  • 1. Data: 2009-04-24 21:11:08
    Temat: Przenosne HDD
    Od: "Bulbel" <B...@w...pl>

    Robie od czasu do czasu kopie danych na plytach DVD. Robi sie tego coraz
    wiecej a i z czasem jedna albo druga plytka sie nie otworzy.
    I tak sobie mysle, ze pewnie lepiej robic to na hdd np. 1 albo 1.5
    terabajta.
    Chce kupic hdd 3.5 cala i wlozyc to w jakas obudowe z usb.
    Co mozecie polecic?
    Seagate? Caviar? Moze jakis model?

  • 2. Data: 2009-04-24 21:56:03
    Temat: Re: Przenosne HDD
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 24.04.2009 23:11, Bulbel pisze:
    > Robie od czasu do czasu kopie danych na plytach DVD. Robi sie tego coraz
    > wiecej a i z czasem jedna albo druga plytka sie nie otworzy.

    Bo niestety trzeba zapisywać parami, a co jakiś czas sprawdzać
    archiwa i odnawiać kopie.

    > I tak sobie mysle, ze pewnie lepiej robic to na hdd np. 1 albo 1.5
    > terabajta.

    I jak strzeli ten dysk to od razu nie masz *wszystkich* kopii.
    "Szprytne".

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 3. Data: 2009-04-25 11:55:11
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" napisał:

    > I jak strzeli ten dysk to od razu nie masz *wszystkich* kopii.
    > "Szprytne".

    No ale w takiej sytuacji ma chyba jeszcze wszystkie "oryginały"
    na dyskach w komputerze.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2009-04-25 11:57:55
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    Netx pisze:

    > No ale w takiej sytuacji ma chyba jeszcze wszystkie "oryginały" na
    > dyskach w komputerze.

    Tak? A jak właśnie sięgnął po dysk z kopiami, bo mu "padł"
    oryginał? A tu się okazuje, że w momencie ostatniego odłą-
    czania dysku z kopiami od komputera rozwalił się system pli-
    ków lub spaliła się elektronika dysku. "Fajna" niespodzianka,
    nie powiem...

    Owszem, używa się czasem dysków twardych do robienia *częs-
    tych* kopii zapasowych w środowisku bezprzestojowym. Ale
    takie kopie są tylko dla wygody: jeżeli są dostępne to faj-
    nie, ale jeżeli nie, to nic się nie stało: w szafie leżą
    płytki lub tasiemki z kopiami z ostatniego roku.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-04-25 12:36:55
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

> [...]
    > oryginał? A tu się okazuje, że w momencie
    > ostatniego odłą-
    > czania dysku z kopiami od komputera rozwalił się
    NTFS tak łatwo nie pada bo ma jakiś "journal" czy
    coś w tym rodzaju. Kiedyś dla zabawy robiłem sobie
    eksperymenty z odłączaniem dysku z NTFS em przez
    wyjęcie wtyczki w 3 sekundy po zakończeniu
    kopiowania i ciężko było "załatwić" NTFS. Można by
    poeksperymentować z odłączaniem zasilania dysku w
    trakcie zapisu, ale przypsuszczam że NTFS też by
    przeżył, może z koniecznością naprawy.

    > lub spaliła się elektronika dysku. "Fajna"
    > niespodzianka,
    > nie powiem...
    To faktycznie możliwe aczkolwiek dysk wewn. musiałby
    paść dość niebawem po dysku zewn., bo inaczej przy
    kolejnym backupu można się zorientować że dysk zewn.
    padł.

> [...]
    > nie, ale jeżeli nie, to nic się nie stało: w
    > szafie leżą
    > płytki lub tasiemki z kopiami z ostatniego roku.

    W środowisku produkcyjnym to widziałem nawet
    streamer z biblioteką taśm i zmieniarką taśm. Ale
    do domu to się nie nadaje.

    Są jeszcze do "pecetów" macierze dysków (też
    zewnętrzne) z redundancją. Np. WD robi takie (My
    Book Mirror ~1100zł) - może to warto rozważyć.

    Bo robienie kopii na płytki jest niestety trochę
    niewygodne jeśli danych jest dużo, albo jak się
    często zmienia/porządkuje organizację plików w
    katalogu ~"Archiwum". Chociaż po Twoim poście
    pewnie rozważę zrobienie jakiejś "wybiórczej" kopii
    raz na rok na płytki.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2009-04-25 13:17:40
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 25.04.2009 14:36, Netx pisze:
    > NTFS tak łatwo nie pada bo ma jakiś "journal" czy coś w tym rodzaju.

    Wybacz, ale piszesz "jakiś journal" (co sugeruje, że nie wiesz
    jak to działa) a zaraz obok autorytatywnie stwierdzasz, że
    "NTFS tak łatwo nie pada z tego powodu". To niezbyt wiarygodne :)

> [...]
    > było "załatwić" NTFS. Można by poeksperymentować z odłączaniem zasilania
    > dysku w trakcie zapisu, ale przypsuszczam że NTFS też by przeżył, może z

    FAT też może takie rzeczy przeżyć. Kwestia czasów zrzucania
    buforów i kolejności aktualizacji metadanych. Ale wierz mi:
    wystarczy przekłamująca pamięć RAM, by rozwalić również NTFS.
    Wystarczy zakłócenie danych na marnym kablu USB, by zrobić
    z partycji NTFS sieczkę. Na koniec, wystarczy byle bardziej
    perfidny wirus, by skasować wszystko, co na dysku z NTFS było
    (a zapewniam, że z FATa łatwiej jednak coś odzyskać, niż z
    NTFSa).

