  • 1. Data: 2012-06-14 08:41:18
    Temat: Pompa wiatrowa - jaka przekładnia?
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    Dzien dobry,

    Czy sa jakies przeciwskazania, aby przy turbinie o srednicy
    do 2 metrów (moc ~0.2 kW, obroty max ~200/s) zastosowac elegancka
    przekladnie tego typu:

    http://allegro.pl/przekladnia-slimakowa-tnrv-umi-030
    -nowa-promotor-i2356820550.html

    Chcialbym pod wiatrakiem postawic nieduza tzw. abisynke:

    http://allegro.pl/pompa-reczna-abisynka-ozdobna-czar
    na-i2392635183.html

    albo jej uproszczony ekwiwalent własnej produkcji.

    Potrzebuje przelozenia 1:10 ~ 1:20 (kilka ruchów tłoka pompy / min).
    Czy taki ślimak nie "kradnie" zbyt wiele mocy? Lubi niskie obroty?
    Czy raczej paski, łańcuchy, zęby (czego nie lubię - chyba że znajda
    sie scalone przekladnie)

    Moze jakies inne (tanie i proste w montazu) rozwiazania?
    Bardzo prosze o fachowa pomoc.

    --
    A S

  • 2. Data: 2012-06-14 08:54:06
    Temat: Re: Pompa wiatrowa - jaka przekładnia?
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.06.2012 08:41, Andrzej S pisze:
> [...]
    >
    > http://allegro.pl/przekladnia-slimakowa-tnrv-umi-030
    -nowa-promotor-i2356820550.html

    > Chcialbym pod wiatrakiem postawic nieduza tzw. abisynke:

    a jak zamierzasz rozwiązać pozycjonowanie wiatraka do wiatru?

  • 3. Data: 2012-06-14 09:14:35
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-06-14 08:54, Albercik pisze:

    > a jak zamierzasz rozwiązać pozycjonowanie wiatraka do wiatru?

    Ogonem - jak koguta na dachu. Popychacz od mimosrodu do pompy
    prowadzony wewnatrz osi obrotu (zeby sie nie okrecil o maszt).

    pozdr serd
    --
    A S

  • 4. Data: 2012-06-14 10:06:41
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.06.2012 09:14, Andrzej S pisze:

    > Ogonem - jak koguta na dachu. Popychacz od mimosrodu do pompy
    > prowadzony wewnatrz osi obrotu (zeby sie nie okrecil o maszt).
    >
    > pozdr serd
    tylko czy ten ogon da radę? za tą przekładnią pojawi się spory moment
    obrotowy, dążący do obrócenia całym wiatrakiem.

  • 5. Data: 2012-06-14 10:50:57
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-06-14 10:06, Albercik pisze:
    > tylko czy ten ogon da radę? za tą przekładnią pojawi się spory moment
    > obrotowy, dążący do obrócenia całym wiatrakiem.

    Ooo. Nie bralem pod uwage. Moze byc problem?
    Ogon moze miec dowolna powierzchnie.
    --
    A S

  • 6. Data: 2012-06-14 13:10:44
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.06.2012 10:50, Andrzej S pisze:

    > Ooo. Nie bralem pod uwage. Moze byc problem?
    > Ogon moze miec dowolna powierzchnie.

    jakkolwiek duży by nie był, będziesz marnować energie na pozycjonowanie
    a nie na pompowanie. Przemyśl zastosowanie pozycjonowania mechanicznego.
    Np ten kogut z enkoderem jakimś do wyznaczania kierunku wiatru, plus
    silnik do pozycjonowania wiatraka.

  • 7. Data: 2012-06-14 14:29:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 14 June 2012 12:10:44 UTC+1, Albercik wrote:

> [...]
    > a nie na pompowanie. Przemyśl zastosowanie pozycjonowania mechanicznego.
    > Np ten kogut z enkoderem jakimś do wyznaczania kierunku wiatru, plus

    A nie prościej wiatrak z pionową osią obrotu? Oczywiście pompa by musiała być do tego
    odpowiednia, na przykład wielostopniowa albo wielotłoczkowa, nie wiem czy takie się
    robi do zastosowań studziennych...
    Konrad

  • 8. Data: 2012-06-14 21:35:11
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Andrzej S <a...@g...com> napisał(a):

    > Ooo. Nie bralem pod uwage. Moze byc problem?
    > Ogon moze miec dowolna powierzchnie.

    Pamietne z filmow o dzikim zachodzie charakterystyczne
    pompy wiatrowe nie mialy tego typu problemow:
    http://www.ironmanwindmill.com/how-windmills-work.ht
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_pump

    Pompy napedzane wiatrem, lub inna energia odnawialna:
    http://www.ropepumps.org/

    WM

  • 9. Data: 2012-06-15 00:48:40
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Andrzej S wrote:

    > Ooo. Nie bralem pod uwage. Moze byc problem?
    > Ogon moze miec dowolna powierzchnie.

    a warto tak kombinować ?
    oś wiatraka wyginasz jak wał korbowy, i podłączasz tłok na tym
    mimośrodzie
    jak za dużo pompuje to zmniejsz wygięcie ( jednocześnie skok tłoka)

    chyba że chodzi o coś jeszcze np chałas

    jeffrey

  • 10. Data: 2012-06-15 08:11:44
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-06-15 00:48, Jeffrey pisze:

> [...]
    > oś wiatraka wyginasz jak wał korbowy, i podłączasz tłok na tym mimośrodzie
    > jak za dużo pompuje to zmniejsz wygięcie ( jednocześnie skok tłoka)

    Mam nieduza turbine (fi = 1...2 m), nieduzo wiatru, za to chce
    wykorzystac standardowe elementy od pomp - abisynek, które maja
    dosc obszerne komory robocze i potrzebuja mocy.

    Potrzebne przelozenie ~ 15 razy. Nie ma przeciwwskazan dla slimaka?
    Na moje oko jest tam istotne tarcie gwintu po zębach, którego nie ma
    w przekladni zebatej (ale nie widze zebatych w porównywalnej cenie).

    Jakich strat sie spodziewac?

    pozdro
    --
    A S