  • 1. Data: 2013-05-21 11:00:37
    Temat: Pole widzenia pikseli przez otwór bagnetu
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    No i witam ponownie... :)

    Gdyby komuś mogło się do czegoś przydać, to przeliczyłem pod jakim
    (najgorszym możliwym) kątem skrajne piksele przekątnej, a także
    szerokości i wysokości (tych środkowych) "obserwują" brzeg bagnetu.

    Inaczej mówiąc: dla ośmiu pikseli leżących w "strategicznych"
    punktach obwodu prostokąta tworzącego matrycę: na jaki kąt mogą odchylać
    swe "spojrzenie" żeby nie zaczepić o najbliższą krawędź bagnetu.

    Wynik mniej więcej pokazuje, na ile matryca jest "na wierzchu",
    a dzięki temu jak bardzo jest elastyczna dla różnego rodzaju udziwnień:
    - tilt&shifta (realizowanego zarówno matrycą, jak i adapterem);
    - stabilizacji ruchomą matrycą;
    - ostrzenia matrycą;
    - różnych adapterów.
    Z drugiej strony pewnie im wyżej, tym większe problemy z
    telecentrycznością oraz ciut łatwiej zrobić jakieś kuku matrycy, gdyby
    ktoś był bardzo zdolny...

    Za to najgorsze są po prostu w długim tunelu z jakimś małym
    światełkiem na końcu, czyli inaczej mówiąc tkwią po uszy w czarnej
    dziurze... ;-)

    # Wyniki w stopniach.
    # Rozmiary czujników przyjąłem standardowe dla systemu.
    # Mam nadzieję, że się nigdzie nie machnąłem (niby prosta
    trygonometria, ale mi radiany wyjechały. :)
    # Gdyby komuś brakowało jakichś systemów, to wystarczy, że mi
    podrzuci wewnętrzną średnicę bagnetu (i ew. rozmiar
    matrycy).
    # Ranking ułożony wg najtrudniejszego kąta przekątnej (czyli pola
    widzenia narożników). Pierwsza dwójka zgodnie z
    przewidywaniami.

    Kolejno:

    Pozycja. Nazwa bagnetu

    Kąt szerokości Kąt wysokości Kąt przekątnej

    1. Sony E-mount
    No reflex mirror

    32,2 40,3 26,5

    2. Micro 4/3
    No reflex mirror

    28,3 33 23

    3. CS mount (surveillance cameras)
    movie, CCTV, industrial, scientific

    26,9 34,1 22

    4. D mount (8mm movie cameras)
    movie, CCTV

    17,8

    5. Canon EF-S mount
    APS-C

    19,7 23,9 17

    6. Four Thirds
    Olympus E, Panasonic Lumix DMC-L, Leica Digilux

    19,1 21,9 16,1

    7. Samsung NX-mount
    No reflex mirror

    20 27,4 15,2

    8. Minolta/Konica Minolta/Sony A-mount
    APS-C

    16,5 21 13,6

    9. Nikon F-Bajonett
    APS-C

    12,5 17 9,7

    10. Canon EF mount
    FF

    11,6 18,8 7

    11. Minolta/Konica Minolta/Sony A-mount
    FF

    8,8 16,1 4,1

    12. Fujica X-mount

    8,5 16 3,8

    13. Konica AR-Bajonett

    7,7 15,9 2,6

    14. Tokina
    T-thread type

    5,7 11,8 1,9

    15. Olympus OM mount

    6,2 13,5 1,7

    16. Leica M mount

    8,2 19,8 0,8

    17. Minolta M-Bajonett (CL/CLE)
    Bagnet

    8,2 19,8 0,8

    18. Konica Hexar RF

    8,1 19,7 0,8

    19. Nikon F-Bajonett
    FF

    4,9 12,1 0,5

    20. Tamron
    T2, T-mount or T-thread

    3,1 9,3 -0,7

    21. Sigma Corporation
    YS Auto T-Thread

    3,1 9,3 -0,7

    22. Praktica M42

    3,8 11,2 -0,8

    23. Leitz Visoflex I

    0,9 4,7 -1,3

    24. Konica F

    2,8 11,2 -2,3

    25. Zenit M39

    1,9 9,4 -2,7

    26. Asahiflex

    0,6 8,1 -3,9

    27. Leica M39×26tpi Screwmount
    Gwint

    3 14,6 -4,2

    28. Bronica S2A

    -0,9 -0,9 -7,8

    pozdrawiam serdecznie

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

  • 2. Data: 2013-05-21 11:57:36
    Temat: Re: Pole widzenia pikseli przez otwór bagnetu
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-05-21 11:00, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > punktach obwodu prostokąta tworzącego matrycę: na jaki kąt mogą odchylać
    > swe "spojrzenie" żeby nie zaczepić o najbliższą krawędź bagnetu.

    Krawędź otworu bagnetu nie przekłada się tak wprost na pole widzenia.
    W szczególności, jeśli jego płaszczyzna leży blisko płaszczyzny głównej
    obrazowej obiektywu, w ogóle tego pola nie ogranicza.

  • 3. Data: 2013-05-21 12:11:33
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał w wiadomości grup

    > Gdyby komuś mogło się do czegoś przydać, to przeliczyłem pod jakim
    > (najgorszym możliwym) kątem skrajne piksele przekątnej, a także
    > szerokości i wysokości (tych środkowych) "obserwują" brzeg bagnetu.

