-
Data: 2010-12-01 13:22:53
Temat: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
Od: Karolek <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2010-12-01 12:46, Arek (G) pisze:
>> Skad mieszkasz najpierw napisz.
>
> Warszawa
>
Daleko, za daleko.
>> Jak na razie to mialem tylko przypadek, ze wlasnie przez system ABS nie
>> zatrzymalem sie w miejscu, w ktorym planowalem.
>
> Ale nie wiesz gdzie byś się zatrzymał nie mając ABS w tamtej sytuacji.
> Sporo osób nie mających ABS również nie zatrzymywało się tam gdzie
> trzeba. Nie bez powodu są one standardem.
>
Wlasnie w tym rzecz, ze wiem gdzie bym sie zatrzymal.
Po prostu juz w koncowej fazie (ostatnie metry) na asfalcie byl
rozsypany piasek, efekt byl taki, jakbym nagle puscil hamulec, a jakbym
nie mial ABSu to bym sie zatrzymal.
>>> Dobrze, prowadzić i wyczuć - tzw. pieprzenie w bambus.
>>>
>> Dlaczego?
>
> Bo to tylko czcze przechwałki.
>
Nieprawda.
>>> Nie jesteś w stanie wyczuć samochodu na każdej prędkości, na każdym
>>> rodzaju nawierzchni.
>>
>> IMHO jestes w stanie.
>
> No to jesteś jakimś ewenementem. Oprócz Ciebie żaden człowiek nie
> wyczuje lepiej poślizgu niż mechanizm badający różnice prędkości koła z
> częstotliwością np. 50 razy na sekundę.
>
Tak widac jestem, bo w przeciwienstwie do systemu ABS zazwyczaj potrafie
przewidziec poslizg zanim nastapi (nawet jezeli to mialyby byc ulamki
sekund).
Poslizg to nie jest jakis stwor wyskakujacy zza drzewa, jak ktos ma
doswiadczenie w prowadzeniu auta to juz zanim wpadnie w poslizg, wie, ze
to nastapi.
ABS tego nie moze wiedziec, on reaguje juz na zaistaniala sytuacje i to
tez nie w sposob idealny.
>
>>> ABS wykryje poślizg w ułamku sekundy, kontroluje
>>> każde koło niezależnie.
>>
>> Nie dziala to tak doskonale jak sobie wyobrazasz.
>
> Nie raz się przekonałem, że owszem tak. Wystarczy, że jedno koło łapie
> poślizg i ABS to od razu wykrywa. W samochodzie nie da się tego wyczuć,
> że coś się ślizga.
>
Ale to ze cos sie slizga to jeszcze nie koniec swiata.
>> W zasadzie to sprowadza sie to do kontroli przednich kol, bo tylne
>> hamuja o wiele slabiej i problem ich blokowania raczej nie istnieje.
>> A blokade kol latwo kontrolowac, wystarczy puscic hamulec.
>
> Ale kiedy nastąpi Twoja reakcja? Gdy wyczujesz jakieś zmiany? Przecież
> to będzie wieki po reakcji ABS'u. Czyli już jesteś w plecy bo ten czas
> zamiast hamować jedziesz na zblokowanych kołach.
Zablokowane kola tez hamuja.
> Potem w cholerę czasu
> zajmuje reakcja czyli jakaś kontra gdy samochód tańczy, dodatkowo
> zmniejszenie siły hamowania.
Zazwyczaj wystarzy puszczenie hamulca zanim wprowadzisz auto w
niekontrolowany poslizg.
Mi sie kiedys udalo nawet zrobic jeszcze dodatkowo redukcje, dodac gazu
wyprowadzajac samochod z poslizgu i ominac samochod, ktory wymusil na
mnie pierwszenstwo, ale to bylo na sniegu przy moze 50km/h wiec byl czas
na takie manewry.
> Czas kontry to również wieki w porównaniu
> do tego co robi ABS.
>
ABS nie robi kontry, tylko odblokowuje kola, co tez dziala z jakas tam
zwloka.
> Reasumując, w porównaniu do mechanizmu, zachowujesz się jak żółw,
> tracisz cenne sekundy gdy nie hamujesz. Przy prędkości 60km/h w ciągu
> 1s, przejeżdżasz 20m. Więc łatwo policzyć, ile wydłużasz się droga
> hamowania przez Twoje powolne kontry.
