    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 19 Nov 2017 05:11:49 -0800 (PST)
    Subject: Re: Architektura aplikacji - powody wyłączania dll z exe
    From: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 listopada 2017 14:02:54 UTC+1 użytkownik fir napisał:
> [...]
    zjawisko wyłączania z exe całego kodu aplikacji.

    wszystkiego co nie jest base-systemem. Życie mi się uprościło.

    od głównego programu i ten ficzer jest istotną częścią filozofii używania danego
    programu (np. pluginy).

    > ja odwrotnie, kompilowanie ststyczne to dla mnie za duzo roboty
    >
    > bo o ile pamietam (nie jestem pewien czy dobrze pamietam ale chyba tak) aby
    statyczny linker dzialal 'wybiórczo' nie wystarczy zlinkowac duzego pojedynczego
    pliku.o (powiedzmy 5 MB) - jesli uzywamy tylko jednej prostej funkcji z tego obiektu
    i tak statyczny linker zlinkuje 5 MB -
    > aby dzialal wybiórczo tworca tej
    > liby musialby kompilowac ja do wielu skladowych .o i potem pakowac ja w jedną
    zbiorczą libe .lib
    > (tak mi sie przynajmniej wydaje bo co ciekawe nigdy o tym wiecej nie czytalem i
    nigdy jakos specjalnie tego nie uzywalem itd) tak ze to jest ok (dodatkowo np pozwala
    kompilowac rozne podkawalki z roznymi opcjami kompilacji) ale wymaga zauwazalnej
    ilosci dodatkowej roboty a dla mnie dodatkowa robota jest zwykle denerwujaca (ta
    robota moglaby byc
    > byc moze mniejsza gdyby toole robily troche wiecej z automatu itp, tak naprawde
    mozna tez zauwazyc ze dynamiczne linkowanie
    > tez mogloby byc zrobione tak by dzialac wybiórczo acz to by co nieco skomplikowalo
    sprawy)

    > dla mnie linkowanie dllek jest ok
    > tyle ze nalezy moze jedynie pamietac by te dllki mialy rozsądne
    > rozmiary (rozsądna jak na dzis to dla mnie chyba do 10 MB na jedną)
    > oraz by dependencje miedzy nimi byly jak najmniejsze (tj by nie bylo ich duzo i jak
    juz sa by mialy w swoim secie jak najmniej dependencji (te dependencje miedzy dllkami
    mozna zliczajac zliczajac kreseczki importow na grafie miedzy dllkami, (mowie o
    importach calej dllki nie pszczegolnych symboli)
    > np jak ktos mialby 10 dllek z ktorych kazda importowalaby kazda inną to w sumie
    zdaje sie tych dependencji byloby 90 - za duzo,
    > u mnie w moich projektach mam na
    > przyklad zaleznosc/import do green.fire.dll ktora z kolei ma importy do 7
    systemowych dllek (kernel32.dll gdi32.dll msvcrt.dll psapi.dll user32.dll winmm.dll
    ws2_32.dll) sam exe moze tez siegac do niektorych bezposrednio (akurat moj klient
    irca siega bezposrednio do kernel32 (i do msvcrt.dll choc to jest zrozumiela) na 12
    funkcji (dotyczacych critcal section, tls, exit process, get masage adress itp, i
    tego ciagle do konca troche nie lapie szczerze mowiac, czy to gcc wkompilowuje te 12
    funkci jako normalne calle w startupie mojego kodu czy tez moze tworzy sobie takie
    importy tak troszke jakby na wyrost?) (wiem przynajmniej jedno, jak sam zasembluje
    sobie swoim asemblerem swoj plik exe to moge miec eleganckie zero importow mimo ze
    program dziala (i pisze na konsole przez msvcrt.printf - hmm - w takim razie to tez
    jest dziwne, moze moj exe oszukuje plugin do total commandera bo importy dzialają ale
    sie nie pokazują)

    wiem tez z doswiadczenia (z moim wlasnym asemblerem ) ze odnoscnika do kernel32.dll
    program tak naprawde nie potrzebuje: niektorzy wywolują exit process na koniec
    programu ale zwykle ret (aloi nawet program zlozony wylacznie z ret (0xc3)) tez
    dziala (i to komicznie bo taki program przy uruchomieniu tylko blinka czy tez ew
    wywoluje jakby 'no reaction' ;c tak jak zreszta chyba powinno byc)