- 
 51. Data: 2011-01-26 21:39:11
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: RadekNet <r...@r...com>
 W dniu 26.01.2011 20:39, Yans van Horn pisze: 
 >>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż manualnej.
 >>> Koszta eksploatacji również wyższe.
 >>
 >> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile rosypuje
 >> Ci sie automat...
 >
 > Policzmy dla konokretnego przypadku:
 > - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
 > dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
 > zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda jak
 > prawie nowe :-)
 
 Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
 tak? ;)
 
 > http://yans.majora.net/car/sprzeglo/sprzeglo-komplet
 ne06.jpg
 > - dwumasa ? nadal sprawna.
 >
 > Szczerze powiedziawszy, to jeszcze żadnych samochodzie nie musiałęm
 > zmienić sprzęgła z powodu zajeżdżenia... nawet w rajdówce :-)
 
 No, ja czuje, ze w Sharanie mnie to czeka (120 tys mil), ale tak czuje
 juz od roku...
 
 > Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
 > negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
 > naprawa, to była droga impreza.
 
 W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
 automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
 nie jezdzi?
 Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
 widzialem wymiane manuala w Vectrze...
 
 U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
 kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
 eksploatacji.
 
 > Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
 
 Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
 Wieksze spalanie? Mit.
 
 >> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
 >> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w starych
 >> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
 >> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
 >
 > Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
 
 Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
 
 >> A o gustach sie faktycznie nie dyskutuje :) Moim zdaniem manuala
 >> wymyslil jakis sadysta ;)
 >
 > Amerykanie napewno się z Tobą zgadzają :-) Ja jestem z tego innego obozu
 > :-)
 
 Dlatego nie dyskutujemy o gustach a o pieniadzach ;)
 
 Pozdr.
 --
 Radek Wrodarczyk
 www.rejsy-czartery.com
 
- 
 52. Data: 2011-01-26 22:19:48
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
 On 2011-01-26 21:39, RadekNet wrote: 
 > W dniu 26.01.2011 20:39, Yans van Horn pisze:
 >>>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż
 >>>> manualnej.
 >>>> Koszta eksploatacji również wyższe.
 >>>
 >>> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile rosypuje
 >>> Ci sie automat...
 >>
 >> Policzmy dla konokretnego przypadku:
 >> - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
 >> dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
 >> zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda jak
 >> prawie nowe :-)
 >
 > Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
 > 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
 > tak? ;)
 
 Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
 Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
 robocizna.
 
 Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
 
 Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
 automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
 za darmo ? :-)
 
 Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
 
 "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
 oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
 chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
 ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
 osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
 sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
 jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
 innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
 znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
 
 Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
 (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
 
 Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
 
 >> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
 >> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
 >> naprawa, to była droga impreza.
 >
 > W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
 > automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
 > nie jezdzi?
 
 Nie znam ich wcześniejszej historii.
 
 > Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
 > widzialem wymiane manuala w Vectrze...
 
 A co się jej stało ? :-)
 
 > U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
 > kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
 > eksploatacji.
 >
 >> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
 >
 > Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
 
 Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
 eksploatacji ?
 
 > Wieksze spalanie? Mit.
 
 Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
 
 >>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
 >>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w starych
 >>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
 >>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
 >>
 >> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
 >
 > Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
 
 Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
 wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych kwestii.
 
 Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
 
 >>> A o gustach sie faktycznie nie dyskutuje :) Moim zdaniem manuala
 >>> wymyslil jakis sadysta ;)
 >>
 >> Amerykanie napewno się z Tobą zgadzają :-) Ja jestem z tego innego obozu
 >> :-)
 >
 > Dlatego nie dyskutujemy o gustach a o pieniadzach ;)
 
 Dyskutujmy zatem :-)
 
 --
 pozdrawiam,
 Marcin 'Yans' Bazarnik
 
- 
 53. Data: 2011-01-26 22:46:07
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: RadekNet <r...@r...com>
 W dniu 26.01.2011 22:19, Yans van Horn pisze: 
 >>>>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż
 >>>>> manualnej.
 >>>>> Koszta eksploatacji również wyższe.
 >>>>
 >>>> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile
 >>>> rosypuje
 >>>> Ci sie automat...
 >>>
 >>> Policzmy dla konokretnego przypadku:
 >>> - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
 >>> dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
 >>> zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda jak
 >>> prawie nowe :-)
 >>
 >> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
 >> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
 >> tak? ;)
 >
 > Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
 > Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
 > robocizna.
 
 Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
 jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)
 Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
 koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.
 
 > Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
 
 Kiedy tak wychodzi w praktyce :)
 
 > Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
 > automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
 > za darmo ? :-)
 
 A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?
 Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
 silnikiem bylo identyczne.
 
 > Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
 >
 > "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
 > oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
 > chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
 > ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
 > osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
 > sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
 > jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
 > innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
 > znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
 >
 > Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
 > (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
 
 A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
 dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
 kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
 sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.
 
 > Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
 
 No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)
 
 >>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
 >>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
 >>> naprawa, to była droga impreza.
 >>
 >> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
 >> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
 >> nie jezdzi?
 >
 > Nie znam ich wcześniejszej historii.
 
 No wlasnie.
 Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
 Nie ma bata.
 
 >> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
 >> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
 >
 > A co się jej stało ? :-)
 
 Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
 wysprzeglenia do konca.
 
 >> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
 >> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
 >> eksploatacji.
 >>
 >>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
 >>
 >> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
 >
 > Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
 > eksploatacji ?
 
 To nie ja - to producent ;)
 
 >> Wieksze spalanie? Mit.
 >
 > Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
 
 Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
 wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
 ale "mysli" za Ciebie.
 
 >>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
 >>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w starych
 >>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
 >>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
 >>>
 >>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
 >>
 >> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
 >
 > Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
 > wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych kwestii.
 
 Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala. A z
 tego co tu czytam to... to sie psuje. Mam na mysli, ze porownujemy:
 - stary automat do manula bez dwumasy
 - nowy automat do manuala z dwumasa
 Tak jest bardziej fair ze wzgledu na ew. koszty.
 
 > Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
 
 Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?
 
 >>>> A o gustach sie faktycznie nie dyskutuje :) Moim zdaniem manuala
 >>>> wymyslil jakis sadysta ;)
 >>>
 >>> Amerykanie napewno się z Tobą zgadzają :-) Ja jestem z tego innego obozu
 >>> :-)
 >>
 >> Dlatego nie dyskutujemy o gustach a o pieniadzach ;)
 >
 > Dyskutujmy zatem :-)
 
 Nie wiem jak Ty, ja nozy ani innych niebezpiecznych przedmiotrow pod
 reka nie mam, wiec z mojej strony spoko ;)
 
 Pozdr.
 --
 Radek Wrodarczyk
 www.rejsy-czartery.com
 
- 
 54. Data: 2011-01-26 23:19:46
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
 On Wed, 26 Jan 2011 22:19:48 +0100, Yans van Horn wrote: 
 >> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
 >> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
 >> tak? ;)
 >
 >Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
 >Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
 >robocizna.
 >Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
 
 Co wy ludzie - taksowkarzami jestescie ?
 
 w automacie 6 zmian oleju, a w manualu zadnej wymiany sprzegla przed
 zlomowaniem :-)
 
 
 >Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
 
 Tu akurat odpowiedz jest podobna: trzeba po now skrzynie na szrot.
 
 >> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
 >> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
 >A co się jej stało ? :-)
 
 1,2,3,4 .. Rakieta :-)
 
 >> Wieksze spalanie? Mit.
 >Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
 
 Czasem nie podaja. Dobrze widac opanowali dostosowanie lock-upu do
 testu :-)
 
 J.
 
 
- 
 55. Data: 2011-01-27 07:54:11
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: Karolek <d...@o...pl>
 W dniu 2011-01-26 21:26, Yans van Horn pisze: 
 
 >> Nie, ale tobie widac musza sie psuc skoro wolisz drapac :>
 >
 > A ile tej wody masz w szybach ? :-)
 >
 
 Praktycznie nic.
 A ty uwazasz, ze mozna rozmrazac tylko cos co zawiera w sobie wode?
 Niezly kretyn z ciebie.
 
 >> Nie, to swiadczy, ze ty uwazasz, ze sa zle, jednak nie ma to nic
 >> wspolnego z rzeczywistoscia.
 >
 > A Ty nadal w kółko to samo :-)
 >
 
 Juz sie nie motaj idioto.
 
 >> Gust to mozesz miec w przypadku sylwetki czy koloru,
 >
 > Aa... czyli nie mogę gustować np. w małych samochodach i uważać duże za
 > niepotrzebnie wielkie, paliwożerne itp ? :-)))
 >
 
 Gustuj sobie w czym chcesz, to co pisles to nie byly twoje gusta tylko
 wyrazne i durne zarazem tezy na temat ASB.
 Po prostu pierdolisz bzdury, nie potrafisz ich potem obronic to
 zaslaniasz sie gustem :P
 
 
 >> Tak, tak.
 >> Szczekales o cytat, a jak go dostales to odszczekac juz nie potrafisz :>
 >> typowe dla plebsu :P
 >
 > Juz Ci napisałem. Zapytaj innej osoby :-)
 >
 
 O co i po co.
 Wyraznie widac co napisales, widac tez, ze potem temu zaprzeczyles, i
 widac tez, ze na cytat zreagowales jak typowy kretyn.
 Mozesz sobie zaklinac rzeczywistoc, ale i tak jej nie zmienisz.
 
 >> Takich pytan nie zadaje osoba, ktora jezdzila z ASB wiecej niz kilka
 >> razy.
 >
 > Musisz zdecydować się w końcu. Przed chwilą pisałęś, że jechałęm raz a
 > teraz, że kilka razy... to w końcu ile ? :-)
 >
 
 Nic nie musze, ty to moze raz siedziales w takim samochodzie, ale nawet
 jakbys siedzial trzy razy, to i tak by bylo z malo.
 Szkoda tylko, ze twoj mozdzek tego nie ogarnia.
 
 --
 Karolek
 
- 
 56. Data: 2011-01-27 10:53:19
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
 On 2011-01-26 22:46, RadekNet wrote: 
 > W dniu 26.01.2011 22:19, Yans van Horn pisze:
 >>>>>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż
 >>>>>> manualnej.
 >>>>>> Koszta eksploatacji również wyższe.
 >>>>>
 >>>>> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile
 >>>>> rosypuje
 >>>>> Ci sie automat...
 >>>>
 >>>> Policzmy dla konokretnego przypadku:
 >>>> - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
 >>>> dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
 >>>> zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda
 >>>> jak
 >>>> prawie nowe :-)
 >>>
 >>> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
 >>> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
 >>> tak? ;)
 >>
 >> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
 >> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
 >> robocizna.
 >
 > Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
 > jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)
 
 Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
 jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
 problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
 degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
 skrzyni.
 
 > Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
 > koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.
 
 Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
 znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
 powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
 BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
 nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
 być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
 wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
 kółko się zamyka...
 
 >> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
 >
 > Kiedy tak wychodzi w praktyce :)
 
 Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
 uważałbym tego za ogólną prawdę.
 
 >> Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
 >> automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
 >> za darmo ? :-)
 >
 > A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?
 
 Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
 stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
 jazdy... nie daj Boże holowania :-)
 
 > Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
 > silnikiem bylo identyczne.
 
 Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
 siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)
 
 >> Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
 >>
 >> "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
 >> oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
 >> chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
 >> ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
 >> osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
 >> sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
 >> jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
 >> innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
 >> znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
 >>
 >> Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
 >> (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
 >
 > A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
 > dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
 > kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
 > sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.
 
 Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
 manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
 prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
 powiedzieć wyrównana.
 
 >> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
 >
 > No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)
 
 Pisałęm o automacie :-)
 
 >>>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
 >>>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
 >>>> naprawa, to była droga impreza.
 >>>
 >>> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
 >>> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
 >>> nie jezdzi?
 >>
 >> Nie znam ich wcześniejszej historii.
 >
 > No wlasnie.
 > Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
 > Nie ma bata.
 
 Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
 przewidziane obciążanie jej.
 
 >>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
 >>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
 >>
 >> A co się jej stało ? :-)
 >
 > Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
 > wysprzeglenia do konca.
 
 Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)
 
 BTW, zgrzyty mu nie przeszkadzały ? :-)
 
 >>> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
 >>> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
 >>> eksploatacji.
 >>>
 >>>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
 >>>
 >>> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
 >>
 >> Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
 >> eksploatacji ?
 >
 > To nie ja - to producent ;)
 
 Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
 oznaczać np. 150kkm i złomowanie.
 
 >>> Wieksze spalanie? Mit.
 >>
 >> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
 >
 > Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
 > wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
 > ale "mysli" za Ciebie.
 
 Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)
 
 Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
 idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)
 
 >>>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
 >>>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w
 >>>>> starych
 >>>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
 >>>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
 >>>>
 >>>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
 >>>
 >>> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
 >>
 >> Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
 >> wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych
 >> kwestii.
 >
 > Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.
 
 Ale w manualu też jej nie musisz mieć.
 
 > A z
 > tego co tu czytam to... to sie psuje. Mam na mysli, ze porownujemy:
 > - stary automat do manula bez dwumasy
 > - nowy automat do manuala z dwumasa
 
 Nowy manual z silnikiem benzynowym zwłaszcza więcej cylindrowym również
 jej nie będzie posiadał. Nie ma tak prosto.
 
 > Tak jest bardziej fair ze wzgledu na ew. koszty.
 
 Zgoda co do faktu, że w pewnych kombinacjach silnik + skrzynia manualna
 stosują koła dwumasowe. Nie oznacza to jednak tego, że wszystkie są
 awaryjne :-)
 
 >> Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
 >
 > Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?
 
 Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
 o to jaka może być jego żywotność ?
 
 --
 pozdrawiam,
 Marcin 'Yans' Bazarnik
 
- 
 57. Data: 2011-01-27 10:57:26
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
 On 2011-01-26 23:19, J.F. wrote: 
 > On Wed, 26 Jan 2011 22:19:48 +0100, Yans van Horn wrote:
 >>> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
 >>> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
 >>> tak? ;)
 >>
 >> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
 >> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
 >> robocizna.
 >> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
 >
 > Co wy ludzie - taksowkarzami jestescie ?
 
 Ja sprzęgła z powodu zużycia jeszcze ani razu nie zmieniałem.. zatem
 chyba nie ;-)
 
 > w automacie 6 zmian oleju, a w manualu zadnej wymiany sprzegla przed
 > zlomowaniem :-)
 
 No to punkt dla manuala :-)
 
 >> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
 >
 > Tu akurat odpowiedz jest podobna: trzeba po now skrzynie na szrot.
 
 Manual na szrocie tańszy raczej :-) No i chyba mniejsze
 prawdopodobieństwo, że uszkodzony.
 
 >>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
 >>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
 >> A co się jej stało ? :-)
 >
 > 1,2,3,4 .. Rakieta :-)
 
 Od czegoś takiego psuć się nie powinna :-) Jakby tak było, to rajdówka
 zużywałaby skrzynie częściej niż sprzęgła ;-)
 
 >>> Wieksze spalanie? Mit.
 >> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
 >
 > Czasem nie podaja. Dobrze widac opanowali dostosowanie lock-upu do
 > testu :-)
 
 No tak :-) Test da się dobrać tak, żeby wyszło to co chcemy udowodnić :-)
 
 --
 pozdrawiam,
 Marcin 'Yans' Bazarnik
 
- 
 58. Data: 2011-01-27 11:09:07
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: Yans van Horn <y...@n...spam>
 On 2011-01-27 07:54, Karolek wrote: 
 > W dniu 2011-01-26 21:26, Yans van Horn pisze:
 >
 >>> Nie, ale tobie widac musza sie psuc skoro wolisz drapac :>
 >>
 >> A ile tej wody masz w szybach ? :-)
 >
 > Praktycznie nic.
 > A ty uwazasz, ze mozna rozmrazac tylko cos co zawiera w sobie wode?
 > Niezly kretyn z ciebie.
 
 A czym się różni stan obiektu niezawierającego w swoim składzie wody
 "przed zamrożeniem" od tego po "zamrożeniu" ? :-) Czyżby niczym ? :-)
 
 (Lim stan(t) przy t->0- kontra Lim stan(t) przy t->0+)
 
 Goście z Politechniki, też napewno się mylą :-)
 
 "Definicja rozmrażania.
 Rozmrażanie produktów zamrożonych jest to proces zmiany stanu stałego w
 ciekły zawartej
 w zamrożonych produktach wody, poprzez stopniowe podwyższanie temperatury
 wewnętrznej produktów i przywrócenie im ich własności naturalnych.
 Proces ten odbywa się
 przez doprowadzenie ciepła z zewnątrz. W wyniku przemiany fazowej i
 topnienia kryształów
 lodu następuje zmiana właściwości fizycznych produktów warunkująca m.in.
 ich przydatność
 technologiczną i konsumpcyjną."
 
 Ciach reszta bełkotu :-)
 
 --
 pozdrawiam,
 Marcin 'Yans' Bazarnik
 
- 
 59. Data: 2011-01-27 11:23:33
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: "Tomek" <k...@i...pl>
 > 
 > Czasem (może nie rzadko) lubię pojeździć dynamicznie i nieco obawiam się
 > faktu, że automat zmienia biegi nie w tym momencie w którym bym chciał...
 
