    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Chyba padł mi dysk
    Date: Sat, 3 Oct 2020 05:20:43 +0200

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" p...@4...com

    > Widocznie mount trafił gdzieś na nieczytelny sektor i nie może podpiąć partycji.
    > MHDD, wybierasz "scan" i ustawiasz w nim REMAP na ON, przeleci i reallokuje
    sektory,

    Jeśli sektor jest już nieczytelny -- nic go nie odczyta.
    Zazwyczaj, zanim stanie się nieczytelny, staje się
    podejrzany i bywa przesunięty w tle przez firmware...

    Gorzej, gdy sektor padł nagle -- w efekcie łomotnięcia głowicy o talerzyk
    chociażby...

    > dane odczytasz,

    Owszem, bo brak tego jednego sektora nie jest skuteczną przeszkodą z uwagi na
    redundancję.

    > ale dysk moim zdaniem do kosza,

    Niekoniecznie. ;)

    Trzeba przeskanować dysk i zobaczyć, jaki jest czas odczytu/weryfikacji każdego
    sektora.
    Dopiero wtedy dysku nie można uratować, gdy te czasy są zbyt duże... Warto dysk długo
    męczyć, bo te czasy mogą stać się zbyt duże dopiero po rozgrzaniu HDD...

    Można też wyłączyć część dysku -- zbyt mocno uszkodzoną...

    Nawet najgorszy dysk może być lepszy niż żaden (jako bakap)
    a przeca nie ma ograniczeń liczby bakapów... ;)

    > bo mogą się pojawić nowe z biegiem czasu i robota będzie od nowa.

    -=-

    Partycjoner, próbując skopiować partycję, natknie się na błąd i spróbuje
    ów błąd ominąć -- kopia może być naprawiona przyokazyjnie z konieczności...
    Oczywiście nie każdy partycjoner, lecz rozsądnie napisany...

    Victoria itp. nie wie, jak naprawić taki błąd, zaś partycjoner -- wie...

    -=-

    Victoria (czy cokolwiek) nie odczyta tego, czego już nie ma.
    Może czytać wielokrotnie (i czyta) więc niepewny sektor po
    jakimś czasie (po wielu próbach) da się odczytać poprawnie,
    ale zupełnie nieczytelnego nic już nie odczyta...

    --