-
Data: 2010-12-01 20:22:28
Temat: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
Od: Karolek <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2010-12-01 17:32, Arek (G) pisze:
>> Nie malo prawdopodobne, tylko tak wlasnie jest i to jest najwieksza wada
>> ABSu.
>> Podobnie jest w sytuacji kiedy jest mokro i na drodze leza liscie (czyli
>> typowa jesien), ABS powoduje, ze hamujesz jakbys jechal po lodzie, bez
>> ABSu zahamowalabys szybciej.
>
> Mogę odpowiedzieć w Twoim tonie, mój ABS sprawuje się w takich warunkach
> bardzo dobrze.
W moim tonie?
Chyba sobie kpisz.
Twoj ABS w takich warunkach dziala dokladnie tak samo jak kazdy inny i o
ile dzialanie jest poprawne, to jednak nie pomaga sie szybciej zatrzymac.
Szkoda, ze tego nie pojmujesz.
>> No nie wiem czego Cie uczyli na fizyce, ale ja sobie nie przypominam,
>> aby z aktualnie znanych praw wychodzilo, ze hamowanie na sliskiej
>> nawierzchni powoduje przyspieszanie...
>
> To było w cudzysłowiu.
>
Bylo czy nie bylo, to dalej jednak jest kompletna bzdura nic nie
wnoszaca do tematu dzialania ABSu.
>>> Dlatego ABS jest lepszy, bo on reaguje dopiero wówczas gdy poślizg
>>> nastąpi, nie marnuje czasu na zmniejszanie siły hamowania gdy to nie
>>> jest potrzebne. Zawsze hamuje z pełną mocą.
>>
>> No wlasnie na tym polega postep w dziedzinie systemow ABS, ze nie hamuje
>> on caly czas z pelna moca i nie jest doskonaly, chociaz ciagle ulepszany.
>
> Czyli jak hamuje? Z połową mocy? Jak to określa urządzenie.
>
Na pewno nie hamuje cyt. "Zawsze hamuje z pelna moca."
Wynika to wprost z zasady dzialania tego systemu.
>>> Po prostu nie masz najmniejszych
>>> szans na stwierdzenie kiedy nastąpi zerwanie przyczepności.
>>
>> Dziwne, ze zawsze o tym wiem.
>
> To, że jesteś rycerzem Jedi to już wiem. Ale nikt oprócz Ciebie takiej
> umiejętności nie posiada bo to nie jest możliwe.
>
Poprawka, Ty uwazasz, ze nikt tego nie wie, bo sam tego nie wiesz... to
troche za malo, aby wyciagac takie wnioski.
>> Moge tez dopasowac sile hamowania do przyczepnosci, tak aby juz jej nie
>> tracic, a nie tak jak ABS puszczac i blokowac kolo.
>
> No jasne. Szybko dokonujesz pomiaru tarcia, wyznaczasz siłę, potem to
> już łatwizna, bierzesz prędkość, masę i wyznaczasz drugą siłę i ciągle
> monitorujesz i mierzysz wszystkie wektory. Oczywiście uwzględniasz
> nierówności asfaltu, liście, wodę itp w swoich obliczeniach. I robisz to
> w kilka milisekund.
To jest wlasnie wyzszosc ludzkiego mozgu nad prostym sterownikiem.
> Dzięki czemu jesteś lepszy niż ABS. Geniusz to mało
> powiedziane.
>
A umiesz chodzic?
Widzisz, bo juz o wiele bardziej skomplikowane komputery niz te w
sterownikach ABS sobie slabo z tym radza, a czlowiek jakos nie ma
wiekszych problemow.
O bardziej wymyslnych akrobacjach juz nie wspomne.
Pewnie nie masz zielonego pojecia z czego to wynika.
>> Raz sie wydluza innym razem skraca, zalezy to mocno od warunkow i samego
>> kierowcy.
>
> W przypadku ABS masz najkrótszą możliwą drogę hamowania z niewielkim
> wpływem kierowcy, bez ABS z bardzo dobrym kierowcą olbrzymim szczęściem,
> można się zbliżyć.
>
Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura.
Ale skoro sie upierasz to moze wytlumaczysz wszystkim po co ciagle
wypuszczaja nowe generacje systemow ABS, skoro juz ta pierwsza byla
idealna w dzialaniu?
>> Ludzie to akurat zadko potrafia dobrze jezdzic, widac to zreszta bardzo
>> dobrze na codzien, na drogach.
>
> Brawo!
>
I tylko po to wymyslono ABS.
Jakby kazdy kierowca mial umiejetnosci kierowcy rajdowego, ten system
bylby zbedny.
>> No wlasnie z tym tez jest roznie, bo raz gorzej, raz lepiej.
>
> No właśnie nie. Zawsze gorzej. Śnieg i piasek, to są wyjątki (choć nie
> zawsze).
>
Snieg, piasek, liscie... sie okazuje, ze sporo tych wyjatkow sie robi i
nie sa one wcale takie wyjatkowe na drodze.
>>> Puszczenie hamulca, ile to trwa ok 1s czyli 20m przejechane bez
>>> hamowania w ogóle.
>>
>> Sorry, ale jak puszczasz hamulec przez sekunde to moze warto zrobic
>> sobie jakies badania?
>
> Możesz pulsować w ciemno. Ale to i tak będzie gorsze niż ABS bo on
> pulsuje tylko wtedy gdy trzeba a nie wtedy gdy Ci się wydaje.
>
Ty myslisz, ze to trzeba pulsowac pierdylion razy na sekunde zeby sie
szybciej zatrzymac :P
Sorry, ale nawet nie bede tego komentowal.
>> To w przypadku jak tylko jedno kolo bedzie na sliskiej nawierzchni, w
>> przypadku kiedy wszystkie sa na tej samej nawierzchni to bezie blokowal
>> i odpuszczal wszystkie kola.
>
> Będzie odpuszczał tylko te koła które nie mają przyczepności. Ty zawsze
> wszystkie i na dłużej niż ABS.
>
Wszystkie straca przyczepnosc i wszystkie bedzie odpuszczal i blokowal i
tak w kolo, az sie nie zatrzymasz, albo puscisz hamulec.
>>> Jeżeli jeszcze robisz redukcję, dodajesz gazu to zakładam, że co
>>> najmniej 5s.
>>
>> Zle zakladasz.
>> Chyba, ze sadzisz po sobie, ale tu znowu proponuje jakies badania... no
>> chyba, ze masz z 80 lat, wtedy to moze byc zrozumiale.
>
> A ja myślę, że Ty taki manewr to widziałeś tylko na filmie i to jeszcze
> na przyśpieszeniu.
>
Nie oslabiaj mnie.
Caly manewr jest ograniczony tylko i wylacznie czasem wcisniecia
sprzegla i jego puszczenia... sorry ale jak twierdzisz, ze zajmuje Ci to
5s to kazdy kto to czyta moze sobie sam odpowiedziec jaki z Ciebie kierowca.
>>> Przy prędkości ok 50k/h łatwo policzyć ile metrów robisz w
>>> stosunku do hamowania z ABS. To już nie są pojedyncze metry tylko
>>> wielokrotność.
>>>
>>
>> Z Twoich wyliczen wynika, ze walnalbym w goscia, a tak sie jakos nie
>> stalo.
>> Widac gdzies tkwi blad, ja uwazam, ze w Twoich zalozeniach.
>
> Być może to była zwykła sytuacja, które tylko dlatego, że nie miałeś
> ABS'u stała się dramatyczną.
>
Dramatyczna byla, bo bylo wasko i nie bylo miejsca na zatrzymanie
samochodu z ABS czy bez niego.
>>>> ABS nie robi kontry, tylko odblokowuje kola, co tez dziala z jakas tam
>>>> zwloka.
>>>
>>> No właśnie, nie musi robić kontry, bo nie jest potrzebna, więc zyskujesz
>>> ten czas. A odblokowania koła robi w możliwie najkrótszym czasie. Czyli
>>> zmniejsza hamowanie tylko na tyle, aż koła zaczną się kręcić. Ty tego w
>>> kabinie nie jesteś w stanie stwierdzić.
>>>
>>> Nie masz kamer na każde koło i osobnego pedału hamulca do każdego koła.
>>>
>>
>> Wyjasnijmy cos sobie.
>> ABS to nie ESP.
>
> Zaczynam wątpić czy wiesz czym są te systemy.
>
Ja zaczynam watpic, ze masz samochod.
Z ABS tez trzeba robic kontre i tez wpada sie w poslizg!
>
>>>> Nie 20m tylko pewnie z 17m, do tego sekunda to cala wiecznosc w takich
>>>> sytuacjach.
>>>
>>> No jasne, sam pisałeś o kontrze, redukcji i gazie. Zrobisz to w sekundę?
>>
>> Nie sprawdzalem, ale bardzo prawdopodobne.
>
> Ale robisz to w jakimś celu. Kiedy stwierdzisz, że cel osiągnełeś i
> możesz wyprostować kierownicę (ewentualnie zrobić kontrę w drugą
> stronę), puścić gaz i znowu kontynuować hamowanie? Wszystko w czasie
> krótszym niż 1s? Tego nawet Chuck Noris nie potrafi.
>
Naprawde nie wiesz co potrafi ludzki mozg.
A w sytuacji stresowej, czlowiek mysli jeszcze szybciej, o ile wczesniej
nie sparalizowal go strach.
>> Co robie wolniej?
>> Puszczam hamulec?
>
> Tak, dodatkowo robisz niepotrzebne manewry (kontry, redukcje, gaz itp. w
> przypadku ABS nie zmieniasz toru jazdy, nie trzeba kontrować i
> wyprowadzać auta z poślizgu).
Kontra, redukcja i gaz byla z konkretnego przypadku i byla niezbedna.
System ABS by mi w ogole nie pomogl w tamtej sytuacji, bo po pierwsze
odleglosc byla za mala, aby wyhamowac, po drugie ciagle blokowanie i
odblokowywanie kol powoduje, ze skrecanie nie jest najlepsze i bym sie
po prostu nie wyrobil.
>> A pomysl co sie dzieje jezeli ABS iles set razy odblokowuje kolo i je
>> blokuje... w sumie daje to jakis laczny czas kiedy kolo nie jest w ogole
>> hamowane.
>
> Ale cały czas jest przyczepność, koło kręci się wolniej niż powinno,
> czyli cały czas efektywnie hamuje.
>
No i znowu wracamy do warunkow, raz to bedzie efktywniej innym razem juz
nie.
>>> ABS nie ma minusów w ogóle. To, że na szutrze blokowanie kół da lepsze
>>> efekty to nie jest żaden minus.
>>
>> Oj ma minusy... im lepiej ktos jezdzi tym bardziej zauwaza te minusy.
>
> Pełna analogia do znanego powiedzenia: "Tylko głupiec myśli, że wie
> wszystko".
>
Jestes w bledzie kolego.
Szkoda tylko, ze swoj brak doswiadczenia przyjmujesz jako argument :/
>
>> Wszystko zawsze zalezy od tego jakie beda warunki, to chyba oczywiste.
>> Rzecz polega tylko na tym, ze ABS narzuca pewne ograniczenia, ktorych
>> przeskoczyc sie nie da, za to brak ABSu mozna nadrobic umiejetnosciami.
>
> Dużo zależy od warunków, w jednych ABS jest dużo lepszy w innych trochę
> mniej. Mówię oczywiście o współczesnych konstrukcjach.
>
O, niesamowite, w koncu sie z tym zgodziles.
I nie jest duzo lepszy, tylko troche lepszy, a w innych stawia
ograniczenia, ktorych nie mozesz obejsc.
>>>> Ostatnio musialem na ekspresowce i akurat nie dzialal mi ABS (rozne
>>>> rozmiary kol na osiach) do tego bylo mokro i przyblokowalo mi lewe
>>>> przednie kolo (pewnie sie zastanawiasz skad wiem, ze lewe :> ), wiec
>>>> dohamowalem ile sie dalo (zaczelo mnie sciagac na lewo) i po prostu
>>>> puscilem na chwile hamulec.
>>>> Teraz pytanie, dlaczego sciagalo samochod na lewo, a nie na prawo?
>>>
>>> A może dlatego Ci ściągało na lewo, bo ABS zadziałał, ale zrównał
>>> prędkość obu kół?
>>>
>>
>> Powtarzam, ABS to nie ESP.
>> Zreszta i tak ABS nie dzialal wiec nic nie mogl zrobic.
>
> A ja radzę przeczytać, czym jest ABS a czym ESP. Które kontroluje
> trakcję w trakcie hamowanie a które w czasie jazdy i co mają wspólnego a
> czym się różnią te mechanizmy.
>
Tak, tak, to napiszesz w koncu czemu sciagnelo mnie na lewo kiedy ABS
nie dzialal?
