  • 31. Data: 2018-06-01 22:48:04
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 1 czerwca 2018 02:08:27 UTC-5 użytkownik Atlantis napisał:

    > Nie planuję budować repliki konkretnego urządzenia z epoki. To ma być
    > projekt o walorach edukacyjnych, budowany dla frajdy. Chciałbym więc
    > samodzielnie zaprojektować dekoder adresów i peryferia, a potem
    > przystosować jakiegoś BASIC-a do pracy z tym sprzętem. Tak samo, jak
    > zrobiłem w przypadku mojego projektu z wykorzystaniem MCY7880.

    Nie chodzi o replikowanie, chodzi o to ze i c64 i amiga mialy bardzo podobne uklady
    io i mozna je zastosowac tak, zeby bylo elegancko :)

    obadaj schemat c64 i amigi, zobaczysz tam uklady cia:
    https://www.c64-wiki.com/wiki/CIA

    One sa tym o co pytasz.

    No chyba ze chcesz inne, to juz kto inny musi zasugerowac co tam ci trzeba :)

    > Tak BTW czy w przypadku systemu 6502 istnieje jakiś argument za
    > umieszczaniem EPROM-u w górnej części przestrzeni adresowej? W przypadku
    > komputerów opartych na 8080/8085/Z80 ma to sens o tyle, że CP/M wymaga
    > RAM-u zaczynającego się od adresu 0x0000. Wiąże się to jednak z pewna
    > komplikacją - dodatkowa logika musi zapewnić start procesora od
    > właściwego adresu.

    Eeee chyba nie tak. dla x86 w dolnej czesci pamieci programy korzystaly z krotszego
    adresowania przez co byly krotsze oidp.

    dla 6502 tego nie ma, chyba zrobili tak zeby bylo wygodnie i tyle.

    > Dla 6502 nie było CP/M, jednak czy istnieje jeszcze jakiś inny argument
    > za takim rozwiązaniem? Nie zamknę sobie jakiejś drogi umieszczając EPROM
    > na początku przestrzeni adresowej?

    Chyba nie, Ale zerknij czy to nie bylo zwiazane z obsluga przerwan. Cos mi sie
    kojarzy ze gdzies tam byl rejestr ktory wskazywal na procedure obslugi przerwania i
    moze on byl jakos skoligacony z gorna adresacja.

  • 32. Data: 2018-06-01 23:10:55
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2018-05-30 o 21:03, J.F. pisze:

    > Tylko sporo dziur w liscie instrukcji, a dzialaly ... ciekawie.

    > Dobrze znalazles NOP to EA.
    > Ale moze byc tez inny, np $DD - tylko 2 bity do wyzerowania, a rozkaz
    > CMP absolute,X
    > bedzie halasowal po magistrali.
    >

    > Niestety - $00 to BRK - ale tez powinien halasowac, a $FF
    > niezdefiniowany. Ciekawy
    > http://www.ffd2.com/fridge/docs/6502-NMOS.extra.opco
    des

    > INS *** (ISC)
    > This opcode INCs the contents of a memory location and then SBCs the
    > result from the A register.
    >
    > Ale ... na jakims klonie moze nie dzialac.
    >
    > J.

    Nic już nie pamiętam. A przecież nawet kiedyś napisałem disasembler na
    6502 w Basicu. Ciekawe, czy jeszcze u kogoś się poniewiera.

  • 33. Data: 2018-06-02 00:35:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.06.2018 20:48, Sebastian Biały wrote:

    > Daj namiar. Widze na ali 6502 ale w tak róznych cenach że nie wiem ktore
    > sa te Twoje.

    https://tinyurl.com/y9j9auz4

    Zaryzykowałem i postanowiłem kupić na jednej z tańszych (jeśli nie
    najtańszej) aukcji. Nie był to kompletny strzał w ciemno, bo jeden
    człowiek z pewnej grupy na FB już je wcześniej zamówił i otrzymał
    przesyłkę (ale na tamtą chwilę jeszcze nie miał okazji przetestować).

    Procesory wyglądają na pochodzące z demontażu, na szczęście wyjęte z
    podstawek, a nie wylut. Wygląda na to, że każdy z innej serii. Niektóre
    sztuki mają już nieco słabo widoczne oznaczenia, jedna dodatkowo ma
    trochę rys na górnej stronie obudowy.

    Co ciekawe na Ali nie widzę 6502 w wersji CMOS. Są na Ebay'u, także z
    wysyłką z Chin. Może też na próbę kupię kilka sztuk. ;)

  • 34. Data: 2018-06-02 00:48:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Jun 2018 23:10:55 +0200, Andrzej napisał(a):
    des

    > Nic już nie pamiętam. A przecież nawet kiedyś napisałem disasembler na
    > 6502 w Basicu. Ciekawe, czy jeszcze u kogoś się poniewiera.

    Tego nie mozesz pamietac, bo to nieoficjalne bylo.
    Mnemonik tez nieoficjalny.

    J.

  • 35. Data: 2018-06-02 00:54:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Jun 2018 13:48:04 -0700 (PDT), s...@g...com

> [...]
    io i mozna je zastosowac tak, zeby bylo elegancko :)
    > obadaj schemat c64 i amigi, zobaczysz tam uklady cia:

    Tylko czy da sie kupic ?

    Oprocz 65xx powinny tez pasowac peryferia od 6800.

    Na kompatybilne z magistrala wygladaja tez znakowe LCD - te 2x16, czy
    wieksze.
    No i np 6845 - tylko on musi miec czesty dostep do pamieci.

    IMO - rozwijanie tego nie ma sensu. Czas sie zajac czyms wspolczesnym.

    J.

  • 36. Data: 2018-06-02 03:35:38
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 1 czerwca 2018 17:54:28 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Fri, 1 Jun 2018 13:48:04 -0700 (PDT), s...@g...com

    uklady io i mozna je zastosowac tak, zeby bylo elegancko :)

    > Tylko czy da sie kupic ?

    Da sie wylutowac :)

> [...]
    > No i np 6845 - tylko on musi miec czesty dostep do pamieci.
    >
    > IMO - rozwijanie tego nie ma sensu. Czas sie zajac czyms wspolczesnym.

    No to sie tyczy tez samego 6502. Bo po co robic cos na nim jak mamy atmegi?

    No chyba ze ma byc odporne na promieniowanie. Ale czy ten wspolczesny 6502 jest na
    duzym krzemie czy na malym?
    Bo jak na malym to chyba bedzie rownie nieodporny na promieniowanie jak taka atmega?
    No, moze nieco mniej ale jednak nadal felernie nieodporny...

  • 37. Data: 2018-06-02 08:13:49
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2018-06-02 o 00:48, J.F. pisze:
    >>> http://www.ffd2.com/fridge/docs/6502-NMOS.extra.opco
    des

    > Tego nie mozesz pamietac, bo to nieoficjalne bylo.
    > Mnemonik tez nieoficjalny.
    >
    > J.

    Czy był oficjalny, czy nie tego nie pamiętam. Pamiętam , że coś takiego
    napisałem. Gdzieś nawet w śmieciach plącze się wydruk.Rozgryzaliśmy z
    kolegami różne wersje Basic'a, w tym BASIC C64. A pamięta ktoś "Smutny
    Basic", tzn. Basic z Amaterskiego Radia napisany przez inż. Smutnego?

  • 38. Data: 2018-06-02 08:35:30
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 01.06.2018 o 09:08, Atlantis pisze:

> [...]
    >
    > Dla 6502 nie było CP/M, jednak czy istnieje jeszcze jakiś inny argument
    > za takim rozwiązaniem? Nie zamknę sobie jakiejś drogi umieszczając EPROM

    Nie tyle argument co konieczność. Na adresach 0000-00FF jest tzw. strona
    zerowa pełniąca rolę czegoś w rodzaju 256 rejestrów. Czyli w tym
    obszarze musi być RAM. Rozkazy operujące na tej stronie mają krótsze
    mnemoniki i działają szybciej. Teoretycznie można by z nich zrezygnować
    w programie, ale "utrata" adresowania indirect (adres bazowy w dwóch
    sąsiednich komórkach na stronie zerowej) może być bolesna. Następny
    obszar bez którego raczej się nie obejdziesz to stos pod adresami
    0100-01FF. Następny problem, to wektory na końcu przestrzeni adresowej:
    NMI $FFFA/$FFFB
    RESET $FFFC/$FFFD
    IRQ/BRK $FFFE/$FFFF
    Jeśli w tym obszarze umieścisz RAM, to na jaki adres będą wskazywać
    wektory po włączeniu zasilania?

    Najprostsze systemy z 6502 budowałem z kostką EPROM 2716 i statycznym
    RAM-em 6116. Dekoder adresu, to jeden inwerter. Sygnał /CS pamięci RAM
    był podłączony bezpośrednio do A15, a /CS EPROMu przez inwerter do A15
    Dawało to efekt wielokrotnego powtarzania tego samego 2 kilobajtowego
    obszaru w przestrzeni adresowej procesora, ale to w niczym nie przeszkadza.

    Oczywiście z takim systemem bez układów I/O ciężko będzie pogadać ;-)
    Więc trzeba będzie jakiś dekoder chociaż dwóch najstarszych linii
    adresowych (np połówka 74LS155) aby stworzyć cztery obszary adresowe.
    CS0 0000-3FFF dla pamięci RAM
    CS1 4000-7FFF dla układu I/O
    CS2 8000-BFFF dla układu I/O
    CS3 C000-FFFF dla pamięci EPROM

    Z powodu kiepskiej dostępności układów peryferyjnych 65xx w tamtym
    czasie, pożeniłem z 6502 dość popularne układy ze stajni Intela.
    port równoległy i8255 i timer i8253. Trzeba sztucznie wytworzyć sygnały
    IOW oraz IOR przez bramkowanie sygnału R/W z wyjściem zegarowym FI2.
    Tą samą metodą możesz dołączać proste peryferia w postaci przerzutników
    D (lub latch) oraz buforów trójstanowych.

    Grzegorz

  • 39. Data: 2018-06-02 10:26:16
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > IMO - rozwijanie tego nie ma sensu. Czas sie zajac czyms wspolczesnym.
    >
    > J.
    Współczesne są nudne :)

    I w zasadzie niczym się nie różną od tych historyczych, tyle tylko, że ich
    stosowanie jest bardziej opłacalne; jeśli robisz to dla pieniędzy.
    No ale Atlantis robi to dla hobby. Trochę mu zazdroszczę, że ma czas.

    jp

  • 40. Data: 2018-06-02 10:33:38
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > kolegami różne wersje Basic'a, w tym BASIC C64. A pamięta ktoś "Smutny
    > Basic", tzn. Basic z Amaterskiego Radia napisany przez inż. Smutnego?

    Nie wiem czy o tym mowa ale pamiętam jakiś Basic, drukowany w Amaterske
    Radio (niebieskie), na kilku stronach, w hex, na 8080 był, coś koło 4
    kilobajty.

    Z kolegą zdisassemblowaliśmy go, ręcznie, długopisem w zeszycie.

    Bardzo pouczające doświadczenie, odkrywanie jak działa interpreter.
    Potem przenieśliśmy go do pamięci EEPROM, nieco modyfikując; dodaliśmy
    proste funkcje do rysowania grafiki i obsługe magnetofonu.

    jp