  • 1. Data: 2017-08-05 15:01:00
    Temat: Czujnik ciśnienia klimy (Yaris) wariuje
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Przepraszam za crossposta, ale temat z pogranicza obu grup...

    W klimie w Yarisce mam podwójny czujnik ciśnienia. Jedna para styków jest
    zwarta, gdy ciśnienie jest w normie (chyba > 2bar i < 30bar) - ona
    informuje, że klima jest sprawna i kompresor może pracować. Druga para
    zwiera się, gdy ciśnienie przekroczy jakąś wartość (nie wiem dokładnie
    jaką) i załącza szybkie obroty wentylatora (chłodnicy i skraplacza), żeby
    zbić ciśnienie.

    Problem jest z drugą parą. Objaw jest taki, że przekaźnik wentylatora
    załącza się z 6-7x na sekundę (terkocze), wentylator oczywiście też
    terkocze. Podłączyłem tam LEDa - LED świeci jak czujnik jest rozwarty,
    a nie świeci jak zwarty. Efekt na filmie.

    https://www.youtube.com/watch?v=OqvsxbkdQwE

    I teraz co tu zrobić? Czujnik jest nowy, był kupiony na tej aukcji jak
    zakładałem klimę (i taki objaw jest od początku, ale dopiero teraz
    znalazłem czas i inwencję, żeby się temu przyjrzeć):
    http://allegro.pl/czujnik-cisnienia-klimatyzacji-toy
    ota-yaris-p1-99-i5333068970.html

    Może to jest prawidłowe zachowanie w tym modelu? A może czujnik jest
    uszkodzony? Kupić inny czujnik (może w ASO), bo to jest jakaś marna
    podróba i wszystkie będą zachowywały się tak samo? Wiąże się to z
    koniecznością spuszczenia i ponownego napełnienia układu, więc koszt...

    Więc pytanie do pl.misc.elektronika... może zamiast ładować się w koszty
    bez gwarancji działania (skąd mam wiedzieć czy nowy czujnik będzie lepszy,
    a za napełnienie układu nikt mi nie zwróci) odwalić prowizorkę i zrobić po
    prostu prosty układ całkujący te impulsy (najlepiej z jakąś histerezą w
    kwestii wypełnienia impulsów)? Nie powinno być to trudne, a taniej to
    wyjdzie niż samo spuszczenie i napełnienie układu, i będzie spełniać
    zadanie dopóki czujnik nie rozwali się całkowicie... Co myślicie?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-08-14 17:18:22
    Temat: Re: Czujnik ciśnienia klimy (Yaris) wariuje
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    In pl.misc.elektronika Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

> [...]
    > wyjdzie niż samo spuszczenie i napełnienie układu, i będzie spełniać
    > zadanie dopóki czujnik nie rozwali się całkowicie... Co myślicie?

    W sumie to tak zrobiłem. Wygląda że działa.

    https://www.youtube.com/watch?v=SUdYwgddwcM

    (czerwony LED to niestabilny sygnał z czujnika, zielony - wygładzony
    sygnał podawany przez układ dalej)

    Jeszcze zalać żywicą i będzie OK. Jakby kogoś interesował schemat:
    http://www.chmurka.net/r/klima_lpf.png

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 3. Data: 2017-08-17 00:56:17
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-08-14 o 17:18, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > sygnał podawany przez układ dalej)
    >
    > Jeszcze zalać żywicą i będzie OK. Jakby kogoś interesował schemat:

    Myślę, że najpierw należałoby zapiąć manometr i wyjaśnić, co tam się
    dzieje w sensie mechaniki płynów.

    U mnie klima mroziła jak szatan, aż parownik lodem zachodził. Panowie
    ściągnęli cały czynnik do swojej maszynki i się okazało, że jest za mało
    R134a, a za dużo oliwy maszynowej. Po skorygowaniu proporcji wszystko
    działa prawidłowo już drugi rok.

    Złe proporcje wynikały prawdopodobnie z serwisowania klimy w Woli
    Dzbądzkiej.