  • 21. Data: 2019-09-14 14:35:03
    Temat: Re: Dyskietki 5.25 - jak odczytać
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Oczywiście rozumiem dlaczego i po co tak, ale dla większości sytuacji
    > "chcę zgrać dane ze starej dyskietki" to jest zupełny overkill. Wystarczy
    > zwyczajny napęd 5.25" podłączony do zwyczajnej płyty głównej sprzed 10
    > lat.

    Mam taką płytę główną sprzed 10 lat ( Asus P5q, najmłodszy bios z 2009
    roku ) i niestety jedyny format obsługiwanych FDD to 3.5".

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 22. Data: 2019-09-14 15:17:09
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 14.09.2019 o 14:35, PeJot pisze:
    > jedyny format obsługiwanych FDD to 3.5".

    Jesteś pewien? Tzn. czy próbowałeś 5.25"?
    Bo ja kiedyś, acz /dawno i nieprawda/ podłączałem "nieobsługiwane" 3.5"
    do kontrolera 5.25" i poooszło! A przecież to mniej możliwe, niż
    odwrotnie, wszak dodać przez producenta obsługę starszego standardu do
    kontrolera, to tylko kwestia odrobiny softu, z garścią pamięci.

  • 23. Data: 2019-09-14 15:22:40
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 15:17, JaNus pisze:

    > Jesteś pewien?

    Tako rzecze BIOS: albo 1.44 MB albo nic.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2019-09-14 16:04:52
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 14 Sep 2019 15:22:40 +0200, PeJot wrote:

    > Tako rzecze BIOS: albo 1.44 MB albo nic.

    no to... Cofnij kolejne 10 lat. :)

    Przed chwilą sprawdziłem na strychu: ostatnia płyta główna na której
    uruchamiałem napęd 5.25" faktycznie nie była sprzed 10 lat, tylko 20 -
    płyta z 1999 i Pentium III w slot 1. Być może w nowszych czegoś już
    brakuje.

    Mateusz

  • 25. Data: 2019-09-14 18:48:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu sobota, 14 września 2019 11:24:43 UTC+2 użytkownik Luke napisał:

    > Swoją drogą ciekawe, dlaczego żaden Chińczyk nie wyprodukował stacji
    > 5.25 na USB. Nawet, gdyby to kosztowało ze 200 USD, niewielka ilość
    > chętnych na pewno by się znalazła (fani retro, firmy zajmujące się
    > odzyskiwaniem danych etc.).

    Dyskietki zabił śp. Steve Jobs wypuszczając iMaca jedynie z CD-ROM.
    Ponieważ miał USB, to próbowali coś jeszcze z ZIPami - ale nie szło.
    I potem przez kilka lat nie było na czym przenosić gier - oprócz oczywiście HDD, z
    problemami, jakie rodziły chińskie "kieszenie" - dopóki nie pojawiły się flashowe
    pendrive'y.

    Jak tak pomyślę, to przed oczyma staje mi giełda na Grzybowskiej, te namioty, pod
    nimi stoliki pełne czarnych dyskietek z grami - a pod nogami kamyczki i kałuże...
    I cennik w zależności od liczby dyskietek ;>
    Kupiłem w życiu jedną, na trzech bodajże 5,25" - Aces of Pacyfic - bo kazałem się
    kumplowi dowiedzieć o cenę, a on mi przywiózł kupione - ale warto było.

  • 26. Data: 2019-09-14 18:51:55
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2019-09-14 12:19:20 +0000, Mateusz Viste said:

    > Z tym, że ten Kryoflux to nie jest jakiś zwyczajny kontroler - to zabawka
    > do specjalnych zastosowań... Ktoś kiedyś podesłał mi obrazy dyskietek z
    > Amigowej gry "Atomix" - 3x dyskietki 360K. Obrazy są zrobione KryoFluxem
    > właśnie (przynajmniej tak mi powiedziała ta osoba). Łącznie 128 MiB!
    > Każdy obraz dyskietki to 43 MiB danych...

    Poneważ ten ktoś nie wiedział albo nie chciał albo jeszcze coś. Obrazów
    najniższego poziomu używa się do specjalnych zastosowań a do
    ,,normalnych" zastosowań można zrobić ,,normalne" obrazy. OP pisał o
    trzydziestoletnich dyskietkach. Jest spora szansa, że odczytają się bez
    problemu (moje dyskietki z C64 zapisywane w 1986 działają poprawnie do
    dzisiaj) ale gdyby były jakieś problemy to właśnie używając obrazów
    najniższego poziomu można często uratować zawartość. Taki dokładniejszy
    odpowiednik liczenia bitów na rozsypanych opiłkach ;-)

> [...]
    > "chcę zgrać dane ze starej dyskietki" to jest zupełny overkill. Wystarczy
    > zwyczajny napęd 5.25" podłączony do zwyczajnej płyty głównej sprzed 10

    Oczywiście. Pod warunkiem, że czyta się bez żadnych błędów/problemów.

  • 27. Data: 2019-09-14 19:29:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JaNus,

    Saturday, September 14, 2019, 3:17:09 PM, you wrote:

    > Jesteś pewien? Tzn. czy próbowałeś 5.25"?
    > Bo ja kiedyś, acz /dawno i nieprawda/ podłączałem "nieobsługiwane" 3.5"
    > do kontrolera 5.25" i poooszło!

    Juz to tutaj pisałem i powtórzę: 3.5" 2DD (720 KB) obsługiwał nawet XT
    z MS-DOSem 3.30.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2019-09-14 19:30:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Saturday, September 14, 2019, 3:22:40 PM, you wrote:

    > Tako rzecze BIOS: albo 1.44 MB albo nic.

    To tylko napis.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2019-09-14 19:57:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > no to... Cofnij kolejne 10 lat. :)
    >
    > Przed chwilą sprawdziłem na strychu: ostatnia płyta główna na której
    > uruchamiałem napęd 5.25" faktycznie nie była sprzed 10 lat, tylko 20 -
    > płyta z 1999 i Pentium III w slot 1.

    A co ze softem ? Milcząco zakładam że płyta będzie obsługiwała i 5.25" i
    USB, bo jeżeli nie to pozostaje tylko dysk IDE, a później przelotka
    IDE-USB.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 30. Data: 2019-09-14 20:07:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Mogę dać CD-ROM IDE ;>
    I linux live cd.
    Ale USB miałem już w płycie z pentium mmx - a może nawet z 5x86 (choć omnibook 800 ct
    z pentium mmx nie ma).