  • 31. Data: 2019-02-13 16:40:51
    Temat: Re: Jaka ładowarka niskoprądowa do smartfona
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 13.02.2019 o 13:23, Animka pisze:

    > Poszukaj sobie na google. Nie mam linka.

    https://tech.wp.pl/najwieksze-mity-dotyczace-elektro
    niki-powinienes-to-wiedziec-zanim-popelnisz-blad-603
    5073491965057g/6
    co ty na to?

  • 32. Data: 2019-02-28 21:06:30
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-13 o 11:09, r...@k...pl pisze:

    > Najprościej jest zainstalować sobie AccuBattery z GP.
    > Pomiedzy ile czasu ładujesz, prąd ładowania i pokaże pojemność.
    > Nawet masz wykres w czasie, więc można prześledzić zużycię baterii.

    Wierzysz w prawdziwość informacji? Na Nexusie 6p prąd pomierzony
    przyrządem pomiarowym i prąd wykazany przez aplikację ma się nijak.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 33. Data: 2019-02-28 21:23:14
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-02-12 o 17:21, Bolko pisze:
    > Chyba wszyscy się zgadzają że im mniejszy prąd
    > tym bateria dłużej posłuży.
    > Orginalną ładowarkę mam 2A.

    Pewnie się pomyliłeś - niewiele osób z Tobą się zgodzi :-) A po drugie:
    czy gdybyś miał ładowarkę 100A, to sądzisz, że telefon naładowałby Ci
    się w sekundę?

    Nie pasz żadnych podstaw technicznych i w tym problem. Nie rozumiesz jak
    to działa. Telefon sam sobie ustala prąd ładowania na podstawie
    negocjacji z ładowarką (po przewodach D+ i D-). W dodatku jeśli spadek
    napięcia na kablu będzie większy niż ok. 0.2 - 0.3V (nie pamiętam już
    pomiarów), to do negocjacji w ogóle nie dojdzie. Telefon będzie ładował
    się prądem np. 0.8A czy nawet 0.2A. Jeśli jesteś fanatykiem religijnym,
    to kup sobie tani chiński kabel USB do ładowania i osiągniesz cel:
    telefon będzie się wieki ładował.

    Jako praktyk powiem, że w powyższym telefonie codzienne ładowanie
    znacznie większą mocą (9V i ok. 1.5A) dopiero po ponad 2 latach lekko
    baterię nadwyrężyło.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 34. Data: 2019-03-01 09:00:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > posłuży.
    > Orginalną ładowarkę mam 2A.

    >Pewnie się pomyliłeś - niewiele osób z Tobą się zgodzi :-)

    Czemu ? powolne ladowanie niskim pradem powinno baterii sluzyc.

> [...]

    >jak to działa. Telefon sam sobie ustala prąd ładowania na podstawie
    >negocjacji z ładowarką (po przewodach D+ i D-).

    Przy czym czesto to bylo tak, ze ladowarka ma te piny zwarte, i po tym
    telefon wie, ze to jest zwykla ladowarka i moze ciagnac ile sie uda :)

    >W dodatku jeśli spadek napięcia na kablu będzie większy niż ok. 0.2 -
    >0.3V (nie pamiętam już pomiarów), to do negocjacji w ogóle nie
    >dojdzie.

    A na ladowarce 100A z kablem 100A spadku nie bedzie ... tzn przy 100A
    bedzie :-)

    >Jako praktyk powiem, że w powyższym telefonie codzienne ładowanie
    >znacznie większą mocą (9V i ok. 1.5A) dopiero po ponad 2 latach lekko
    >baterię nadwyrężyło.

    I trudno powiedziec, czy to zle, czy dobrze.
    Zle, jesli zauwazalnie nadwyrezylo :-)

    J.

  • 35. Data: 2019-03-01 10:48:47
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 28 Feb 2019 21:06:30 +0100, w <q59f0h$ecl$1@node1.news.atman.pl>, Marek S

    > Wierzysz w prawdziwość informacji? Na Nexusie 6p prąd pomierzony
    > przyrządem pomiarowym i prąd wykazany przez aplikację ma się nijak.

    Najczęściej prąd pokazany przez apkę jest mniejszy, bo pokazuje bilans
    przepływu w telefonie -- czyli pomniejszony o aktualne zużycie.

    Aby odczytać prawidłowy wyłącz ekran i przełącz telefon w Deep Sleep.
    Ale ciężko czyta się wtedy ekran ;)

    No i faktycznie na części telefonów te dane są trochę z kosmosu.

    Na dwóch telefonach pomierzyłem pojemność.
    W jednym wyszło 2800, w drugim 3200 (nominalnie 3000 w obu).
    Oba pomiary dosyć zgodne z odczuciami (ten 2800 jakby nieco mniej żywotny).

    W tablecie po kilku latach pokazał 8000/8000 i faktycznie spadek pojemności
    jest nieodczuwalny.

    Na test czeka tablet, w którym bateria wytrzymuje 20min.

