  • 31. Data: 2016-08-23 08:57:29
    Temat: Re: Ech Japońce
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 23 sierpnia 2016 04:42:36 UTC+2 użytkownik Mirek napisał:
> [...]
    ułożone dla skali A a na kolejnej na innej.

    > Tyle tzn. ile?
    > Bo zwykle jest dwa manuały plus nożna, ale nie po to, żeby każda grała
    > wg innego stroju tylko żeby ustawić różne głosy i grać jednocześnie.

    Troche jednak pomotałem :)
    Tu masz foty organów z wieloma manuałami:
    http://arsorgani.republika.pl/klawiat.html

    No i angielska wiki ma więcej fotek.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pipe_organ

    piszczałek dany klawisz jest podpiety.
    > Zawsze są przełączniki, ale dopinają cały zestaw piszczałek czyli "głos".
    > Na upartego można by nastroić któryś głos wg jakiejś skali naturalnej...
    > ale brzmienie organów polega na miksowaniu głosów, więc taki głos byłby
    > sam średnio użyteczny.

    Racja, to przełączniki transponują skale. Ale nie wiem gdzie wyczytalem ze klawiatury
    są dedykowane dla skal. Trzeba by doczytać. Niestety wiki się nad tym zbytnio nie
    rozwodzi.

    Tu szczegóły na temat strojów naturalny vs temperowany:
    http://www.phy.mtu.edu/~suits/scales.html

  • 32. Data: 2016-08-23 10:11:37
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 22 sierpnia 2016 20:59:20 UTC+2 użytkownik Luke napisał:
    > Nie. Najbardziej audiofilska sinusoida wydobywa się z lampowego
    > generatora LC, zasilanego z baterii, podłączonego do wzmacniacza
    > kierunkowym kablem.
    W tę stronę to obstawiałem raczej prądnicę prądu przemiennego z przekładnią
    i korbą, którą kręci Elton John ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 33. Data: 2016-08-23 10:30:18
    Od: Luke <l...@l...net>

    > To dosyc proste.
    > W artykule który podlinkowalem masz wyjasnione.

    Grałeś kiedyś na organach? Bo z tego co widzę, w ogóle nie masz racji.
    Najprawdopodobniej zasugerowałeś się fragmentem:

    > Pojawiały się różne pomysły rozwiązania, np. skale dźwiękowe, w których na cztery
    oktawy przypadało 77 klawiszy (19 na oktawę). Już pitagorejczycy wymyślili skalę,
    która w oktawie miała aż 35 dźwięków (patrz wykres w artykule Harmonia liczb).
    Budowano też instrumenty, które miały pięć klawiatur jedna nad drugą. Oczywiście były
    one zupełnie niepraktyczne. Dopiero w pierwszej połowie XVIII wieku pojawił się
    pomysł temperowania skali.

    i dokonałeś nadinterpretacji, że organy piszczałkowe są przykładem
    powyższego.

    Manuały w organach piszczałkowych (jak również ich ilość) nigdy nie
    miały nic wspólnego ze strojem.

    "Przełączniki", jak to nazywasz, też nie mają nic wspólnego ze strojem.

    Organy piszczałkowe są nastrojone na jeden strój (w dzisiejszych czasach
    prawie wszystkie instrumenty, łącznie z zabytkowymi, na strój
    równomierny). Można je nastroić na upartego na dowolny strój, podobnie
    jak pianino czy klawesyn, ale nie da się tego przełączać niczym.

    Teoretycznie gdyby organy miały strasznie dużo głosów, możnaby część z
    nich nastroić na inny strój, pamiętając o tym, aby nie łączyć tego ze
    sobą. Ale tak się nigdy nie robiło i nie robi, bo nikt by tego nie
    ogarnął, a możliwości tak podzielonego instrumentu byłyby znikome.

    Nigdy nie spotkałem się z żadnym tekstem, który sugerowałby chociaż
    odrobinę, że ilość klawiatur ma cokolwiek wspólnego ze strojem
    instrumentu, a cóż dopiero, że każdy manuał gra w innym stroju. Poza tym
    byłaby to zwykła nieprawda.

    L.

  • 34. Data: 2016-08-23 11:49:31
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 23 sierpnia 2016 10:30:19 UTC+2 użytkownik Luke napisał:

    > Grałeś kiedyś na organach? Bo z tego co widzę, w ogóle nie masz racji.
    > Najprawdopodobniej zasugerowałeś się fragmentem:

    Nie grałem. Kiedyś coś czytałem i tak wywnioskowałem.

> [...]
    > odrobinę, że ilość klawiatur ma cokolwiek wspólnego ze strojem
    > instrumentu, a cóż dopiero, że każdy manuał gra w innym stroju. Poza tym

    No, rzeczywiście możliwe.
    Troche szkoda że strój naturalny jest tak mało spotykany bo brzmi dosyć ciekawie.

  • 35. Data: 2016-08-23 12:01:29
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-23 o 10:11, k...@g...com pisze:
    > W tę stronę to obstawiałem raczej prądnicę prądu przemiennego z przekładnią
    > i korbą, którą kręci Elton John ;)

    No to może nadszedł już czas na wzmacniacze pneumatyczne.
    http://www.vias.org/crowhurstba/img/crowhurst_basic_
    audio_vol1-53.gif
    Przynajmniej część toru wyzbędzie się tego wstrętnego prądu.

    Robert

  • 36. Data: 2016-08-23 12:11:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2016-08-20 o 14:23, Czarek Grądys pisze:

    >Poważnie? Bo ja pierwsze słyszę o zastosowaniu układu Ward-Leonarda
    >do zasilania komputera.

    Osobiscie nie widzialem, ale tak sie pisalo, ze tak to wyglada.
    Uklad elektryczny niekoniecznie byl W-L - my tu nie potrzebujemy
    szerokiego zakresu regulacji.

    >Poza tym stabilność napięcia nie wynika ze stabilności prędkości
    >obrotowej, a z szybkości działania regulatora wzbudzenia.

    Ale tu dochodzila funkcja UPS, kolo zamachowe chwile zasilalo.

    Duzo tego nie bylo, ale na tyle, aby uspic komputer do powinno
    wystarczyc, a moze nawet diesla wystartowac.

    J.

  • 37. Data: 2016-08-23 12:19:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > No to może nadszedł już czas na wzmacniacze pneumatyczne.
    > http://www.vias.org/crowhurstba/img/crowhurst_basic_
    audio_vol1-53.gif
    > Przynajmniej część toru wyzbędzie się tego wstrętnego prądu.

    Już niejaki Wojciechowski Janusz opisywał, a dawno to było. Nawet
    próbowałem taki wzmacniacz pneumatyczny wykonać, choć audiofil ze
    nie taki, jak z koziej dupy trąba.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2016-08-23 13:06:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    audio_vol1-53.gif

    > Już niejaki Wojciechowski Janusz opisywał, a dawno to było. Nawet
    > próbowałem taki wzmacniacz pneumatyczny wykonać, choć audiofil ze
    > nie taki, jak z koziej dupy trąba.

    A tak z ciekawości, kim był/jest Wojciechowski. W internecie nie
    znalazłem. Jakaś biografia? Dla mnie to kawałek historii (mojej).
    Może będzie w książce Od Autora, chyba pójdę poszukać w kartonach.

    Robert

  • 39. Data: 2016-08-23 13:32:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > A tak z ciekawości, kim był/jest Wojciechowski. W internecie nie
    > znalazłem. Jakaś biografia? Dla mnie to kawałek historii (mojej).
    > Może będzie w książce Od Autora, chyba pójdę poszukać w kartonach.

    Wojciechowski J., autor między innymi książki pt. "Nowoczesne zabawki",
    którą jak się zdążyłem zorientować, wielu tu czytało, a nawet odcisnęła
    ona pewne piętno na ich życiorysach. Do dzisiaj budzi duże emocje, choćby
    prowokując do dyskusji, czy należy ją zaliczyć do literatury fantastycznej,
    czy bajkopisarstwa.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2016-08-23 14:11:05
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Aug 2016 13:06:14 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > A tak z ciekawości, kim był/jest Wojciechowski. W internecie nie

    Napisał książkę "Nowoczesne zabawki". Piękna rzecz, nawet dziś warto
    przeczytać.