eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika60 mA dużo czy spoko?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 137

  • 31. Data: 2025-02-16 22:58:35
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 16.02.2025 o 19:46, Pixel(R)?? pisze:
    > W dniu 15.02.2025 o 18:52, Janusz pisze:
    >
    >>> No właśnie, niedoładowanie takiego aku powoduje powolne zasiarczanie.
    >> dokładnie, musisz go częściej doładowywać, najlepiej taką ładowarką
    >> pulsacyjną, nazywają to też regeneracyjną, wolniej ładuje ale lepiej
    >> rozpuszcza kryształy.
    >
    > J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje :) Co do samego
    > problemu to akurat wpadło mi dzisiaj "w ręce" :
    >
    > https://autokult.pl/akumulator-moze-wytrzymac-nawet-
    10-lat-trzeba-tylko-
    > wiedziec-jak-sie-z-nim-obchodzic,7125102363122464a
    >
    > Warto poczytać/krótkie przypomnienie w czym rzecz.
    >
    Noo za bardzo to się nie wysilili :(
    Ale faktem jest że podstawą jest ładowanie akumulatora, ja go ładuję co
    najmniej raz na miesiąc aby nie rozładował mi sie poniżej 30-40% bo to
    już mu mocno szkodzi, tworzą się duże kryształy PbSO4 które zmniejszają
    pojemność i które trudno jest 'rozpuścić'.
    Ale to impulsowe ładowanie dość skutecznie sobie z nimi radzi.
    Doładowywanie robię tylko w tym trybie 'pulse'. Miałem dość kiepski aku
    i go przywróciłem do żywych :) podstawa to nie może mieć opadniętej masy
    czynnej bo to już skutecznie go niszczy.

    --
    Janusz


  • 32. Data: 2025-02-16 23:00:34
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 16.02.2025 o 19:46, Pixel(R)?? pisze:
    > J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje ?
    Na grupach jestem ponad 20 lat i odkąd pamiętam zawsze taki był :)

    --
    Janusz


  • 33. Data: 2025-02-17 01:10:34
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: PiteR <P...@b...chamy.prostaki.pl>

    w <news:votbr2$16tgn$1@news.icm.edu.pl>
    dnia Sun, 16 Feb 2025 18:46:04 GMT user Pixel(R)?? pisze tak:

    > W dniu 15.02.2025 o 18:52, Janusz pisze:
    >
    >>> No właśnie, niedoładowanie takiego aku powoduje powolne
    >>> zasiarczanie.

    >> dokładnie, musisz go częściej doładowywać, najlepiej taką
    >> ładowarką pulsacyjną, nazywają to też regeneracyjną, wolniej
    >> ładuje ale lepiej rozpuszcza kryształy.

    > J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje :) Co do
    > samego problemu to akurat wpadło mi dzisiaj "w ręce" :
    >
    > https://autokult.pl/akumulator-moze-wytrzymac-nawet-
    10-lat-trzeba-t
    > ylko-wiedziec-jak-sie-z-nim-obchodzic,71251023631224
    64a
    >
    > Warto poczytać/krótkie przypomnienie w czym rzecz.

    to też mi podoba się

    https://www.szkola-auto.pl/vademecum/ladowanie-akumu
    latora-kompletny-poradnik/

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo


  • 34. Data: 2025-02-17 01:12:41
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: PiteR <P...@b...chamy.prostaki.pl>

    w <news:votn62$sio$3@news.chmurka.net>
    dnia Sun, 16 Feb 2025 22:00:34 GMT user Janusz pisze tak:

    > W dniu 16.02.2025 o 19:46, Pixel(R)?? pisze:
    >> J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje ?
    > Na grupach jestem ponad 20 lat i odkąd pamiętam zawsze taki był :)

    styl J.F. rozpoznaje po dwóch linijkach
    nie musze patrzeć na From.

    wyważony, nienachalny.

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo


  • 35. Data: 2025-02-17 10:44:47
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > https://ibb.co/210RYFvm

    Zrób inaczej. Pstryczek elektryczek w szereg i równolegle do niego
    miliamperomierz. Najpierw zamknij obwód pstryczkiem, niech się te duże
    prądy pobiorą. Potem podłącz miliamperomierz i rozłącz obwód pstryczkiem.

    A czy 60 mA to dużo. Yariska ciągnęła mi 20 mA. Dla mnie dużo, ale to
    podobno było normalne. Też jeżdżona bardzo mało i też aku padał. Dołożyłem
    panel słoneczny 5 W na podszybiu i dawał radę uzupełnić.

