    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Fri, 12 Nov 2021 09:22:58 -0800 (PST)
    Subject: Re: Dysk ST1000LM035 i nagły pad, ale dziwny
    From: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 12 listopada 2021 o 09:06:18 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):
> [...]
    troche programow ktore to potrafia.

> [...]
    > Failed to mount '/dev/sdd1': Błąd wejścia/wyjścia
    > NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
    > SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
    > then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
    > important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
    > it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
    > /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
    > for more details.
    >
    > Co z tego wynika? Próbować chkdsk na win? Nie ukrywam, że wolałbym pod

    Obstawiam hardware problem.
    Podepnij, sprobuj zamontowac, zobacz co dmesg -T powie.
    Obstawiam ze mount troche trwa i dmesg pokaze mase bledow IO.

    > A teraz szukam terabajta miejsca, żeby zrobić obraz za pomocą dd przed
    > eksperymentami.

    dd moze nie byc najlepszym wyjsciem. Ono nie do konca ogarnia co zrobic jak bledy IO
    sie pojawiaja.

    https://superuser.com/questions/1180303/cloning-disk
    -without-loss-of-information-on-io-errors
    https://apple.stackexchange.com/questions/39504/best
    -way-to-copy-all-files-ignoring-errors
    https://superuser.com/questions/1655604/hard-drive-r
    ecovery-fat32-i-o-error-bad-partition-table-and-file
    system

    Jest jeszzce sztuczka z zamrazarka. Ponoc jak juz nie ma innej nadziei to sie dyska
    daje do zamrazarnika aby byl zimny, i wtedy cos tam przez chwile daje sie
    wykopiowywac. Ale ponoc to ostatnia prosta do swiatla dla dysku, raz pomrozony
    zazwyczaj nie wstaje juz drugi raz.

    Ale tan ci sie zglasza wiec cos tam wyciagniesz z niego.
    Poszperaj po livecd w styly system rescue, tam sa narzedzia do odbudowy partycji i
    filesystemow.
    Moze uszkodzony jest tylko kawalek wiec reszte da sie jakos zgrac.

    Zajrzyj tez ponownie w smarta. Moze teraz sie statsy pojawia i bedzie widac w jaki
    sposob pada.

    Jak bedzie duzo sektorow do realokacji to dane moga isc sie pasc ale dysk po ponownym
    formacie sie zacznie zachowywac lepiej. Mialem pare takich gdzie sektory zdychaly ale
    po przejechaniu badblocksami sie ogarnelo i dysk jest nadal sprawny.