  • 11. Data: 2011-06-22 07:55:21
    Temat: Re: Ethernet gigabajtowy
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Obawiam się, że jednak nie. Albo 4 pary cat 5e, albo 2 pary cat 6, a i
    > to nie jestem pewien, czy czasem nie musi być rozszerzona (nie chce mi
    > się szukać). Zresztą sprzętu na 2 pary i tak nie ma (przynajmniej ja nie
    > widziałem).

    T - 4 pary cat 5 (nie 5e), TX - 2 pary cat. 6
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

    a.

  • 12. Data: 2011-06-22 08:19:07
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Jak ostatnio (znaczy rok temu) robiłem u klienta sieć, to
    > 100m CAT6 kosztowało 2EUR więcej od cat5. CAT5e kosztowało
    > 5EUR więcej od CAT6. Wiem, pop..ieprzone, ale tak było.

    Na dzień dzisiejszy MZ nie ma już praktycznie większego
    sensu zabawa w skrętkę kat.6, bo światłowód zaczyna być
    porównywalny cenowo, a nawet czasem tańszy :-). I nie ma
    ograniczenia odległości, problemu ekranu itd...

  • 13. Data: 2011-06-22 09:53:16
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2011-06-22 09:55, Wemif pisze:

    > T - 4 pary cat 5 (nie 5e), TX - 2 pary cat. 6
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

    Jak dobrze poszukasz, to znajdziesz informację, że 5e została
    wprowadzona jako uzupełnienie 5 (uszczegółowienie wymaganych pomiarów
    itp), chodziło właśnie o możliwość działania gigabit ethernet na takim
    kablu na 100m. W większości przyzwoitych elementów i okablowaniu jedyna
    zmiana polegała na dodaniu literki do opisu. Najwięcej zmian pojawiło
    się w oprogramowaniu przyrządów pomiarowych.
    Zmiany dotyczyły przede wszystkim wyrównania czasu propagacji (delay
    skew) na parach, bo zbyt duże różnice powodowały, że odbiorniki nie
    potrafiły zsynchronizować odpowiednio danych z różnych par i wymagania
    mierzenia wpływu wszystkich par na siebie (3->1) a nie tylko jednej pary
    na drugą (1->1) - PowerSum NEXT itd, czego nie było w kategorii 5.
    Nawet na podawanej przez Ciebie stronie wiki masz przekierowanie z 5 i
    5e prowadzące do tej samej strony.
    Co ciekawe, odpowiednik EU (ISO/IEC 11801) norm amerykańskich (TIA/EIA
    568) dotyczących okablowania strukturalnego dla klasy D nie zmienił się
    po wprowadzeniu kategorii 5e (przynajmniej na mój stan wiedzy, ale ja
    już tego wiedzieć nie muszę, przynajmniej na razie).

    Nieprawdą jest natomiast, że 2 pary 5e wystarczą na transmisję
    gigabitową, tzn mogą wystarczyć, ale na dość krótkim kablu - nie chce mi
    się tego sprawdzać - na 100m nie ma szans.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2011-06-27 09:03:24
    Od: gary <g...@c...pl>

    W dniu 2011-06-22 10:19, Robert_J pisze:

    > Na dzień dzisiejszy MZ nie ma już praktycznie większego sensu zabawa w
    > skrętkę kat.6, bo światłowód zaczyna być porównywalny cenowo, a nawet
    > czasem tańszy :-). I nie ma ograniczenia odległości, problemu ekranu itd...
    Taaa
    i wszystkie laptopy i desktopy, drukarki sieciowe i telefony IP mają
    fabrycznie interfejsy światłowodowe.

  • 15. Data: 2011-06-27 11:41:26
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Taaa
    > i wszystkie laptopy i desktopy, drukarki sieciowe i
    > telefony IP mają fabrycznie interfejsy światłowodowe.