    Nawet tabelkę znalazłem, którą wtedy zrobiłem.

    Z otwartą maską: 20,9 mA, z zamkniętą: 20,7 mA. Z otwartymi drzwiami 300
    mA.

    Bezpieczniki:

    - wypięcie AM2 to spadek o 4,6 mA (alarm, może też centralny zamek)
    - wypięcie EFI to spadek o 1,5 mA (po co on w ogóle jest zasilany bez
    kluczyka? Trzyma adaptywy?)
    - wypięcie DOME to spadek o 5,5 mA (radio i zegarek)

    No i dorzucony mój wzmacniacz do subwoofera, 0,2 mA (upływność w mosfetach
    przetwornicy zasilanych na stałe).

    Pozostało niezlokalizowane 9,1 mA.

    W obecnym samochodzie nie robiłem takich prób bo nie rozładowuje aku. Może
    ciągnie mniej, może aku większy, a może jeżdżę trochę więcej.

    Jeszcze w motocyklu i skuterze robiłem, zdaje się że alarm brał 4 mA,
    zegarek 1 mA, ale już nie pamiętam na 100%.

    --
    W obserwatorium astronomicznym nowy woźny przyjęty właśnie do pracy
    patrzy, jak słynny astronom obserwuje nieboskłon przez wielki teleskop.
    Nagle widzi na niebie spadającą gwiazdę. Woźny woła z podziwem: -Ale pan
    ma cel, panie profesorze!


  • 36. Data: 2025-02-17 12:40:50
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 Feb 2025 15:31:01 +0100, Rutkowski Jacek wrote:
    > W dniu 14.02.2025 o 00:15, PiteR pisze:
    >> Dziś się zebrałem zmierzyć prąd spoczynkowy w samochodzie.
    >> Czekałem pół godziny. Zamek maski oszukałem śrubokretem.
    >>
    >> Ciagle rano mam 11.8v ładowanie 14.4v Wspomaganie elektryczne.
    >> Do pracy mam 3km w jedna stronę.
    >>
    >> https://ibb.co/210RYFvm
    >>
    > Jaką ma dokładność ten miernik na zakresie 20A?
    > Naprawdę wierzysz w te 0,06A
    > Bo jak dla mnie to masz 0,02 do 0,1A pobór.

    To jednak miernik, i z gatunku lepszych, więc powinno być
    0.06+/-0.01

    > Jak byś zwarł przewody i przełączył na 200mA to byśmy
    > mogli uwierzyć że to 60mA a tak to...
    >
    > Ogólnie zalecam mały zasilacz 14V 1A podpiąć
    > raz na 2 tygodnie na noc do akumulatora żeby
    > go podładować. W innym przypadku akumulator
    > po roku/dwóch padnie chyba że raz na 2 tygodnie wyskoczysz
    > na 2-4h wycieczkę żeby akumulator podładować...

    Mój ostatni wytrzymał 6 lat, ale wycieczek miałem trochę.

    J.


  • 37. Data: 2025-02-17 14:29:38
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 Feb 2025 13:43:07 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 14.02.2025 o 19:55, J.F pisze:
    >>> Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
    >>> (może być nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
    >>> naładowania do 100%.
    >>
    >> Czasu i napięcia. Może nawet "lub napięcia".
    >> No ale w samochodzie napięcie umiarkowane, więc czasu.
    >
    > No przecież napisałem, że czasu :> Logicznym jest, że napięcia i prądu,
    > więc jak zwykle, piszesz "jałowo" :>

    Jak napięcie za małe, to i czas nie pomoże :-)

    >>> Co z tego że nakarmisz go "grubym" prądem w wersji
    >>> MAX, skoro to nawet lajkonik wie, że to skutecznie nie naładuje takiego
    >>> akumulatora. Każde zakręcenie rozrusznikiem, powoduje drenaż, który
    >>> wyrównuje się średnio po 30 min ładowania, nie pisząc o skutecznym
    >>> naładowaniu a 3km to jazda 10 min.
    >>
    >> Mój diesel latem ... swiece grzeje może 3s*40A, zapala w ciągu ~2s,
    >> prąd ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
    >> Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania świec i 5s kręcenia, bez kozery
    >> napiszę 500A, razem 2900As=0.8Ah.
    >> Razy 2, jak 2x dziennie.
    >
    > Czyli 1,6Ah i to w dobrym stylu.

    zimą. A przez 9 miesięcy mniej :-)
    A wtedy te 60mA to duĹźo :-)

    > U mnie diesel 3L kręci 5sek w mrozie i
    > leci większy prąd + grzałki bo nie mam świec żarowych (CRDi)...ale
    > chwila kręcenia dłużej i potrzebna 1h do pełnego naładowania, bo
    > wyciągnąć energię jest łatwo ale nie ma 1:1 w sensie, ze wyciągasz 10
    > min max i w 10 min naładujesz ponownie.

    Podejrzewam, ze jakbym nim jedził 2*10 minut dziennie, to by się nie
    rozładował. Całkowicie.

    >> I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak mało.
    >
    > Policzmy. 60mA x 12h to 0,7Ah

    Ale doba ma 24h. 1.4Ah

    >> Tak czy inaczej - jak akumulator naładowany w sporym stopniu,
    >> to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
    >> A u mnie panuje 13.9V
    >
    > Tego nie piszemy bo PiteR jeszcze nie naładował tego aku do 100% i nadal
    > potrzebuje kilku godzin do pełnego naładowania.

    Naładuje, a potem sytuacja się powtórzy.
    Jeśli ma ujemny bilans, to mu się będzie stopniowo rozładowyłał ...
    ale śmiem twierdzić, że do czasu.

    >> Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
    >> 30 i 50% pewnie są już dla akumulatora szkodliwe.
    >
    > No właśnie, niedoładowanie takiego aku powoduje powolne zasiarczanie.

    Czyli nie chcemy większego rozładowania, a w tym celu należy:
    -zwiększyc czas jazdy,
    -zwiększyć prąd ładowania
    -doładowywać akumulator,
    -ograniczyc pobór prądu na parkingu.

    >>> No nie, wyżej masz podane, CO się dzieje głównie z akumulatorem. Ten
    >>> mikro pobór nie ma tutaj znaczenia, jeśli codziennie auto jest odpalane.
    >>
    >> Na co najmniej pół godziny :-)
    >
    > Czyli bilans jest zerowy, skoro potrzeba kilku godzin aby zaczęło być OK.

    Coś chyba mylisz przyczyny i skutki.
    Ma krótkie jazdy i duży prąd parkingowy - bilans jest ujemny.

    W miarę rozładowawania aku, będzie rósł prąd ładowania w czasie jazdy,
    i bilans zrobi się zerowy.
    Tylko że aku będzie częściowo rozładowany. W jakiej części, to nie
    powiem.

    >>>>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    >>>>>> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    >>>>>> sprawę :-)
    >>>>>
    >>>>> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
    >>>>
    >>>> 60mA*12V = 0.72W
    >>>
    >>> Czyli nadal za mało.
    >>
    >> Jakby stale świeciło, to za dużo.
    >> Ale nie swieci stale ...
    >
    > Przez pół roku to gówno, nie światło. Mam/wiem.

    Ja znów dziś mam piękne słoneczko.

    >>> Bredzisz. Mam taki panel do ładowania radia, telefonu 30W, gówno wart w
    >>> sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezuĹźyteczny.
    >>
    >> Miałem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
    >> Teoretycznie powinien mieć ze 3W czyli np 13V*230mA.
    >> Ale nie dawał tylu - jakiś kiepski.
    >>
    >> tym niemniej 230mA to znacznie więcej niż 60 :-)
    >> Nawet, jeśli założyć, ze działa tylko połowę czasu.
    >> Nawet, jak założyć, że daje tylko połowę mocy, to i tak wychodziłoby w
    >> sam raz.
    >>
    >> W zimie to co prawda bardzo optymistyczne założenia.
    >> Ale też nie chcemy sie z tego zasilać całkowicie, tylko poprawiać
    >> bilans :-)
    >
    > No przecież Ci piszę, że zimą jest 1% z panelu, czyli musiałbyś mieć
    > cały dach w panelu, żeby doładować. Po co, skoro można to zrobić
    > ładowarką co 2 miesiące?

    On na parkingu traci 1.4Ah dobę. Po 60 dniach straciłby 84Ah,
    ale dochodzi ładowanie w czasie jazd.

    Po dwóch tygodniach byłoby to 20Ah, czyli dość poważna utrata ładunku,
    jak np akumulator 60Ah.
    Wystarczy do wyzerowania bilansu, czy będzie się dalej rozładowywał,
    czy już po tygodniu się ustabilizuje?
    Powiedzmy, ze wystarczy ... to ładować by na mój gust trzeba co
    tydzien :-)

    >>> Mam też akumulator 150Ah i 400W PV. Zimą jest z tego równie gówno, bo 1%
    >>> to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziło o podtrzymanie
    >>> napięcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
    >>> uzupełnienia do 100% naładowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuś w tym
    >>> układzie.
    >>
    >> Jak widać pikuś to może być rozrusznik.
    >
    > No nie.

