  • 71. Data: 2019-02-28 09:44:40
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Kojarze trzy programy, ktore byly pod CP/M - DBase, TurboPascal i Wordstar.
    > Ale nie pracowalem z nimi ... ktos pamieta pierwsze wersje na peceta i
    > cp/m, aby moc porownac ?

    Pracowałem (dumnie powiedziane, czasy studenckie) z DBase i TurboPascalem
    na CP/M i później na DOS. Jeśli były różnice, to niezauważalne.
    Pisałem programy zaliczeniowe w domu (CP/M) i oddawałemdziałające od
    pierwszego uruchomienia w DOS-ie
    Miałem nawet polskiego DBase'a, autorsko przetłumaczonego z wersji
    francuskiej, bo taka mi się trafiła.
    Pozdrowienia,
    MKi

  • 72. Data: 2019-02-28 11:02:35
    Od: d...@w...pl

    W dniu czwartek, 28 lutego 2019 09:44:40 UTC+1 użytkownik MKi napisał:

    > Pisałem programy zaliczeniowe w domu (CP/M) i oddawałem działające od
    > pierwszego uruchomienia w DOS-ie

    Tak to łatwizna, trudniej miałbyś, gdybyś w domu pisał pod DOSem, ale na zaliczenie
    musiałoby to potem ruszyć pod CP/M w jakimś starym "laboratorium komputerowym".
    Bo nie kojarzę, aby turbo pascal umożliwiał samoograniczanie pamięciowe w rodzaju
    "modeli", które były np. w turbo C.

    Takie starożytne laboratoria to fajna sprawa, przynajmniej dzieci mogą zobaczyć
    kawałek historii, a nie tylko głupie okienka m$.
    Ale znikają niestety - sam trafiłem na taką minę, jak instytut dostał kasę na
    "laboratorium", nakupili PC-tów - a jeszcze w poprzednim semestrze to laboratorium z
    "układów logicznych" było na Amstradach CPC, na które były napisane porządne programy
    do robienia kolejnych ćwiczeń.
    A problem był taki, że z wykładu u śp. prof. Majewskiego nawet przy najszczerszych
    chęciach nie dało się niczego nauczyć - tematyka była prosta, ale ktoś musiał to
    wytłumaczyć. Robił to za profesora asystent na ćwiczeniach - tyle że plan był taki,
    że ćwiczenia z danego tematu wypadały po laboratorium z tego tematu!
    W tym programie na CPC student był prowadzony za rękę - a że programu na PC-ty
    jeszcze nie było (i nie wiem, czy kiedykolwiek powstał), to jakiś mocarz umysłowy
    wymyślił, że mamy robić te ćwiczenia na programie do projektowania i symulowania FPGA
    Altera...
    I przez to skończyłem przedmiot z 4,5 zamiast 5 - i tak dobrze, że nie z 2 (albo i
    0), bo na dwóch laborkach nie zrobiliśmy nic, czysty beton. Ale 2 punkty na 5 było za
    samą obecność (0 było za nieprzyjście) - i to 2 laborkę zaliczało ;>

    A jak sobie kiedyś w turbo pascalu chciałem zrobić program do bilinear-filtering, to
    padłem na ograniczeniu 640kB - bo chciałem przerabiać BMP 320*240*16bpp na
    640*480*16bpp - i nie dało się takich tablic zadeklarować. Trzeba było po linii
    wczytywać, przetwarzać i zapisywać. Dno. Komputer miał oczywiście 4MB RAM (a może i
    już 32MB).

    Drugi raz na ciekawostkę się nadziałem już pod linuxem, jak w FORTRANie robiłem jakiś
    program do obliczeń. Deklarować oczywiście można było co się chciało, ale po
    uruchomieniu mój starutki OmniBook 800 z 48MB nagle zaczął kręcić dyskiem i swapować
    - okazało się, że zadeklarowane tablice miały właśnie 48MB. Po poprawce algorytmu
    zeszło do kilku MB. Cool ;>

  • 73. Data: 2019-02-28 11:15:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:9624182317$20190227083102@squadack.com...
    > Nic się nie pojawiało. Nawet strumieni nie było. Po prostu komendy
    > LOAD i SAVE działały z microdrive.

    Tak z ciekawości - co więc znaczy(ł) komunikat "O: Invalid stream"?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 74. Data: 2019-02-28 11:27:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MKi" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >na CP/M i później na DOS. Jeśli były różnice, to niezauważalne.
    >Pisałem programy zaliczeniowe w domu (CP/M) i oddawałemdziałające od

    ale chodzi mi o takie uzytkowe wlasciwosci programow - jakosc/wygoda
    edytora, szybkosc pracy, sledzenie ...

    J.

  • 75. Data: 2019-02-28 12:14:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Nic. To tylko ogólnie mowa o jednostkach chorobowych ludzi któzy jak się
    > pojawił win95 (a 10 lat wcześniej Amiga) potrafili rechotać na widok
    > dłuższej nazwy plików twierdząc ż to zabawkowe :D Profesjonalista to
    > jednak 8+3 i ani bita więcej.

    Jednakże zetknąłem sie z tym, że pole nazwy dla Spektruma, to 10 znaków.
    Robiono wiec coś, co wyglądało jak w DOS i miało nie 8+3, lecz 6+3, bo
    kropka była jako jeden znak, stały element, dać, nastąpi spust z
    podniecenia... List do cioci napisać nie jako LISTCIO1.TXT, ale LICIO1.TXT,
    jasny i czytelny przekaz... I jebut, takich listów tak ze 20 wersji, ciekaw
    jestem, jakby to rozwiązali.

  • 76. Data: 2019-02-28 14:45:50
    Od: d...@w...pl

    W dniu środa, 27 lutego 2019 23:07:03 UTC+1 użytkownik Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Millenium też oczywiście miał DOSa, architektura się nie zmieniła, jedynie
    > proces bootowania. Po prostu usunięto możliwość pracy w trybie rzeczywistym.
    > Nie można było podczas bootowania pozostać w DOSie, bo io.sys ładowało od
    > razu vmm32.vxd. Nie można też było wyjść z Windows do DOSa.

    Dokładnie, dopiero XP (nie licząc win2000, bo to nie zdobyło popularności) było czymś
    nowym, czyli po prostu NT 5.0 - a dlatego ta wersja NT się w końcu przyjęła, bo
    zrobili jej porządny emulator DOS i gry DOSowe bez problemu działały.
    Ja na desktopie skończyłem na win95osr2, jakoś używać dały się jeszcze 98se, ale u
    siebie nie miałem.
    Podstawą oczywiście był DOS 7.x, windows uruchamiało się po staremu win.com, gry na
    DOS4GW też tylko spod DOSa.
    Hmm, staram się sobie przypomnieć, czy więcej wolnej pamięci conventional byłem w
    stanie uzyskać pod DOS 5.0, 6.2 czy 7.x...
    Ale to mało ważne, na grę używającą conventional, która by się nie chciała uruchamiać
    po wyjściu z nortona, nie trafiłem.
    A potem już były same DOS4GW.
    A jakie fajne były te DOS4GW, które używały 3DFX Voodoo 1 (chyba jeszcze gdzieś mam
    tą kartę)...

  • 77. Data: 2019-02-28 14:56:19
    Od: d...@w...pl

    Przesadzasz z tymi 64kB liniowej przestrzeni.
    Było jej w 8086/88 1024kB, a w 286 doszło jeszcze 64kB bez 16 bajtów - stąd też
    bramka A20, która musiała zostać dodana, żeby mieć bug-compatibility z PC i XT.
    A że nie można było sobie adresować jednym rejestrem, tylko parą - no cóż w tym
    dziwnego, skoro rejestry były 16-bitowe?
    Najdurniejszym pomysłem było to, że strony były zrobione po 16B, zamiast po prostu po
    64kB.
    Cóż poradzić, IBM padł ofiarą własnego sukcesu.
    Sami już sobie z tym nie mogli poradzić - chcieli zrobić AT-286 (bo były też XT-286,
    to był wynalazek) z nowym, sensownym OS, byłoby coś jak pierwsza amiga - ale nie dało
    rady, nawet IBM nie wygrał z wymaganiem "kompatybilności z IBM" ;> Ostatecznie
    potwierdziła to porażka PS/2.

  • 78. Data: 2019-02-28 15:03:07
    Od: d...@w...pl

    W dniu środa, 27 lutego 2019 19:51:30 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Nie o możliwości chodzi tylko o przeoczoną ścieżkę w latach 70-tych.
    > Gdyby Sinclair znał ten pomysł ZX spectrum nie miało by CPU z powodu
    > redukcji kosztów ...

    E tam, żadnej redukcji by nie było, miejsce przede wszystkim kosztuje, i od razu
    większa obudowa, większe zasilanie, większe chłodzenie i tak w kółko.

    Z resztą poczytaj sobie o Datapoint 2200, który miał mieć 8008, ale intel nie zdążył
    i proc był z dyskretnych układów - i się grzał.

    IC to jest to - co choćby pokazuje procesor w radarze F-14, który wszedł do służby w
    1972.

