  • 31. Data: 2010-04-20 09:54:47
    Temat: Re: Kto ma pierwszeństwo [img]
    Od: Meehoo <m...@B...pl>

    jerzu pisze:

    > To co zaznaczyłeś na obrazku to cyfra 2. Cyfra będąca początkiem
    > liczby 2008 albo 2009, po której to liczbie napisane jest jeszcze
    > Google. Na asfalcie to wymalowali?

    Heh, poważnie to jest dwójka? :-). Na moim ekranie tego nie widzę,
    zresztą, nie zdawałem sobie sprawy, że gógiel domalowuje jakieś znaki
    wodne na fotkach...

    Pozdrawiam i sorry za zamieszanie :-)

    --
    Meehoo

  • 32. Data: 2010-04-20 12:31:14
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Artur Maśląg <f...@p...com> writes:

    > Tyle, że on już minął skrzyżowanie - to było następne.

    Ta, oczywiscie. A skrecic w lewo bedzie mogl dopiero na trzecim
    skrzyzowaniu, tak? To dlaczego strzalki na lewym pasie, nakazujace
    skret w lewo, sa juz przed przejsciem dla pieszych? Gdyby to byly trzy
    osobne skrzyzowania, to te strzalki nakazywalyby skret na pierwszym,
    czyli w 'zielona' droge pod prad...

    MJ

  • 33. Data: 2010-04-20 15:40:39
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Apr 2010 08:06:49 +0200, w <hqjg96$i25$1@inews.gazeta.pl>, Artur
    'futrzak' Maśląg <f...@p...com> napisał(-a):

    > Trudno, by kierowca
    > miał sobie z góry zakładać, czy kolejne skrzyżowanie to nadal to samo,
    > czy już nie.

    A jeżeli na środku skrzyżowania będziesz miał wysepkę, to już to jest kilka
    skrzyżowań? :)

    PoRD jasno mówi -- "przecięcie się dróg", a nie jezdni. Nie da się ukryć, że od
    skrzyżowania odchodzą 4 drogi (w tym 3 dwujezdniowe).

    > Powinno być to jasno oznakowane, bez wątpliwości.

    A to swoją drogą.

  • 34. Data: 2010-04-20 18:11:24
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    Michal Jankowski pisze:

    > Ta, oczywiscie. A skrecic w lewo bedzie mogl dopiero na trzecim
    > skrzyzowaniu, tak? To dlaczego strzalki na lewym pasie, nakazujace
    > skret w lewo, sa juz przed przejsciem dla pieszych?

    Tak, tak, kierowca jadąc widzi skrzyżowanie z góry, a Ty widzisz
    znaki pionowe.

    > Gdyby to byly trzy
    > osobne skrzyzowania, to te strzalki nakazywalyby skret na pierwszym,
    > czyli w 'zielona' droge pod prad...

    Oczywiście - gdzie widzisz niby jazdę pod prąd? Ze znaków to nie wynika,
    pionowych nie widać, C-12 też nie było.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 35. Data: 2010-04-20 19:09:23
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    r...@k...pl pisze:

    > A jeżeli na środku skrzyżowania będziesz miał wysepkę, to już to jest kilka
    > skrzyżowań? :)

    To zależy od sytuacji i wcale nie jest takie oczywiste. Poza tym, tutaj
    nie ma wysepki, nie ma podobno C-12, nie wiemy jakie są inne
    oznakowania. Widać tylko poziome (a i to jak widać niedokładnie), a
    pionowych można się domyślać.

    > PoRD jasno mówi -- "przecięcie się dróg", a nie jezdni.

    Tak, to prawda.

    > Nie da się ukryć, że od
    > skrzyżowania odchodzą 4 drogi (w tym 3 dwujezdniowe).

    To jest Twoja interpretacja (choć też nie jestem przekonany o jej
    poprawności). Mało tego, Ty to widzisz z góry, a nie zza kierownicy.

    > A to swoją drogą.

    Nie, to podstawa. Zastanawianie się, czy pierwszeństwo się zmieniło,
    czy skrzyżowanie to jeszcze to samo, czy następne nie powinno mieć
    miejsca - od tego jest stosowane oznakowanie. W kwestii omawianego
    przypadku zbyt mało danych, by coś stwierdzić jednoznacznie, a
    kilka jakichś znaków stoi wcześniej - przed skrzyżowaniem.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 36. Data: 2010-04-20 19:35:59
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    Krzysiek Kielczewski pisze:

    > Nie mówi również, że skrzyżowanie dwóch dróg dwujezdniowych to cztery
    > skrzyżowania.

    Ba - ja tak wcale nie twierdzę, ponieważ to zależy od sytuacji
    i wszelkie wątpliwości winny być rozwiane stosownym oznakowaniem.

    > To skrzyżowanie (niestety nie znam "na żywo") jest wielkości typowego
    > skrzyżowania dwóch trzymasmowych miejskich ulic. Jednego skrzyżowania, a
    > nie ich serii. Żeby było jasne: ja nie twierdzę, że nie masz racji. Ja
    > chcę usłyszeć argumenty i przy okazji poznać jak inni kierowcy to
    > widzą.[1]

    Topologia takich skrzyżowań bywa różna i różne też jest oznakowanie.
    Tutaj niewiele o nim w sumie wiemy, poza dyskusją na temat P-15
    i brakiem C-12. Gdyby były jakieś zdjęcia od strony zachodniej
    i północnej, to można by dopiero wtedy ocenić, czyje zachowanie
    było poprawne, bądź jak człowiek powinien się tam zachować :)
    Dla przykładu:
    http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=Warszawa,+Marsz
    a%B3kowska&Submit=Szukaj&long=21.01530995&lat=52.216
    9876&type=2&scale=1a&svActive=false
    Czy na podstawie tego widoku można ocenić, jak się należy zachować
    na tym skrzyżowaniu i do kogo należy pierwszeństwo? Tu może być
    o tyle łatwiej, że jest C-12 przed każdym z wlotów.

