  • 1. Data: 2023-08-20 12:19:28
    Temat: ThinkPad x201 - chłodzenie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam starego ThinkPada x201. Dobrze mi służył przez lata jako główny
    laptop, ale jakiś czas temu został zastąpiony czymś nowszym. Niemniej
    ciągle go trzymam w roli zastępczego komputera "na wszelki wypadek".
    Ostatnio korzystając z chwili wolnego czasu rozkręciłem go w celu
    wyczyszczenia i wymiany pasty na CPU i GPU.
    Fabryczna pasta na procesorze faktycznie była już mocno zaschnięta -
    zastąpiłem ją Arctic MX-6. Natomiast to co mnie zaskoczyło to fakt, że
    na GPU nie było pasty, ale termopad, który znajdował się w średnik
    stanie (m.in. widoczne było na nim pęknięcie). Ponieważ nie miałem pod
    ręką żadnego zamiennika, jedynie oczyściłem pad, GPU i okolicę z kurzu i
    ponownie założyłem chłodzenie.

    Po odpaleniu komputera sytuacja wygląda następująco:
    1. Pod obciążeniem temperatura CPU dochodzi do jakichś 88-90 stopni i
    pozostaje stabilna.
    2. Wentylator zdaje się pracować ciszej niż przed czyszczeniem. Przy
    wspomnianym wyżej obciążeniu osiąga około 3700 RPM.

    Niestety nie spisałem temperatur przed wymianą pasty i czyszczeniem. W
    związku z tym mam kilka pytań:
    - Czy takie rezultaty można uznać za poprawne? Dziewięćdziesiąt stopni
    to niby sporo, jednak z drugiej strony tam jest tylko mały radiatorek i
    turbinka...
    - Czy powinienem możliwie szybko wymienić termopad na GPU? Czy też mogę
    się z tym wstrzymać do następnej wymiany pasty, za kilka lat? Komputer
    będzie używany raczej sporadycznie, jednak chciałbym mu zapewnić w miarę
    komfortowe warunki pracy. :)

  • 2. Data: 2023-08-23 13:11:39
    Temat: Re: ThinkPad x201 - chłodzenie
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Sun, 20 Aug 2023 12:19:28
    From: Atlantis
    [...]
> [...]
    > - Czy takie rezultaty można uznać za poprawne? Dziewięćdziesiąt stopni
    > to niby sporo, jednak z drugiej strony tam jest tylko mały radiatorek i

    W sieci piszą, że te modele się grzały mocno, choć na mój gust to sporo,
    bo ta generacja procesorów (Arrandale) miała TJ=105°C:
    https://www.thinkwiki.org/wiki/Category:X201
    https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products
    /codename/32724/products-formerly-arrandale.html

    Lepiej wymienić.

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://fedoraproject.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 3. Data: 2023-10-29 09:58:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.08.2023 13:11, Dominik 'Rathann' Mierzejewski wrote:

    > Lepiej wymienić.

    Ok. Finalnie zamówiłem termopad Gelid 0,5mm i dla świętego spokoju
    wymieniłem go także na GPU. Nie zauważyłem jakiegoś wpływu na
    temperatury. Podejrzewam, że to po prostu kwestia projektu układu
    chłodzenia w tym komputerze - radiator jest wręcz śmiesznie mały jak na
    zadanie chłodzenia i5 oraz układu graficznego, a za przepływ powietrze
    odpowiada maleńka turbinka.