    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Pole widzenia pikseli przez otwór bagnetu
    Date: Tue, 21 May 2013 11:00:37 +0200

    No i witam ponownie... :)

    Gdyby komuś mogło się do czegoś przydać, to przeliczyłem pod jakim
    (najgorszym możliwym) kątem skrajne piksele przekątnej, a także
    szerokości i wysokości (tych środkowych) "obserwują" brzeg bagnetu.

    Inaczej mówiąc: dla ośmiu pikseli leżących w "strategicznych"
    punktach obwodu prostokąta tworzącego matrycę: na jaki kąt mogą odchylać
    swe "spojrzenie" żeby nie zaczepić o najbliższą krawędź bagnetu.

    Wynik mniej więcej pokazuje, na ile matryca jest "na wierzchu",
    a dzięki temu jak bardzo jest elastyczna dla różnego rodzaju udziwnień:
    - tilt&shifta (realizowanego zarówno matrycą, jak i adapterem);
    - stabilizacji ruchomą matrycą;
    - ostrzenia matrycą;
    - różnych adapterów.
    Z drugiej strony pewnie im wyżej, tym większe problemy z
    telecentrycznością oraz ciut łatwiej zrobić jakieś kuku matrycy, gdyby
    ktoś był bardzo zdolny...

    Za to najgorsze są po prostu w długim tunelu z jakimś małym
    światełkiem na końcu, czyli inaczej mówiąc tkwią po uszy w czarnej
    dziurze... ;-)

    # Wyniki w stopniach.
    # Rozmiary czujników przyjąłem standardowe dla systemu.
    # Mam nadzieję, że się nigdzie nie machnąłem (niby prosta
    trygonometria, ale mi radiany wyjechały. :)
    # Gdyby komuś brakowało jakichś systemów, to wystarczy, że mi
    podrzuci wewnętrzną średnicę bagnetu (i ew. rozmiar
    matrycy).
    # Ranking ułożony wg najtrudniejszego kąta przekątnej (czyli pola
    widzenia narożników). Pierwsza dwójka zgodnie z
    przewidywaniami.

    Kolejno:

    Pozycja. Nazwa bagnetu

    Kąt szerokości Kąt wysokości Kąt przekątnej

    1. Sony E-mount
    No reflex mirror

    32,2 40,3 26,5

    2. Micro 4/3
    No reflex mirror

    28,3 33 23

    3. CS mount (surveillance cameras)
    movie, CCTV, industrial, scientific

    26,9 34,1 22

    4. D mount (8mm movie cameras)
    movie, CCTV

    17,8

    5. Canon EF-S mount
    APS-C

    19,7 23,9 17

    6. Four Thirds
    Olympus E, Panasonic Lumix DMC-L, Leica Digilux

    19,1 21,9 16,1

    7. Samsung NX-mount
    No reflex mirror

    20 27,4 15,2