    > To faktycznie możliwe aczkolwiek dysk wewn. musiałby paść dość niebawem
    > po dysku zewn., bo inaczej przy kolejnym backupu można się zorientować
    > że dysk zewn. padł.

    Nie zawsze się robi kopie raz na kilka dni. W domowych warun-
    kach -- częściej tak raz na dwa tygodnie albo miesiąc.

    > W środowisku produkcyjnym to widziałem nawet streamer z biblioteką taśm
    > i zmieniarką taśm. Ale do domu to się nie nadaje.

    Ale dobrą, ciemną szafkę z archiwum kopii z ostatniego roku
    na płytach DVD (robionych np. raz na miesiąc) warto mieć.
    To nie kosztuje wcale dużo. A przeciętny użytkownik nie
    generuje zazwyczaj więcej niż 4 GiB skompresowanych danych
    (*danych* -- nie filmów czy muzyki, których strata w formie
    elektronicznej jest co najwyżej niedogodnością, ale nie tra-
    gedią).

    Dla przykładu -- pełna kopia mojego domowego serwerka trzy-
    mającego dokumenty *czterech* osób mieści się na dwóch pły-
    tach DVD. Mieściłaby się na jednej, gdyby część dokumentów
    archiwalnych przerzucić na osobne płytki i wyrzucić z kata-
    logów domowych użytkowników.

    > Bo robienie kopii na płytki jest niestety trochę niewygodne jeśli danych
    > jest dużo, albo jak się często zmienia/porządkuje organizację plików w

    Zdefiniuj "dużo".

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2009-04-25 15:08:06
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

> [...]

    > (*danych* -- nie filmów czy muzyki, których strata
    > w formie
    > elektronicznej jest co najwyżej niedogodnością,

    Z ciekawości sprawdziłem ile mam ważnych danych -
    wychodzi kilkanaście GB (bez kompresji). Więc
    najważniejsze dane faktycznie można zgrać na płytki.
    Kuszący byłby do tego też pendrive - na Allegro
    widzę Kingstony 16GB już za 110zł, ale rozumiem z
    Twojej wypowiedzi że płytki będą pewniejsze.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2009-04-25 22:02:50
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 25.04.2009 17:08, Netx pisze:
> [...]
    > płytki. Kuszący byłby do tego też pendrive - na Allegro widzę Kingstony
    > 16GB już za 110zł, ale rozumiem z Twojej wypowiedzi że płytki będą

    Niekoniecznie *pewniejsze* (ba, w zasadzie dysk twardy w
    przeliczeniu na pojemność jest tańszy i pewniejszy od płyt
    DVD!), ale *bardziej rozproszone*. A to też jest często istotne.

    Pamiętaj, że płytki DVD są obecnie *bardzo* zawodne. Czasem
    po miesiącu od nagrania nie da się ich odczytać. Ale ich
    zaletą jest niewielki koszt i możliwość trzymania w szafie
    archiwów z bardzo dawna i tylko dokładania nowych bez ru-
    szania tych starych -- a dogrywając coś do dysku twardego
    ryzykujesz integralność już zapisanych tam danych.

    Płyty DVD niestety trzeba zatem nagrywać w 2 lub 3 kopiach
    (jeżeli zawierają coś ważnego); mniej rygorystycznie można
    podchodzić jedynie do płyt z regularnymi kopiami (na przyk-
    ład wykonywanymi raz na 2 tygodnie). Warto co jakiś czas
    przeglądać wszystkie płyty i kopiować je, jeżeli zaczynają
    pojawiać się problemy z odczytem (chyba, że chodzi o bardzo
    stare kopie, które można zastąpić nieco nowszymi lub nieco
    starszymi w razie potrzeby).

    Dodatkowa zaleta płyt DVD: są niewrażliwe na uszkodzenia
    elektryczne (przepięcia, fale elektromagnetyczne). Ale za
    to są dosyć wrażliwe na temperaturę, światło i wilgotność.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 9. Data: 2009-04-26 06:07:33
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 26 Apr 2009 00:02:50 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

> [...]
    >
    > Pamiętaj, że płytki DVD są obecnie *bardzo* zawodne. Czasem
    > po miesiącu od nagrania nie da się ich odczytać. Ale ich
    [...]

    Dlatego ważne dane należy nagrywać na płyty DVD-RAM, a nie na "zwykłe",
    zawodne płytki DVD.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 10. Data: 2009-04-26 14:12:38
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Fri, 24 Apr 2009 23:11:08 +0200, Bulbel napisał(a):

    Ja niestety generuję mnóstwo zdjęć bejbiasa za utratę, ktorych żonka by
    mnie...
    Mam to
    http://www.vizo.com.tw/front/product/get_product_det
    ail/26/4/1
    + parę dysków 80GB + windziany SyncToy.
    Może to i mało "pro" ale zawsze coś... :)

    --
    Marcin