  • 11. Data: 2018-11-19 14:11:41
    Temat: Re: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 19 Nov 2018 12:58:01 +0100, "n" <...@...e> wrote:

    >W innym przypadku padł HDD.
    >Starszych kart SD bywa nie daje się odczytać.
    >A do nagranej płyty wirus się nie dobierze.

    Tak, ale: tego dysku nie używasz podpiętego na co dzień do komputera.
    On sobie gdzieś leży podpinany od wielkiego święta, aby uzupełnić na
    nim dane, do codziennych zajęć masz kopię lokalną.

    Ja mam tak zrobione że jeden jest podpięty do routera, na dodatkowy
    wykonywana jest kopia przyrostowa, co miesiąc, dwa. A płyta, aby nie
    uległa uszkodzeniu to wymaga obsługi w bawełnianych rękawiczkach,
    chuchania i dmuchania , bo ze starymi, kilkuletnimi płytami to się
    dzieją cuda. A czytniki coraz badziewniejsze. Eksterminowałem właśnie
    kopie zapasowe sprzed 15 lat i zutylizowałem tak 10 cm bieżących
    samych płyt. Ile to zajmuje w pudełkach to sobie wyobraź.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 12. Data: 2018-11-19 16:33:43
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-11-19 12:34, n wrote:
    > HDD (oraz płyta RW) w porównaniu do płyty jednokrotnego zapisu ma jednak wadę:
    > 'Coś' może nam wykasować pliki (czy my sami po pijaku lub w amoku robienia
    porządków ;))

    Nie archiwizować po pijaku :) Ale tak naprawdę to dla mnie jedyny
    poważny argument przeciwko HDD.

    > Oczywiście jest kwestia czy to trwałości płyty czy jej porysowania itp.

    Trzeba naprawdę bardzo mocno porysować płytę, aby przestała się czytać.
    Bardziej obawiam się degradacji barwnika i warstwy odblaskowej.

    > Jakoś łatwiej panować nad archiwami na płytach (w pudełku po butach) niż nad HDD,
    które trzeba gdzieś podłączyć itp.

    Ale możesz co pewien czas całość zgrywać hurtowo na inny dysk.
    Sprawdzanie i przegrywanie setek płytek to dopiero mordęga.

    > BTW znajomy informatyk jest ostrym zwolennikiem chmury, za 30 zł/mies. ma jabłko z
    2TB, a w cenie offica 300 zł/rok ma 1 TB.
    > Dla porównania dobry NAS z dwoma dyskami to ponad 2 tys. zł i za 5 lat jak nie
    wcześniej coś będzie trzeba mu odświeżyć.
    > Tylko jak ładować dane z łączem 10 Mb/s uploadu??

    Coraz bardziej myślę o przechowywaniu zdalnym, na razie trzymam tam
    jakieś bieżące backupy związane z moją pracą. Nie w chmurze, a na
    wykupionym kawałku serwera - jest taniej i nie jestem skazany na
    chmurowe wynalazki, które mi tylko przeszkadzają. Na razie 20GB za 40 zł
    rocznie, bo nie trzymam tam zdjęć czy plików multimedialnych.

  • 13. Data: 2018-11-19 18:55:22
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2018-11-19 o 10:58, n pisze:
    > Czy płyty, które leżakowały po 5-10-15 lat przed nagraniem starzeją się?
    > Od którego momentu liczyć trwałość płyty?
    > Czy "najlepsze" obecnie płyty za jeszcze jako tako rozsądne pieniądze (ok. 2
    zł/szt.) to JVC/Taiyo Youden Gold?
    > Pytanie nie o audiofilów, lecz o archiwizowanie zdjęć i dokumentów.

    ostatnio zgrywam kolekcję płyt CD z lat ok 2000-2005. I np. EMTECi juz
    padają i niektórych nie dało się w pełni odczytać. Zaś TDK
    bezproblemowo. Do DVD-R jeszcze nie doszedłem ale mogą byc mało trwałe
    ze względu na organiczny barwnik. Będzie fajny test, bo 80% tych płyt, a
    mam ok 400 płyt DVD-R nagranych, po nagraniu nigdy nie były odtwarzane.
    Ciekawostka - moje pierwsze CD-R kupione na bazarze komputerowym w
    czasach radosnego piractwa (chyba 1994 rok) mimo masowego zarysowania
    dało się odczytać w ok 80%.

    --
    @foe_pl

  • 14. Data: 2018-11-19 18:56:51
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2018-11-19 o 12:19, Grzegorz Krukowski pisze:
    > On Mon, 19 Nov 2018 10:58:42 +0100, "n" <...@...e> wrote:
    >
    > Kiedyś poszedłem w tym kierunku i zacząłem używać płyt DVD-RAM (Fuji)
    > i to jest trwałe, ale ... uświadom sobie że format CD/DVD w końcu
    > przeminie, to jedno, a drugie to jednak płyty bezpiecznie
    > przechowywane zajmują miejsce. Także teraz robię inną metodę, co parę
    > lat kupuję dysk twardy z pewnym nadmiarem pojemności, poużywam go
    > normalnie z pół roku aby wyeliminować potencjalną początkową
    > awaryjność i przegrywam co potrzebuję na taki dysk. Dwa dyski są
    > wystarczającym zabezpieczeniem, nie zajmują miejsca i są ogólnie
> [...]

    to lepiej kupić dysk - nagrać na nim i nie używać. Taki dysk bez
    problemy wytrzyma 20-30 lat a sądze, ze i 50.

    --
    @foe_pl

  • 15. Data: 2018-11-19 19:09:57
    Od: "n" <...@...e>

    Dużo zależy od nagrywarki (odtwarzacza).
    W całym domu najlepiej odtwarza napęd wbudowany w starego lapka IBM/Lenovo, czyta to
    czego inne nie umieją, a nawet nie widzą płyty.

  • 16. Data: 2018-11-19 20:28:08
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > ostatnio zgrywam kolekcję płyt CD z lat ok 2000-2005. I np. EMTECi juz
    > padają i niektórych nie dało się w pełni odczytać. Zaś TDK

    Emteki to były straszne padaki (tak naprawdę to był konfekcjonowany
    Ritek, który występował pod wieloma innymi markami, m.in. Dysan, a także
    marketowymi w rodzaju Esperanzy). Unikałem ich jak ognia. Tylko złote
    Emteki trzymały poziom (już nie pamiętam, kto był producentem).

  • 17. Data: 2018-11-19 20:34:19
    Od: "n" <...@...e>

    Nie zgodzę się, Emtec wyowulował z niemieckiej BASF i robił dobre płyty - być może
    mam na myśli właśnie "złote", ba tak mi się kojarzą (i czerwone etykiety do pudełek)
    Jakość nagrywarek i odtwarzaczy była bardzo różna, do tego różne opcje choćby
    prędkości nagrywania.

    -----

  • 18. Data: 2018-11-19 22:01:22
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-11-19 20:34, n wrote:
> [...]
    > Jakość nagrywarek i odtwarzaczy była bardzo różna, do tego różne opcje choćby

    Wiem, że EMTEC to były BASF. Za czasów BASF były to porządne płyty
    (część z nich - CeramGuard - to Taiyo Yuden), potem zaczęli
    konfekcjonować chłam. Poza złotymi - które, sprawdziłem, były
    produkowane we Francji przez MPO.

    Z Verbatimem też trzeba było uważać - część były produkcji własnej
    (MCC), ale z kilku różnych fabryk (wszystkie w miarę OK), część - TY
    (oczywiście bardzo OK), część - CMC (te były kiepskie).

    Z obecnych tanich płytek nie mam problemów z Sony (mają gdzieś własną
    fabrykę) - CD-R, DVD+R, DVD-R. Wszystko chodzi.

  • 19. Data: 2018-11-20 00:45:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-19 o 14:11, Grzegorz Krukowski pisze:

> [...]
    >
    > Ja mam tak zrobione że jeden jest podpięty do routera, na dodatkowy
    > wykonywana jest kopia przyrostowa, co miesiąc, dwa. A płyta, aby nie

    Nas pewno kopia przyrostowa, a nie różnicowa?

    Mając przyrostową i potrzebując coś odtworzyć można się pochlastać ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2018-11-20 02:03:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-19, the_foe <t...@c...pl> wrote:
    > to lepiej kupić dysk - nagrać na nim i nie używać. Taki dysk bez
    > problemy wytrzyma 20-30 lat a sądze, ze i 50.

    Dysk pewnie tak (no chyba, że Toshiba), zapis, wątpliwe. Trzeba
    odświerzać zapis co pewien czas.

    --
    Marcin