    From: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Acer'y w Biedronce [OT]
    Date: Thu, 01 Jan 2009 19:43:43 +0100

    Mariusz Kruk wrote:
    > Pozwolę sobie się nie zgodzić.

    Ależ masz prawo -- to tylko opinia :)

    > Tak byłoby, gdyby faktycznie notebook był zamknięty. Czyli dostawałbyś
    > czarną skrzynkę, do której nic nie doinstalowujesz. A tak nie jest.

    W wielu przypadkach tak jest. Przykład? Asus Eee. Dostajesz
    komputer z zainstalowanym systemem, pakietem biurowym, komu-
    nikatorem, przeglądarką WWW i programem pocztowym. W zasa-
    dzie do wielu zastosowań *nic* nie musisz doinstalowywać
    (choć oczywiście masz taką możliwość, gdy jednak jest Ci
    potrzebne coś więcej).

    W przypadku notebooków pojęcie "zamknięty system" oznacza
    "dostaje się sprzęt i system operacyjny nawzajem do siebie
    dopasowane i niekoniecznie niezgodne z czymś innym".
    Oprogramowanie aplikacyjne można sobie wgrywać dowolne,
    byle zgodne z tym systemem.

    Analogicznie mój telefon z Symbianem jest tak samo zamknięty,
    jak wiele (większość?) notebooków. Mogę wgrywać do niego do-
    wolne programy i pisać swoje, ale Symbiana na Windows Mobile
    nie wymienię.

    > Mało kto kupuje Apple po coś innego niż używanie MOX. To trochę inna
    > sytuacja. (a i tak ludzie linuksy instalują ZTCW).

    No instalują Linuksy. I na tej samej zasadzie można w razie
    potrzeby instalować Windows XP czy Linuksa na tych modelach
    notebooków, w których przypadku wiadomo, że nie sprawia to
    żadnych problemów, są dostępne sterowniki i tak dalej. Ale
    nie oznacza to wcale, że należy zaczynać używanie notebooka
    od wywalenia z niego Visty i wgrania XP "bo się przyzwyczaiłem
    a jestem na tyle nieedukowalny że nic innego nie obsłużę" --
    a tak to niestety zbyt często wygląda...

    > Można próbować uświadamiać klientów, że są robieni w dupsko. Samo się
    > nie zmieni.

    Obawiam się, że uświadamianie też tu nic nie da. Ale jestem
    jak najbardziej *za* uświadamianiem -- aczkolwiek z innych
    nieco powodów.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |