-
Data: 2015-03-28 23:10:38
Temat: Re: DPF i turbo
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sat, 28 Mar 2015 15:11:06 +0100, Trybun napisał(a):
> W dniu 2015-03-28 o 13:45, Tomasz Pyra pisze:
>>
>>
>>> Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
>>> silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
>>> Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
>>> silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
>>> turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
>> Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma ją brak przepływu
>> spalin i powietrza.
>> A w czekaniu przed wyłączeniem silnika turbo chodzi właśnie o chłodzenie.
>> Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
>> olej który przez nią normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
>> W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objętości
>> oleju która znajduje się w turbinie i wytrącenie z niego stałych frakcji
>> które zostaną w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.
>
> Jednak trze przez jakiś czas bez smarowania. A co do przegrzewania się
> oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i
> oczywiście znacznie częściej podlega wymianie.
Nie ma w sprzedaży takich olejów żeby wytrzymały temperatury panujące w
układzie wydechowym.
W zasadzie nie ma znaczenia czy kupisz szajs za 20zł/l który wytrzymuje
120C, czy może super sportowy olej za 100zł/l który wytrzyma 200C, w
sytuacji kiedy turbina ma 500+C.
Wymiana nic tu nie pomoże, bo "piasek" pozostały po wysmarzeniu starego
oleju w rozgrzanej do czerwoności turbinie, pozostanie w niej w czasie
następnego uruchomienia silnika.
I właśnie dlatego należy do tego nie doprowadzać, czyli schładzać turbinę
do temperatur nie powodujących rozpad oleju przed wyłączeniem silnika.
Wtedy cały ten syf który normalnie zakleja piece na olej przepracowany
zostaje w ślizgowym łożysku turbosprężarki i przy następnym uruchomieniu
turbina startuje na sucho z tym w łożysku.
Dlatego stosuje się np. turbotimery - ze względów na przepisy dotyczące
emisji spalin, nie mogą być stosowane w sprzedawanych pojazdach.
> A poza tym paradoksalnie
> turbina wytrzyma dłuższy przebieg gdy jazda odbywa się na autostradach,
> czyli ciągła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo
> w mieście, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.
Właśnie w tym rzecz, że podczas jazdy temperatura oleju nie przekracza
100C, przepływa przez łożysko turbiny bardzo szybko, smaruje łożysko i nic
złego się z nim nie dzieje.
Problem jest dopiero wtedy kiedy w bardzo gorącej turbinie olej przestaje
płynąć, czyli po wyłączeniu silnika.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.03.15 23:36 Adam
- 28.03.15 23:54 Marek
- 28.03.15 23:54 Marek
- 29.03.15 00:26 Tomasz Wójtowicz
- 30.03.15 09:10 Myjk
- 30.03.15 16:14 masti
- 30.03.15 16:37 Myjk
- 31.03.15 18:01 z
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Recykling akumulatorów
- Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- Re: Elon właśnie gada, że za rok będzie 1.000.000 autonomicznych samochodów w Ameryce
- Gdzie kupowac aku?
- 5w30 zamiast 0w30
- Klima i samodzielne uzupełnienie
- 6,756,000 car crashes in the United States in 2019 with 36,096 fatalities.
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Wymiana EGR
- Re: Auto miało pozostać na wstecznym biegu z włączonym silnikiem. Kiedy kobieta ponownie wsiadła do pojazdu, mogło dojść do tragicznej pomyłki - zamiast wcisnąć hamulec, niefortunnie nacisnęła pedał gazu.
- Re: PILNE !! Ostrzeżenie !! BMW oznacza akumulatory samochodowe jako Li-Ion a to są LiFePO? o niższym napięciu, stąd ryzyko zapłonu w wyniku przeładowania
- Re: Tesla z najnowszym FSD potrafi przejechać dziecko i... pojechać dalej.
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodziei najprawdopodobniej wyszła z auta,
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodzie i najprawdopodobniej wyszła z auta
- Re: lekarka podjechała pod szpital Fordem Mondeo. Przyjechała tylko na chwilę, aby przekazać panu Sebastianowi obiad. Auto miało automatyczną skrzynię biegów, pani Monika wrzuciła bieg wsteczny, zostawiła auto na chodzie i najprawdopodobniej wyszła z auta
Najnowsze wątki
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Re: Recykling akumulatorów
- 2025-06-26 Inwentaryzacja budynku
- 2025-06-26 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-06-26 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-06-26 Warszawa => Specjalista rekrutacji IT <=
- 2025-06-26 Re: Zatonął kolejny statek wiozący 800 palnych elektryków
- 2025-06-26 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-06-26 Karty mBąka.
- 2025-06-26 Traktorek do trawy na prund
- 2025-06-26 Warszawa => Specjalista/tka ds. Administracji <=
- 2025-06-25 klawiatura podświetlana zasilana z sieci
- 2025-06-25 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-06-25 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-06-25 Warszawa => Leading SAP PP Consultant <=