-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
s.nask.pl!news.nask.org.pl!news.uni-stuttgart.de!news.stw-bonn.de!news.netcolog
ne.de!newsfeed-fusi2.netcologne.de!feeds.phibee-telecom.net!feeder.news-service
.com!postnews.google.com!r31g2000vbi.googlegroups.com!not-for-mail
From: tomekjot <t...@g...com>
Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
Subject: Re: Klient to był kiedyś pan.... ( felieton )
Date: Sun, 25 Oct 2009 08:28:11 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 114
Message-ID: <4...@r...googlegroups.com>
References: <hbuqq2$1oo1$1@newsread2.aster.pl>
<hbuu16$lo$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<hbv1tb$27m7$1@newsread2.aster.pl>
<a...@m...googlegroups.com>
<p...@l...org.pl>
NNTP-Posting-Host: 77.113.100.89
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1256484491 8178 127.0.0.1 (25 Oct 2009 15:28:11 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Sun, 25 Oct 2009 15:28:11 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: r31g2000vbi.googlegroups.com; posting-host=77.113.100.89;
posting-account=yKLr3QoAAADzjsuSIC05pswSCRjGXR4_
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.3)
Gecko/20090824 Firefox/3.5.3 (.NET CLR
3.5.30729),gzip(gfe),gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.telefonia.gsm:983220
[ ukryj nagłówki ]dobra używanie google nie boli, ale niektórzy maja z tym kłopoty"
http://www.ekonsument.pl/a150_reklamacja.html
Reklamacja
Konsument ma zawsze prawo do złożenia reklamacji!
Reklamację możemy złożyć z tytułu niezgodności z umową (u sprzedawcy)
oraz z tytułu gwarancji (u producenta, sprzedawcy lub importera).
Niezgodność towaru z umową
Towar jest niezgodny z umową, gdy:
* jest uszkodzony (przykład: dziurawe spodnie, stłuczona lampa)
* jest niekompletny (przykład: książka, w której brakuje stron,
bluzka bez guzików)
* nie nadaje się on do celu, do jakiego jest zwykle używany
(przykład: długopis nie pisze, drukarka nie drukuje, pralka nie
pierze, komórka rozładowuje się po 2 minutach rozmowy)
* towar nie spełnia oczekiwań gwarantowanych przez sprzedawcę lub
producenta (przykład: w reklamie szamponu do włosów podano, że usunie
on łupież po 2 tygodniach, tymczasem łupież nie zniknął)
W takich przypadkach mamy prawo:
* żądać naprawy towaru
* domagać się wymiany na towar zgodny z umową
Gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa lub bardzo kosztowna i naraża
konsumenta na znaczne niedogodności możemy:
* żądać obniżenia ceny
* żądać zwrotu pieniędzy (odstąpić od umowy)
W jakim terminie możemy reklamować towar?
W ciągu 2 lat od zakupu towaru niezgodnego z umową możemy składać jego
reklamację. Należy jednak pamiętać, że w przypadku stwierdzenia
niezgodności, musimy zgłosić reklamację najpóźniej w ciągu 2 miesięcy
od jej wykrycia. Przekroczenie tego terminu spowoduje utratę
uprawnień.
Do kogo należy składać reklamację?
Reklamacje należy składać u sprzedawcy, zgłaszając się do niego z
paragonem i produktem. To on ponosi odpowiedzialność prawną za
sprzedany nam towar.
W jakiej formie należy składać reklamację?
Najlepiej składać reklamację na piśmie. Mamy wtedy dowód, że
reklamowaliśmy niezgodny z umową towar. Należy dopilnować, aby
sprzedawca podpisał się na reklamacji wystawiając datę jej przyjęcia.
Co zawrzeć w reklamacji?
Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe
informacje: data zgłoszenia reklamacji, dane kupującego, data nabycia
towaru, opis towaru (nazwa, typ, producent, nr seryjny, cena), opis
niezgodności towaru z umową oraz żądanie kupującego co do sposobu
doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową.
