    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Sun, 25 Jun 2023 19:40:21 +0200
    <f...@h...invalid>
    <u6gvgc$17l0g$1@news.icm.edu.pl>
    <8...@h...invalid>
    <u6imhi$1ah27$1@news.icm.edu.pl>
    <c...@h...invalid>
    <u6v4qs$1v5p5$1@news.icm.edu.pl>
    <f...@h...invalid>
    <u78tp3$2fd8h$1@news.icm.edu.pl>
    <b...@h...invalid>

    W dniu 2023-06-25 o 17:01, Arnold Ziffel pisze:

    > To dokładnie ten.
    >
    > Czemu nie ma szans? To 5 metrów przewodu w powietrzu, drugi koniec jest
    > uziemiony. Sygnały są bardzo, bardzo słabe.

    > Nie mam nic innego (aktywnego) oprócz tego, co jest na schemacie. Choć tak
    > się teraz zastanawiam, czy balun nie robi problemu. I widzę, że niestety
    > tak.
    >
    > To jest dipol półfalowy na pasmo 20 m, czyli dwa pięciometrowe kawałki
    > drutu, zawieszone od drzewa do drzewa. Spotykają się w połowie drogi, idą
    > na balun:
    >
    > https://1.bp.blogspot.com/-Ow6CTxZwYpE/UGGpGgRbjTI/A
    AAAAAAAAf4/a7ML2gmChyY/s1600/1-1.png

    No tak, a zbierasz 10kHz? To faktycznie chyba należałoby traktować jako
    źródło o wysokiej impedancji.

> [...]
    > koncentryka będzie zbierał mi śmieci z domu, albo zrobić jeszcze inaczej.
    > Przepinać ten balun przekaźnikiem... albo po prostu powiesić osobną antenę
    > dla VLF i tam już nie dawać żadnych balunów, po prostu gorącą żyłę
    > koncentryka podpiąć do anteny, a oplot zostawić wiszący (i uziemić w
    > shacku), licząc się z tym, że pojemności koncentryka odrobinę wytłumią
    > sygnał. Przewód mam już pociągnięty, bo początkowo tak to wyglądało (tylko
    > był wzmacniacz VLF bezpośrednio przy antenie).
    >
    > Chyba ostatnia opcja będzie najlepsza...

    A to jak tak to wygląda to chyba nie pozostaje nic innego jak
    eksperymentowanie albo i poczytanie o antenach na takie częstotliwości.
    I o kablach do nich, bo tu faktycznie może być daleko od kilkudziesięciu
    czy kilkuset omów.

    > Też tak myślałem, ale kręciłem w obie strony.

    > Czemu gorzej? I czemu nie powinny mieć znaczenia? Nie zwiększę w ten
    > sposób impedancji wejściowej dziesięciokrotnie?

    Zwiększysz.
    OK, faktycznie, myślałem o tym jak o typowym torze antenowym z
    kilkudziesięcioma omami impedancji, tu faktycznie należałoby to
    traktować jak zwykły kabel ekranowany. W zależności od tego jaka będzie
    widziana impedancja anteny kabel będzie się "jakoś" zachowywał. Będzie
    miał np jakąś swoją pojemność. Raczej trudno tu mówić o linii długiej. I
    tu wysoka impedancja wejścia może mieć znaczenie o tyle, że na tymże
    kablu będziesz miał pierwszy LPF ;)
    Ale ale - a jak to się ma do tego poprzedniego układu?

    > Dlaczego? Skoro antena podłączona jest do wejścia nieodwracającego, a
    > reguluję feedback na wejściu odwracającym, to chyba jedno nie powinno
    > wpływać na drugie?

    Tak, nie powinno. Ale wzmocnienie tego wzmacniacza nie jest
    nieskończenie wielkie. Piszę o tym tak dla formalności. R1 i R4 będą
    miały zdecydowanie większy wpływ.

    > Schemat jest ten który wkleiłeś.

    > Niebieski jest wejściowy.

    Czekaj... czyli ten układ tłumi? No to coś jest... może źle policzone? A
    może połączone? To jest przy maksymalnym wzmocnieniu?

    > Tak, widzę... i pojęcia nie mam. To jest w okolicy 4 kHz. Za to przy 6-7
    > kHz już wygląda całkiem ładnie.

    Ale nie powinno tak być. To jest do zastanowienia o co chodzi. Najlepiej
    przełącz wzmocnienie tak żeby oba przebiegi miały podobny poziom, tak za
    bardzo nie widać, może generator tak wysyła? Zdziwiłbym się, ale nie
    takie rzeczy widywałem.

    Pozdrawiam

    DD