-
31. Data: 2025-02-16 22:58:35
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 16.02.2025 o 19:46, Pixel(R)?? pisze:
> W dniu 15.02.2025 o 18:52, Janusz pisze:
>
>>> No właśnie, niedoładowanie takiego aku powoduje powolne zasiarczanie.
>> dokładnie, musisz go częściej doładowywać, najlepiej taką ładowarką
>> pulsacyjną, nazywają to też regeneracyjną, wolniej ładuje ale lepiej
>> rozpuszcza kryształy.
>
> J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje :) Co do samego
> problemu to akurat wpadło mi dzisiaj "w ręce" :
>
> https://autokult.pl/akumulator-moze-wytrzymac-nawet-
10-lat-trzeba-tylko-
> wiedziec-jak-sie-z-nim-obchodzic,7125102363122464a
>
> Warto poczytać/krótkie przypomnienie w czym rzecz.
>
Noo za bardzo to się nie wysilili :(
Ale faktem jest że podstawą jest ładowanie akumulatora, ja go ładuję co
najmniej raz na miesiąc aby nie rozładował mi sie poniżej 30-40% bo to
już mu mocno szkodzi, tworzą się duże kryształy PbSO4 które zmniejszają
pojemność i które trudno jest 'rozpuścić'.
Ale to impulsowe ładowanie dość skutecznie sobie z nimi radzi.
Doładowywanie robię tylko w tym trybie 'pulse'. Miałem dość kiepski aku
i go przywróciłem do żywych :) podstawa to nie może mieć opadniętej masy
czynnej bo to już skutecznie go niszczy.
--
Janusz
-
32. Data: 2025-02-16 23:00:34
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 16.02.2025 o 19:46, Pixel(R)?? pisze:
> J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje ?
Na grupach jestem ponad 20 lat i odkąd pamiętam zawsze taki był :)
--
Janusz
-
33. Data: 2025-02-17 01:10:34
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: PiteR <P...@b...chamy.prostaki.pl>
w <news:votbr2$16tgn$1@news.icm.edu.pl>
dnia Sun, 16 Feb 2025 18:46:04 GMT user Pixel(R)?? pisze tak:
> W dniu 15.02.2025 o 18:52, Janusz pisze:
>
>>> No właśnie, niedoładowanie takiego aku powoduje powolne
>>> zasiarczanie.
>> dokładnie, musisz go częściej doładowywać, najlepiej taką
>> ładowarką pulsacyjną, nazywają to też regeneracyjną, wolniej
>> ładuje ale lepiej rozpuszcza kryształy.
> J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje :) Co do
> samego problemu to akurat wpadło mi dzisiaj "w ręce" :
>
> https://autokult.pl/akumulator-moze-wytrzymac-nawet-
10-lat-trzeba-t
> ylko-wiedziec-jak-sie-z-nim-obchodzic,71251023631224
64a
>
> Warto poczytać/krótkie przypomnienie w czym rzecz.
to też mi podoba się
https://www.szkola-auto.pl/vademecum/ladowanie-akumu
latora-kompletny-poradnik/
--
Piter
# kradno ale sie dzielo
-
34. Data: 2025-02-17 01:12:41
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: PiteR <P...@b...chamy.prostaki.pl>
w <news:votn62$sio$3@news.chmurka.net>
dnia Sun, 16 Feb 2025 22:00:34 GMT user Janusz pisze tak:
> W dniu 16.02.2025 o 19:46, Pixel(R)?? pisze:
>> J.F. ma zawsze takie "jałowo/filozoficzne" dyskusje ?
> Na grupach jestem ponad 20 lat i odkąd pamiętam zawsze taki był :)
styl J.F. rozpoznaje po dwóch linijkach
nie musze patrzeć na From.
wyważony, nienachalny.
--
Piter
# kradno ale sie dzielo
-
35. Data: 2025-02-17 10:44:47
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
PiteR <e...@f...pl> wrote:
> https://ibb.co/210RYFvm
Zrób inaczej. Pstryczek elektryczek w szereg i równolegle do niego
miliamperomierz. Najpierw zamknij obwód pstryczkiem, niech się te duże
prądy pobiorą. Potem podłącz miliamperomierz i rozłącz obwód pstryczkiem.
A czy 60 mA to dużo. Yariska ciągnęła mi 20 mA. Dla mnie dużo, ale to
podobno było normalne. Też jeżdżona bardzo mało i też aku padał. Dołożyłem
panel słoneczny 5 W na podszybiu i dawał radę uzupełnić.
Nawet tabelkę znalazłem, którą wtedy zrobiłem.
Z otwartą maską: 20,9 mA, z zamkniętą: 20,7 mA. Z otwartymi drzwiami 300
mA.
Bezpieczniki:
- wypięcie AM2 to spadek o 4,6 mA (alarm, może też centralny zamek)
- wypięcie EFI to spadek o 1,5 mA (po co on w ogóle jest zasilany bez
kluczyka? Trzyma adaptywy?)
- wypięcie DOME to spadek o 5,5 mA (radio i zegarek)
No i dorzucony mój wzmacniacz do subwoofera, 0,2 mA (upływność w mosfetach
przetwornicy zasilanych na stałe).
Pozostało niezlokalizowane 9,1 mA.
W obecnym samochodzie nie robiłem takich prób bo nie rozładowuje aku. Może
ciągnie mniej, może aku większy, a może jeżdżę trochę więcej.
Jeszcze w motocyklu i skuterze robiłem, zdaje się że alarm brał 4 mA,
zegarek 1 mA, ale już nie pamiętam na 100%.
--
W obserwatorium astronomicznym nowy woźny przyjęty właśnie do pracy
patrzy, jak słynny astronom obserwuje nieboskłon przez wielki teleskop.
Nagle widzi na niebie spadającą gwiazdę. Woźny woła z podziwem: -Ale pan
ma cel, panie profesorze!
-
36. Data: 2025-02-17 12:40:50
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Sun, 16 Feb 2025 15:31:01 +0100, Rutkowski Jacek wrote:
> W dniu 14.02.2025 o 00:15, PiteR pisze:
>> Dziś się zebrałem zmierzyć prąd spoczynkowy w samochodzie.
>> Czekałem pół godziny. Zamek maski oszukałem śrubokretem.
>>
>> Ciagle rano mam 11.8v ładowanie 14.4v Wspomaganie elektryczne.
>> Do pracy mam 3km w jedna stronę.
>>
>> https://ibb.co/210RYFvm
>>
> Jaką ma dokładność ten miernik na zakresie 20A?
> Naprawdę wierzysz w te 0,06A
> Bo jak dla mnie to masz 0,02 do 0,1A pobór.
To jednak miernik, i z gatunku lepszych, więc powinno być
0.06+/-0.01
> Jak byś zwarł przewody i przełączył na 200mA to byśmy
> mogli uwierzyć że to 60mA a tak to...
>
> Ogólnie zalecam mały zasilacz 14V 1A podpiąć
> raz na 2 tygodnie na noc do akumulatora żeby
> go podładować. W innym przypadku akumulator
> po roku/dwóch padnie chyba że raz na 2 tygodnie wyskoczysz
> na 2-4h wycieczkę żeby akumulator podładować...
Mój ostatni wytrzymał 6 lat, ale wycieczek miałem trochę.
J.
-
37. Data: 2025-02-17 14:29:38
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Sat, 15 Feb 2025 13:43:07 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 14.02.2025 o 19:55, J.F pisze:
>>> Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
>>> (moĹźe byÄ nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
>>> naĹadowania do 100%.
>>
>> Czasu i napiÄcia. MoĹźe nawet "lub napiÄcia".
>> No ale w samochodzie napiÄcie umiarkowane, wiÄc czasu.
>
> No przecieĹź napisaĹem, Ĺźe czasu :> Logicznym jest, Ĺźe napiÄcia i prÄ du,
> wiÄc jak zwykle, piszesz "jaĹowo" :>
Jak napiÄcie za maĹe, to i czas nie pomoĹźe :-)
>>> Co z tego Ĺźe nakarmisz go "grubym" prÄ dem w wersji
>>> MAX, skoro to nawet lajkonik wie, Ĺźe to skutecznie nie naĹaduje takiego
>>> akumulatora. KaĹźde zakrÄcenie rozrusznikiem, powoduje drenaĹź, ktĂłry
>>> wyrĂłwnuje siÄ Ĺrednio po 30 min Ĺadowania, nie piszÄ c o skutecznym
>>> naĹadowaniu a 3km to jazda 10 min.
>>
>> MĂłj diesel latem ... swiece grzeje moĹźe 3s*40A, zapala w ciÄ gu ~2s,
>> prÄ d ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
>> Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania Ĺwiec i 5s krÄcenia, bez kozery
>> napiszÄ 500A, razem 2900As=0.8Ah.
>> Razy 2, jak 2x dziennie.
>
> Czyli 1,6Ah i to w dobrym stylu.
zimÄ . A przez 9 miesiÄcy mniej :-)
A wtedy te 60mA to duĹźo :-)
> U mnie diesel 3L krÄci 5sek w mrozie i
> leci wiÄkszy prÄ d + grzaĹki bo nie mam Ĺwiec Ĺźarowych (CRDi)...ale
> chwila krÄcenia dĹuĹźej i potrzebna 1h do peĹnego naĹadowania, bo
> wyciÄ gnÄ Ä energiÄ jest Ĺatwo ale nie ma 1:1 w sensie, ze wyciÄ gasz 10
> min max i w 10 min naĹadujesz ponownie.
Podejrzewam, ze jakbym nim jedziĹ 2*10 minut dziennie, to by siÄ nie
rozĹadowaĹ. CaĹkowicie.
>> I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak maĹo.
>
> Policzmy. 60mA x 12h to 0,7Ah
Ale doba ma 24h. 1.4Ah
>> Tak czy inaczej - jak akumulator naĹadowany w sporym stopniu,
>> to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
>> A u mnie panuje 13.9V
>
> Tego nie piszemy bo PiteR jeszcze nie naĹadowaĹ tego aku do 100% i nadal
> potrzebuje kilku godzin do peĹnego naĹadowania.
NaĹaduje, a potem sytuacja siÄ powtĂłrzy.
JeĹli ma ujemny bilans, to mu siÄ bÄdzie stopniowo rozĹadowyĹaĹ ...
ale Ĺmiem twierdziÄ, Ĺźe do czasu.
>> Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
>> 30 i 50% pewnie sÄ juĹź dla akumulatora szkodliwe.
>
> No wĹaĹnie, niedoĹadowanie takiego aku powoduje powolne zasiarczanie.
Czyli nie chcemy wiÄkszego rozĹadowania, a w tym celu naleĹźy:
-zwiÄkszyc czas jazdy,
-zwiÄkszyÄ prÄ d Ĺadowania
-doĹadowywaÄ akumulator,
-ograniczyc pobĂłr prÄ du na parkingu.
>>> No nie, wyĹźej masz podane, CO siÄ dzieje gĹĂłwnie z akumulatorem. Ten
>>> mikro pobĂłr nie ma tutaj znaczenia, jeĹli codziennie auto jest odpalane.
>>
>> Na co najmniej póŠgodziny :-)
>
> Czyli bilans jest zerowy, skoro potrzeba kilku godzin aby zaczÄĹo byÄ OK.
CoĹ chyba mylisz przyczyny i skutki.
Ma krĂłtkie jazdy i duĹźy prÄ d parkingowy - bilans jest ujemny.
W miarÄ rozĹadowawania aku, bÄdzie rĂłsĹ prÄ d Ĺadowania w czasie jazdy,
i bilans zrobi siÄ zerowy.
Tylko Ĺźe aku bÄdzie czÄĹciowo rozĹadowany. W jakiej czÄĹci, to nie
powiem.
>>>>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurkÄ , to moĹźe jakÄ Ĺ bateriÄ
>>>>>> sĹonecznÄ , do doĹadowania? Wiele daÄ nie musi, 50mA mogĹo by uzdrowiÄ
>>>>>> sprawÄ :-)
>>>>>
>>>>> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
>>>>
>>>> 60mA*12V = 0.72W
>>>
>>> Czyli nadal za maĹo.
>>
>> Jakby stale ĹwieciĹo, to za duĹźo.
>> Ale nie swieci stale ...
>
> Przez póŠroku to gĂłwno, nie ĹwiatĹo. Mam/wiem.
Ja znĂłw dziĹ mam piÄkne sĹoneczko.
>>> Bredzisz. Mam taki panel do Ĺadowania radia, telefonu 30W, gĂłwno wart w
>>> sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezuĹźyteczny.
>>
>> MiaĹem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
>> Teoretycznie powinien mieÄ ze 3W czyli np 13V*230mA.
>> Ale nie dawaĹ tylu - jakiĹ kiepski.
>>
>> tym niemniej 230mA to znacznie wiÄcej niĹź 60 :-)
>> Nawet, jeĹli zaĹoĹźyÄ, ze dziaĹa tylko poĹowÄ czasu.
>> Nawet, jak zaĹoĹźyÄ, Ĺźe daje tylko poĹowÄ mocy, to i tak wychodziĹoby w
>> sam raz.
>>
>> W zimie to co prawda bardzo optymistyczne zaĹoĹźenia.
>> Ale teĹź nie chcemy sie z tego zasilaÄ caĹkowicie, tylko poprawiaÄ
>> bilans :-)
>
> No przecieĹź Ci piszÄ, Ĺźe zimÄ jest 1% z panelu, czyli musiaĹbyĹ mieÄ
> caĹy dach w panelu, Ĺźeby doĹadowaÄ. Po co, skoro moĹźna to zrobiÄ
> ĹadowarkÄ co 2 miesiÄ ce?
On na parkingu traci 1.4Ah dobÄ. Po 60 dniach straciĹby 84Ah,
ale dochodzi Ĺadowanie w czasie jazd.
Po dwĂłch tygodniach byĹoby to 20Ah, czyli doĹÄ powaĹźna utrata Ĺadunku,
jak np akumulator 60Ah.
Wystarczy do wyzerowania bilansu, czy bÄdzie siÄ dalej rozĹadowywaĹ,
czy juĹź po tygodniu siÄ ustabilizuje?
Powiedzmy, ze wystarczy ... to ĹadowaÄ by na mĂłj gust trzeba co
tydzien :-)
>>> Mam teĹź akumulator 150Ah i 400W PV. ZimÄ jest z tego rĂłwnie gĂłwno, bo 1%
>>> to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziĹo o podtrzymanie
>>> napiÄcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
>>> uzupeĹnienia do 100% naĹadowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuĹ w tym
>>> ukĹadzie.
>>
>> Jak widaÄ pikuĹ to moĹźe byÄ rozrusznik.
>
> No nie.
No tak, jeĹli zapala w 2s przy prÄ dzie np 250A.
Co daje 0.14Ah, a te 60mA przez resztÄ doby - 1.4Ah ...
J.
-
38. Data: 2025-02-17 16:38:08
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 17.02.2025 o 14:29, J.F pisze:
Taka z Tobą jałowa dyskusja, jak zawsze.
>>> Jak widać pikuś to może być rozrusznik.
>>
>> No nie.
>
> No tak, jeśli zapala w 2s przy prądzie np 250A.
> Co daje 0.14Ah, a te 60mA przez resztę doby - 1.4Ah ...
On nie stoi 24h :P Inna sprawa, to cała Twoja matematyka rozbija się o
kant dupy :) HINT! Ładowanie z alternatora jest DYNAMICZNE, znaczy tyle,
że nie jest stałe i zwiększa się prąd ładowania w miarę rozładowania
akumulatora. Niestety jest nieefektywne, bo brakuje CZASU do pełnego
naładowania :]...co już było opisane w różnych źródłach.
...i bilans jest zerowy :]
CBDU.
BTW, nadal będzie zerowy, jeśli w końcu naładuje ten akumulator
porządnie, ładowarką. Wtedy powinien mieć stany "fabryczne"...ale też do
czasu. Wystarczy jednak zdobić jazdę raz w miesiącu taką ok 2x1h i mamy
problem z głowy :)
--
Pixel(R)??
-
39. Data: 2025-02-17 17:25:10
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 17 Feb 2025 16:38:08 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 17.02.2025 o 14:29, J.F pisze:
> Taka z TobÄ jaĹowa dyskusja, jak zawsze.
>>>> Jak widaÄ pikuĹ to moĹźe byÄ rozrusznik.
>>>
>>> No nie.
>>
>> No tak, jeĹli zapala w 2s przy prÄ dzie np 250A.
>> Co daje 0.14Ah, a te 60mA przez resztÄ doby - 1.4Ah ...
>
> On nie stoi 24h :P
Tylko 23h45m :-)
> Inna sprawa, to caĹa Twoja matematyka rozbija siÄ o
> kant dupy :) HINT! Ĺadowanie z alternatora jest DYNAMICZNE, znaczy tyle,
> Ĺźe nie jest staĹe i zwiÄksza siÄ prÄ d Ĺadowania w miarÄ rozĹadowania
> akumulatora.
No przecieĹź o tym piszÄ.
Ale wiem teĹź ile prÄ du pobiera akumulator pod napiÄciem 14.4V
gdzieĹ pod koniec Ĺadowania.
> Niestety jest nieefektywne, bo brakuje CZASU do peĹnego
> naĹadowania :]...co juĹź byĹo opisane w róşnych ĹşrĂłdĹach.
> ...i bilans jest zerowy :]
> CBDU.
Tylko, Ĺźe akumulator jest w stanie czÄsciowego naĹadowania,
a druga czÄĹÄ siÄ ... zasiarcza?
> BTW, nadal bÄdzie zerowy, jeĹli w koĹcu naĹaduje ten akumulator
> porzÄ dnie, ĹadowarkÄ . Wtedy powinien mieÄ stany "fabryczne"...ale teĹź do
> czasu. Wystarczy jednak zdobiÄ jazdÄ raz w miesiÄ cu takÄ ok 2x1h i mamy
> problem z gĹowy :)
A ile siÄ zasiarczy przez ten miesiÄ c?
Mamy wiÄc trzy rozwiÄ zania:
a) robiÄ dĹuĹźszÄ jazdÄ ... co miesiÄ c ... ale lepiej co tydzien?
b) doĹadowaÄ ĹadowarkÄ /prostownikiem ... co miesiÄ c ...
ale lepiej co tydzieĹ ?
c) zmniejszyÄ pobĂłr prÄ du na postoju :-P
J.
-
40. Data: 2025-02-17 18:09:56
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 17.02.2025 o 17:25, J.F pisze:
> Mamy więc trzy rozwiązania:
> a) robić dłuższą jazdę ... co miesiąc ... ale lepiej co tydzien?
> b) doładować ładowarką/prostownikiem ... co miesiąc ...
> ale lepiej co tydzień ?
A pamiętasz o parametrze "CZAS"?
Wiesz ile czasu potrzeba do pełnego naładowania akumulatora/by default?
Żadna trasa godzinna/dwugodzinna tego nie dokona :P
> c) zmniejszyć pobór prądu na postoju :-P
Chuj ci to da :) Nawet jak zmniejszysz prąd postoju do ZERA to Ci się
napięcie aku/default nie podniesie nawet po roku do 12,8V przy tych
jazdach 3km x2 :]
CBDU.
--
Pixel(R)??