  • 1. Data: 2012-07-01 21:07:37
    Temat: Projektor Optoma EP758 się grzeje
    Od: Dziadek <d...@n...spam.pl>

    Kupiłem synowi na placu za bezcen taki projektor [Optoma EP758], ale
    grzeje się okrutnie [projektor , a nie syn ! ;}] i wyłącza się ,
    pozostawiając czerwoną kontrolkę "Lamp".

    Syn i ja jesteśmy laikami , on gdzieś wyszukał, że to albo lampa
    zepsuta,albo przegrzewa się...

    Niepotrzebnie wysłał lampę do regeneracji [bodaj koło 300-350? zł
    zapłacił] i dalej nic...

    Ciepło idzie od niego dalej i wyłączy się po ok.20 minutach.

    Próbowałem go rozebrać aby zobaczyć gdzie może być figiel, alem laik i
    w pewnym momencie odpuściłem sobie aby nie uszkodzić sprzętu...

    W necie nic nie znalazłem co dałoby jakieś wskazówki...Nie wiem jakie są
    koszty napraw i kto np. we Wrocławiu naprawia taki sprzęt..

    Intuicja mi podpowiada, że to może być zły styk żarówki, ona jest
    osadzona w takim gnieździe. Ale czy to możliwe aby taki był efekt?

    Próbowałem z boku [gdzie wlot powietrza] podstawić wentylator. Nic to
    nie dało.

    Wewnątrz wentylator pracuje bo "jest ciąg powietrza"...

    Co radzicie z tym dalej robić ?

    Dziadek

  • 2. Data: 2012-07-01 22:21:32
    Temat: Re: Projektor Optoma EP758 się grzeje
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 01/07/2012 20:07, Dziadek wrote:
> [...]
    > nie dało.
    >
    > Wewnątrz wentylator pracuje bo "jest ciąg powietrza"...

    Po wymianie (regeneracji) lamypy byc moze trzeba zresetowac liczniki
    godzin pracy lampy.

    c.

  • 3. Data: 2012-07-01 23:20:38
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Po wymianie (regeneracji) lamypy byc moze trzeba zresetowac liczniki
    > godzin pracy lampy.

    To na pewno nie o to chodzi.
    Do pewnego stopnia grzanie się projektora jest normalne, bo lampa
    wytwarza ogromną ilość ciepła.
    Z twojego opisu nie wiadomo, na ile to jest już "patologia".
    Możliwości jest kilka - problem z chłodzeniem (za słabe), problem z
    zasilaczem (cholera wie jaki).

    Nie obejdzie się bez wizyty w serwisie, w którym mają doświadczenie
    z projektorami. Serwis Optomy robi oidp Veracomp.

    Ale nie będzie to tanie zapewne - niech to będzie ostrzeżeniem
    przed "okazyjnym" zakupem projektorów - ich naprawa to nie jest zajęcie
    dla pierwszego lepszego elektronika.

  • 4. Data: 2012-07-01 23:23:09
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    W dniu 2012-07-01 23:20, sundayman pisze:

    > To na pewno nie o to chodzi.

    znaczy - może się pospieszyłem - teoretycznie jest możliwe, że licznik
    czasu pracy wyłącza projektor. Ale o ile "grzanie się" projektora jest
    "w normie" - autor postu napisał tak, jakby grzał się bardziej niż
    normalnie, w sumie jednak nie wiadomo , czy tak jest :)

  • 5. Data: 2012-07-01 23:35:42
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Dziadek pisze tak:

    > Intuicja mi podpowiada, że to może być zły styk żarówki, ona jest
    > osadzona w takim gnieździe. Ale czy to możliwe aby taki był efekt?

    Możliwe w rocznym Dukato. Wymiana\tunning styków pomogła :)

    --
    Piter

  • 6. Data: 2012-07-01 23:35:48
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 01/07/2012 22:23, sundayman wrote:

> [...]
    > "w normie" - autor postu napisał tak, jakby grzał się bardziej niż
    > normalnie, w sumie jednak nie wiadomo , czy tak jest :)

    A nie jest tak ze automatyka projektora ustawia zasilanie lampy w
    zaleznosci od jej zuzycia?

    c.

  • 7. Data: 2012-07-02 08:21:40
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    sundayman wrote:

> [...]
    > Z twojego opisu nie wiadomo, na ile to jest już "patologia".
    > Możliwości jest kilka - problem z chłodzeniem (za słabe), problem z

    Pogooglałem z ciekawosci, wprawdzie chodziło o Acer ale wspominał
    ktoś o zapchanych filtrach pogarszajacych chłodzenie.

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 8. Data: 2012-07-02 12:14:47
    Od: "Robert R" <c...@g...pl>

    Witam! Mam pod opieką ok 30 projektorów. Pierwsze co robię przy tego typu
    usterce to piorę wszystkie filtry powietrza i odkurzam wnętrze sprężarką -
    pomaga to w 50% przypadków. Można też uruchomić projektor bez filtrów. W
    pozostałej części przypadków za ten błąd odpowiada zużycie samej lampy,
    zatrzymywanie się któregoś z wielu wentylatorów (nie usłyszysz gdy któryś nie
    pracuje, bądź zwalnia) - trzeba je wszystkie przejrzeć i sprawdzić opory
    łącznie z zabudowaną turbiną.
    Bardzo rzadko za podobną usterkę odpowiada termistor - można je zresztą
    często podmieniać między sobą.

    Czasem dołączam lampę przewodami na zewnątrz (przy zamkniętej klamie
    projektora), chłodzę dużym wentylatorem i obserwuję sprzęt - gdy problem ma
    któryś z wentylatorów usterka będzie nadal występować. (tej ostatniej
    czynności nie polecam - ryzyko eksplozji lampy).
    Licznik raczej - nie pozwala załączyć projektora.

    Powodzenia. Robert R.

  • 9. Data: 2012-07-03 11:34:40
    Od: "Robert R" <c...@g...pl>

    Jeszcze odnośnie wentylatorów: Większość wentylatorów jest na 12V - wszystkie
    są 3-przewodowe. Można je zasilić z zewnętrznego zasilacza (czerwony + czarny
    -), żółty w powietrzu. Ten trzeci przewód - żółty to regulacja prędkości
    obrotowej, gdy go nie podłączymy - to obroty są maksymalne. Elektronika
    kontroluje to czy wentylator pracuje poprawnie poprzez pomiar prądu zasilania
    (chociaż tutaj nie mam pewności, czy tylko).

    Przeważnie w projektorze są 2 termistory - 1 przy obudowie lampy, 2 na
    zasilaczu. Można je podmieniać bądź wyrzucić na zewnątrz obudowy do
    testów.Jeśli wyrzucisz obydwa na zewnątrz - a błąd będzie dalej występował
    oznacza to, że to nie kwestia temperatury.

    Niewłaściwa praca lampy - zbyt duży prąd lampy (zużyta bądź niewłaściwa)
    powoduje często bład "lampa", ale zdarza się też błąd "temp".

  • 10. Data: 2012-07-03 12:49:55
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 03/07/2012 10:34, Robert R wrote:
> [...]
    > kontroluje to czy wentylator pracuje poprawnie poprzez pomiar prądu zasilania
    > (chociaż tutaj nie mam pewności, czy tylko).

    A ten trzeci przewod to nie jest wlasnie kontrola predkosci obrotowej?
    W razie odlaczenia tego przewodu automatyka mysli ze kreci sie za wolno
    wiec ustawia napiecie zasilania wentylatora na maksymalne.

    c.