  • 161. Data: 2009-11-12 21:13:27
    Temat: Re: 7d na dpreview.com
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 12 Nov., 21:38, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Jeszcze trzeba do rozważań rozważyć, czy dokonuje tylko próbkowania,
    > czy kwantowania też ;) (a XX twardo wywiedzie z ograniczenia pasma
    > jedno i drugie, ma talent ;)).
    >
    > pzdr, Gotfryd

    nie wymadrzaj sie no nie wiesz wogole o czym mowa.

    obiektyw kwantuje , matrycy probkuje
    i jesli czestosc tego probkowania jest porownywalana z wielkoscia
    kwantu to musi dojsc do utraty informacji , czyli spadku
    rozdzielczosci.
    aby tak nie bylo to czestosc probkowania musi byc dwa razy wyzszy od
    wielkosci kwantu , czyli od rozdzielczosci obiektywu.

    koniec kropka.

  • 162. Data: 2009-11-12 21:29:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 12 Nov., 17:37, John Smith <u...@e...net> wrote:

> [...]
    > najsłabszego ogniwa. I w tym sensie można rozważać, który element toru
    > najbardziej limituje rozdzielczość całego układu.
    > Jednak transmitancja obiektywu nie kończy się definitywnie w konkretnym
    > punkcie (liczbie linii na mm), MTF zależy przecież od przyjętych
    > kryteriów (kontrast graniczny). Do pewnego stopnia ma sens skanowanie
    > matrycą sporo gęściej niż dla MTF50, po to żeby te szczątkowe szczegóły
    > nawet bardzo już mydlącego obiektywu zarejestrować i potem próbować
    > odzyskiwać ich kontrast w (bardzo inteligentnej) obróbce.

    mtf ma sens fizyczny i nie musi to byc akurat MTF 50 .

    to umowna konwencja ,sluzy okresleniu granicy od ktorej uznaje sie
    ze obiektyw juz nie rysuje szczegolu.

    wskutek niedoskonalosci obiektyw rejestruje elementy z pewnym
    rozproszeniem.
    jesli kontrast pomiedzy obiektem rzeczywistym a tym rozmyciem przyjmie
    pewna umowna wartosc w okresloym miejscu , uznaje sie ze jest to
    granica rozdzielczosci. Ponizej tej wartosci obiektyw nie jest w
    stanie zarejestrowac przedmiotu , bedzie to tylko plama , rozmazanie ,
    albo i nic.

    oznacza to zr obiektywy rzeczywiste w istocie nie odwzorowuja
    przedmiotow w sposob ciagly a z pewna czestoscia . Czyli te
    rzeczywistosc jakby "paczkuja" czyli kwantuja .

    Gdyby obiektyw mial nieskonczosna rozdzielczsc , wowczas rozdzieczosc
    obrazu bylaby limitowana wylacznie przez czestosc probkowania czyli
    rozdzielczosc matrycy.
    A poniewaz obraz z obiektywu jest "spaczkowany " to probkujac z
    czestoscia zblizona do wielkosci "paczki " musi dojsc do spadku
    rejestrowanej na obrazie rozdzielczosci - tzn nie wszystkie paczki
    zostana zerejestrowane przez matryce.

    Oczywiście
    > przy założeniu, że taniej jest udoskonalać część cyfrową (matryca,
    > obróbka) niż analogową (obiektyw).

    ciagle najczesciej elemntem limitujacym rozdzielczosc obrazu jest
    matryca.

    te wszystkie pomiary np na optycznych nazywane pomiarami
    rozdzielczosci obiektywu wcale nie mierza rozdzielczosci obiektywu.
    Mierzy sie ja calkiem inaczej.

    jest to rozdzielczosc obrazu powstalego za pomoca ukladu obiektyw-
    matryca. ten sam obiektyw z inna matryca czyli w innym ukladzie
    moze dac np dwukrotnie wyzsza rozdzielczosc obrazu.

  • 163. Data: 2009-11-12 21:56:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Nov 2009, XX YY wrote:

    > nie wymadrzaj sie no nie wiesz wogole o czym mowa.
    >
    > obiektyw kwantuje

    Jasne.
    Ty się nic a nic nie wymądrzasz.
    I do tego wiesz o czym piszesz :>

    > koniec kropka.

    Z mojej strony tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 164. Data: 2009-11-12 23:10:22
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    XX YY wrote:
    > Na Boga rozrozniajecie pomiedzy rozdzielczoscia urzadzenia , a
    > rozdzielczoscia obrazu !

    Nie zastanawia Cię czasem, że zupełnie jesteś osamotniony w swoich głupich
    tezach?

    > w skarjnym i wydumanym przypadku choc nie tak do konca dwa
    > urzadzenia o porownywalnej rozdzielczosci moglyby dostarczyc OBRAZ o
    > zerowej rozdzielczosci.

    Bzdura.

    > A ten niuans majacy w fotografi cyfrowej znaczenie wynikl z faktu iz
    > Dominik postawil glupio pytanie - pytal o limitowaniu rozdzielczosci
    > obiektywu przez rozdzielczosc matrycy. To sa byty niezalezne.

    Zapomnij o czym pytałem nie Ciebie w tej dyskusji, przypomnij sobie za to
    skąd Ci się wzięło okrągłe 100Mpix.

    > ja nic nie poradze , jesli ktos tego nie rozumie to niech tak juz
    > zostanie.

    No ciekawa sprawa :D

    d.

  • 165. Data: 2009-11-12 23:13:35
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    XX YY wrote:
    > malo tego
    > obiektyw moze dac np rozdzielczosc 15 mpx
    > matryca rozdzielczosc 15 mpx
    > a rozdzielczosc obrazu przez taki zestaw moze byc bardzo niska -
    > teoretycznie nawet zerowa

    Ach tak? :)

    > - gdyby jeden przyrzad skanowal z taka sama czestotliwoscia z jaka
    > pracuje pierwszy przyrzad ale " pomiedzy ".

    I co się wtedy pojawia? czarna kropka, biała kropka? :)
    :D

    d.

  • 166. Data: 2009-11-12 23:49:55
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    XX YY wrote:
    > toz napisalem rzeczowo i konkretnie. powtarzam

    Nie napisałeś. Nalałeś sporo wody, a teraz taplasz się z nią w sedesie
    miotając się w każdą stronę i wymyślając głupoty.

    Zostawiłem Ci konkretny cytat. Z pytaniem.

    > rozdzielczosc matrycy nie limituje rozdzielczosci obiektywu.
    > do matrycy o dowolnej rozdzielczosci mozesz opodpiac obiektyw o
    > dowolnej rozdzielczosci
    >
    > rozdzielczosc obiektywu nie limituje rozdzielczosci matrycy.
    >
    > TO rozdzielczosc OBRAZU jest limitowana przez rozdzielczosc matrycy
    > i obiektywu ( koniunkcja)
    >
    > Limitujacy wplyw na rozdzilczosc obrazu ma rozdzielczosc elementu
    > slabszego - najczesciej bedzie nim matryca.

    No i doszedłeś do wniosku, z którym się kłóciłeś. W skrócie, że decydujący
    wpływa ma słabsza matryca ALBO obiektyw.
    Ale to zupełnie nie o tym jest i tak - Ciebie pytałem o liczbę.

    (...ciach wymądrzenia)
    > Rozrozniaj dobry czlowieku pomiedzy rozdzielczoscia jaka jest w stanie
    > przeniesc obiektyw , matryca , a rozdzielczoscia obrazu.
    > Obiektyw moze dac rozdzielczosc 30 mpx , matryca 15 mpx a uklad
    > moze dac rozdzielczsc powiedzmy 12 mpx.

    Ty chyba myślisz ciągle w kategorii sitka i druszlaka. Pozostaje
    współczuć. No chyba że pokażesz przykład obrazujący brednie z wyżej.

    > 100 mpx
    >
    > gestosc powierzchniowa upakowania pixeli w malych matrycych o
    > wielkosci pixela ok 1,8 mikro jest taka , ze po przeliczeniu na FF
    > daje to rozdzielczosc rzedu 100 mpx.

    Dawaj - obliczenia i konkretne przykłady.

    Ja Ci dam swój pierwszy z brzegu:

    Canon PowerShot SD980 IS
    (Digital IXUS 200 IS)
    12.1 million effective pixels
    43 MP/cm? pixel density
    24 mm - 120 mm (5x) zoom lens

    Na pełnej klatce to upakowanie da 370Mpix.
    Jakiś taki D700 ma przy tym 1.4 MP/cm?.

    Zresztą to że da 370Mpix nie znaczy, że nie pojawi się za chwilkę matryca
    dająca w przeliczeniu jeszcze więcej.
    Ale dalej - co to ma do rzeczy?!

    > Przy wielkosci pixela rzedu 1,8 mikro dyfrakcja zaczyna ograniczac
    > rozdzielczosc optyki juz od przyslony ok 2,0 o ile dobrze pamietam
    > ( a moze 1,8 - cos kolo tego )

    Przy 371Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/2.4.
    Przy 500Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/2
    Przy 1000Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/1.4
    Przy 2000Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/1
    Przy noctiluksie który załóżmy jest perfekcyjny potrzeba by 2200Mpix

    Specjalnie Ci wyliczyłem.

    > Oznacza to ze dalszy wzrost gestosci upakowania pixeli nie bedzie
    > przynosil wzrostu rozdzilczosci obrazu , gdyzu w calym zakresie
    > uzytkowym przyslon bedzie ona ograniczana przez dyfrakcje.

    No jak będę miał jeden gigapiksel to będę cały czas oglądał zdjęcia w 1:1.

    > Czyli np jeden element powiedzmy kwant rzeczywistosci zostanie
    > zapisany w identyczny sposob na np 3 pixelach , co da taki sam wynik
    > jak zapis na jednym pixelu w matrycy o 3 razy mniejszej
    > rozdzielczosci.

    Abstrahując od głupot które wypisujesz to wyobraź sobie, że matryce nie są
    idealne i dokłada się do nich szum, więcej informacji masz z trzech takich
    pikseli niż z jednego.

    > W materialach analogowych srebrowych wielkosc krysztalkow halogenkow
    > srebra to rzad w materialach wysokoczulych do ok 2 , 3 mikro . Ale
    > emulsje sa mieszanina krysztaklow roznej wielkosci , jednoczesnie
    > znajduja sie tam o rozmiarach o pare rzedow mniejszych , a wiec
    > ulamkow mikrometra.

    I będziesz jak Ken Rockwell twierdził, że kodak retina bije na głowę
    wszelkie dzisiejsze cyfry :) hyhy :)

> [...]
    > wynikajaca z roznej grubosci ziaren obrazu srebrowego.
    >
    > w Fotografii cyfrowej jest odwrotnie - male pixele sprzyjaja powstaniu
    > ziarna / szumow i do poki ten problem nie zostanie radyklanie
    > rozwiazany nie bedzie mialo sensu zageszczanie matryc , gdyz
    > rozdzielczosc nie wzroscnie , a beda mogly wzrosc szumy.
    >
    > w analogu ze zmniejszeniem wymiarow krasztalkow tez rozdzilczosc nie
    > rosnie dlaej , ale spada ziarno.
    >
    > 100 mpx dla ff bierze sie z porownaia gestosci upakowania pixeli w
    > aktualnych matrycach o mniejszych wymiarach.

    Och tak? Powtarzam nowe pytanie? Dlaczego aktualne matryce są
    wyznacznikiem jakiegoś limitu?
    Po drugie skąd Ci się wzięło to 100Mpix?

    d.

  • 167. Data: 2009-11-13 01:54:21
    Od: "Pikus'" <p...@o...eu>

    > Jasne.
    > Ty się nic a nic nie wymądrzasz.
    > I do tego wiesz o czym piszesz :>

    no i co z tego jak instrukcje nie podaja jaka jest czestotliwosc probkowania
    matrycy (px/sec) , nalezy ozdroznic czas przeprobkowania calej matrycy od
    czasu otwarcia migawki.

  • 168. Data: 2009-11-13 05:37:32
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    XX YY pisze:

    > poszczegolne fotodiody dzialaja analogowo - ale w aspekcie
    > rozdzielczosci matryca pracuje w sposob dyskretny , nie ciagly .
    > matryca nie dokonuje probkowania obrazu w sposob analogowy a w sposob
    > dyskretny - z pewna czestoscia.
    > to typowe probkowanie numeryczne , czyli cyfrowe.

    Próbkowanie to zupełnie coś innego, niezalezne od cyfryzacji. Można
    zrobić układ próbkujący pracujący zupełnie analogowo ("Sampling and hold").
    Przykład z mojej pierwszej roboty. Robiliśmy generator m.cz, no i
    powstał problem stabilizacji amplitudy. Prostowniki diodowe są zależne
    od temperatury. Szef zaproponował taki układ, generator dawał sygnały
    przesunięte o Pi/4, w przejściach przez 0 jednego z sygnałów otwierał
    się na chwilę klucz i próbkował szczyt drugiego sygnału. Wartość
    napięcia była zapamietana na kondensatorze. Gdzie tu jakakolwiek
    technika cyfrowa?

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 169. Data: 2009-11-13 07:45:08
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
> [...]

    > Gdyby obiektyw mial nieskonczosna rozdzielczsc , wowczas rozdzieczosc
    > obrazu bylaby limitowana wylacznie przez czestosc probkowania czyli

    Zgoda.

> [...]

    > matryca. ten sam obiektyw z inna matryca czyli w innym ukladzie
    > moze dac np dwukrotnie wyzsza rozdzielczosc obrazu.

    Tutaj pełna zgoda.

    --
    Mirek

  • 170. Data: 2009-11-13 07:48:21
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > To wszystko ma sens.

    Dopiero w uzupełnieniu o jakieś arbitralne założenie odnośnie
    konkretnego MTF (MTF50, MTF30, etc), a nie jako twardy limit.

    Nie można z tego wysnuwać wniosku o "paczkach" czy próbkowaniu przez
    obiektyw.

    --
    Mirek