-
Data: 2011-01-10 15:48:53
Temat: Re: Chyba wypowiedz hibernatusa.
Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-01-10 11:52, J.F. pisze:
>>> Jesli jednak zejdziemy do malego obrazka .. ot chocby front focus/back
>>> focus - w czasach blony sie o tym nie mowilo, chyba ?
>>
>> W czasach analogowych wiadomo było że AF jest 50% gorszy od ustawiania
>> manualnego. Więc kto potrzebował precyzyjnie to ostrzył ręcznie. A i
>> obiektywy miały większy skok żeby dokładniej ustawiać.
>> A w dSLR wygodnie ostrzyć ręcznie się nie da.
>
> No jak - przeciez to ciagle lustrzanka, droga do wizjera taka sama :-)
>
Ciągle lustrzanka, ale... zazwyczaj z mniejszym i/lub ciemniejszym
wizjerem niż w dawnych lustrzankach analogowych. Pierwszy regres w
możliwościach ostrzenia ręcznego nastąpił jeszcze w czasach lustrzanek
analogowych wraz z wprowadzeniem AF. Trzeba było zastosować w układzie
optycznym lustro półprzepuszczalne na którym następował podział światła
między matówkę a czujniki AF. Oznaczało to ciemniejszy (lub mniejszy -
obraz można rozjaśnić zmniejszając powiększenie wizjera) obraz w
wizjerze. Tym ciemniejszy, im lepszą skutecznosć AF w kiepskich
warunkach oświetleniowych chciał konstruktor osiągnąć. Do tego dążenie
do szybkiego AF wymusiło zmiany w konstrukcji obiektywów - trzeba było
zminimalizować ruchy mechaniczne co oznaczało mniejsze skoki pierścienia
ostrzenia oraz zmniejszać opory co z kolei oznaczało wzrost luzów
konstrukcyjnych pogarszający komfort ostrzenia manualnego. W tym samym
czasie zaczęło się też odchodzenie od jasnych obiektywów
stałoogniskowych na rzecz znacznie ciemniejszych zoomów (gdzie te czasy,
kiedy obiektyw o jasności 2.8 uważało się za ciemny...). Trzeba było
zrezygnować z mikrorastra i klinów które nie sprawdzały się z ciemnymi
obiektywami.
W momencie wejścia lustrzanek cyfrowych APSC doszło do tego zmniejszenie
rozmiarów matówki (mniejsza matryca obrazowa oznacza również mniejszą
matówkę) - a więc znów obraz na matówce musiał być mniejszy albo
ciemniejszy. Jasnosć obrazu można zwiększyć zmieniająć strukturę
matówki, ale... okazuje się, że efektem ubocznym takiej jest dalsze
utrudnienie ostrzenia:-(
--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)
Następne wpisy z tego wątku
- 10.01.11 15:53 Marek Wyszomirski
- 10.01.11 16:05 Mikolaj Machowski
- 10.01.11 16:16 Henry(k)
- 10.01.11 16:18 Marek Wyszomirski
- 10.01.11 16:18 Jester
- 10.01.11 16:22 Jester
- 10.01.11 16:30 Marek Wyszomirski
- 10.01.11 16:32 Jester
- 10.01.11 16:35 Jester
- 10.01.11 16:38 Jester
- 10.01.11 16:52 cichybartko
- 10.01.11 17:03 cichybartko
- 10.01.11 17:13 cichybartko
- 10.01.11 18:20 Marek Wyszomirski
- 10.01.11 18:24 Janko Muzykant
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tadeusz Rolke RIP
- Samsung A12 - po co 4 obiektywy ?
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
Najnowsze wątki
- 2025-07-25 Kobiety, bójcie się inżynierów...
- 2025-07-25 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-07-25 Re: Brawo !!! Osy chronione w Niemczech. Za usunięcie gniazda grozi mandat
- 2025-07-25 cudzoziemiec bez biletu
- 2025-07-25 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-07-25 Inżynierzy z prawomocnym...
- 2025-07-25 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-25 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-25 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-25 Skrobanie
- 2025-07-25 Lublin => Konsultant ds. Wdrożeń ERP (moduł FK) <=
- 2025-07-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-07-25 Re: Boeing Bad Dream (Koszmar) Liner rozbity w Delhi ...
- 2025-07-24 Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- 2025-07-23 Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie