eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Przeciwaga
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 34

  • 11. Data: 2013-11-02 22:33:57
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Nov 2013 21:44:59 +0100, Irek N. napisał(a):
    > Acha - nigdy nie spotkałem układu z podciśnieniem - niby skąd go brać?
    > Eżektory potrafią dać -0.94, więc nie jest źle, ale pobierają całkiem

    Tyle powinno wystarczyc.

    > niemało powietrza przy tym. Pompa vacum... nie aż takie podciśnienie,
    > ale za to może być elektryczna i niekoniecznie duża (gabarytowo i
    > mocowo).

    Sa np do samochodow z silnikami diesla - do podcisnienia dla serwa
    hamulca.

    >Magazynować próżni przecież jeszcze nie umiemy ;)

    Tak samo przeciez - duzy zbiornik, tylko ze sie szybko "rozladowuje" .

    J.


  • 12. Data: 2013-11-02 23:12:30
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>


    > "Irek N."
    > Acha - nigdy nie spotkałem układu z podciśnieniem - niby skąd go brać?
    Tłok do dna, zamknąc zawór i jest próżnia.
    Pompę i tak mam przy maszynie, to mogę odessać.

    > Teraz zasadnicze pytanie do autora, po kiego balast osi Z?
    > Żeby nie opadła w razie utraty sterowania? To się elektronicznie wykrywa,
    > a mechanicznie załatwia (hamulec osi Z).
    Gubię kroki podczas podnoszenia. Czyli silnik za słaby. Bezwładność tej osi
    chyba nie jest problemem, bo podczas opuszczania nie gubię kroków.

    Robert


  • 13. Data: 2013-11-03 00:01:35
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Tłok do dna, zamknąc zawór i jest próżnia.
    > Pompę i tak mam przy maszynie, to mogę odessać.

    Jest to jakaś myśl. Przynajmniej gwizdać jak przy nadciśnieniowym
    układzie nie będzie :)

    > Gubię kroki podczas podnoszenia. Czyli silnik za słaby. Bezwładność tej
    > osi chyba nie jest problemem, bo podczas opuszczania nie gubię kroków.

    Niekoniecznie. Nie znam układu, krokowiec?
    Zakładam, że próbowałeś z dynamiką coś zrobić, tak na próbę? Jaką masz
    śrubę? Trapez/kule? Skok?

    Zastanawia mnie jeszcze coś, piszesz że 22kg to cała oś Z (zakładam że
    część ruchoma). Wychodzi całkiem mały silnik (powiedzmy 0.5Nm?)aby to
    podnieść i to nawet przy zastosowaniu skoku śruby na poziomie 10mm. Nie
    zmieścisz większego silnika niż masz?

    Czasami przy obróbce frez podnosi oś Z, ale bywa też że stara się
    wciągnąć. Konieczny jest zapas.

    Miłego.
    Irek.N.


  • 14. Data: 2013-11-03 15:19:05
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>


    "Irek N."
    > Niekoniecznie. Nie znam układu, krokowiec?
    > Zakładam, że próbowałeś z dynamiką coś zrobić, tak na próbę? Jaką masz
    > śrubę? Trapez/kule? Skok?

    Krokowiec, obrotowa nakrętka, śruba kulowa, skok 10 mm, podział kroku 1/5,
    przełożenie z silnika na nakrętkę 2/1 paskiem (zmniejsza obroty), czyli mam
    2000 kroków/obrót przy przesuwie 10 mm.
    Silnik około 2,5 Nm, prąd 3,2 A. Zwiększyłem nawet do 4,5 ale efekt prawie
    żaden.

    https://www.dropbox.com/s/7venzo69nr88m2i/os%20Z1.jp
    g
    https://www.dropbox.com/s/k2nkkblyjnkxzd7/os%20Z2.jp
    g

    > Zastanawia mnie jeszcze coś, piszesz że 22kg to cała oś Z (zakładam że
    > część ruchoma). Wychodzi całkiem mały silnik (powiedzmy 0.5Nm?)aby to
    > podnieść i to nawet przy zastosowaniu skoku śruby na poziomie 10mm. Nie
    > zmieścisz większego silnika niż masz?

    Jeżeli będzie to jedyna droga to wymienię. Ale sterownik silnika mam do 4,5
    A.

    Gubi kroki przy pracy na sucho. Coraz bardziej skłaniam się, że coś z
    dynamiką.
    Podczas pracy słychać stuk i wtenczas chyba gubi krok. Próbowałem na
    wszelkie sposoby zmieniać dynamikę, ale całkowicie nie mogłem wyeliminować
    tych szarpnięć.

    A występują w środku łagodnych krzywych. Np. 16 s, 38s...
    http://www.youtube.com/watch?v=_kGj_bvW-UY


    Robert


  • 15. Data: 2013-11-03 19:02:57
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Silnik około 2,5 Nm, prąd 3,2 A. Zwiększyłem nawet do 4,5 ale efekt
    > prawie żaden.

    Jasne. Ten prąd może nigdy nie narosnąć w uzwojeniu - jak silnik ma za
    dużą indukcyjność lub napięcie sterowania za małe. Ale to już inny temat
    i łatwy do zbadania, patrz niżej.

    > https://www.dropbox.com/s/7venzo69nr88m2i/os%20Z1.jp
    g
    > https://www.dropbox.com/s/k2nkkblyjnkxzd7/os%20Z2.jp
    g

    Fajna konstrukcja. Rzadko widuję obracającą się nakrętkę. :)
    4 wózki, miodzio, ale dalej już niekoniecznie. Pewnie świadomy kompromis.

    > Jeżeli będzie to jedyna droga to wymienię. Ale sterownik silnika mam do
    > 4,5 A.

    Nie, raczej nie ma sensu wymieniać, choć słychać że dajesz mu trochę w
    gwizdek ;) Prędzej podnieść napięcie zasilania na sterowniku silnika.

    > Gubi kroki przy pracy na sucho. Coraz bardziej skłaniam się, że coś z
    > dynamiką.

    Zmniejsz 5x, przekonasz się. Na próbę możesz tak przecież zrobić.

    > Podczas pracy słychać stuk i wtenczas chyba gubi krok. Próbowałem na
    > wszelkie sposoby zmieniać dynamikę, ale całkowicie nie mogłem
    > wyeliminować tych szarpnięć.
    >
    > A występują w środku łagodnych krzywych. Np. 16 s, 38s...
    > http://www.youtube.com/watch?v=_kGj_bvW-UY

    Mam propozycję. Zamień na chwilę osie poziomą z pionową - testowo (tylko
    nie przywal gdzieś, najlepiej przełącz silniki jeżeli podobne). Może
    problem leży w sterowaniu.
    Gdybyś wypadł z synchronizmu przy takiej prędkości jaką słyszałem (na
    ucho to słabo można określić*), to moim zdaniem powinieneś polecieć z
    osią w dół. Masz wózki, śrubę kulową, a więc tarcie nie powinno utrzymać
    Ci osi, jak sądzę. Skoro tak się nie dzieje, powód musi być inny (masz
    przesadnie mocno naciągnięty pasek?, bywało że ulatywała końcówka osi
    silnika!).

    Daj znać co wyszło, bo jak na razie to strzelamy.

    Miłego.
    Irek.N.
    * takie częstotliwości dla mnie są już wysokimi. Przy silnikach
    1,6Nm/4.2A/1ohm/2,6mH zasilanych ze sterownika 70V uznał bym że przesadzam.


  • 16. Data: 2013-11-03 19:11:45
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A występują w środku łagodnych krzywych. Np. 16 s, 38s...
    > http://www.youtube.com/watch?v=_kGj_bvW-UY

    Im bardziej słucham, tym bardziej szukał bym w sterowaniu.
    To trochę ciężko na ucho stwierdzić, ale mnie jak się śruba zacinała to
    odgłosy były inne. Fakt że frezarka duża, a śruba miała wykruszenia
    krawędzi, które wciągnięte zaczynały blokować kulki w nakrętce.
    Uszkodzenie śruby przecież byś zauważył.
    Wiem co możesz zrobić - zdejmij pasek i poruszaj w górę/dół wózkiem
    Z-ki. Powinien lekko i jak gdyby w oleju dać się przesuwać. Bez żadnych
    zacięć. Wierzę że tak będzie.

    Twój przypadek odbieram jak HALT na silniku, na którym masz po prostu
    zapas mocy.

    Miłego.
    Irek.N.


  • 17. Data: 2013-11-03 19:56:43
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-11-03 15:19, Robert Wańkowski pisze:
    > Podczas pracy słychać stuk i wtenczas chyba gubi krok. Próbowałem na
    > wszelkie sposoby zmieniać dynamikę, ale całkowicie nie mogłem
    > wyeliminować tych szarpnięć.
    >
    > A występują w środku łagodnych krzywych. Np. 16 s, 38s...
    > http://www.youtube.com/watch?v=_kGj_bvW-UY
    Ewidentnie to jest gubienie kroków (przeskoki/zatrzaski) z powodu
    zakłóceń sterowania, a nie z powodów mechaniki. Moje cnc robiło
    identyczne "czkawki" gdy robiło ruch osi przy rozpędzaniu wrzeciona
    (falownik zakłócał sygnały z lpt), po zmianie na kartę USB,
    sensowniejsze okablowanie całości - jak ręką odjął, a równocześnie mogę
    co najmniej 2x większe prędkości uzyskać.
    Oscyloskop w dłoń i rejestrować, albo poprawiać po omacku to sterowanie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 18. Data: 2013-11-03 21:00:40
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>


    > "Irek N."
    >> https://www.dropbox.com/s/7venzo69nr88m2i/os%20Z1.jp
    g
    >> https://www.dropbox.com/s/k2nkkblyjnkxzd7/os%20Z2.jp
    g
    >
    > Fajna konstrukcja. Rzadko widuję obracającą się nakrętkę. :)
    > 4 wózki, miodzio, ale dalej już niekoniecznie. Pewnie świadomy kompromis.