    > A ja nabieram coraz większej ochoty na zrobienie maszyny CP/M na płytce
    > uniwersalnej :D

    To może zamiast Z80 na początek 8085 - ma wbudowany port szeregowy, w sam raz do
    podłączenia terminalu.
    Obok ATmega z 24C1024 jako SSD ;) Albo i kilka, bo 512kB "dyskietki" CP/M mógłby nie
    być w stanie obsłużyć.
    Ciekawe, ile napędów mógł obsługiwać - 26?
    Hmm, niby BDOS miał być taki sam dla każdego komputera, więc musiał mieć zaszytą
    maksymalną liczbę napędów, i pewnie marnować trochę pamięci na każdym komputerze,
    który miał mniej. Zmiana aktualnego napędu to pewnie jakieś wywołanie BIOS.

  • 79. Data: 2019-02-28 15:15:43
    Od: d...@w...pl

    W dniu środa, 27 lutego 2019 19:56:09 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    może i produkowanie bym zrozumiał, ale takie rozwijanie?

    > Jestem przekonany że wczesniej wykituje niż na uczelniach przestaną w
    > końcu nauczać archeologii 8051 i Z80. W końcu osiągnięcia z Bytomia nie
    > są bez powodu, gdzieś jeszcze te 80-latki na ścieżkach decyzyjnych w
    > korpo są.

    O co chodzi z tym Bytomiem?
    Zaś 8051 i Z80 powinny zostać - pozwolą wyłonić spośród dzieci neostrady takich, co
    mają nieuszkodzone mózgi (jak już zaraza BASICowa minęła, to pojawiły się inne).
    I jakoś na prawdziwe życie inżyniera zahartują - u mistrza Mazura (co to kiedyś
    znalazł błąd w bodajże athlonie, napisał do amd, amd mu na to, że błędu nie ma, on im
    w zamian kod pokazujący błąd, oni mu propozycję współpracy, a on, że nie ma czasu)
    było SM - systemy mikroprocesorowe - ja się nie załapałem, choć mogłem (z lekka
    spękałem, ale ogólnie szkoda mi było wygody) - 6 ćwiczeń w semestrze, 4*Z80, 8051 i
    bodajże M68k - do każdego trzeba było się nauczyć assemblera, napisać program na
    kartce, potem złożyć układ i program uruchomić (no, były breadboadrdy, kabelki z
    pinami - ale każdy trzeba było sprawdzić, czy na pewno przewodzi - oraz PC z loaderem
    i debuggerem podglądającym zawartość pamięci).
    Sam coś takiego zaliczyłem już jako inżynier, składając na płytce uniwersalnej ATmegę
    + wyświetlacz graficzny + klawiaturę na współdzielonych liniach i pisząc na to swój
    drugi program - trzy noce i udało się, a potem miałem 3 dni gorączkę 39+...

    > Sprawdzę też czy CMOSowa wersja zaiwania w Harlequinie. Wątpie, ale co
    > szkodzi sprawdzić.

    Może wystarczy inne układy wymienić na CMOSowe odpowiedniki.
    A może ten Z80 to CMOS, ale z wyjściami kompatybilnymi z TTL - HCT to się nazywało?

  • 80. Data: 2019-02-28 15:27:01
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 27 lutego 2019 19:54:02 UTC-6 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Mam/miałem w rodzinie 3 Macbooki i żaden inny laptop nie był tak trwały
    > i tak solidnie wykonany. Te inne, Delle, Sony vaio, Asusy nie wytrzymał
    > tyle i tak długo. Zaczynały padać, najpierw akumulatory (ca rok od
    > kupna), potem i inne rzeczy (niewiele później).

    A ja mam 3x t61. Kazdy z nich nadal dziala.
    W jednym tylko trzeba bylo plyte z nvidia wymienic na intelowa. Laptopy maja juz 13
    lat.
    Siemensa mialem, tez 10 lat posluzyl, potem sie okazalo ze PIII 800MHz to za malo. W
    sumie nadal go mam i lezy sobie.
    Za domowy serwer robi dell d610 (czy jakos tak). tez ma juz z 10 lat.

    Teraz codzienny komp to dell vostro 3660. Tez swoje lata ma.

    Mam za to jednego powermaka. G4. Z nvidia. Niby fajny ale sie grzeje. I kopie bo
    fabryczna ladowarka padla a podrobka jest kiepska.
    I linuxy na nim nie moga ruszyc bo grafika jest kiepska i sterowniki jej nie
    ogarniaja.

    Anegdota za anegdote.