 Nie musisz sie obawiać :-)
 Mam Mondeo z 5-biegowym automatem. Zmiana biegów odbywa sie w zależności od
 spsobu, w jakim jedziesz i od głębokości wciśnięcia pedału. Np. przy
 spokojnej jeździe wrzuca 5. bieg przy ok. 80 km/godz., przy ostrzejszej -
 ok. 110. Kwestia drobnej praktyki i biegi zmieniają się wtedy, kiedy chcesz.
 Dodatkowa sprawa - obecnie automaty mają możliwośc pracy w trybie ręcznym.
 Jest to wygodne - na wyższe biegi wrzucasz sam, a redukuje - automat. :-)
 Tomek
 
 
 
- 
 60. Data: 2011-01-27 15:57:23
 Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
 Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>
 Tue, 25 Jan 2011 22:52:44 +0100, w 
 <4d3f462b$0$2455$65785112@news.neostrada.pl>, Yans van Horn <y...@n...spam>
 napisał(-a):
 
 > Wypakowuje dziecko, przejeżdżam
 > okolo 1-1.5km temperatura pracy została osiągnięta (wskazówka dokładnie
 > na środku wskażnika).
 
 To znaczy tylko tyle, że masz wskaźnik ze stabilizatorem wskazań :).
 Tam zawsze stoi na środku, niezależnie czy masz 10 stopni mniej czy więcej.
 
 


 do góry
 do góry![Jak najkorzystniej wysyłać i odbierać przelewy walutowe w EURO [© Production Perig - Fotolia.com] Jak najkorzystniej wysyłać i odbierać przelewy walutowe w EURO](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/przelewy-bankowe/Jak-najkorzystniej-wysylac-i-odbierac-przelewy-walutowe-w-EURO-205900-150x100crop.jpg) 
 
![Jak zwiększyć otwieralność mailingu? 6 sposobów na wysoki Open Rate [© jakub krechowicz - fotolia.com] Jak zwiększyć otwieralność mailingu? 6 sposobów na wysoki Open Rate](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/mailing/Jak-zwiekszyc-otwieralnosc-mailingu-6-sposobow-na-wysoki-Open-Rate-222959-150x100crop.jpg) 
![Jaki podatek od nieruchomości zapłacą w 2026 r. właściciele mieszkań i domów? [© wygenerowane przez AI] Jaki podatek od nieruchomości zapłacą w 2026 r. właściciele mieszkań i domów?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podatki-i-oplaty-lokalne/Jaki-podatek-od-nieruchomosci-zaplaca-w-2026-r-wlasciciele-mieszkan-i-domow-268193-150x100crop.png) 
 Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei 
 
 
 
![Milion na koncie? Wystarczyło inwestować po około 2 tysiące miesięcznie [© wygenerowane przez AI] Milion na koncie? Wystarczyło inwestować po około 2 tysiące miesięcznie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oszczedzanie-pieniedzy/Milion-na-koncie-Wystarczylo-inwestowac-po-okolo-2-tysiace-miesiecznie-269397-150x100crop.jpg) 
![Wynajem mieszkania w Warszawie pochłania 44% pensji. Zobacz, jak wypadamy na tle Europy [© pixabay] Wynajem mieszkania w Warszawie pochłania 44% pensji. Zobacz, jak wypadamy na tle Europy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-najmu/Wynajem-mieszkania-w-Warszawie-pochlania-44-pensji-Zobacz-jak-wypadamy-na-tle-Europy-269391-150x100crop.jpg) 
![Lot z niespodzianką - jak overbooking zmienia podróż i jakie prawa mają pasażerowie? [© wygenerowane przez AI] Lot z niespodzianką - jak overbooking zmienia podróż i jakie prawa mają pasażerowie?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera/Lot-z-niespodzianka-jak-overbooking-zmienia-podroz-i-jakie-prawa-maja-pasazerowie-269384-150x100crop.jpg) 
![Lider z sercem: empatia i zaufanie jako klucz do sukcesu zespołu [© wygenerowane przez AI] Lider z sercem: empatia i zaufanie jako klucz do sukcesu zespołu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/lider/Lider-z-sercem-empatia-i-zaufanie-jako-klucz-do-sukcesu-zespolu-269133-150x100crop.png) 
![Bańka AI za 5 bilionów dolarów: Kiedy inwestorzy powiedzą: sprawdzam? [© wygenerowane przez AI] Bańka AI za 5 bilionów dolarów: Kiedy inwestorzy powiedzą: sprawdzam?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/AI/Banka-AI-za-5-bilionow-dolarow-Kiedy-inwestorzy-powiedza-sprawdzam-269382-150x100crop.png) 
 


