  • 1. Data: 2023-08-20 12:10:35
    Temat: Poleci ktoś i3 i5 mini PC z 2xLAN w rozsądnej cenie?
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Hej

    Szukam komputera mini PC z jakims kilkurdzeniowcem nieprądożernym.
    Koniecznie 2xLAN

    Ram 4-12GB
    Dysk...

  • 2. Data: 2023-08-20 12:30:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/08/2023 12:10, Roger(OS) wrote:
    > Szukam komputera mini PC z jakims kilkurdzeniowcem nieprądożernym.
    > Koniecznie 2xLAN

    Dowolny z usb 3.x obsłuży 1GBit na przelotce.

    > Ram 4-12GB
    > Dysk...

    HP T630

  • 3. Data: 2023-08-22 18:53:40
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Dnia Sun, 20 Aug 2023 12:30:39 +0200, heby napisał(a):

    > Dowolny z usb 3.x obsłuży 1GBit na przelotce.

    > HP T630

    Potrzebuję zrobić z niego serwer, jedna karta na wewnętrzny LAN, druga na
    WAN - no kombinacje z USB troszkę mnie przerażaja bo to obciązy
    masakrycznie procesor.

    Cos innego ?

  • 4. Data: 2023-08-22 19:17:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/08/2023 18:53, Roger(OS) wrote:
    > Potrzebuję zrobić z niego serwer, jedna karta na wewnętrzny LAN, druga na
    > WAN - no kombinacje z USB troszkę mnie przerażaja bo to obciązy
    > masakrycznie procesor.

    Hę? U mnie działa bez problemu. To USB3.x To działa na pewno znacznie
    lepiej niż Ci się wydaje.

    Ile masz tego WAN?

    Może zamiast kombinować kup microtika do routingu, a nas-a zrób sobie na
    terminalu obok?

  • 5. Data: 2023-08-23 00:20:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Aug 2023 19:17:36 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > lepiej niż Ci się wydaje.
    >
    > Ile masz tego WAN?
    >
    > Może zamiast kombinować kup microtika do routingu, a nas-a zrób sobie na

    A czy mikrotiki naumiały się już robić NAS-y same z siebie?
    Albo przynajmniej robić za Sambę z dyskiem podpiętym przez USB?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2023-08-23 01:35:56
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Dnia Wed, 23 Aug 2023 00:20:34 +0200, Adam napisał(a):

    > A czy mikrotiki naumiały się już robić NAS-y same z siebie?
    > Albo przynajmniej robić za Sambę z dyskiem podpiętym przez USB?

    z mikrotikiem w wersji micro :) mam doczynienie, tu chce ryszyc ruch na
    100-200Bn ile Nka pozwoli i zachować przepustowość łąćza bez obciążania
    CPU- kazy chyba wie, że USB liczy CPU - po co mi to jak będzie ruch po
    wewnetrznej. Czasami może byc sporo, ba nawet dużo po 6x kamera do
    rejestratora swoje zrobi, a gdzie ludziki ?
    Po prostu nie chce by tam ciągle było 50*C

  • 7. Data: 2023-08-23 07:27:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/08/2023 00:20, Adam wrote:
    > A czy mikrotiki naumiały się już robić NAS-y same z siebie?

    Ale po co?

    Co stoi na przeszkodzie uzywać Mikrotika wielkosci 2 paczek papierosów i
    NASa wielkości zesztyku jako osobnych urządzeń?

    Ponadto nie napisałes ile masz tym Mbit/s do routowania. T630 poradzi
    sobie pewnie z gigabitem po USB. Ludzie stawiaja w środku proxmoxa,
    mediacenter, komputery do pracy a Ty się martwisz o jakieś trywialne
    przerzucanie pakietów?

  • 8. Data: 2023-08-23 10:38:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Aug 2023 07:27:54 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > sobie pewnie z gigabitem po USB. Ludzie stawiaja w środku proxmoxa,
    > mediacenter, komputery do pracy a Ty się martwisz o jakieś trywialne

    To nie o to mi chodzi.

    Miktoriki są zachwalane jako urządzenia, co "wszystko mogą".
    No i w zasadzie jest to prawda, ale do pewnego momentu.
    Jeszcze niedawno miewały problem z mocniejszym radiem.
    Nadal mają problemy z większym ruchem - musieliśmy wymienić na FortiGate,
    bo powyżej ok. 300 użytkowników Mikrotiki już nie wyrabiały. Przy
    kilkudziesięciu VPN-ach też się zaczynając pocić.

    Ad meritum:
    Od wielu lat (co namniej kilkunastu) klienci wtykają w USB routerów dyski
    przenośne, używając takie zestawienie jako urządzenie do backupu, ftp czy
    inny SMB. Początkowo miewały to średniej klasy routery (np. Drayteki, które
    sprzedawałem klientom), ale od wielu lat mają i duże, i małe, nawet tanie
    chińszczyzny.

    Natomiast Mikrotik nadal się dziwi "po co to".
    Klienci chcą mieć i już.
    Po co konfigurować dodatkowe urządzenie w sieci, jeśli klient tego nie
    potrzebuje i wystarczy włączenie SMB i jednego czy dwóch udziałów?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2023-08-23 12:49:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/08/2023 10:38, Adam wrote:
    > Miktoriki są zachwalane jako urządzenia, co "wszystko mogą".

    Potafią dużo w zakresie routingu, ale niewiele ponad to.

> [...]
    > bo powyżej ok. 300 użytkowników Mikrotiki już nie wyrabiały. Przy
    > kilkudziesięciu VPN-ach też się zaczynając pocić.

    Potrzebujesz solidnej maszyny a nie minikomputerka.

> [...]
    > sprzedawałem klientom), ale od wielu lat mają i duże, i małe, nawet tanie

    Zgadza się, ale routery oferowały bardzo ograiczone możliwości
    zarządzania tym medium a sam niedawno miałem coś w łapach (nie pamiętam
    już coś) co oferowało dostęp tylko chmurowy, nawet z LANu. Absurd.

    > Natomiast Mikrotik nadal się dziwi "po co to".

    Nie dziwie sie, że się dziwią. Miktoika nie powinieneś używać do
    zastosowań uniwersalnych. To urządzenie do tego nie powstało. Cały
    hardware jest przeznaczony do szybkiego przerzucania pakietów IP a nie
    pornoli.

    > Po co konfigurować dodatkowe urządzenie w sieci, jeśli klient tego nie
    > potrzebuje i wystarczy włączenie SMB i jednego czy dwóch udziałów?

    Więc może taki router z NASem.

    https://www.youtube.com/watch?v=xjXRaHS7qZE

    Ogólnie wiele routerów ciągle ma mozliwość pracy z mass storage, ale
    ponieważ słyszałem wiele złego o jakosci i kompatybilności tego
    wynalazku, to będzie loteria.

  • 10. Data: 2023-08-23 13:18:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-08-20, Roger(OS) <s...@z...hell> wrote:
    > Szukam komputera mini PC z jakims kilkurdzeniowcem nieprądożernym.
    > Koniecznie 2xLAN
    >
    > Ram 4-12GB
    > Dysk...

    Takie coś:
    https://pl.aliexpress.com/item/32796496705.html

    Chodzi u mnie jako serwer już 6. rok. Początkowo pełnił funkcje
    mostu/bramy dla całej sieci domowej i robił to bez zarzutu, ale w
    którymś momencie uznałem, że lepiej funkcjonalnie wyjdzie mi zrobić
    bramę na mikrotiku (obecnie hEX S) i mieć np. możliwość segmentacji
    (vlan) na róznych fizycznie portach.

    --
    Marcin