    Ta płyta z wrzecionem i druga z prowadnicami? Nic mądrzejszego nie
    wymyśłiłem, aby wykorzystany cały prześwić pod belką Y 270 mm. Dla moich
    zastosowań (drewno, płyta) jest ok.



    >> Gubi kroki przy pracy na sucho. Coraz bardziej skłaniam się, że coś z
    >> dynamiką.
    >
    > Zmniejsz 5x, przekonasz się. Na próbę możesz tak przecież zrobić.

    Przyspieszenie jak zmniejszyłem do minimum (0,01 m/s^2) nic nie dało. Stuka
    jak stukało.
    Jedynie zmniejszenie prędkości pomaga
    .
    >> Podczas pracy słychać stuk i wtenczas chyba gubi krok. Próbowałem na
    >> wszelkie sposoby zmieniać dynamikę, ale całkowicie nie mogłem
    >> wyeliminować tych szarpnięć.


    > Mam propozycję. Zamień na chwilę osie poziomą z pionową - testowo (tylko
    > nie przywal gdzieś, najlepiej przełącz silniki jeżeli podobne). Może
    > problem leży w sterowaniu.
    > Gdybyś wypadł z synchronizmu przy takiej prędkości jaką słyszałem (na u
    > cho to słabo można określić*), to moim zdaniem powinieneś polecieć z osią
    > w dół. Masz wózki, śrubę kulową, a więc tarcie nie powinno utrzymać Ci
    > osi, jak sądzę. Skoro tak się nie dzieje, powód musi być inny (masz
    > przesadnie mocno naciągnięty pasek?, bywało że ulatywała końcówka osi
    > silnika!).

    Te stuki występują na każdej osi. Jak występowały na X i obróciłem model o
    90* to pojaiły się na Y.
    To samo z Z.
    Oś X i Y mają inne sterowniki (SloSyn2000) niż Z (jakiś M545).
    Mechanikę chyba wykluczam. Mogę wiercić tysiące otworów cyklem G83 i oś Z
    nie pogubi kroku.
    Mam wtenczas prędkość osi Z na 2000mm/m, przyspieszenie 0,2m/s^2 i podczas
    pracy góra dół bez szarpmięć miękko pracuje.

    Sprawdzałem przed chwilą po raz xxx. Stuk to ostre hamowanie. Silniki w osi
    X i Y są mocne to nie gubią kroków, ale wali. W osi Z jes słabszy i gubi.
    Jeżeli ostre hamowanie to ten w osi Z raczej powinien przeskoczyć z powodu
    bezwładności. A nie ślizgnąć się przy podnoszeniu.

    Na zdjęciu zaznaczyłem na zielono gdzie nie stuka. A na czerwono gdzie
    stuka. Strzałki to też kierunki pracy osi.

    Wygląda tak, że jak jedzie po łagodnym łuku w osi XZ i zaczyna się krzywa
    ostro w dół osi Z to oś X nie hamuje miękko tylko ostro.
    A tam gdzie jedzie prosto po X i ma zakręt 90* w Y to łądnie hamuje.
    https://www.dropbox.com/s/1rud841an7mtv5y/stuki3.jpg

    Robert



  • 19. Data: 2013-11-03 21:04:31
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>


    "BartekK"
    >> http://www.youtube.com/watch?v=_kGj_bvW-UY
    > Ewidentnie to jest gubienie kroków (przeskoki/zatrzaski) z powodu zakłóceń
    > sterowania, a nie z powodów mechaniki. Moje cnc robiło identyczne
    > "czkawki" gdy robiło ruch osi przy rozpędzaniu wrzeciona (falownik
    > zakłócał sygnały z lpt), po zmianie na kartę USB, sensowniejsze
    > okablowanie całości - jak ręką odjął, a równocześnie mogę co najmniej 2x
    > większe prędkości uzyskać.

    Te stuki to ostre hamowanie. Tego jestem już pewien. Tylko nie wiem dlaczego
    nie mogę tego ustawić dynamiką w programie.

    Robert


  • 20. Data: 2013-11-03 21:46:00
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Te stuki to ostre hamowanie. Tego jestem już pewien. Tylko nie wiem
    > dlaczego nie mogę tego ustawić dynamiką w programie.

    Bo pewnie jest tak jak Bartek pisze, problem natury elektrycznej a nie
    parametrów pracy osi.

    Miłego.
    Irek.N.

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: