  • 311. Data: 2024-05-15 15:56:50
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-05-2024 o 14:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Czy ty naprawde twierdzisz ze ludzie kupuja w 90% coś co jest gorsze?

    Oczywiście.
    Ten przykład to doskonale oddaje.

    > Znowu zapomniałes powiedziec ze wycinasz 10% rynku

    Nie - domyślnie mówimy o nowych autach i ich sprzedaży.
    Jak Ci się to nie podoba, to załóż sobie grupę "zawsze złomem" i tam
    dyskutuj.

  • 312. Data: 2024-05-15 23:47:35
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 23:58, io pisze:

> [...]
    > nawet mimo kosztu magazynowania, który niewątpliwie jest, zwracają się.
    >
    > Porównywanie tego z twoim smrodem nie ma jakiegokolwiek sensu bo twojego
    > smroda nikt poza Tobą nie chce, po prostu zanieczyszczasz ludziom
    > powietrze którym oddychają. Dowolny elektryk zużywa mniej energii i
    > niczego nie emituje bo nie ma jak. I w elektrowni też nie wpadają by tak
    > zanieczyszczały jak twój smród bo to po prostu absurdalne.
    >
    > Można zrozumieć zarzuty do tego i owego, ale nie pisanie kompletnych
    > bredni jak to nasz świat uratuje używanie smrodów. Tak nie będzie.
    Ile smrodu i brudu musi powstać żeby wydobyć te 30kg litu na elektryka?

    Jak narzekasz na diesla to co powiesz o benzyniaku na LPG?
    On też smrodzi emitując CO2 i H2O?

    Mam C3 Picasso 1.4 benzyna z LPG.
    Spala średnio z włączoną klimą 120km/h na autostradzie/ekspresówce
    8,5l LPG/100km.

    Gdy jeżdżę po mieście do 60km/h i poza miastem do 100km/h schodzę na
    6,8-7,5l/100km LPG.

    Ile zużyje elektryk prądu przy +30 stopniach C tak jak rok temu w lato
    przy włączonej klimie i jazdy autostradowej 120km/h oraz 140km/h?
    Lub w zimę przy -10 stopniach C jak włączysz grzanie?

    Jakoś nikt nie chce się chwalić wtedy osiągami...

    To jest wyznacznik dla mnie opłacalności gdy auto kupiłem za 20kzł
    LPG dołożyłem za 3kzł i jeżdżę po 21,5zł/100km już od roku.
    Dokładnie 13 miesięcy. Zrobiłem w tym czasie 27kkm.

    Elektryk zużywa ile kW/km? 19? 25?

    Ostatnio czytałem o ładowaniu na szybkiej ładowarce elektryka:
    2,78zł/kW :)

    To ile wyjdzie na 100km?

    Po 5 latach i 1000 - 1500 cyklach ładowania ile pojemności z baterii
    zostanie?

    --
    pzdr, j.r.

  • 313. Data: 2024-05-16 07:43:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-05-2024 o 23:47, Rutkowski, Jacek pisze:

    > Ile smrodu i brudu musi powstać żeby wydobyć te 30kg litu na elektryka?

    Tyle że lit się nie zużywa, w przeciwieństwie do smrodu i brudu
    generowanego przy wydobyciu zużywającej się ropy.

    Wydobywasz go raz, a potem krąży w bateriach i ew. ich recyklingu.

    > Ile zużyje elektryk prądu przy +30 stopniach C tak jak rok temu w lato
    > przy włączonej klimie i jazdy autostradowej 120km/h oraz 140km/h?

    Klima akurat nie bierze więcej niż przy ice, może nawet mniej.
    Wydaje Ci się, że w ice masz moc do niej za friko?

    > Lub w zimę przy -10 stopniach C jak włączysz grzanie?

    Ze 30% dodatkowo spokojnie.
    No chyba, że wyjedziesz nagrzanym z gniazdka, wtedy mniej, samo
    utrzymanie temperatury jest mniej absorbujące.

    > To jest wyznacznik dla mnie opłacalności gdy auto kupiłem za 20kzł

    To nie jest dyskusja o tego typu złomach.
    To jest dyskusja o tym, co kupić jako nowe.

    > Po 5 latach i 1000 - 1500 cyklach  ładowania ile pojemności z baterii
    > zostanie?

    Żeby zrobić 1500 cykli ładowania musiałbyś przejechać 450 000 km.
    Przez 5 lat zazwyczaj nie przejedziesz nawet części tego przebiegu.

