    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: HDDregenerator "zabadował" mi HDD
    Date: Wed, 08 Mar 2023 00:14:43 GMT

    On 2023-03-07, Universis <u...@w...pl> wrote:
    > Sięgnąłem ostatnio po mocno zleżały w domowych pieleszach dysk żeby
    > z niego skopiować dane. Dysk to 40GB, IDE, laptopowy. Po podłączeniu
    > przez przejściówkę USB zobaczyłem katalogi na dysku. Gdy tak
    > zacząłem "namierzać" katalogi które chcę skopiować, one zaczęły
    > znikać i w końcu dysk zaczął być widoczny jako RAW. Podłączyłem do
    > roboty program TestDisk, ale ten miał problemy z widzialnością tego
    > dysku. Sięgnąłem więc po HDDregenerator, ten program z kolei
    > nastawiał mi same "bady" na dysku - jakieś 20% dysku od początku
> [...]

    Nie da się (w normalny sposób). To się niestety zdarza dość często, że
    przy próbie uruchomienia zależałego dysku* po wielu latach zaczyna się
    on sypać bardziej. Generalnie, nawet na świeżo, każda próba odczytu
    zwiększa istotnie szanse, że dysk za chwile padnie. Dlatego też
    programy do odzyskiwania danych nie starają się na dzień dobry
    odczytać "bad'ów" na siłę, tylko najpierw czytają co się da, a dopiero
    na końcu mielą obszary z bad'ami.

    *) a są i producenci jak np. Toshiba, których nowy dysk się mi posypał
    po 2-3 letnim leżakowaniu. To z mojego osobistego doświadczenia. Inni
    mogą mieć inne.

    --
    Marcin