    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 7 Mar 2023 07:41:42 -0800 (PST)
    Subject: Re: Komputer diy - prostszego nie widziałem
    From: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 7 marca 2023 o 02:42:45 UTC-6 J.F napisał(a):
> [...]
    Turinga

    prosty procesor w ktorym nie bedzie wydzielonych rejestrow, alu, pamieci - tak jak w
    tej atarynkowej konsolce.

    licza sie jako tasma ale ogolnie to wypracowanie nie na temat Pan oddał :)
    > W sensie Turinga to raczej nie - tasma ma byc długa.
    > Może nawet nieskonczenie długa, bo choc uzyty będzie skonczony
    > kawałek, to nie zawsze wiadomo z góry jaki.
    >
    > Ale ale ... widzialem kiedy klawiature do peceta, polskiej produkcji,
    > zrobioną na Z80. Bez pamieci.
    > Widac rejestrow starczyło.

    Tak. Pamiec do jakiej sie przyzwyczailismy nie koniecznie musi byc elegancko na
    szynie czy nawet explicite w postaci rejestru.
    Jak "cos" robi za pamiec to starczy aby procesowac dane.

    > W drugą stronę były transputery, gdzie rejestrow w zasadzie nie było,
    > była pamiec robocza, pozniej chyba robiła za cache ..

    > Ale z garsci TTL mozna zrobic CPU.

    Moim zdaniem, powolujac sie na tego bidnego ponga, nawet nie koniecznie trzeba tego
    duzo.

    > Gdzies tam w szkole sie bawilismy programowanie hipotetycznej maszyny
    > o niewielkiej ilosci rozkazów. np miala rozkaz zwiekszenia rejestru o
    > 1, zmniejszenia, sprawdzenia czy jest 0 - ze skokiem warunkowym ...

    Ale to juz wypas byl :)
    Powoluje sie na tego ponga bo on jest na pograniczu. Niby dziala jak cpu a jednak
    sporo komponentow
    tam albo nie ma albo jest realizowane w sposob bardzo odmienny od nawet uwczesnego
    wyborazenia
    jak one sa realizowane.
    Dla mnie to jest procesor choc bardzo niestandardowy.
    Dla wielu to nie jest procesor bo nie ma konkretnych elementow znanych z procesora.

    Gdzie bym namalowal kreske pomiedzy procesorem a nie procesorem? Trudne pytanie.
    Trzeba by tak
    naprawde przejrzec kazdy uklad i stwierdzic czy wykazuje znamiona przetwarzania
    danych i bycia programowalnym.