>
Nie 20m tylko pewnie z 17m, do tego sekunda to cala wiecznosc w takich
sytuacjach.
> To co powyżej to sytuacja gdy przyczepność nie jest za dobra. Na dobrej
> przyczepności różnice są mniejsze ale nadal są.
>
Powiedzmy, ze ABS ma swoje plusy i minusy.
Zaleznie od kierowcy przewazaja plusy badz minusy.
>> Gdzie Ty masz normalna predkosc powyzej 120? Chyba tylko na autostradzie.
>> Tak czy siak, kiedys sie trenowalo i w praktyce tez zdazylo sie
>> wykozystac (bo mialem to szczescie zaczynac przygode z motoryzacja od
>> aut bez ABS) i to nie na jakiejs macie poslizgowej.
>
> 120 to za dużo? LOL.
Myslalem, ze rozmawiamy o sniegu... w takich warunkach to chyba nie jest
malo.
> Chciałbym (oczywiście tak teoretycznie) zobaczyć,
> co byś zrobił gdy na autostradzie/ekspresówce itp. a nawet drodze
> krajowej przy prędkości ok 160 będziesz musiał awaryjnie hamować.
Ostatnio musialem na ekspresowce i akurat nie dzialal mi ABS (rozne
rozmiary kol na osiach) do tego bylo mokro i przyblokowalo mi lewe
przednie kolo (pewnie sie zastanawiasz skad wiem, ze lewe :> ), wiec
dohamowalem ile sie dalo (zaczelo mnie sciagac na lewo) i po prostu
puscilem na chwile hamulec.
Teraz pytanie, dlaczego sciagalo samochod na lewo, a nie na prawo?
> Jak
> dobierzesz siłę hamowania aby przy tej prędkości nie wpaść w poślizg.
> Jak to zrobisz jeżeli to będzie na łuku.
Noga dobiore.
Pod tym wzgledem czlowiek dziala o wiele precyzyjniej niz ABS.
Jednak, zeby dyskusja nie zeszla na manowce to podkresle, ze nie jestem
za tym zeby kazdy jezdzil bez ABSu.
Wiekszosc ludzi jezdzi jak jezdzi i lepiej zeby mieli ten ABS ;>
--
Karolek
Następne wpisy z tego wątku
- 01.12.10 15:15 Arek (G)
- 01.12.10 16:04 Karolek
- 01.12.10 17:32 Arek (G)
- 01.12.10 19:49 ToMasz
- 01.12.10 20:22 Karolek
- 02.12.10 10:58 Arek (G)
- 02.12.10 12:52 Mariusz Chwalba
- 02.12.10 12:59 Karolek
- 02.12.10 13:19 Arek (G)
- 02.12.10 14:03 Arek (G)
- 02.12.10 14:51 Karolek
- 02.12.10 16:29 Arek (G)
- 02.12.10 19:27 Karolek
- 02.12.10 20:51 Mariusz Chwalba
- 03.12.10 01:16 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasilanie elektryków w Polsce
- BMW
- Re: Recykling akumulatorów
- Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- Re: Elon właśnie gada, że za rok będzie 1.000.000 autonomicznych samochodów w Ameryce
- Gdzie kupowac aku?
- 5w30 zamiast 0w30
- Klima i samodzielne uzupełnienie
- 6,756,000 car crashes in the United States in 2019 with 36,096 fatalities.
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Wymiana EGR
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Re: PILNE !! Ostrzeżenie !! BMW oznacza akumulatory samochodowe jako Li-Ion a to są LiFePO? o niższym napięciu, stąd ryzyko zapłonu w wyniku przeładowania
- Re: Tesla z najnowszym FSD potrafi przejechać dziecko i... pojechać dalej.
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodziei najprawdopodobniej wyszła z auta,
Najnowsze wątki
- 2025-06-27 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2025-06-27 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-06-27 Warszawa => Senior SAP Consultant - PP area <=
- 2025-06-27 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-06-27 Zasilanie elektryków w Polsce
- 2025-06-27 Łódź => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-06-27 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-06-27 Wrocław => Senior Android Developer (Java) <=
- 2025-06-27 Warszawa => IT Director <=
- 2025-06-27 Wrocław => Controlling systems Consultant <=
- 2025-06-27 Warszawa => Software Engineer .Net <=
- 2025-06-27 BMW
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Inwentaryzacja budynku