    Ale owszem, elektryki które na tej samej baterii przejechały 0,5 mln km
    nadal jeżdżą, mają ponad 80% pojemności baterii.

    ICE o podobnym przebiegu nadają się wyłącznie do remontu.

  • 314. Data: 2024-05-16 11:03:24
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Ile smrodu i brudu musi powstać żeby wydobyć te 30kg litu na elektryka?

    A ile by wydobyć i przetworzyć ropę?

    > Jak narzekasz na diesla to co powiesz o benzyniaku na LPG?

    Nie wiem czy na dizla. Ja zasadniczo narzekam na samochody, które
    smrodzą. Pewnie dizle, ale tak całkiem pewności nie ma. Może na olej
    słonecznikowy.

    > On też smrodzi emitując CO2 i H2O?

    1 litr oleju na 1000km. Tyle zużywał mój samochód na LPG. Stary był, ale
    przecież nagle mu się nie zrobiło tylko przez lata mu się pogarszało i
    tak jeździł. Czyli LPG mu nie pomógł :-)

> [...]
    > 6,8-7,5l/100km LPG.
    >
    > Ile zużyje elektryk prądu przy +30 stopniach C

    Kabriolet? Nie wiem. Pewnie tyle co zawsze.

    > tak jak rok temu w lato
    > przy włączonej klimie i jazdy autostradowej 120km/h oraz 140km/h?

    Przez rok tak jeździłeś?

    > Lub w zimę przy -10 stopniach C jak włączysz grzanie?

    Tam się nie załącza grzania tylko pompę ciepła.

    > Jakoś nikt nie chce się chwalić wtedy osiągami...

    Idź na jakieś forum elektryków. Tam w stopkach podają zużycie w Wh.
    Elektrowóz albo co tam znajdziesz. U mnie wychodzi zdaje się 122Wh/km.

    > To jest wyznacznik dla mnie opłacalności gdy auto kupiłem za 20kzł
    > LPG dołożyłem za 3kzł i jeżdżę po 21,5zł/100km już od roku.
    > Dokładnie 13 miesięcy. Zrobiłem w tym czasie 27kkm.

    Jak o opłacalność chodzi to najtańsze są wyeksploatowane smrody. Ten co
    palił litro oleju sprzedawałem za 2500 zdaje się. Dawno temu, nie pamiętam.

    > Elektryk zużywa ile kW/km? 19? 25?

    122Wh/km :-) Nie każdy oczywiście. Ale widać, że pojęcia nie masz. Na
    100km chyba chciałeś a nie 1km. 100 razy więcej, ale Tobie jak widać nie
    robi różnicy :-) Takie to właśnie rozważania.

> [...]
    > 2,78zł/kW :)
    >
    > To ile wyjdzie na 100km?
    >
    > Po 5 latach i 1000 - 1500 cyklach  ładowania ile pojemności z baterii

    A ile zostało w moim elektryku, że nie zgłaszam problemu z baterią?
    Mógłbym przecież zgłosić, co mi tam. A jednak nie zgłaszam. Powiem
    więcej, mam porównanie baterii w różnym wieku. Za mało jeżdżę? No może
    za mało, może nie chodzi o to by jeździć więcej.

  • 315. Data: 2024-05-16 11:18:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 May 2024 11:03:24 +0200, io wrote:

    > Nie wiem czy na dizla. Ja zasadniczo narzekam na samochody, które
    > smrodzą. Pewnie dizle, ale tak całkiem pewności nie ma. Może na olej
    > słonecznikowy.

    Diesel na oleju roślinnym ponoć też smrodzi, tylko inaczej, bardziej
    frytkowo :-)

    Akurat CO2 i H2O nie smierdzą.

    > 1 litr oleju na 1000km. Tyle zużywał mój samochód na LPG. Stary był, ale
    > przecież nagle mu się nie zrobiło tylko przez lata mu się pogarszało i
    > tak jeździł. Czyli LPG mu nie pomógł :-)

    Moja stara sierra benzynowa, z przebiegiem nieokreslonym (13 lat),
    brała oleju sporo -ok 0.5l/1000km.
    Założyłem LPG, i 100kkm póżniej nadal brała ok 0.5l oleju na 1000km.
    Czyli LPG jej też nie zaszkodził :-)

    Taka ilość oleju już smierdzi ... ale przecież nie mnie :-)

    A bez klimy?

    A moj diesel odwrotnie - na autostradzie ok 7, a nie ograniczam się do
    120, a w miescie rośnie :-)

    > Kabriolet? Nie wiem. Pewnie tyle co zawsze.

    Kabrioletu nie podejrzewamy :-)

    > Tam się nie załącza grzania tylko pompę ciepła.

    Ale swoje też bierze.

    Poza tym przy 20kW w silniku i falowniku jest troche strat, pompa
    ciepła chyba niepotrzebna ... po pewnym czasie.
    W miejskich korkach ... ale wtedy i o ładowanie łatwiej :-)

    J.

  • 316. Data: 2024-05-16 12:49:30
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 16.05.2024 o 11:18, J.F pisze:

    > Diesel na oleju roślinnym ponoć też smrodzi, tylko inaczej, bardziej
    > frytkowo :-)

    No właśnie takie ostatnio mam refleksje z jazd po ulicach. To już może
    nie chodzi o to, że dizel tylko na czym jedzie.

> [...]
    > brała oleju sporo -ok 0.5l/1000km.
    > Założyłem LPG, i 100kkm póżniej nadal brała ok 0.5l oleju na 1000km.

    Ale widzisz, mimo wszystko podobne osiągi tego spalania miały. Raczej
    absurdalne, ale miało być tanio to było.

    > Taka ilość oleju już smierdzi ... ale przecież nie mnie :-)

    Tak jest, sporo tych dyskusji jest w tym duchu, że komuś się nie opłaca
    zadbać o brak tego smrodu. Można to zrozumieć, ale przecież nie poprzeć.

    > A bez klimy?
    >
    > A moj diesel odwrotnie - na autostradzie ok 7, a nie ograniczam się do
    > 120, a w miescie rośnie :-)

    > Kabrioletu nie podejrzewamy :-)

    Kabriolet ma klimatyzację o jakiej nie śniło się użytkownikom pomp
    ciepła, pisałem o tym wiele razy.

    > Ale swoje też bierze.
    >
    > Poza tym przy 20kW w silniku i falowniku jest troche strat, pompa
    > ciepła chyba niepotrzebna ... po pewnym czasie.
    > W miejskich korkach ... ale wtedy i o ładowanie łatwiej :-)

    Wiadomo, że jak nie ma 50% strat KILKUSET KILOWATOWEGO silnika
    spalinowego to jakoś to jednak trzeba zrobić.

  • 317. Data: 2024-05-16 13:16:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 May 2024 12:49:30 +0200, io wrote:

    > No właśnie takie ostatnio mam refleksje z jazd po ulicach. To już może
    > nie chodzi o to, że dizel tylko na czym jedzie.

    Jeszcze 2-3 lata nic nie pisałem o smrodzie na ulicach.

    Ale potem zaczęło mi śmierdziec w kabinie.
    I nie wiedziałem - moje, czy cudze.

    Miałem jakąs dziurke w wydechu, dziurkę podobno załatali,
    a smierdziało dalej :-) Nie zawsze, czasami.
    Szczegolnie jak stałem za kims blisko w korku.

    No i nadal nie wiem - moje, czy cudze :-)
    Smród bywa różny, więc chyba cudze też.

    Ale muszę przyznac, ze czasem w korku wystarczy okno otworzyc,
    i czuc, ze to cała ulica smierdzi ...

    > Ale widzisz, mimo wszystko podobne osiągi tego spalania miały. Raczej
    > absurdalne, ale miało być tanio to było.

    Tak jest. Ale u mnie LPG najwyraźniej nie szkodził :-)

    > Tak jest, sporo tych dyskusji jest w tym duchu, że komuś się nie opłaca
    > zadbać o brak tego smrodu. Można to zrozumieć, ale przecież nie poprzeć.

    Ja tam uważałem, że jakby ludzie chcieli, żebym im nie smrodził,
    to powinni znieść zaporowe cła na nowsze samochody :-P

    No ale czasy się zmieniły, ceł już prawie nie ma, akcyza nieduża,
    a na używane bardzo nieduża :-)

    Zawsze można wprowadzic podatek "drogowy" uzależniony od czystości
    spalin. Tylko co z VW ? :-)

    > Kabriolet ma klimatyzację o jakiej nie śniło się użytkownikom pomp
    > ciepła, pisałem o tym wiele razy.

    No ale u nas kabrioletów prawie nie ma.

    A elektryczny kabriolet ... no była Tesla, ale też już chyba nie robią
    :-)

    > Wiadomo, że jak nie ma 50% strat KILKUSET KILOWATOWEGO silnika
    > spalinowego to jakoś to jednak trzeba zrobić.

    Ten silnik przy spokojnej jezdzie jest zasilany 20kW.
    W miescie może nawet mniej. I z przerwami na światła.

    Poza tym możesz sobie nagrzać przed wyjazdem prądem z gniazdka.
    Na miejską trasę starczy.

    J.

  • 318. Data: 2024-05-16 23:37:36
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 16.05.2024 o 11:03, io pisze:

    > 122Wh/km :-) Nie każdy oczywiście. Ale widać, że pojęcia nie masz. Na
    > 100km chyba chciałeś a nie 1km. 100 razy więcej, ale Tobie jak widać nie
    > robi różnicy :-) Takie to właśnie rozważania.
    Późno chyba było jak pisałem i rzeczywiście miało być na 100km.
    Wychodzi że 12kW/100km czyli przy prądzie z domu z gniazdka to nawet
    tanio wyjdzie :) 8,5zł/100km
    Gdybyś chciał na szybkiej ładowarce na mieście to naładować to
    2,7*12=30żł/100km to już szału nie ma.

    takie zużycie to po mieście do 50km/h czy poza przy 100km/h?

> [...]
    > więcej, mam porównanie baterii w różnym wieku. Za mało jeżdżę? No może
    > za mało, może nie chodzi o to by jeździć więcej.
    Jakie robisz przebiegi rocznie?
    Jak masz firmę i chcesz koszty to ok ale wydawać kilkaset tyś zł
    co 4 lata na auto prywatnie?
    Za prąd grosze ale amortyzacja po 3kzł/miesiąc?
    --
    pzdr, j.r.

  • 319. Data: 2024-05-17 00:23:02
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 16.05.2024 o 23:37, Rutkowski, Jacek pisze:

> [...]
    > tanio wyjdzie :) 8,5zł/100km
    > Gdybyś chciał na szybkiej ładowarce na mieście to naładować to

    No ale nie chcę i nie wydaje mi się bym po to elektryka kupował by go
    tanio ładować. No ale jest tanio, 1/10 spalinówki, czyli nie ma sensu
    spalinówki odpalać. Nic nie wnosi, że mogę nią zrobić 700km na jednym
    baku i rozwinąć 250km/h. Tylko problemy z chujkami co to pilnują swojego
    bezpieczeństwa finansowego żerując na zwykłym obywatelu zamiast
    prawdziwych przestępców ścigać. Ścierwo nie ma żadnych oporów by
    uczciwych ludzi szykanować. No ale to się nie bierze znikąd. Ludzie
    jakieś złudzenia mają i chodzą jednak na te wybory. I potem taki jeden z
    drugim czuje się uprawniony zamiast wstydzić się.

    > takie zużycie to po mieście do 50km/h czy poza przy 100km/h?

    Przecież to Twizy. Małe, lekkie, dynamiczne. Ale do jazd lokalnych. Jak
    se po mieście jedziesz to nie potrzebujesz dużego samochodu tylko mały.
    Nie potrzebujesz rozwijać dużej prędkości tylko szybko wystartować. I
    tak dokładnie jest.

    > Jakie robisz przebiegi rocznie?
    > Jak masz firmę i chcesz koszty to ok ale wydawać kilkaset tyś zł
    > co 4 lata na auto prywatnie?

    Se zobacz ile kosztuje na oto.. czy tam gdzie indziej. 20 tys zł.

    > Za prąd grosze ale amortyzacja po 3kzł/miesiąc?

    W kółko to samo. Wsadź sobie rurę wydechową swojego rzęcha do kabiny jak
    Ci nie robi różnicy.

  • 320. Data: 2024-05-17 07:20:25
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > tanio wyjdzie :) 8,5zł/100km
    > Gdybyś chciał na szybkiej ładowarce na mieście to naładować to

    A on w ogóle ma port szybkiego ładowania?
    Już nie wspominając o tym, że na DC spokojnie da się znaleźć stację z
    ceną 1,99, a na AC koło 1,7 a nawet taniej.

    > takie zużycie to po mieście do 50km/h czy poza przy 100km/h?

    Spring potrafi zużyć na mieście poniżej 10, więc lżejsze Twizy 12 to
    pewnie w każdym warunkach.

    > Jak masz firmę i chcesz koszty to ok ale wydawać kilkaset tyś zł
    > co 4 lata na auto prywatnie?

    Dlaczego kilkaset?
    Można kilkadziesiąt, jak się nie potrzebuje dużego auta.
    Jak się potrzebuje to 100.

    HINT: Średnia cena kupowanego auta to w tej chwili ze 160 tys i to wcale
    nie elektrycznego.
    I szybko rośnie.

    Więc może poczytajcie trochę na jakim świecie żyjecie, zanim coś napiszecie.