    From: Marsjanin <m...@m...tk>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Czas życia matrycy LED
    Date: Tue, 5 Jul 2016 00:11:14 -0000 (UTC)

    Dnia Mon, 04 Jul 2016 19:55:12 +0000, Marsjanin napisał(a):

    > Taśmy LED zastosowane ładnych kilka lat temu w matrycach
    > wyeliminowały wadę matryc podświetlanych świetlówką, polegającą na
    > wypalaniu się świetlówki. LED w podświetleniu to trochę taki
    > mercedes Beczka dla Mercedesa. Nie psuje się.

    Jako ciekawostkę o świetlówkach dodam, że w naprawdę starych laptopach
    (czasy IBM Thinkpad T2x-T4x) można często zauważyć typowe świecenie na
    różowo po włączeniu, stopniowo ustępujące (róż się wybielał) lub też
    gasło podświetlenie (inwerter nie wyrabiał obciążeniowo pod mocno
    zużytą świetlówką i się wyłączał). To po prostu działało bezawaryjnie
    tak długo, jak tylko mogło. Te kompy nadal działają, bo były nie do
    zdarcia. Częściowo - nadal z oryginalnymi matrycami i świetlówkami.

    Co zrobili więc producenci?

    Niesprawne świetlówki z końca ery CCFL, czyli martyce 15,4", 15,6"
    (tak, świetlówkowe też takie były) i większe 17,3" z czasów DualCore
    na magistrali 800 i 1066 MHz też często ,,gasły" - ale nie świeciły
    przedtem na różowo. Dużo częstszą wadą było upalanie się zastosowanego
    zbyt cienkiego kabla przy lucie do pręta świetlówki - podczas, gdy
    sama świetlówka jeszcze mogłaby podziałać drugie, albo i trzecie,
    czwarte tyle, co działała. Czyste celowe upierdalanie zbyt dobrej
    technologii.

    Nie wiem, na co będą padać LED-y... Może matryce będą się psuć w inny
    sposób albo będą tak trudno wymienialne (jak w Macbookach Air), że
    będą wymieniane (i nijak nieodzyskiwalne) i tak wraz z całym laptopem,
    w którym psują się inne części - coraz ciężej serwisowalne.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin