  • 11. Data: 2017-12-03 21:58:19
    Temat: Re: RAID5
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Jeżeli takie coś wkurza to po co taki kontroler?

    Zaraz, a to czy piszczy nie jest przypadkiem opcją, którą należy włączyć
    ? W synology tak jest, ja mam wyłączoną, ledka na pomarańczowo
    wystarczy. A jak już ktoś bardzo chce od razu, to lepiej mailem dostać
    wiadomość chyba :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2017-12-03 23:22:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Dec 2017 18:55:49 +0100, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > Jeżeli takie coś wkurza to po co taki kontroler?

    z dwojga złego to lepsze niż siedzenie cicho i ukrywanie, ze dysk
    wyleciał.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2017-12-04 00:11:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Dec 2017 13:43:48 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > Zobaczy pusty i będzie wiedział. A jak nie będzie pusty to nie będzie
    > miał właściwych informacji.

    > Jak już to raczej dane macierzy na dyskach (jakiś identyfikator, również
    > czas ostatniego montowania i zamknięcia, dzięki czemu różne zabawy z
    > podkładaniem dysków montowanych w tej macierzy i wyjętych wcześniej
    > powoduje zapisanie właściwych informacji, z tym, że takie tematy
    > sprawdzałem na mirrorze, bo łatwiej to opanować). Przełożenie zestawu
    > dysków do innego kontrolera nie powoduje że macierz się rozjeżdża.

    Wolalbym nie sprawdzac tego, bo to wiadomo, czy inny kontroler
    kompatybilny ?
    Z czego wniosek, ze trzeba bylo kupic osobny kontroler porzadnej
    firmy, bo jak padnie plyta glowna ... ale juz mi sie nie chcialo :-)

    > Z tego co kojarzę (kiedyś się bawiłem, ale to dawno było więc szczegółów
    > nie pamiętam) to nawet włożenie dysków w innej kolejności nie powodowało
    > rozjechania macierzy i kontroler sobie z tym poradził. Ale jak już to
    > był poważny kontroler RAID, nie zabawka programowa.

    W sumie to nie wiem - zabawka programowa, czy powazny kontroler to
    jest ... bo chyba procesor to widzi jako jeden duzy dysk.

    > No to ma stary czas montowania i złożenia macierzy. W zasadzie nie ma
    > zamknięcia więc dane są raczej niedobre.

    > Nie wiem jak w intelowych, ale w HP po chwilowym nawet odłączeniu trzeba
    > macierz odbudować - dość rozsądne, no bo jak inaczej?

    No w zasadzie tak - cos tam pewnie jest zle na dyskach, i nawet nie
    bardzo wiadomo co - "odbudowac" nie jest moze zbyt fortunne, ale
    sprawdzic wszystko trzeba poki dyski dobre :-)

    J.

  • 14. Data: 2017-12-04 11:21:43
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-12-03 o 21:58, Irek.N. pisze:

> [...]
    > ? W synology tak jest, ja mam wyłączoną, ledka na pomarańczowo
    > wystarczy. A jak już ktoś bardzo chce od razu, to lepiej mailem dostać

    Pewnie że maila lepiej, mógłby też piszczeć... Oczywiście możliwość
    wyłączenia bardzo pożądana. Za wiele nie wymagam, wydawałoby się.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2017-12-04 11:23:28
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-12-03 o 23:22, Marek pisze:

    > z dwojga złego to lepsze niż siedzenie cicho i ukrywanie, ze dysk wyleciał.

    Absolutna racja.

    Pozdrawiam

    DD

  • 16. Data: 2017-12-04 11:46:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-12-04 o 00:11, J.F. pisze:

> [...]
    > Z czego wniosek, ze trzeba bylo kupic osobny kontroler porzadnej
    > firmy, bo jak padnie plyta glowna ... ale juz mi sie nie chcialo :-)

    Ja się mocno zdziwiłem że przy mirrorze generalnie nie ma problemu z
    podłączeniem pojedynczego dysku do innego kontrolera jako pojedynczego.
    A czasem nawet są wykrywane jako rozjechany mirror przy zupełnie innych
    (?) kontrolerach.
    A porządny kontroler to jednak trochę kasy. Chyba że myślisz o używce,
    ale to zawsze jakieś większe ryzyko, bo parę lat ma.

    > W sumie to nie wiem - zabawka programowa, czy powazny kontroler to
    > jest ... bo chyba procesor to widzi jako jeden duzy dysk.

    Najprościej zobaczyć pod linuxem (ale bardzo ostrożnie, najlepiej na
    świeżych i pustych dyskach). Z dużym prawdopodobieństwem nie
    oczekiwałbym niczego poza rozwiązaniem programowym.

    > No w zasadzie tak - cos tam pewnie jest zle na dyskach, i nawet nie
    > bardzo wiadomo co - "odbudowac" nie jest moze zbyt fortunne, ale
    > sprawdzic wszystko trzeba poki dyski dobre :-)

    Co faktycznie robi wtedy kontroler to nie wiem, przy dyskach SSD taki
    ponowny zapis całej powierzchni to mało fajna rzecz. Ja się na razie nie
    dorobiłem - jak widzę ceny serwerowych SSD to słabo się robi.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2017-12-04 12:30:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Co faktycznie robi wtedy kontroler to nie wiem, przy dyskach SSD taki
    > ponowny zapis całej powierzchni to mało fajna rzecz. Ja się na razie nie
    > dorobiłem - jak widzę ceny serwerowych SSD to słabo się robi.

    Na chłopski rozum, to chyba powinien ślepo składać nadpisując wszystko.
    Przypadki, gdy dysk "wypadnie" a potem zostanie dołączony są raczej
    rzadkie a nawet w takim wypadku nie zawsze analiza zawartości ma sens -
    przy duzych różnicach, może dojść do sytuacji, że analiza i selektywne
    nadpisanie zajmie więcej czasu niż nadpisanie wszystkiego.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2017-12-04 12:39:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2017-12-04, Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    >Na chłopski rozum, to chyba powinien ślepo składać nadpisując
    >wszystko.
    >Przypadki, gdy dysk "wypadnie" a potem zostanie dołączony są raczej

    Przy SSD tym jednym zapisem bym sie nie przejmowal.

> [...]
    >selektywne
    >nadpisanie zajmie więcej czasu niż nadpisanie wszystkiego.

    IMO nie - ile moze byc roznic, jesli wypadl z powodu zasilania ?
    Pare MB. Zapisywac dysk kontrolny caly na nowo, bo gdzies sie na paru
    sektorach nie zgadza, to wydaje mi sie glupotą.

    Inna sprawa, ze takie odswiezenie zapisow moze im dobrze zrobic ...
    ale moze lepiej byloby uzyskac informacje ile sie nie zgadza ?

    J.

  • 19. Data: 2017-12-04 12:54:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ja się mocno zdziwiłem że przy mirrorze generalnie nie ma problemu z
    >podłączeniem pojedynczego dysku do innego kontrolera jako
    >pojedynczego.

    Ogolnie powinny byc wszystkie sektory na swoim miejscu, wiec nie
    powinno byc problemow.
    W RAID5 nie ma tak prosto :-(

    Celem jest posiadanie kontrolera, ktory w razie potrzeby da sie kupic.

    >Najprościej zobaczyć pod linuxem (ale bardzo ostrożnie, najlepiej na
    >świeżych i pustych dyskach). Z dużym prawdopodobieństwem nie
    >oczekiwałbym niczego poza rozwiązaniem programowym.

    IMO to by jednak troche zachodu wymagalo - instaluje windowsa, driver
    rozpoznaje, ze zyczylem sobie macierz, i tak obsluguje, a pojedynczych
    dyskow nawet nie pokazuje.
    Byc moze jednak ten windows i driver takie madre ... ale troche
    watpie.
    Prosciej to zrobic "sprzetowo".

    >Co faktycznie robi wtedy kontroler to nie wiem, przy dyskach SSD taki
    >ponowny zapis całej powierzchni to mało fajna rzecz.

    Tak czy inaczej - sprawdzic raczej trzeba.

    J.

  • 20. Data: 2017-12-04 12:59:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > IMO nie - ile moze byc roznic, jesli wypadl z powodu zasilania ?
    > Pare MB. Zapisywac dysk kontrolny caly na nowo, bo gdzies sie na paru
    > sektorach nie zgadza, to wydaje mi sie glupotą.

    No ale skąd "kontroler" ma wiedzieć jakie są różnice bez przeczytania
    wszystkiego? Ktoś musiałby się wysilić i opracować jakies scenariusze
    zalezne od czasu ostatniego dostępu czy coś.. Przy sporadyczności
    zjawiska, nie wiem czy komuś się chciało.

    > Inna sprawa, ze takie odswiezenie zapisow moze im dobrze zrobic ...

    Jak najbardziej.

    > ale moze lepiej byloby uzyskac informacje ile sie nie zgadza ?

    No właśnie nie wiem czy jest po co. Tzn. mogą wyjść spore różnice bo
    prędkość odczytu w stosunku do zapisu może być spora, ale odbudowa idzie
    przecież równolegle i co najwyżej spowalnia pracę macierzy.

    --
    Marcin