  • 36. Data: 2019-03-02 00:31:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-01 o 10:48, r...@k...pl pisze:

    > Najczęściej prąd pokazany przez apkę jest mniejszy, bo pokazuje bilans
    > przepływu w telefonie -- czyli pomniejszony o aktualne zużycie.

    No to podam konkretne dane. Na Nexusie 5 i 6 CurrentWidget podaje
    napięcie ładowania 5V i 2A. Miernik w tym samym momencie pokazuje 9V i
    1.4A.

    W Nexusie 6p również jakieś absurdy były, ale nie pamiętam wskazań.
    Sprawdzałem inne apki - było podobnie.

    W moim bieżącym OnePlus 6T CurrentWidget nie działa. Używam 3C Battery
    Monitor. Tu mam poprawne odczyty: 4.1V i 3.5A na oryginalnej ładowarce.

    > Aby odczytać prawidłowy wyłącz ekran i przełącz telefon w Deep Sleep.
    > Ale ciężko czyta się wtedy ekran ;)

    A po co Ci ekran? Ja robię zrzuty do logów i potem sobie je odczytuję.

    > Na dwóch telefonach pomierzyłem pojemność.
    > W jednym wyszło 2800, w drugim 3200 (nominalnie 3000 w obu).
    > Oba pomiary dosyć zgodne z odczuciami (ten 2800 jakby nieco mniej żywotny).

    Jeśli bazujesz na odczuciach, no to rzeczywiście masz precyzyjne pomiary
    :-D Do pomiaru pojemności baterii służą specjalne przyrządy. Bateria
    musi być wymontowana. To co, nazywasz pomiarem pojemności, to jest
    odczyt z jądra Androida i/lub z samej baterii. Takie małe czary mary a
    nie pomiar czegokolwiek.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 37. Data: 2019-03-02 01:30:27
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-01 o 09:00, J.F. pisze:

    > Czemu ? powolne ladowanie niskim pradem powinno baterii sluzyc.

    Ok, ale pogadajmy o liczbach.

    https://www.quora.com/Does-fast-charging-a-mobile-ph
    one-lead-to-a-faster-battery-drain

    However, we're talking something like an 11% reduction in battery life
    over two years (IIRC), and many people will swap out their phones for
    newer, shinier ones before that.

    A moja praktyka co mówi? Mniej więce po

    > Przy czym czesto to bylo tak, ze ladowarka ma te piny zwarte, i po tym
    > telefon wie, ze to jest zwykla ladowarka i moze ciagnac ile sie uda :)

    Nie, nigdy tak nie było, że ile się uda. Żaden telefon nie próbowałby
    ciągnąć 100A nawet jeśli zamiast kabla USB zastosowałbyś przewody grube
    jak palec. Co do sygnalizacji zgoda - zazwyczaj zwarcie D- i D+
    odblokowywało szybsze ładowanie. Mierzyłem kiedyś jak to funkcjonuje w
    kilku topowych smartfonach z QC, bo zależało mi aby w aucie poprawić
    fabryczne rozwiązania w taki sposób by telefon z uruchomionym Yanosikiem
    i nawigacją mógł się ładować a nie tylko wolniej rozładowywać. Wyniki
    dla tych kilku smartfonów były identyczne:

    1. Wymagane było zwarcie D+ i D- by zasygnalizować gotowość ładowarki na
    większy prąd. W jednym przypadku to "zwarcie" wymagało drabinki
    rezystorów by zapewnić konkretne napięcia na tych żyłach. Zwykłe zwarcie
    nie spełniało roli.

    2. Po odblokowaniu szybkiego ładowania następowała weryfikacja
    rezystancji wewnętrznej źródła zasilania. W zależności od niej telefon
    ładował się w jednym z 3 trybów: 200mA, 800-900mA lub max. dla danego
    modelu - czyli 1.4A czy 2A.

    3. Nie ma czegoś takiego jak piszesz poniżej, że pociągnie np. 100A.

    > A na ladowarce 100A z kablem 100A spadku nie bedzie ... tzn przy 100A
    > bedzie :-)

    ...lecz zapewniam Cię, że elektronika smartfona ZAWSZE ograniczy prąd do
    maksimum dla danego smartfona - nawet w przypadku zasilacza z zerową
    rezystancją wewnętrzną.

    > I trudno powiedziec, czy to zle, czy dobrze.
    > Zle, jesli zauwazalnie nadwyrezylo :-)

    Sprawdziłem w fakturach. Kupiłem Nexusa 6p w grudniu 2015. Prawie
    codziennie ładowałem go dedykowaną ładowarką (czyli w trybie szybkim).
    Minęły 3 lata i bateria zaczęła dawać pierwsze oznaki niezadowolenia w
    postaci takiej, że dość gwałtownie telefon w samochodzie, z uruchomionym
    Yanosikiem i nawigacją - zaczął się rozładowywać. Zawsze było tak, że
    powoli, ale ładował się. Druga rzecz, przy stanie baterii 20%, moment
    uruchomienia prądożernej aplikacji zaczął skutkować wyłączeniem się
    telefonu.

    Owszem, źle ale nie żyjemy w świecie idealnym. Chyba tylko przycisk do
    papieru nie zużywa się. Wiem, że Twoja dociekliwość zaraz spowoduje, że
    udowodnisz iż owy przycisk też się zużywa - ale błagam, nie brnij w tę
    stronę. Rozmawiając o realiach:

    1. Smartfon 3-letni, to zazwyczaj coś, co się wymienia.
    2. Jeśli ktoś jest oszczędny, to jeśli zmiana w pojemności baterii po 3
    latach powoduje dyskomfort, to kurde co za problem wymienić baterię
    wartą 50zł na nową?

    O czym my w ogóle gadamy? Problemy czysto akademickie, nie mające
    zastosowania w realnym świecie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 38. Data: 2019-03-02 02:14:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Mar 2019 01:30:27 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    >
    > However, we're talking something like an 11% reduction in battery life
    > over two years (IIRC), and many people will swap out their phones for

    Ale liczb tam brak.
    Co to znaczy fast i normal ?

    Moze dla 1A jest ubytek 11%, a dla 2A jest ubytek 35% :-)

> [...]
    > większy prąd. W jednym przypadku to "zwarcie" wymagało drabinki
    > rezystorów by zapewnić konkretne napięcia na tych żyłach. Zwykłe zwarcie

    Bo tych pomyslow na sygnalizowanie bylo wiele, co firma to obyczaj,
    ale przez lata wypracowal sie prosty system ze zwarciem.

> [...]
    > modelu - czyli 1.4A czy 2A.
    >
    > 3. Nie ma czegoś takiego jak piszesz poniżej, że pociągnie np. 100A.

    IMO - starsze telefony mialy te kontrole gorsza.
    Ale owszem - jak podlaczysz male ogniwo li-ion pod zasilacz 5.0V, to
    100A nie poplynie.
    Szczegolnie jak po drodze jest jeszcze cienki kabel i jakis tranzystor
    wlaczajacy.
    Ale wieksze ogniwo wiecej wezmie.

    > ...lecz zapewniam Cię, że elektronika smartfona ZAWSZE ograniczy prąd do
    > maksimum dla danego smartfona - nawet w przypadku zasilacza z zerową
    > rezystancją wewnętrzną.

    Strasznie male te wtyczki i trudno zmierzyc :-)
    ale jaki jest prad maksymalny np dla samsunga S4 ?

> [...]
    > postaci takiej, że dość gwałtownie telefon w samochodzie, z uruchomionym
    > Yanosikiem i nawigacją - zaczął się rozładowywać. Zawsze było tak, że

    Ale czy to aby na pewno objaw zuzycia baterii ?
    Bo jesli pradu wplywa wiecej niz telefon potrzebuje, to nawet zuzyta
    bateria powinna sie ladowac.
    A jesli przestaje ... moze telefon wiecej zuzywa na potrzeby wlasne.
    Bo np program po upgrade lepiej procesor obciaza, czy wlaczyles LTE,
    czy np zmieniles operatora i nowy ma gorszy zasieg.

    > Druga rzecz, przy stanie baterii 20%, moment
    > uruchomienia prądożernej aplikacji zaczął skutkować wyłączeniem się
    > telefonu.

    O, i to juz jest objaw zuzycia.

> [...]
    > stronę. Rozmawiając o realiach:
    >
    > 1. Smartfon 3-letni, to zazwyczaj coś, co się wymienia.

    rozwoj elektroniki na szczescie przyhamowal, teraz moze nie byc powodu
    :-)

    > 2. Jeśli ktoś jest oszczędny, to jeśli zmiana w pojemności baterii po 3
    > latach powoduje dyskomfort, to kurde co za problem wymienić baterię
    > wartą 50zł na nową?

    Niewielki:
    https://www.youtube.com/watch?v=U0ePbtqaPVA

    Ale to byl telefon z wymienna bateria, sa modele w ktorych tak prosto
    sie nie da :-)

    J.

  • 39. Data: 2019-03-02 02:16:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Mar 2019 00:31:06 +0100, Marek S napisał(a):

    > No to podam konkretne dane. Na Nexusie 5 i 6 CurrentWidget podaje
    > napięcie ładowania 5V i 2A. Miernik w tym samym momencie pokazuje 9V i
    > 1.4A.

    Ale moze sie zgadzac - jesli przetwornica obniza 9V do 5, i
    jednoczesnie podnosi prad.

    J.

  • 40. Data: 2019-03-03 22:38:43
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-02 o 02:16, J.F. pisze:

    > Ale moze sie zgadzac - jesli przetwornica obniza 9V do 5, i
    > jednoczesnie podnosi prad.

    Nawet jeśli, to różnica jest prawie 30%. Jakoś zupełnie mi się to nie
    zgadza.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek