  • 81. Data: 2018-06-04 23:30:24
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:pf467g$6tn$1@node1.news.atman.pl...

    > No właśnie piszę że więcej było.
    >
    > Akuratnie 6502 to dośc kłopotliwy procesor, dopiero wersje na nim bazujące
    > miały HALT co rozwiązuje mase problemów z DMA.

    Hah... rozumiem... Próbuję jakoś domyślić się, jak sprzęt, bez dodatkowego
    portu w procku, jak w pierwszych C64, realizował bankowanie, hmm...
    dodatkowy dekoder adresu i jadziem? Nie kusiło by wykorzystać tę różnicę (bo
    jakoś nie przychodzi mi do łba, że nie da się tego wykryć), choćby złośliwie
    i np. komunikat po uruchomieniu jakiegoś "progsa" - "Ten program zabangla
    tylko na sprzęcie z prockiem 6502 i żadnym innym"...?
    Usiłuję sobie przypomnieć, czy zetknąłem się z jakimś DMA, używając C64, czy
    C128...? Bo jedyne, co mi na myśl przychodzi, co raczej DMA nie jest, to
    przepinanie procków - 6502/10(8500/02, ja mam chyba 00), na Z80, podczas
    pracy, spod 6502 załadowanie CP/M, a potem przepięcie procków - na Z80 - i
    "sy-pi-jem" czeka na komendy... Tym bardziej, że da się bez przerwań podobno
    działać, jak stacja 1541, która sama jest autonomicznym komputerem i ma 6502
    w srodku.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 82. Data: 2018-06-05 05:09:20
    Od: s...@g...com

    http://www.6502.org/homebuilt

    https://gigatron.io/

  • 83. Data: 2018-06-05 07:38:21
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > https://gigatron.io/
    Niezłe :)

    jp

  • 84. Data: 2018-06-05 07:41:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 4 Jun 2018 23:30:24 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Hah... rozumiem... Próbuję jakoś domyślić się, jak sprzęt, bez dodatkowego
    > portu w procku, jak w pierwszych C64, realizował bankowanie, hmm...
    > dodatkowy dekoder adresu i jadziem?

    Dokladnie tak - jak zwykle zreszta.

    Cos mi chodzi po glowie, ze ktorys procek z rodziny mial port I/O na
    pokladzie, pare bitow, ale wystarczalo do przelaczania bankow.

> [...]
    > i np. komunikat po uruchomieniu jakiegoś "progsa" - "Ten program zabangla
    > tylko na sprzęcie z prockiem 6502 i żadnym innym"...?

    A po co - przeciez ten program i tak zabangla tylko na C64.

    > Usiłuję sobie przypomnieć, czy zetknąłem się z jakimś DMA, używając C64, czy
    > C128...? Bo jedyne, co mi na myśl przychodzi, co raczej DMA nie jest, to

    Sterownik ekranu :-)

    > przepinanie procków - 6502/10(8500/02, ja mam chyba 00), na Z80, podczas
    > pracy, spod 6502 załadowanie CP/M, a potem przepięcie procków - na Z80 - i
    > "sy-pi-jem" czeka na komendy...

    DMA moglo byc potrzebne do czytania/zapisu dyskietek.

    Atari co prawda radzilo sobie bez, C64 chyba tez bez.

    J.

  • 85. Data: 2018-06-05 07:45:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 4 Jun 2018 19:36:40 +0200, HF5BS napisał(a):

    > No, wiadomo.

    > W ogóle sprzęt z tamtych lat, to raczej nie ułomek.

    No nie - ZX81 czy nawet Spectrum to nie jest wzor solidnosci.

    Kumpel zachwalal "Spectrum sie czasem psuje ... ale dzieki temu
    naprawy sa tanie. A kto panu naprawi comodora ?"

    J.

  • 86. Data: 2018-06-05 10:23:20
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-06-05 o 07:45, J.F. pisze:

    > No nie - ZX81 czy nawet Spectrum to nie jest wzor solidnosci.
    >
    > Kumpel zachwalal "Spectrum sie czasem psuje ... ale dzieki temu
    > naprawy sa tanie. A kto panu naprawi comodora ?"

    Padały masowo folie klawiatury, porty to już trzeba było bawić
    się w odpinanie/dopinanie na działającym kompie żeby padły.
    Z zastrzeżeniem że małe atari zezwalało na wkładanie/wyjmowanie
    kartridża.

    Pozdrawiam

  • 87. Data: 2018-06-05 11:30:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Cos mi chodzi po glowie, ze ktorys procek z rodziny mial port I/O na
    > pokladzie, pare bitow, ale wystarczalo do przelaczania bankow.

    6510 właśnie ZTCP, trzy dodatkowe linie.
    Spotkałem się z poradą, że jak się C64 wstać nie chce (jak go zaboli coś),
    to trzeba spróbować te 3 linie odgiąć na zewnątrz.

    > A po co - przeciez ten program i tak zabangla tylko na C64.

    Nie to, chodziło mi o złośliwość, która w jakiś sposób zbada, z którą wersją
    6502 mamy do czynienia i nie pozwoli programowi odpalić, jeśli będzie "ta
    inna". Lub odwrotnie, program uczynny, który wskaże, "co tam panie być może
    macie".

    > Sterownik ekranu :-)

    Acha, kapię... przyjrzę się temu, za dużo na głowie, to i oczywistości
    uciekają. Raz mi się w ferworze dyskusji "uciekło" od pętli autobusowej, w
    miejscu, gdzie jest ona od lat...

    > DMA moglo byc potrzebne do czytania/zapisu dyskietek.
    >
    > Atari co prawda radzilo sobie bez, C64 chyba tez bez.

    Z tego, co w gadzinówkach pisali o tym, nie wspominali o DMA. Natomiast temi
    palcyma odpalałem demo, co 1. Czyta dyskietkę z czynnymi przerwaniami
    zrobionymi tak, aby demo nie cięło w trakcie czytania (więc jasne, że
    procedura musiała być inaczej napisana), 2. czyta dysk "realtime" z
    niewielkim turbo (wczytywanie sampli dla naturalnego 4-bitowego COVOX-a w
    C64), łączna waga dema ok. 100-120 kB. Jeśli wystąpi błąd odczytu dysku,
    zapętlają się obecne w pamięci dane, ale demo nie staje. Cały czas na żywo.
    Ad 1. - W normalnej obsłudze, taka czynność na stówę spowoduje przycięcie
    dema. W żadnym momencie nie spotkałem się z tym, aby DMA brał w tym udział,
    przynajmniej żaden opis nie wspominał, albo ja zapomniałem...

  • 88. Data: 2018-06-05 11:37:14
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Padały masowo folie klawiatury, porty to już trzeba było bawić

    Folia klawiatury Spektrusiowa i solidność, to oksymoron :)

    > się w odpinanie/dopinanie na działającym kompie żeby padły.

    Zdarzyło mi się uchrzanić tak płytę główną, jak się niegrzecznie bawiłem
    podłączaniem drukarki. 6ATA2 jej na imię, gugiel szybko znajduje, co to. Ale
    płyta i tak IMO była do dupy (musiałem odcyklować procka, czyli 500 MHz
    poszedł najwyżej na 433, żeby w ogóle ruszyła... A i tak co najmniej 2 razy
    w tygodniu BSOD), więc, choć mnie "trochę" kosztowała, to zbytnio jej nie
    żałuję.

    > Z zastrzeżeniem że małe atari zezwalało na wkładanie/wyjmowanie
    > kartridża.

    Co nie oznaczało, że należało to bezkrytycznie robić.

  • 89. Data: 2018-06-05 14:04:33
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-06-05 o 11:37, HF5BS pisze:

> [...]
    > jej nie żałuję.

    > Co nie oznaczało, że należało to bezkrytycznie robić.

    Robiono.
    U nas gry to głownie z magnetofonu u bogatszych z dyskietki.
    Na zachodzie ludzie zbierali nie legalne kartridże z grami, jak gra
    się znudziła wyciągali karta, komp się zwieszał lub selfił,
    wkładali nowego i komp z niego startował.
    Takie cuda to chyba tylko z małym atari.
    Tyle ze jak sam miałem małe atari to nie dałem go na taki pokaz.
    Bo jak jednak coś się stanie to za drogo mnie to będzie kosztowało. :-)

    Pozdrawiam

  • 90. Data: 2018-06-05 14:53:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą, jak wygląda kwestia kompatybilności procesorów 65C02 z
    wersją NMOS? Jeśli uruchomię już płytkę ze standardową wersję tego
    procesora (tylko takie mam teraz pod ręką), to czy po zakupie paru
    egzemplarza CMOS będę mógł zastosować go w projekcie (lub przynajmniej
    przetestować) po prostu podmieniając układ w podstawce? Czy też
    konieczne będą jakieś przeróbki?