  • Data: 2021-11-20 15:20:18
    Temat: Re: Dawno dawno temu...
    Od: RadoslawF <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-11-19 o 16:47, J.F pisze:

    > A to ogolnie wiadomo - przyda sie w zimie, przyda sie latem.
    >
    > Tylko czy uda ci sie zrobic taki "pasywny", gdzie dodatkowego grzania
    > nie trzeba, czy jednak jakos dogrzewac trzeba bedzie ...

    Teoretycznie nie.
    Można się grzać ciepłem z wnętrza ziemi.
    Ale to zużywa prąd.
    Praktycznie możesz zamieszkać w starej kopalni.
    Ale też będzie potrzebny prąd do wentyalacji.

    > Ale maja tam grube kW, wiec i paliwo schodzi szybko.

    Nie tak szybko.
    Przy remoncie rozdzielni trzeba było przez kilka godzin popracować
    z agregatu. Paliwa wystarczyło ze zbiornika podstawowego (do 200l).
    Dwa razy więcej było w rezerwowym wiszącym pod sufitem.
    No i te kilka ton w zbiorniku wkopanym w ziemię, jak na stacjach paliw.

    > Tylko ... o czym my mowimy - jakas krotka awaria, czy swiat bez ropy?

    O awarii. Jak przyjdzie kataklizm to nikt nie będzie się bawił w TV
    czy UKF. A masztu do fal długich nie mamy, się zawalił jakiś czas temu.

    > No i łącza po drodze.

    W tej chwili główne źródła to satelita i radiolinia.
    Radiolinia ma akumulatory na kilka godzin, na dłużej agregaty.
    Studia raczej nic nie mają, ale pewny nie jestem.

    > O ile nadajnik bedzie nadawal :-)

    I jeśli UKF to musi to być nadajnik blisko. Poniżej 100km
    ale to zależy od mocy i masztu. W miastach masz małe prywatne
    radia co ledwo na 10km nadają.

    > Juz zapomniales powódź?
    > Skad ty wezmiesz wode pitną, jak "wszystko przestanie dzialac"?

    Zza okna lub z rzeki.
    Tylko że ja potrafię i mam z czego filtr zrobić.
    Wiem też że można przedestylować, bród z parą nie pójdzie.

    > A kolejny punkt to co zrobisz ze sciekami, jak gdzies w miescie jest
    > przepompownia i pradu wymaga ...

    I to jest główny problem blokowisk. Wodę i żywność im dowieziesz.
    Ale toytoi na pewno nie starczy. Mieszkaniec domku wykopie sobie
    prowizoryczną latrynę.