warstwowe ?

    Tak.

    pozdr.

  • 8. Data: 2010-02-28 09:05:42
    Temat: Re: P?ytki PCB - jaka firma jest NAPRAWD? dobra?
    Od: Freddie Chopin <W...@S...op.pl>

    On 2010-02-28 04:10, mariusz wrote:
    > bo to prawda. ?adna polska firma. u nas jak ci zrobi? to czasem od zwar?
    > zwariujesz. szkoda gada?. r?b w chinach.

    Chyba niezbyt się zrozumieliśmy... Płytki które były bezpośrednim
    impulsem do powstania tego wątku są właśnie z Chin. Są gorsze niż te z
    PL (no, może lepsze trochę niż niektóre zamówienia z Gamy).

    pozdr.

  • 9. Data: 2010-02-28 10:01:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Feb 2010 10:04:15 +0100, Freddie Chopin wrote:

    >Może i bym chciał, ale firma ta nawet nie zrobi wyceny dla prywatnej
    >osoby...

    podajesz, imie, nazwisko, nip - i trudno cie odroznic od firmy.
    Chyba ze firma zechce regon, albo oswiadczenie ze jestes platnikiem
    VAT, bo inaczej musi wystawic paragon z kasy fiskalnej ..

    J.

  • 10. Data: 2010-02-28 10:03:06
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Chyba niezbyt się zrozumieliśmy... Płytki które były bezpośrednim
    > impulsem do powstania tego wątku są właśnie z Chin. Są gorsze niż te z
    > PL (no, może lepsze trochę niż niektóre zamówienia z Gamy).

    Może wybrałeś złą firmę.
    Zamawiamy płytki na Tajwanie od wielu lat. Łącznie było tego
    kilkadziesiąt tysięcy. Podczas uruchamiania nawet nie zakładam aby
    przyczyną było uszkodzenie płytki. To się nie zdarza.
    Zupełnie inaczej jest w przypadku krajowych firm. Tu uszkodzenie płytki
    są jednym z dość czestych problemów. Nawet jeśli zapłaci się za
    testowane to i tak nic nie daje. Płytki mają zwarcia i przerwane
    przelotki. Największy problem, pojawia się gdy chcę się zamówić dużą
    ilość laminatów. Zwykle okazuje się, ze to co udawało się w mniejszej
    skali zupełnie nie wychodzi przy większym zamówieniu.

    Paweł