Gwarancja:
Gwarancja
Gwarancja obok reklamacji z tytułu niezgodności z umową, jest drugim
narzędziem umożliwiającym konsumentowi dochodzenie odpowiedzialności w
przypadku ujawnienia wady w nabytej rzeczy. Udzielenie gwarancji
następuje poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie
dołączonym do produktu (karcie gwarancyjnej).
Często wydaje nam się, że gwarancja jest jedyną metodą dochodzenia
naszych uprawnień. W rzeczywistości, zawsze mamy prawo reklamować
towar przede wszystkim z tytułu niezgodności z umową u sprzedawcy,
który ponosi odpowiedzialność prawną za sprzedany nam towar.
Kto wystawia gwarancję?
Gwarancję wystawia sprzedawca, producent bądź importer.
Czy gwarancja jest obowiązkowa?
Gwarancja nie jest obowiązkowa. Sprzedawca, producent bądź importer
może nam ją wystawić, ale nie jest to jego obowiązek.
Czy korzystając z gwarancji tracimy inne uprawnienia?
Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień
konsumenta wynikających z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z
umową. Jeżeli do jakiegoś produktu dołączono nam gwarancję, to jest
ona naszym dodatkowym uprawnieniem i tylko od nas zależy czy z niej
skorzystamy czy nie.
Jakie informacje powinny się znaleźć w gwarancji?
Żeby gwarancja była ważna, musi ona przede wszystkim określać
obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Dokument, nie określający
tych obowiązków, gwarancją nie jest (np. sam napis na opakowaniu "5
lat gwarancji").
Oprócz tego w gwarancji powinny się znaleźć: nazwa i adres gwaranta
lub jego przedstawiciela w Polsce oraz czas trwania i terytorialny
zasięg ochrony gwarancyjnej.
Ile czasu trwa gwarancja?
Prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji, wobec czego gwarant może
określić go według swego uznania.
Następne wpisy z tego wątku
- 25.10.09 15:40 Waldek Godel
- 25.10.09 16:41 J.F.
- 25.10.09 16:58 J.F.
- 25.10.09 17:28 Paweł
- 25.10.09 17:23 Pete
- 25.10.09 17:26 Pete
- 25.10.09 17:29 Pete
- 25.10.09 17:39 Pete
- 25.10.09 17:51 Liwiusz
- 25.10.09 18:02 ToMasz
- 25.10.09 18:24 Pete
- 25.10.09 18:25 Pete
- 25.10.09 18:27 Pete
- 25.10.09 19:14 Paweł
- 25.10.09 19:59 Liwiusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pomarańczowy rakietnyj on de telefon ;)
- Awaria VM?
- Fałszywe alerty
- DPD, przeniesienie numerów z a2mobile i z Orange
- Tapeta w Xiaomi
- 112
- Internet w Azji
- Się mi gówno przykleiło
- Tani darmowy manager plików
- Będzie Android z obsługą monitorów. Ciekawe bo to już było i się nazywało MHL
- Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
- Jak włączyć dźwięk startu Asystenta?
- MMSy
- hot spot traci connected device
- czy znacie bardziej popierdolone sieci niż polskie?
Najnowsze wątki
- 2025-07-21 cashback
- 2025-07-21 Pomarańczowy rakietnyj on de telefon ;)
- 2025-07-21 Gdańsk => Kotlin Developer <=
- 2025-07-21 Warszawa => Sales Executive / KAM <=
- 2025-07-21 Gdańsk => Programista Kotlin <=
- 2025-07-21 Białystok => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-21 opornosc falowa
- 2025-07-21 Katowice => Key Account Manager IT <=
- 2025-07-21 Wrocław => Controlling systems Consultant <=
- 2025-07-21 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-20 Absurdalny zakaz fotografowania będzie nowelizowany
- 2025-07-20 Takie tam...
- 2025-07-20 https://newsgrouper.org/pl.soc.prawo blokuje posty: 154 posts blocked.
- 2025-07-20 Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- 2025-07-20 Tani zakup z ali?