>> Napisze Ci jak ja to widzialem.
>> Gosc wyjechal z bocznej drogi, zauwazyl mnie i sie zatrzymal (jednak
>> wystawal juz przodem), pierwszy odruch to wcisniecie hamulca do oporu i
>> blokada kol (auto bez ABS), auto zaczelo wchodzic w poslizg (adrenalina
>> oczywiscie skoczyla), szybkie puszczenie hamulca i jednoczesna redukcja
>> na 2 bieg polaczona z drobna kontra (wykorzystalem poslizg do ominiecia
>> tego co zajechal mi droge), dodanie gazu, potem odpuszczenie gazu i nad
>> rzucenie tylu na druga strone (przod juz ominal goscia, ale moglem go
>> jeszcze tylem zahaczyc), druga kontra i troche gazu aby wyciagnac go
>> przodem z poslizgu.
>> To cale zajscie to moze trwalo z 5 sekund.
>> Majac ABS i trzymajac caly czas wcisniety hamulec do oporu nie ominalbym
>> tego samochodu.
>> Wbrew pozorom wcale tak dobrze sie nie skreca jak ABS dziala.
>
> Miałeś dużo szczęścia. W przypadku ABS pewnie nawet by Ci adrenalina nie
> skoczyła, bo spokojnie wcisnął byś pedał w podłogę i na luzie wyminął
> gościa.
Nie wyminalbym, bo auto podczas hamowania z ABS nie jedzie jak po
szynach i bym nie wyrobil sie przed tym samochodem.
>Mi kiedyś na autostradzie przy 160 gościu wyskoczył pod koła
> (włosi nie używają kierunkowskazów i nie patrzą w lusterka). Dałem pedał
> w podłogę i zjechałem na środkowy. Bez ABS pewnie siedziałbym w jego
> dupie albo robił ładne bączki na trzech pasach przy wspomnianej prędkości.
Ty moze tak i to wlasnie dla takich uzytkownikow wymyslono ABS.
Polecam lekture, tabelke z testu i druga strone artykulu rowniez
http://www.technikajazdy.info/nauka-jazdy/hamowanie-
abs/
--
Karolek
Następne wpisy z tego wątku
- 02.12.10 10:58 Arek (G)
- 02.12.10 12:52 Mariusz Chwalba
- 02.12.10 12:59 Karolek
- 02.12.10 13:19 Arek (G)
- 02.12.10 14:03 Arek (G)
- 02.12.10 14:51 Karolek
- 02.12.10 16:29 Arek (G)
- 02.12.10 19:27 Karolek
- 02.12.10 20:51 Mariusz Chwalba
- 03.12.10 01:16 Adam Płaszczyca
- 03.12.10 08:47 Krzysiek Kielczewski
- 03.12.10 09:05 Tomasz Pyra
- 03.12.10 09:13 Karolek
- 03.12.10 09:44 Arek (G)
- 03.12.10 09:48 Arek (G)
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasilanie elektryków w Polsce
- BMW
- Re: Recykling akumulatorów
- Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- Re: Elon właśnie gada, że za rok będzie 1.000.000 autonomicznych samochodów w Ameryce
- Gdzie kupowac aku?
- 5w30 zamiast 0w30
- Klima i samodzielne uzupełnienie
- 6,756,000 car crashes in the United States in 2019 with 36,096 fatalities.
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Wymiana EGR
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Re: PILNE !! Ostrzeżenie !! BMW oznacza akumulatory samochodowe jako Li-Ion a to są LiFePO? o niższym napięciu, stąd ryzyko zapłonu w wyniku przeładowania
- Re: Tesla z najnowszym FSD potrafi przejechać dziecko i... pojechać dalej.
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodziei najprawdopodobniej wyszła z auta,
Najnowsze wątki
- 2025-06-27 Zasilanie elektryków w Polsce
- 2025-06-27 Łódź => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-06-27 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-06-27 Wrocław => Senior Android Developer (Java) <=
- 2025-06-27 Warszawa => IT Director <=
- 2025-06-27 Wrocław => Controlling systems Consultant <=
- 2025-06-27 Warszawa => Software Engineer .Net <=
- 2025-06-27 BMW
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Inwentaryzacja budynku
- 2025-06-26 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-06-26 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-06-26 Warszawa => Specjalista rekrutacji IT <=
- 2025-06-26 Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków