  • 11. Data: 2021-08-27 10:42:46
    Temat: Re: Fotowoltaika - odłączanie ppoż
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Aug 2021 08:45:38 +0200, ToMasz wrote:

    > ja tow widzę pi razy oko tak. istnieje przełącznik, dla uproszczenia
    > niech to będzie :
    >
    > Bezpiecznik S 1 fazowy B-10A
    >
    > i łapkę takiego bezpiecznika przesuwa siłownik liniowy napędzany
    > silniczkiem bardzo małej mocy. o ile od wyzwolenia alarmu do przerwania
    > obwodu, może minąć 2 sekundy - moim zdaniem nadaje się.
    > oczywiście to przykład bo sam przełącznik powinien zrywać styki
    > natychmiastowo.

    kazdy wylacznik "sieciowy" ma taki mechanizm "migowy".
    Ruch przycisku/galki moze byc wolny, a ruch stykow bedzie juz szybki.

    Tylko ... byle wylacznik nie musi byc odpowiedni do DC, bezpiecznik AC
    tez nie musi byc dobry do DC, w zasadzie czemu nie uzyc gotowego
    stycznika, zamiast kombinowac z napedem?

    J.

  • 12. Data: 2021-08-27 11:25:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-27 o 10:42, J.F pisze:

> [...]
    > tez nie musi byc dobry do DC, w zasadzie czemu nie uzyc gotowego
    > stycznika, zamiast kombinowac z napedem?

    Bo tanich nie ma? a jak już się znajdzie to kosztuje swoje.
    Zauważ że do PV wyłącznik musi być na 1000V DC, min 10A :(

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2021-08-27 11:31:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Instalacja powyżej 6,5kW ma mieć uzgodnienia p.poż. i schemat z
    > pieczątką osoby z uprawnieniami.
    > Ta osoba decyduje czy wyłącznik p.poż jest konieczny czy nie. Ja mam
    > 15kW robione miesiąc temu i wg tego "uprawnionego" nie ma u mnie
    > potrzeby montażu tego wyłącznika - bo w falowniku mam rozłącznik DC i
    > jest bardzo blisko paneli (tak w  skrócie).
    > Sprzedawcy, instalatorzy twierdzą, że on zawsze musi być powyżej 6,5kW a
    > to nie jest prawda.
    > TG
    Tylko że ten odłącznik jest psu na budę potrzebny, ręczny odłącznik też
    by wystarczył bo w razie 'W' wyłączenie wył głównego wyłącza też
    falownik a paneli PV i tak się nie wyłączy więc czy one są podłączone do
    falownika czy nie nie ma znaczenia przy gaszeniu bo falowniki są
    hermetyczne.
    Tym bardziej że do 6,5kw jego nie trzeba a to wystarczająca jest
    instalacja żeby nie jednego strażaka zabić, więc sensu ten wyłącznik
    kompletnie nie ma.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2021-08-27 15:13:11
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > jest bardzo blisko paneli (tak w  skrócie).
    > Sprzedawcy, instalatorzy twierdzą, że on zawsze musi być powyżej 6,5kW

    W czyjej gestii leży taki certyfikat? Zwracałem uwagę na to monterom,
    powiedzieli że nic nie trzeba, później zainteresowałem tematem faceta z
    energetyki który wymieniał licznik na dwustronny i jego reakcja była
    dokładnie taka sama jak wcześniej monterów.

    A u Ciebie jak to wyglądało - prywatnie zgłosiłeś sprawę w straży i
    poprosiłeś o wydanie atestu?

  • 15. Data: 2021-08-27 17:19:09
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2021 o 15:13 trybun <M...@j...cb> pisze:

> [...]
    > dokładnie taka sama jak wcześniej monterów.
    >
    > A u Ciebie jak to wyglądało - prywatnie zgłosiłeś sprawę w straży i

    Pod projektem (jeśli jest powyżej 6,5kW) musi postawić pieczątkę
    rzeczoznawca p.poż.
    Jak zgłaszałem instalację w PGE to interesowała ich oprócz wypełnionego
    ich wniosku tylko ta pieczątka i certyfikaty zgodności na panele i
    falownik. Bez tej pieczątki nie przyjeli by mojego wniosku. Jak zgłasza
    firma instalatorska to może jest jakaś inna droga - tego nie wiem. Ja
    zgłaszałem sam i we wniosku wstawiłem siebie jako wykonawcę.
    Ci od wymiany licznika to zwykli "fizyczni" - oni nie muszą się znać na
    tych przepisach.

    Dostałeś projekt swojej instalacji? (powinieneś, wraz z protokołem z
    pomiarów). Tam powinien być schemat elektryczny i na tym schemacie ta
    pieczątka.

    TG

  • 16. Data: 2021-08-28 08:31:20
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > Dostałeś projekt swojej instalacji? (powinieneś, wraz z protokołem z
    > pomiarów). Tam powinien być schemat elektryczny i na tym schemacie ta

    Czyżby PGE i Energa to firmy które kierują się innymi przepisami?

