  • 21. Data: 2017-12-04 13:06:10
    Temat: Re: RAID5
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Celem jest posiadanie kontrolera, ktory w razie potrzeby da sie kupic.

    Dlatego mam wszystkie swoje RAIDy na softwarowym Linuxa, mimo, że
    wszystkie kontrolery, których używam mają opcje sprzętowe. Doceniam
    zalety obsługi sprzętowej, ale nie mają one w moich domowych
    zastosowaniach większego praktycznego znaczenia. Potencjalne ratowanie
    RAIDu i jego przenaszalność, ma.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2017-12-04 13:08:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2017-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No ale skąd "kontroler" ma wiedzieć jakie są różnice bez przeczytania
    >wszystkiego? Ktoś musiałby się wysilić i opracować jakies scenariusze
    >zalezne od czasu ostatniego dostępu czy coś.. Przy sporadyczności
    >zjawiska, nie wiem czy komuś się chciało.

    Przyjmuje, ze przeczytac by musial.
    Ale czy jest sens zapisywac, skoro na dysku juz jest to samo ?

    Przy SSD zapis wolny, a czytanie szybkie, za to przy magnetycznych
    chyba porownywalnie.

    >Jak najbardziej.

    >No właśnie nie wiem czy jest po co. Tzn. mogą wyjść spore różnice bo

    A tak z ciekawosci. Niezgodnosc na paru MB uznajemy za normalna,
    niezgodnosc na wiekszej ilosci, szczegolnie na roznych obszarach
    powinna dac do myslenia.

    >prędkość odczytu w stosunku do zapisu może być spora, ale odbudowa
    >idzie
    >przecież równolegle i co najwyżej spowalnia pracę macierzy.

    J.

  • 23. Data: 2017-12-04 13:12:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-12-04 o 12:54, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ogolnie powinny byc wszystkie sektory na swoim miejscu, wiec nie powinno
    > byc problemow.
    > W RAID5 nie ma tak prosto :-(

    Ano nie ma, dlatego jednak jadę na mirrorach.

    > Celem jest posiadanie kontrolera, ktory w razie potrzeby da sie kupic.

    Wiadomo. I zawsze jak trzeba to będzie problem bo dane potrzebne "na
    już" a kontroler będzie za dwa dni.

    > IMO to by jednak troche zachodu wymagalo - instaluje windowsa, driver
    > rozpoznaje, ze zyczylem sobie macierz, i tak obsluguje, a pojedynczych
    > dyskow nawet nie pokazuje.
    > Byc moze jednak ten windows i driver takie madre ... ale troche watpie.
    > Prosciej to zrobic "sprzetowo".

    Wiesz, biorę "kontroler RAID" ze skonfigurowanym mirrorem, odpalam
    linuxa i widzę dwa dyski (winda widzie oczywiście tylko jeden). Biorę
    kontroler RAID ze skonfigurowanym mirrorem, odpalam linuxa i widzę
    jeden. Co gorsza, po zamontowaniu jednego z tych dysków (chodzi o
    pierwszy przypadek) pod linuxem i zmodyfikowaniu jego zawartości
    "kontroler" nawet nie zauważył że trzeba macierz "odświeżyć". Nie
    sprawdzałem co dalej.
    W drugim przypadku przynajmniej trzeba przełożyć kable do innego
    kontrolera albo rozłączyć mirror żeby osobno zamontować.

    > Tak czy inaczej - sprawdzic raczej trzeba.

    Sprawdzić na pewno. Ale przy magnetycznych ponowny zapis to raczej
    działa korzystnie, przy SSD już nie bardzo.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2017-12-04 13:37:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Dec 2017 12:54:04 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W RAID5 nie ma tak prosto :-(

    Tym bardziej nie rozumiem, po co Ci raid w zastosowaniu domowym, tam
    gdzie wysokie HA nie jest konieczne. Nie wspominając o tym że w
    raid zużywasz od razu wszystkie użyte dyski na podobnym poziomie, jak
    wyleci po czasie jeden, to najprawdopodobniej wkrótce kolejny bo
    pewnie wszystkie kupiłeś w tym samym czasie (i ten sam model).

    --
    Marek

  • 25. Data: 2017-12-04 13:49:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-12-04 o 11:21, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Pewnie że maila lepiej, mógłby też piszczeć... Oczywiście możliwość
    > wyłączenia bardzo pożądana. Za wiele nie wymagam, wydawałoby się.

    Ale przecież chyba jest możliwość wyłączenia piszczenia: przez wymianę
    padniętego dysku. Albo lepiej (dla bezpieczeństwa) dodatkowo dodać
    Hot-Spare, o ile kontroler obsługuje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2017-12-04 14:10:35
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell>

    On Mon, 04 Dec 2017 13:37:02 +0100, Marek wrote:
    > Tym bardziej nie rozumiem, po co Ci raid w zastosowaniu domowym, tam
    > gdzie wysokie HA nie jest konieczne.

    To kwestia sporna. Jak żona chce obejrzeć ostatnie zdjęcia z wakacji to
    musi być TERAZ. Żadne tłumaczenia ani wymówki nie uchronią od awantury.

    > Nie wspominając o tym że w raid
    > zużywasz od razu wszystkie użyte dyski na podobnym poziomie, jak wyleci
    > po czasie jeden, to najprawdopodobniej wkrótce kolejny

    Dlatego dyski wymienia się prewencyjnie. A przynajmniej ja tak robię. W
    moim domowym RAID-1 wymieniam jeden z dysków (zamiennie) co 12-18
    miesięcy.

    Mateusz

  • 27. Data: 2017-12-04 15:19:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Tym bardziej nie rozumiem, po co Ci raid w zastosowaniu domowym, tam
    >gdzie wysokie HA nie jest konieczne.

    No wiesz, kusi, ze nie przeplacasz 2x, a tylko 1.5x, a moze i 1.33
    raza.

    Oczywiscie mozna sie zastanawiac po co tyle miejsca ... ta kolekcja
    pornosow sciagana latami :-)

> [...]
    >dyski na podobnym poziomie, jak wyleci po czasie jeden, to
    >najprawdopodobniej wkrótce kolejny bo pewnie wszystkie kupiłeś w tym

    W mirrorze tak samo zuzywasz.
    Chyba ze nie mirror, ale backup na wazne dane, co jest dobrym
    rozwiazaniem.

    IMO to dyski sa dosc trwale i tak razem nie poleca, ale ten szalony
    postep zwolnil, to moze i chodza dluzej niz producent zalozyl.

    Tak czy inaczej - na razie moge byc zadowolony, bo strat nie ma :-)

    J.

  • 28. Data: 2017-12-04 15:44:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale przecież chyba jest możliwość wyłączenia piszczenia: przez
    >wymianę padniętego dysku. Albo lepiej (dla bezpieczeństwa) dodatkowo
    >dodać Hot-Spare, o ile kontroler obsługuje.

    Wtedy pisnie, przelaczy na HotSpare i przestanie piszczec :-)
    Jak przeoczysz ten krotki pisk, to bedzie powtorka :-)

    J.

  • 29. Data: 2017-12-04 16:02:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Dec 2017 15:19:57 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W mirrorze tak samo zuzywasz.
    > Chyba ze nie mirror, ale backup na wazne dane, co jest dobrym
    > rozwiazaniem.

    Rsync między identycznymi dyskami jest wystarczający. Od 10 lat mam
    takie rozwiązanie. Dwa identyczne dyski , jeden działa normalnie,
    (master) drugi jest jego kopią. (slave), który rsyncuje się raz na
    dobę, kręci się cały czas. Jego aktywność to ten raz na dobę
    rsync.Fsy z ok 400k plików (dirread) rsyncuja się kilkanaście sekund
    + ewentualne kopie nowych. Razem daje max kilka minut aktywności raz
    na dobę. Przez c resztę czasu dysk odpoczywa.
    Ostatnio wlasnie po 10 latach padł master, odpalam wszystko ze
    slave, która staje masterem a na slave daje nowy. Odtwarzam partycje
    z dumpa, rsync odbudowuje resztę.
    Proste i w razie czego przenośne.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2017-12-04 16:07:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Dec 2017 13:49:06 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale przecież chyba jest możliwość wyłączenia piszczenia: przez
    > wymianę

    Musi jeszcze się chcieć :)

    --
    Marek