  • 1. Data: 2016-01-04 12:28:08
    Temat: Re: Dysk SSD IDE do lapka
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Jan 2016 11:37:22 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Co myślicie o takim dysku (SSD PATA 128GB)?
    > http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=SSD+IDE+128GB
    > Myślę o włożeniu SSD do starszawego lapka (Pentium M, 1,7GHz, 2 GB) celem używania
    jednego konkretnego programu, który zajmuje ok 30 GB pamięci (rodzaj bazy danych).
    Obecnie program chodzi na tradycyjnym WD 320GB 2,5'' bez wielkich problemów, ale i
    tak muszę dokupić nowy dysk, to może ten SSD byłby lepszy (poza zdecydowanie mniejszą
    pamięcią).

    Dyski mechaniczne PATA 5400 mają typowy max. transfer ok. 100 MB/s,
    czyli blisko mozliwosci twqojego interfejsu PATA, zapewne ATA-100. Więc
    nawet gdyby ten dysk SATA który chcesz kupić był szybszy, to efekt
    będzie niewielki. A cena prawie 3zł/GB trochę nieciekawa :) Jeśli nie
    uruchamiasz lapka/programów na nim często, to odradzam.
    --
    Jacek
    Co robi Jarosław jak ma ochotę popieprzyć?

  • 2. Data: 2016-01-04 14:14:01
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    pamięcią).

    > Dyski mechaniczne PATA 5400 mają typowy max. transfer ok. 100 MB/s,

    A w realu 20 MB/sek. w porywach do 30 MB/sek. z górki i przy wietrze w
    plecy.
    Na przykładzie PATA Samsunga 160 GB 2.5 cala.

  • 3. Data: 2016-01-04 14:33:51
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 04.01.2016 o 14:14, Poldek pisze:

    > A w realu 20 MB/sek. w porywach do 30 MB/sek. z górki i przy wietrze w
    > plecy.
    > Na przykładzie PATA Samsunga 160 GB 2.5 cala.

    właśnie to chciałem napisać. jeszcze 5400 obrotów. ale spokojnie dasz
    radę kupić taniszy dysk sata (msata) i przelotkę ( o ile się zmieści )
    :)
    ToMasz

  • 4. Data: 2016-01-04 15:52:26
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Kłopot jest właśnie w chwili uruchamiania systemu i otwierania programu, trwa to
    wieki, pomyślałem, że przy SSD będzie znacznie lepiej.
    No nie wiem, jak w miejsce przeznaczone na tradycyjny 2,5'' HDD IDE (chyba nawet 7200
    rpm jest?), jak ktoś poradził zmieścić 2,5'' SDD SATA z przejściówką na IDE.
    Dodatkowo SSD powinien być bardziej odporny na wstrząsy w podróży (ale współczesne
    HDD chyba są wystarczająco odporne).
    Oczywiście można w ogóle wyp...ć tego notka Pentium M 1,7GHZ 2GB i znaleźć nowego
    lapka przynajmniej C2D SATA, ale tak można wszystko i zawsze :-0

    -----

  • 5. Data: 2016-01-04 16:36:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Jan 2016 15:52:26 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Kłopot jest właśnie w chwili uruchamiania systemu i otwierania programu, trwa to
    wieki, pomyślałem, że przy SSD będzie znacznie lepiej.

    No, będzie dostrzegalnie lepiej :) Ale za tą cenę?? Sprawdź czy nie
    kupisz SSD połowę mniejszego. Typowa cena to 2-3zł/GB, więc będzie
    taniej a na system i twój program (i wszystkie inne) starczy z nawiązką.

  • 6. Data: 2016-01-04 18:46:41
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    $65/szt to wyjdzie jakieś 260zł/128GB, czyli wyjdzie jakieś 2zł/GB, no ale nie zawsze
    tak trzeba kalkulowac.
    256GB IDE kosztują od około $125 niestety.

    -----

  • 7. Data: 2016-01-04 19:00:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Jacek Maciejewski j...@g...pl ...

> [...]
    > efekt będzie niewielki. A cena prawie 3zł/GB trochę nieciekawa :)
    > Jeśli nie uruchamiasz lapka/programów na nim często, to odradzam.

    Główna przewaga dysków SSD to nie jest maks transfer a czasy dostepu -
    roznica bedzie kolosalna.

  • 8. Data: 2016-01-04 19:26:46
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-01-04 o 15:52, ąćęłńóśźż pisze:
    > Kłopot jest właśnie w chwili uruchamiania systemu i otwierania
    > programu, trwa to wieki, pomyślałem, że przy SSD będzie znacznie
    > lepiej.

    Mój lapek, chwilowo w odstawce - ładuje system cosik tak 4"30, natomiast
    z hibernacji wychodzi w 1"25, co już nie jest tak denerwujące. Tym
    bardziej, że gdy się od-hibernuje, to ma już odpalone to, co było.
    Spróbuj, aby nieco zaoszczędzić czasu, i dość sporo - nerwów.

  • 9. Data: 2016-01-04 19:30:00
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    ąćęłńóśźż wrote:

    > Kłopot jest właśnie w chwili uruchamiania systemu i otwierania programu, trwa to
    wieki, pomyślałem, że przy SSD będzie znacznie lepiej.

    Najtańszy sposób przyspieszenia ładowania systemu, to odmulenie
    oprogramowania. Niezamulony XPek na dysku PATA 2.5 cala uruchamia się
    poniżej 60 sek. Oczywiście jeszcze szybciej będzie jeżeli odmulisz i
    wymienisz dysk na SSD :-)

  • 10. Data: 2016-01-04 23:08:13
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Hibernacji nie lubię, często stosuję usypianie, ale mam bardzo dobre porównanie dwóch
    laptopów z niemal identycznymi systemami, w tym jeden z SSD, po prostu start systemu
    na SSD to właściwie tyle, co start uśpionego systemu z HDD.
    Poza tym XP lubi częste resetowanie, czasami zresetowanie jest najprostszym sposobem
    pozbycia się jakiegoś problemu.

    -----