    Nie, nie ma żadnego projektu, przynajmniej ja go nie mam, jednak nie
    było żadnych przeciwwskazań aby Energa zamontowała nowy licznik i
    wciągnęła moją instalację na listę prosumencką, wniosek o przyłączenie
    składała firma montująca panele bez mojego udziału w tym.

  • 17. Data: 2021-08-28 14:59:57
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 8/28/2021 o 8:31 AM, trybun pisze:

> [...]
    > wciągnęła moją instalację na listę prosumencką, wniosek o przyłączenie
    > składała firma montująca panele bez mojego udziału w tym.

    Skąd masz pewność że nie dostarczyli "standardowego"
    schematu instalacji?
    gdy ja poprosiłem kiedyś znajomego elektryka o załatwienie formalności
    związanych z przyłączeniem nowego domu do prądu on bez żadnych schematów
    projektów itp. za kilka tygodni przyjechał zrobił przyłącze na koniec
    gdy zapytałem jak to zrobił bez projektu wyciągnął mój projekt
    jednokreskowy z jednym zabezpieczeniem B20 i różnicówką 30mA.

    Na pytanie dlaczego nie wziął mojego schematu z 6 jednofazowymi
    różnicówkami, 1 3 fazową róznicówką, 6 ochronnikami i ponad 24 ESami.
    Odpowiedział że nikogo to w PGE nie interesuje ważne tylko że jest
    różnicówka i stopniowanie zabezpieczeń bo przy liczniku jest C25A...

    Więc może Ci nie dali ale do zakłądu złożyli...

    --
    pzdr, j.r.

  • 18. Data: 2021-08-28 18:30:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2021 o 08:31 trybun <M...@j...cb> pisze:

> [...]
    > wciągnęła moją instalację na listę prosumencką, wniosek o przyłączenie
    > składała firma montująca panele bez mojego udziału w tym.

    W PGE we wniosku zgłoszenia mikroinstalacji są takie wymagane załączniki:

    1. Certyfikat sprzętu spełniający wymagania NC RFG wydawany przez
    upoważniony podmiot certyfikujący lub sprawozdanie z testu zgodności
    realizowanego w trybie uproszczonym.
    W przypadku nie posiadania przez Zgłaszającego wyżej wymienionych
    dokumentów: Zgłaszający wnioskuje o zastąpienie wyżej wymienionych
    dokumentów deklaracją zgodności składaną przez dostawcę, potwierdzającą
    spełnienie wymogów określonych w Rozporządzeniu NC RfG. (deklarację
    zgodności Zgłaszający winien dołączyć do zgłoszenia).
    2. Specyfikację techniczną/karty katalogowe urządzeń wytwórczych i
    przekształtnikowych.
    3. Schemat instalacji elektrycznej obiektu przedstawiający sposób
    podłączenia mikroinstalacji, układ połączeń powinien zawierać układ
    pomiarowy energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji zgodny z
    wymaganiami PGE Dystrybucja S.A.

    i dodatkowo instalator we wniosku oświadcza miedzy innymi, że:

    2) protokoły pomiarów rezystancji izolacji, skuteczności ochrony
    przeciwporażeniowej oraz skuteczności ochrony odgromowej z wynikami
    pozytywnymi oraz schemat instalacji elektrycznej pozostawiłem odbiorcy,

    bez tych załaczników i podpisanego oświadczenia przez instalatora nie
    przyjmą zgłoszenia.

    TG

  • 19. Data: 2021-08-29 11:28:46
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > pozytywnymi oraz schemat instalacji elektrycznej pozostawiłem odbiorcy,
    >
    > bez tych załaczników i podpisanego oświadczenia przez instalatora nie

    Ale rozumiem że jest to wniosek który składa ktoś kto do montażu
    instalacji nie korzystał z usług firm specjalizujących się w tym a robił
    to na własną rękę?

    Tym nie mniej  jako użytkownik instalacji powinienem chyba dostać kopię
    takiego protokołu?

  • 20. Data: 2021-08-29 11:29:48
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 28.08.2021 o 14:59, Rutkowski, Jacek pisze:

> [...]
    > różnicówka i stopniowanie zabezpieczeń bo przy liczniku jest C25A...
    >
    > Więc może Ci nie dali ale do zakłądu złożyli...

    Nie mam żadnej pewności. Nie mam żadnej wiedzy w tym zakresie jak się
    tam firma zakładająca panele dogaduje z energetyką. Sprawa
    zainteresowała mnie z tego względu że niektórzy użytkownicy fotowoltaiki
    sami muszą zabiegać o atesty straży pożarnej, no i oczywiście czy ja sam
    nie muszę, bo możliwe że wyniknie z tego kiedyś jakaś chryja.

    Swoja drogą schematów instalacji elektrycznej domu też nie mam, była
    robiona w własnym zakresie, ale energetyka (Energa) podłączając dom do
    sieci też niczego nie żądała.

    Skoro są takie wymagania to raczej na pewno złożyli.