    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Amerykańskie gniazdo natynkowe
    Date: Thu, 27 Jul 2023 15:02:32 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@h...invalid>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@h...invalid>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Wykładowca użył określenia "eprom", a czy to faktycznie był eprom, czy
    > eprom bez okienka... już się tego nie dowiem.

    To nieważne, chodzi wyłącznie o zastosowaną technologię.

    > O, to ciekawe. Jakby komórki na granicy przejścia między stanami?

    Tu jest granica między technologią analogową, a cyfrową. Do krzemowego
    pudełeczka wciska się elektrony, jakiś demon je ogląda, a jak widzi
    duży tłum, uznaje, że to stan odmienny. Ocenia na oko, więc gdy tłumek
    lekko rzednie, to ocena może być niepewna.

    W początkach tej technologii w ogóle nie występowało takie zdarzenie
    jak "zapis bitu". Porogramowanie pamięci polegało na dorzucaniu (albo
    nie dorzucaniu) do pudełeczka garści elektronów. I tak w kółko, ze sto
    razy trzeba było oblecieć wszystkie adresy, zanim pudełeczko całkiem
    się napełniło. Późniejsze epromy miały cykli mniej, w końcu wystarczył
    jeden. To samo z kasowaniem -- zbyt krótko naświetlony krzem był jak
    szkolna tablica niedokładnie wytarta ścierką.

    > To też ciekawe, bo przecież kasowanie ustawia wszędzie jedynki, a
    > programowanie jedynie zmienia konkretne jedynki na zera (nie jest
    > w stanie przywrócić jedynki tam, gdzie jest niepewna komórka). Tak
    > przynajmniej pamiętam z czasów, gdy używałem epromów.
    >
    > To tak jakby zera zmieniły się w ten niepewny, płynny stan.

    No właśnie tak im się z czasem może robić. Jedynki zepsuć się nie da,
    a zero i owszem. Programując jeszcze raz tą samą treścią, jedynki
    pozostaja niewzruszone, a zera zerują się do oporu. Czyli programator
    sypie do pudełka elektronów ile się zmieści (a może on sypie dziury?
    -- tu nie mam pewności).

    --
    Jarek