    No tak, jeśli zapala w 2s przy prądzie np 250A.
    Co daje 0.14Ah, a te 60mA przez resztę doby - 1.4Ah ...

    J.


  • 38. Data: 2025-02-17 16:38:08
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.02.2025 o 14:29, J.F pisze:

    Taka z Tobą jałowa dyskusja, jak zawsze.
    >>> Jak widać pikuś to może być rozrusznik.
    >>
    >> No nie.
    >
    > No tak, jeśli zapala w 2s przy prądzie np 250A.
    > Co daje 0.14Ah, a te 60mA przez resztę doby - 1.4Ah ...

    On nie stoi 24h :P Inna sprawa, to cała Twoja matematyka rozbija się o
    kant dupy :) HINT! Ładowanie z alternatora jest DYNAMICZNE, znaczy tyle,
    że nie jest stałe i zwiększa się prąd ładowania w miarę rozładowania
    akumulatora. Niestety jest nieefektywne, bo brakuje CZASU do pełnego
    naładowania :]...co już było opisane w różnych źródłach.
    ...i bilans jest zerowy :]

    CBDU.

    BTW, nadal będzie zerowy, jeśli w końcu naładuje ten akumulator
    porządnie, ładowarką. Wtedy powinien mieć stany "fabryczne"...ale też do
    czasu. Wystarczy jednak zdobić jazdę raz w miesiącu taką ok 2x1h i mamy
    problem z głowy :)
    --
    Pixel(R)??


  • 39. Data: 2025-02-17 17:25:10
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 17 Feb 2025 16:38:08 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 17.02.2025 o 14:29, J.F pisze:
    > Taka z Tobą jałowa dyskusja, jak zawsze.
    >>>> Jak widać pikuś to może być rozrusznik.
    >>>
    >>> No nie.
    >>
    >> No tak, jeśli zapala w 2s przy prądzie np 250A.
    >> Co daje 0.14Ah, a te 60mA przez resztę doby - 1.4Ah ...
    >
    > On nie stoi 24h :P

    Tylko 23h45m :-)

    > Inna sprawa, to cała Twoja matematyka rozbija się o
    > kant dupy :) HINT! Ładowanie z alternatora jest DYNAMICZNE, znaczy tyle,
    > że nie jest stałe i zwiększa się prąd ładowania w miarę rozładowania
    > akumulatora.

    No przecież o tym piszę.
    Ale wiem też ile prądu pobiera akumulator pod napięciem 14.4V
    gdzieś pod koniec ładowania.

    > Niestety jest nieefektywne, bo brakuje CZASU do pełnego
    > naładowania :]...co już było opisane w różnych źródłach.
    > ...i bilans jest zerowy :]
    > CBDU.

    Tylko, że akumulator jest w stanie częsciowego naładowania,
    a druga część się ... zasiarcza?

    > BTW, nadal będzie zerowy, jeśli w końcu naładuje ten akumulator
    > porządnie, ładowarką. Wtedy powinien mieć stany "fabryczne"...ale też do
    > czasu. Wystarczy jednak zdobić jazdę raz w miesiącu taką ok 2x1h i mamy
    > problem z głowy :)

    A ile się zasiarczy przez ten miesiąc?

    Mamy więc trzy rozwiązania:
    a) robić dłuższą jazdę ... co miesiąc ... ale lepiej co tydzien?
    b) doładować ładowarką/prostownikiem ... co miesiąc ...
    ale lepiej co tydzień ?
    c) zmniejszyć pobór prądu na postoju :-P

    J.


  • 40. Data: 2025-02-17 18:09:56
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.02.2025 o 17:25, J.F pisze:

    > Mamy więc trzy rozwiązania:
    > a) robić dłuższą jazdę ... co miesiąc ... ale lepiej co tydzien?
    > b) doładować ładowarką/prostownikiem ... co miesiąc ...
    > ale lepiej co tydzień ?

    A pamiętasz o parametrze "CZAS"?
    Wiesz ile czasu potrzeba do pełnego naładowania akumulatora/by default?

    Żadna trasa godzinna/dwugodzinna tego nie dokona :P

    > c) zmniejszyć pobór prądu na postoju :-P

    Chuj ci to da :) Nawet jak zmniejszysz prąd postoju do ZERA to Ci się
    napięcie aku/default nie podniesie nawet po roku do 12,8V przy tych
    jazdach 3km x2 :]

    CBDU.

    --
    Pixel(R)??

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 14


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: