  • 1. Data: 2019-03-19 22:58:14
    Temat: Problem z białym tłem
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam Was,

    Napotkałem problem z fotografowaniem ludzi na wypalonym tle. Ostatnio
    fotografowałem kilkadziesiąt osób lecz tylko w jednym przypadku
    otrzymałem zdumiewający efekt:

    https://drive.google.com/file/d/1taue5f_DUVhSo5KwDJG
    hhdewyU0Vh1Mn/view?usp=sharing

    Efekt i tak jest zminimalizowany w trakcie przetwarzania w ACR. Nie mam
    pojęcia skąd się to bierze. Aparat to Sony A-99, tło w/g światłomierza
    f/16, doświetlenie sylwetki f/8.

    Co robię źle?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-03-20 11:43:37
    Temat: Re: Problem z białym tłem
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >mam pojęcia skąd się to bierze. Aparat to Sony A-99, tło w/g
    >światłomierza f/16, doświetlenie sylwetki f/8.

    Murzynka jakas ? Bo te fragmenty skory wydaja sie byc znacznie
    ciemniejsze niz tlo, a przeciez slabiej oswietlone.

    A efekt ... ogladales w raw/bmp ? Moze w wiekszosci to skutek
    konwersji do jpeg ?

    A jesli nie ... moze inne osoby nie byly takie rozczochrane, albo ta
    jedna uzywa jakiego specyficznego lakieru do wlosow.

    Bo efekt niemiły, ale w zasadzie ... jakos tak powinno byc.
    Tlo jasne, wlosy cienkie.

    J.

  • 3. Data: 2019-03-20 21:35:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-20 o 11:43, J.F. pisze:

    > Murzynka jakas ? Bo te fragmenty skory wydaja sie byc znacznie
    > ciemniejsze niz tlo, a przeciez slabiej oswietlone.

    Murzynka? :-D Tło jest znacznie mocniej oświetlone. Pisałem przecież, że
    f/16 a sylwetka f/8, co daje różnicę mniej więcej 2ev.

    > A efekt ... ogladales w raw/bmp ? Moze w wiekszosci to skutek konwersji
    > do jpeg ?

    Nie używam JPG przy robieniu zdjęć. Wszystko w RAW.

    > A jesli nie ... moze inne osoby nie byly takie rozczochrane, albo ta
    > jedna uzywa jakiego specyficznego lakieru do wlosow.
    >
    > Bo efekt niemiły, ale w zasadzie ... jakos tak powinno byc.
    > Tlo jasne, wlosy cienkie.

    Te białe dziury są nawet na jednolitej powierzchni fryzury. Być może był
    tam jakiś przebłysk tła. Jeśli nawet przyjąć, że włos cienki, to
    powinien zanikać łagodnie a nie być poszarpanym jak podczas wycinania za
    pomocą magic wand.

    Właśnie przeglądam kolejne zdjęcia z dzisiejszej sesji. Znalazłem
    kolejne podobne przypadki. Reguła jest taka: jeśli światło tła
    przeniknie przez kosmyki włosów, to w tym miejscu powstaną białe,
    szarpane dziury.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2019-03-20 22:16:39
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 20 marca 2019 21:35:21 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > kolejne podobne przypadki. Reguła jest taka: jeśli światło tła
    > przeniknie przez kosmyki włosów, to w tym miejscu powstaną białe,
    Walczyłem kiedyś z analogicznym problemem. Rozwiązaniem okazało się odsunięcie modeli
    od tła (tło podświetlane pieskiem).
    Pozdrawiam Marcin

  • 5. Data: 2019-03-21 08:22:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 20 Mar 2019 21:35:16 +0100, Marek S napisał(a):

    > Murzynka? :-D Tło jest znacznie mocniej oświetlone. Pisałem przecież, że
    > f/16 a sylwetka f/8, co daje różnicę mniej więcej 2ev.

    Aaa, sorry, zrozumialem odwrotnie, ze tlo dwa razy slabiej oswietlone.

> [...]
    > kolejne podobne przypadki. Reguła jest taka: jeśli światło tła
    > przeniknie przez kosmyki włosów, to w tym miejscu powstaną białe,

    Moze tlo przepalone, i potrzeba odpowiedniego stlumienia, zeby bylo
    widac cos wiecej niz max ...

    J.

  • 6. Data: 2019-03-22 21:06:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-20 o 22:16, Starzec z Gór pisze:

    > Walczyłem kiedyś z analogicznym problemem. Rozwiązaniem okazało się odsunięcie
    modeli od tła (tło podświetlane pieskiem).

    W zasadzie racja! Tło pozostanie tak samo jasne a wsteczne podświetlenie
    obiektu zmaleje... Logiczne. Spróbuję następnym razem. Dzięki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2019-03-22 21:13:43
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-21 o 08:22, J.F. pisze:

    > Moze tlo przepalone, i potrzeba odpowiedniego stlumienia, zeby bylo
    > widac cos wiecej niz max ...

    Tło celowo jest przepalone -> packshots.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2019-03-22 23:35:07
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-03-22 o 22:06, Marek S pisze:

    > W zasadzie racja! Tło pozostanie tak samo jasne a wsteczne podświetlenie
    > obiektu zmaleje... Logiczne. Spróbuję następnym razem. Dzięki :-)

    Postaw tą dziewczynę przy innej ścianie, o innym kolorze.

    --
    animka

  • 9. Data: 2019-03-23 15:37:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-22 o 23:35, Animka pisze:

    > Postaw tą dziewczynę przy innej ścianie, o innym kolorze.

    I jak wtedy uzyskać efekt białego wypalonego tła?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2019-03-23 15:54:26
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-03-23 o 16:37, Marek S pisze:

    > I jak wtedy uzyskać efekt białego wypalonego tła?

    Jak wypalone to już nie będzie białe :-)

    --
    animka