    [ciach]

    I tym samym ponownie po latach odpowiedziałeś na pytanie dlaczego w czasach
    analogowych do architektury zawodowcy używali Canonów z TS

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2013-05-21 12:13:11
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "trolling tone" <a...@a...org> wrote:

    [...]
    > Krawędź otworu bagnetu nie przekłada się tak wprost na pole widzenia.
    > W szczególności, jeśli jego płaszczyzna leży blisko płaszczyzny
    > głównej obrazowej obiektywu, w ogóle tego pola nie ogranicza.

    Nie dodałem, bo uznałem to za oczywiste, że jest to pole widzenia
    bez założonego szkła.

    Równie oczywiste jest, że obliczenia są nieco przybliżone, choćby ze
    względu na różne wykończenie wewnętrznej krawędzi bagnetu (większość
    danych pochodzi z Wikipedii).

    Ale poza tym daje to plastyczne wyobrażenie, jak głęboko czujnik
    jest osadzony w bagnecie.

    Mimo wszystko ma to również wpływ na konstrukcję szkieł - szerokie
    pole widzenia jednak ułatwia konstrukcję szerokich szkieł (nb. problem
    z telecentrycznością bardziej zależy od producenta szkła, niż od
    konkretnego bagnetu), czy choćby unikanie problemów z winietą.
    Ogólnie płytsze osadzenie = większy potencjał do wykorzystania.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 5. Data: 2013-05-21 13:28:02
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-05-21 12:13, Mariusz [mr.] pisze:
    > Ale poza tym daje to plastyczne wyobrażenie, jak głęboko czujnik
    > jest osadzony w bagnecie.

    Chyba raczej tak, jak pisałeś wcześniej, ten teoretyczny kąt widzenia.
    Oprócz głębokości, wpływ na te kąty ma stosunek wymiarów np.
    przekątna matrycy/średnica bagnetu. Dlatego całkiem nieźle wypadły
    lustra APS-C, przy stosunkowo małych problemach z telecentrycznością
    (standard to już retrofocus!).

> [...]
    > z telecentrycznością bardziej zależy od producenta szkła, niż od
    > konkretnego bagnetu), czy choćby unikanie problemów z winietą.

    To prawda, ale taką Leicę kupują m. in. posiadacze starych szkieł
    z analoga, tym szerokokątnym dupki wjeżdżają do środka, bez sztuczek
    z matrycą w ogóle nie dałoby się ich używać.

  • 6. Data: 2013-05-21 14:07:40
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Fajne, przyda się przy wyborze sprzętu do fotografii otworkowej :)

    --
    pozdrawia Adam
    /Emo chce kupkę! Niechaj wszyscy natychmiast przybiegną tu z papiereeeem!!!/

  • 7. Data: 2013-05-22 18:25:22
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    [...]
    > Gdyby komuś mogło się do czegoś przydać, to przeliczyłem pod jakim
    > (najgorszym możliwym) kątem skrajne piksele przekątnej, a także
    > szerokości i wysokości (tych środkowych) "obserwują" brzeg bagnetu.

    Mimo wszystko wciąż nie wiem, czy jasno się wyraziłem. Zatem jeszcze
    raz to samo: :))

    Wyobraźmy sobie namalowanego na matrycy brytyjskiego Union Jacka
    (flagę GB). Czerwone końce wskażą nam osiem pikseli na krawędzi matrycy.
    Kąty o jakich pisałem to kąt utworzony przez prostą łączącą piksel z
    najbliższą krawędzią bagnetu na samym jego końcu (patrząc od strony
    matrycy), a prostą prostopadłą do matrycy i przechodzącą przez ten
    piksel.

    Do policzenia trzeba było użyć:
    - rozmiaru czujnika;
    - wewnętrznej średnicy bagnetu;
    - odległości rejestrowej.

    Swoją drogą, przy dzisiejszej możliwości sprzedaży globalnej, może
    ktoś u nas podjąłby się produkcji czysto mechanicznych adapterów T&S
    do mirrorlessów? W najprostszej wersji to tylko odrobina precyzyjnej
    mechaniki, a prawie tysiak wpada... :))

    [mr.]

  • 8. Data: 2013-06-01 11:04:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 May 2013, trolling tone wrote:

> [...]
    > W szczególności, jeśli jego płaszczyzna leży blisko płaszczyzny głównej
    > obrazowej obiektywu, w ogóle tego pola nie ogranicza.

    Za to przekłada się doskonale na pole winietowania.
    Przy mocno przymkniętej przysłonie będzie to prawie dokładnie
    pole "wycięte" krawędziami które opisał Mariusz, przy otwartym
    jasnym obiektywie po tej krawędzi będzie "szła" winieta sięgająca
    okolicy połowy maksymalnej jasności) - i to będzie "wymiar
    użyteczności" rozmiaru owej dziury.

    Przy mniejszum otworze trzeba zaakceptować większą winietę,
    czy to licząc powierzchnią czy to licząc "zciemnieniem",
    przyjmując właściwe "jedynie słuszne" kryterium w postaci
    winiety 50% widziane pole kadru nie przekroczy tego wyznaczonego
    "na ostro" wartościami z tabelki :)

    pzdr, Gotfryd