  • 1. Data: 2012-07-02 02:02:39
    Temat: Burza i zabezpieczenie
    Od: "Pytek" <l...@l...lo>

    Mam dylemat co do skuteczności takiego oto zabezpieczenia.
    W budynku są jakieś urządzenia włączone do gniazdek i czasem biura są
    zamknięte, a nadchodzą wyładowania.

    Czy danie stycznika NC (normalnie zwartego) i odłączającego trzy fazy oraz
    zero na godzinę przy stale podłączonym PE coś da w kwestii ochrony przed
    wyładowaniami ?
    Jeżeli skrzynki są blisko biura, powiedzmy na klatce i każdemu zapodać taki
    stycznik ? Na ile zmniejszy się uszkadzalność elektroniki ?

  • 2. Data: 2012-07-02 02:04:51
    Temat: Re: Burza i zabezpieczenie
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-07-02 02:02, Pytek pisze:
> [...]
    > Jeżeli skrzynki są blisko biura, powiedzmy na klatce i każdemu zapodać
    > taki stycznik ? Na ile zmniejszy się uszkadzalność elektroniki ?

    Są gotowe moduły zabezpieczające, zawierające w środku np. warystory. To
    jest najlepsza metoda. Kombinowanie na własną rękę ze stycznikami nie
    gwarantuje żadnego sensownego rezultatu.

  • 3. Data: 2012-07-02 02:32:55
    Od: "Pytek" <l...@l...lo>

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...active.com> wrote in message

    > Są gotowe moduły zabezpieczające, zawierające w środku np. warystory. To
    > jest najlepsza metoda. Kombinowanie na własną rękę ze stycznikami nie
    > gwarantuje żadnego sensownego rezultatu.

    Ale warystory się zużywają i po kilku latach nie wiadomo czy jeszcze
    działają i po trzecie sa cały czas pod pradem jak i urządzenia. Czy mam
    rozumieć, że odłączanie urządzeń od prądu ale na klatce schodowej nic nie
    da? Mimo zabezpieczeń w zrozdzielniach i tak sprzęty się psują.

  • 4. Data: 2012-07-02 08:06:21
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Pytek" <l...@l...lo> napisał w wiadomości
    > da? Mimo zabezpieczeń w zrozdzielniach i tak sprzęty się psują.

    Zabezpieczenie w rozdzielni zmniejszy tylko przepięcia pomiędzy L/N/PE a to
    mały kawałek sukcesu.
    Wystąpi duże napięcie pomiędzy PE przypiętym do budowy a innym wejściem
    urządzenia i je szlag trafi. To standard przy uderzeniu pioruna. Podstawa to
    gaszenie różnicy potencjałów pomiędzy wejściami, obudową. A to już
    trudniejsze bo nie można ingerować w sygnał a jednocześnie trzeba go
    zabezpieczyć.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-07-02 09:02:05
    Od: "Pytek" <l...@l...lo>

    "Ukaniu" <l...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > Wystąpi duże napięcie pomiędzy PE przypiętym do budowy a innym wejściem
    > urządzenia i je szlag trafi. To standard przy uderzeniu pioruna. Podstawa

    Ale nie popłynie jednak do ziemi? Którędy ma iść? Przez trafo ethernetowe ?
    A co z urządzeniami bezprzewodowymi ale włączonymi do zasilania L-N-PE. Jak
    im zabiorę L-N i zostanie PE?
    A co z TV ? No ma dekoder i antenę SAT.
    O ile takie rozłączenie z przypiętym PE poprawi, a o ile pogorszy ?
    Przecież nie wolno mi odpinać PE ? Czy wolno odpiąć wszystkie kable naraz ?

  • 6. Data: 2012-07-02 09:15:18
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Ale nie popłynie jednak do ziemi? Którędy ma iść? Przez trafo ethernetowe
    > ?

    Jak się pojawi pomiędzy kablem ETH a PE kilkanaście kV to przebije i
    popłynie.

    > A co z urządzeniami bezprzewodowymi ale włączonymi do zasilania L-N-PE.
    > Jak im zabiorę L-N i zostanie PE?

    Bezprzewodowym pomoże.

    > A co z TV ? No ma dekoder i antenę SAT.
    > O ile takie rozłączenie z przypiętym PE poprawi, a o ile pogorszy ?
    > Przecież nie wolno mi odpinać PE ? Czy wolno odpiąć wszystkie kable naraz
    > ?

    Nie wolno odłączać PE.
    Zabezpieczenie wykonuje się zbierając w jednym punkcie wszystkie sygnały
    we/wy i zasilanie urządzenia i w tym punkcie je się filtruje i uziemia tak
    aby w urządzeniu nie występowały pomiędzy nimi napięcia niebezpieczne. Takie
    zabezpieczenie może być tuż obok urządzenia. Wszystko trzeba przemyśleć i
    prześledzić jak może popłynąć prąd od wyładowania. Przy mocnym p. nic nie
    pomoże ;-) a czasem pomaga np sam gasik przepięć na kablu w.cz. SAT.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 7. Data: 2012-07-02 09:45:47
    Od: "Pytek" <l...@l...lo>

    > Bezprzewodowym pomoże.

    A co jeżeli TV ma wyjętą wtyczkę z sieci albo nie ma bolca w ogóle i go
    odłączymy od L-N ale ma stale włączoną samą antenę?
    Jaka jest szansa, że wleci anteną i wyskoczy stołem ?

    > Nie wolno odłączać PE.

    No właśnie wiem :-( Tak bym dał stycznik na wszystkie kable. Zawsze te pół
    centymetra na stykach to już coś.

  • 8. Data: 2012-07-02 10:57:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-07-02 09:45, Pytek pisze:

    > A co jeżeli TV ma wyjętą wtyczkę z sieci [...]

    Uderzenie pioruna generuje ogromne pole elektryczne. Przepływ prądu w
    "zwodach" (bardzo mi się podoba ta nazwa ;-) powoduje powstanie
    zmiennego pola magnetycznego. Jest możliwe wyindukowanie znacznego
    napięcia nawet na ścieżkach na płytce urządzenia niepodłączonego do
    niczego. I szlag je trafi.
    Rozwiązaniem jest odpowiednie ułożenie instalacji odgromowej, tak, aby
    zbudować coś w rodzaju klatki Faradaya. Drugim elementem jest
    "ekwipotencjalizacja", polegająca na podłączeniu wszystkich metalowych
    elementów konstrukcji budynku (zbrojenie, rurki ogrzewania, instalacja
    hydrauliczna etc.) do uziomu. Ale za to się nie bierz, jeśli nie masz
    odpowiedniej wiedzy!
    Zabezpieczenie instalacji elektrycznej to tylko, jak już napisano,
    niewielka część sukcesu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2012-07-02 11:21:55
    Od: "Pytek" <l...@l...lo>

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote in message

> [...]
    > pola magnetycznego. Jest możliwe wyindukowanie znacznego napięcia nawet na
    > ścieżkach na płytce urządzenia niepodłączonego do niczego. I szlag je

    No tak ale to są "urban legends". Zwykle jak wyłączysz z gniazdka i
    odłączysz antenę to się nic nie psuje.
    Wiele domów nie ma piorunochronów albo ma je źle zrobione, tylko dla picu.

    Bardziej mnie interesuje o ile poprawimy sytuację odłączając L-N od
    komputera z podłączonym PE i mamy komputer z wifi na USB albo ethernet na
    kablu. Zwykle jak walnie blisko to psują się zasilacze i w co drugim
    urządzeniu coś jeszcze pada ale mam wrażenie, że to nie chodzi o centralne
    walnięcie tylko walnięcie w sieć niskiego albo średniego napięcia. I to jest
    chyba głównym powodem strat w domach, a nie bezpośrednie trafienie.

  • 10. Data: 2012-07-02 11:27:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.07.2012 11:21, schrieb Pytek:

> [...]
    > centralne walnięcie tylko walnięcie w sieć niskiego albo średniego
    > napięcia. I to jest chyba głównym powodem strat w domach, a nie

    Nie jest, znam z autopsji. 25 lat temu piorun pierdyknął w drzewo koło
    mojego domu (ok. 5m). Miałem wyładowanie w mieszkaniu, spalił się
    przewód antenowy między kablówką a telewizorem. Zarówno kablówka, jak i
    telewizor przeżyły bez szkody (choć podłączone). Ale stare radio, które
    stało na parapecie i nie było podłączone do niczego miało popalone
    oświetlenie skali. Stopione przewody i popalone żarówki. Ponieważ to i
    tak była półzwłoka to w końcu radio wyrzuciłem.

    Waldek