    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Amerykańskie gniazdo natynkowe
    Date: Fri, 28 Jul 2023 15:46:12 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@h...invalid>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@h...invalid>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <2...@4...net>

    Pan J.F napisał:

    > Przez długie lata wersje eprom były nieprzyzwoicie drogie.

    Trudno mi ocenić, zwłaszcza, że epromy znane były już za komuny, kiedy
    wszystko było drogie, zwłaszcza gdy potrzebny był "wsad dewizowy".

    > PIC chyba pierwszy cos tu zmienił, a i tak bylo to bardziej OTP.

    Nie miałem do czyninia. Ale ciekawym dinozaurem była firma OKI, która
    jeszcze dwadzieścia lat temu oferowała mikrokontroery programowane
    maską w fabryce. Bardzo zeszli z cenami i minimalną liczbą sztuk
    w zamówiniu. I w ogóle starali się być bardzo mili.

    > Technologia eprom, ale znaczeniowo ... prom a nie eprom.

    No jednak klasyczny prom to było przepalanie czegośtam we wątpiach
    układu scalonego.

    > No chyba, ze ktos ma znajomego dentystę ... ten rentgen naprawde
    > działał ?

    Działał. Uszkodzeń rentgenem lotniskowym się nie spodziewałem, ale
    kto wie.

    > Ale raczej dopełniało sie jeden adres do skutku, i przechodziło do
    > następnego.

    Nie mam jak sprawdzić, ale wydaje i się, że jednak w kółko po wszystkich
    adresach. Napięcie progroamowania było spore, mogło chodzić też o ochronę
    przed lokalnym przegrzaniem.

    > Kto wie, czy wewnętrznie to nadal tak nie wygląda ..

    Ktoś jeszcze używa epromów?

    > Tym niemniej musiała być ta dawka, gdzie zaczynały pojedyncze bity
    > przekłamywac, i moze to jeszcze zależało np od napięcia zasilania ..

    Obecnych pamięci flash też to dotyczy. Mnie zwariowała katta SD
    w radiu samochodowym. W środku jednego utworu wcina się drugi.
    Wygląda, jakby fat się pomieszał. Zakładam, że z gorąca.

    --
    Jarek