    Oczywiście masz rację, nie mają. Ale budowa nawet
    "drugorzędnego"szkieletu na UTP czy FTP jest MZ bez sensu. I
    to miałem na myśli, może użyłem skrótu ;-). Dopiero
    połączenia peryferyjne, czyli do konkretnych interfejsów,
    jest sens robić na miedzi. A te połączenia są często na tyle
    krótkie, że kilkaset Mbps spokojnie da się osiągać. Na
    portach 1Gb oczywiście. Switche ze wszystkimi portami Gb i z
    portem SFP kosztują już śmieszne pieniądze...

  • 16. Data: 2011-06-27 13:32:10
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.06.2011 13:41, schrieb Robert_J:

> [...]
    > są często na tyle krótkie, że kilkaset Mbps spokojnie da się osiągać. Na
    > portach 1Gb oczywiście. Switche ze wszystkimi portami Gb i z portem SFP

    Pewnie masz rację, ale:
    jest sobie gabinet weterynaryjny z częściowo położonymi kablami. Trzeba
    dodać file serwera i przyłącze serwera W2000 w następnym pomieszczeniu.
    Mam na to, plus konfiguracja całego majdanu jeden dzień. Myślisz, że
    będę przerabiał wszystko na światłowody? Kupić 3 pc-ty za większe
    pieniądze tylko dlatego, żeby mieć światłowody? Przy każdym urządzeniu
    ustawić konwerter światłowód/skrętka? Każdy konwerter w cenie takiego
    PCta? To jest bez sensu.

    Waldek

  • 17. Data: 2011-06-27 13:53:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Monday, June 27, 2011, 3:32:10 PM, you wrote:

> [...]
    > pieniądze tylko dlatego, żeby mieć światłowody? Przy każdym urządzeniu
    > ustawić konwerter światłowód/skrętka? Każdy konwerter w cenie takiego

    Waldku - ten gabinet napewno potrzebuje łącznosci gigabitowej i
    lepszej? O czym my ty w ogóle gadamy?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2011-06-27 14:33:57
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.06.2011 15:53, schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > Waldku - ten gabinet napewno potrzebuje łącznosci gigabitowej i
    > lepszej? O czym my ty w ogóle gadamy?

    Potrzebuje, jak większość tego typu firm, działającego systemu,
    redundancji danych i parę tricków jak ten serwer W2000, bo program nie
    chce działać na nowszych maszynach, a producent programu życzy sobie
    2kEUR za nowy program plus 1000EUR rocznie na 3 lata serwisówki. Czy
    internet jest GB czy 10 Mbit to wsio ryba. Coś takiego masz prawie
    wszędzie. Nawet file server z RAIDem: potrzebuję zapamiętać mniej więcej
    10-50MByte na miesiąc. Dysk mniejszy od 250GB to chyba tylko w muzeum
    ukradniesz lub za straszne pieniądze w sklepach. Więc ma toto w tej
    chwili 2x500GB (RAID1) == 500GB.

    Czyli masz rację. Nie potrzebuje i nie będzie potrzebował, ale ma ;-).
    Tak jest w 99.9% przypadkach wszystkich małych sieci.

    Waldek

  • 19. Data: 2011-06-28 05:33:46
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 2011-06-27 15:32, Waldemar Krzok pisze:

    > pieniądze tylko dlatego, żeby mieć światłowody? Przy każdym urządzeniu
    > ustawić konwerter światłowód/skrętka? Każdy konwerter w cenie takiego
    > PCta? To jest bez sensu.

    ale miediakonwerter kosztuje grosze.
    chyba, że zaniżasz cenę pc-a ;-)

  • 20. Data: 2011-06-28 07:20:00
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    pawell32 wrote:

    > ale miediakonwerter kosztuje grosze.
    > chyba, że zaniżasz cenę pc-a ;-)

    No nie całkiem. Porządny media converter kosztuje jakieś 100EUR, PCet
    kosztował około 150.

    Waldek