  • 1. Data: 2010-02-28 08:56:59
    Temat: Standby komputerowy
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Poszukuję jaki informacji jak zrobić coś takiego:
    Mam komputer, stacjonarny który często włączam w tryb stand by jak
    odchodzę na kilka godzin. Problem w tym że muszę liczyć na to czy prąd
    będzie czy nie. Myślałem o zakupie UPSa ale tego nie mam gdzie wstawić
    jak również zasilanie nim komputera w standby przy tych kilku watach
    może być nieskuteczne.

    Stąd pomysł zamontowani wewnątrz komputera już jakiegoś akumulatora
    który w przypadku zaniku zasilania przejmie podtrzymywanie - choćby na
    czas np przesunięcia komputera czy jakiś tam drobnych rzeczy.
    Hi8bernacja problemu nie rozwiązuje niestety.

    Wiec jakie napięcie jest potrzebne w trybie standby w komputerze?

  • 2. Data: 2010-02-28 11:03:13
    Temat: Re: Standby komputerowy
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Osadnik pisze:

    > Wiec jakie napięcie jest potrzebne w trybie standby w komputerze?

    +5V

    ale to zabierasz się za taką przeróbkę i nie wiesz nawet CO chcesz
    przerobić? Jeśli już, to sobie pobierz z sieci specyfikację ATX i
    dokładnie ją przeczytaj.

  • 3. Data: 2010-02-28 11:05:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Osadnik poszukuje jaki informacji jak zrobić coś takiego:

> [...]
    > który w przypadku zaniku zasilania przejmie podtrzymywanie - choćby na
    > czas np przesunięcia komputera czy jakiś tam drobnych rzeczy.

    Są UPS-y montowane wewnątrz komputera. Wyglądem i wielkością przypominają
    napęd CD/DVD, instalowane również w tym samym miejscu.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-02-28 11:09:33
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-02-28 09:56, Osadnik pisze:

> [...]
    > Hi8bernacja problemu nie rozwiązuje niestety.
    >
    > Wiec jakie napięcie jest potrzebne w trybie standby w komputerze?

    W trybie "standby" (z którego obudzenie komputera trwa 2-3 sekundy)
    wymagane są wszystkie napięcia z zasilacza.

    Nie mylić z napięciem 5V standby (z zasilacza ATX), potrzebnego gdy
    komputer jest wyłączony (do np. włączenia go klawiaturą, kartą sieciową
    czy zwykłym przyciskiem na obudowie komputera).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2010-02-28 11:35:35
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-28 12:09, Adam Dybkowski pisze:
    > W trybie "standby" (z którego obudzenie komputera trwa 2-3 sekundy)
    > wymagane są wszystkie napięcia z zasilacza.
    No bez przesady. Może doprecyzujmy o co chodzi autorowi zapytania.
    Trybów "uśpienia" jest wiele, jako stanby zależnie od ustawienia
    płyty/biosu może być S1 (wszystkie napięcia obecne, zasilacz pracuje,
    komponenty są "softwarowo uśpione", stan systemu zamrożony w pamięci ram
    która jest normalnie odświeżana i działa) lub S3 (obecne tylko +5v
    standby, wszystkie komponenty fizycznie wyłączone i nie zasilane, poza
    ramem w którym jest zamrożony stan systemu, układami powolnego
    odświeżania pamięci ram, kartą sieciową oraz wyjściami ps/2, usb, do
    których podłączone urządzenia typu klawiatura mogą komputer obudzić).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_
    and_Power_Interface#System_states

    > Nie mylić z napięciem 5V standby (z zasilacza ATX), potrzebnego gdy
    > komputer jest wyłączony (do np. włączenia go klawiaturą, kartą sieciową
    > czy zwykłym przyciskiem na obudowie komputera).
    Jeśli uśpienie jest do S3 to tylko to napięcie jest potrzebne do
    szczęścia. Zależnie od specyfikacji ATX (a raczej - zależnie od płyty
    głównej, epoki z której pochodzi), konfiguracji (możliwość budzenia z
    urządzeń usb) oraz zależnie od podłączonego osprzętu (ps2, usb,
    sieciówki itd) zapotrzebowanie na prąd jest na poziomie 0.5A - 2.5A

    W typowych dziadowskich zasilaczach klasy codegen/L&C właśnie
    najczęściej padały przetworniczki od tego +5v stb, bo pracujące zawsze,
    niezależnie od wyłączenia atx, a przy wyłączeniu - niczym nie chłodzone,
    a z racji dziadowskiego wykonania przegrzewające się (w dodatku przy
    nowszych komponentach - przeciążone).
    Sam kiedyś na prośbę kolegi popełniłem modyfikację zasilacza "z dwóch
    230v" który miał wejście +5v stb z zasilacza takiego "od routera", które
    było obecne zawsze. A "pełne 230v" (wychodzące też z zasilacza atx
    drugim gniazdkiem) zasilało tylko resztę zasilacza (oraz resztę osprzętu
    typu drukarka, głośniki, skanery i inne) i było automatycznie wyłączane
    przekaźnikiem (w zasilaczu) po wyłączeniu komputera. Dzięki temu mógł
    komputer uśpić/wyłączyć i wszystkie peryferia zostawały wyłączone
    automatycznie, a obudzenie komputera z powrotem je włączało.

    W sumie jakby dodać ups/podtrzymanie/zasilacz buforowy na tych +5v...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2010-02-28 12:20:16
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > No bez przesady. Może doprecyzujmy o co chodzi autorowi zapytania.

    Dokładnie. Dlaczego Hibernacja nie rozwiązuje problemu?

    Zrobiłem doświadczenie:
    Zahibernowałem komputer i wyłączyłem zasilanie na listwie.
    Po załączeniu zasilana rozhiberniował się bez problemu.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-02-28 12:26:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Hi8bernacja problemu nie rozwiązuje niestety.

    Dlaczego? Napisz coś więcej! Czy może za wolno trwa "wybudzanie"??
    Hibernacja jest odporna na zanik zasilania, dlatego właśnie ją
    powinieneś zastosować...
    Co do UPSa - inni Ci tu pisali, że komputer może potrzebować w stanie S3
    od 0,5A do 2,5A... Pytanie - jak długich przerw w zasilaniu się
    spodziewasz?

    Konop

  • 8. Data: 2010-02-28 12:32:28
    Od: a...@p...pl

    On Sun, 28 Feb 2010 09:56:59 +0100, Osadnik <o...@w...pl> wrote:

    >Hibernacja problemu nie rozwiązuje niestety.

    czy czas odhibernowania jest za dlugi? Co ty chcesz osiagnac? Ja tam
    zawsze hibernuje.

    --
    ThinkXtra

  • 9. Data: 2010-02-28 15:28:39
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-28 13:20, Desoft pisze:
    > Dokładnie. Dlaczego Hibernacja nie rozwiązuje problemu?
    > Zahibernowałem komputer i wyłączyłem zasilanie na listwie.
    > Po załączeniu zasilana rozhiberniował się bez problemu.
    Bo hibernacja to "zamrożenie systemu operacyjnego" (a dokładnie
    zamrożenie stanu całego komputera) i zgranie tego stanu do pliku (w
    windowsie chyba hiberfil.sys). Po tym komputer po prostu wyłącza się. Po
    włączeniu - system sprawdza czy przy poprzednim zamknięciu został
    zahibernowany, i zamiast wczytywać "normalnie" - wczytuje swój stan z
    tego pliku. I tyle, czysto programowe rozwiązanie.
    Przy dużej ilości ramu faktycznie hibernowanie i odhibernowanie trochę
    może trwać (trzeba te kilka GB zrzucić na dysk, a potem odczytać i
    powsadzać w ram ;) ), a na pewno trwa dłużej niż po prostu "obudzenie" z
    S3 (gdzie zawartość ramu nie jest nigdzie hibernowana, po prostu jest,
    wystarczy zre-inicjalizować niektóre urządzenia (sterowniki) i system
    działa jak przed uśpieniem.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2010-03-01 06:20:19
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    a...@p...pl pisze:

    > czy czas odhibernowania jest za dlugi? Co ty chcesz osiagnac? Ja tam
    > zawsze hibernuje.

    Ja obecnie też tak robie ale wkurza mnie to z kilku powodów:
    - zrypana procedura hibernacji jak również nie wszystkie programy dobrze
    ją znoszą.
    - trwa długo.
    - nie zawsze sie zahibernowuje i nie zawsze odhibernowuje.
    - Czas uruchamiania systemu jest taki sam.

    Standby lepszy tylko mała awaria prądu i już leże.