    From: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Budowa własnego linuksowego komputerka
    Date: Sun, 29 May 2022 21:14:06 +0200

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > 2) Coś nieco bardziej współczesnego. Tutaj myślę o wykorzystaniu któregoś
    > ze współczesnych układów MCU/SoC wyposażonych w zewnętrzną magistralę oraz
    > MMU, np. PIC32MZ, MT7688, Allwinner A13 czy STM32MP1, ewentualnie coś
    > starszego, jak AT91SAM9.

    Myślę, że lepsza będzie właśnie powyższa droga skoro nie chodzi o komputer
    retro.

    > No i właśnie w tym drugim przypadku zaprojektowanie tego będzie nieco
    > trudniejsze. Odpada stosowanie płytek produkowanych domową metodą, a

    I dobrze że odpada, bo jest sztuką dla sztuki i tylko utrudnia życie. Jeśli
    nie chodzi o szybkie proste prototypy, potrzebne na już, to zamawiasz płytki
    w PCBWay lub JLCPCB i po problemie.

    > łącząc pamięć DDR z układem trzeba pilnować sposobu prowadzenia ścieżek.
    > Do tego dochodzi jeszcze kwestia lutowania elementów w obudowach BGA albo
    > chociażby dwurzędowych QFN.

    A musi być zewnętrzna pamięć?

    > Czy ktoś mógłby mi polecić jakieś dobre materiały edukacyjne (książki,
    > tutoriale z sieci) poświęcone zagadnieniu projektowania płytek pod takie
    > układy? Chciałbym się nieco doszkolić w tej materii.

    https://www.thirtythreeforty.net/posts/2019/12/my-bu
    siness-card-runs-linux/

    --
    Grzegorz Niemirowski