    > Tutaj to się tylko mogę zgodzić :)

    Abo właśnie - to jest problem zasadniczy. Na drodze może nie być
    czasu na rozwiązywanie wątpliwości, czy też dowolną interpretację
    każdego kierowcy. Ma być jasne jak jechać należy.

    > 1 - koło domu mam takie "skrzyżowanie" gdzie 99% kierowców jedzie
    > niezgodnie z przepisami. Wolę się dostosować, niż co drugi przejazd
    > zawozić brykę do blacharza :)

    Wynika to z przyzwyczajeń, czy ze złego oznakowania? Nie wierzę, że
    99% jedzie niezgodnie z przepisami - z czegoś to wynikać musi :)

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 37. Data: 2010-04-20 19:36:19
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Apr 2010 19:09:23 +0200, w <hqkn4l$cno$1@inews.gazeta.pl>, Artur Maśląg
    <f...@p...com> napisał(-a):

> [...]
    > nie ma wysepki, nie ma podobno C-12, nie wiemy jakie są inne
    > oznakowania. Widać tylko poziome (a i to jak widać niedokładnie), a

    Wysepka akurat jest -- to to rondo.
    A że oznakowanie takie sobie... a od kiedy w PL drogi są porządnie oznakowane?
    ;)

    > Tak, to prawda.

    > To jest Twoja interpretacja (choć też nie jestem przekonany o jej
    > poprawności). Mało tego, Ty to widzisz z góry, a nie zza kierownicy.

    Cały kodeks jest tak napisany. Ty nie masz WIDZIEĆ, Ty masz WIEDZIEĆ :)
    A to akurat są dwie drogi krzyżujące się.

    Zresztą tak jak masz wiedzieć czy ta boczna droga z prawej jest drogą twardą
    czy nie, dojazdową do posesji (lub nie), a może wewnętrzną osiedlową...

> [...]
    > przypadku zbyt mało danych, by coś stwierdzić jednoznacznie, a
    > kilka jakichś znaków stoi wcześniej - przed skrzyżowaniem.

    Taka jest smutna praktyka oznakowania w PL (patrz poprzedni akapit).
    Tylko nikomu nie chce się karać zarządców dróg za to.

  • 38. Data: 2010-04-20 20:13:14
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    r...@k...pl pisze:
    > Tue, 20 Apr 2010 19:09:23 +0200, w <hqkn4l$cno$1@inews.gazeta.pl>, Artur Maśląg
    > <f...@p...com> napisał(-a):
    (...)

    > Wysepka akurat jest -- to to rondo.

    A gdzie C-12?

    Poczytaj sobie choćby ten materiał:
    http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/projektowanie/729-
    ronda-wplyw-oznakowania-na-zachowania-kierowcow?star
    t=2

    Skrzyżowanie rozszerzone z wyspą centralną:
    <cite>
    W praktyce prawidłowa klasyfikacja jest zatem bardzo utrudniona.

    Skrzyżowanie rozszerzone to prostu jeden z wielu rodzajów skrzyżowań z
    wyspą centralną. Wyspa zlokalizowana w środku takiego skrzyżowania nie
    powinna mieć średnicy mniejszej niż 30 m, najlepiej funkcjonuje przy
    średnicy ok. 40 m. Jest to skrzyżowanie zupełnie nie przypominające
    klasycznej rotundy, czyli ronda. W rzeczywistości jest to zespół 4
    skrzyżowań wielopasowych jezdni jednokierunkowych, przecinających się
    pod kątem prostym lub bardzo zbliżonym do 900.Powstało jako efekt
    dalszego ,,udoskonalania" ronda o wlotach rozszerzonych, prowadzonego w
    dawnym NRD. Nieco dopracowane później w Polsce. Ze względów
    bezpieczeństwa nie powinno funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej.

    Cechy charakterystyczne:

    * duża odległość pomiędzy wlotem i wylotem tej samej drogi,
    * wyraźnie określone punkty przecięcia potoków jednokierunkowych
    pod kątem zbliżonym do prostego,
    * duże promienie łuków umożliwiające swobodny i szybki przejazd w
    relacji na wprost - praktycznie bez odgięcia toru jazdy.
    </cite>

    > A że oznakowanie takie sobie... a od kiedy w PL drogi są porządnie oznakowane?
    > ;)

    Nie interesuje mnie fakt, że w PL teoretycznie drogi nie są porządnie
    oznakowane - oznakowanie ma być takie, by nie było wątpliwości.
    Przy okazji zwrócę uwagę, że złe oznakowanie nie jest żadnym argumentem
    w tej dyskusji - w szczególności w tej części wątku.

    > Cały kodeks jest tak napisany. Ty nie masz WIDZIEĆ, Ty masz WIEDZIEĆ :)

    Nieprawda. Mam wiedzieć jak się poruszać na podstawie tego co widzę,
    a nie na podstawie domniemań.

    > A to akurat są dwie drogi krzyżujące się.

    Z czego nic dokładnie nie wynika - czytaj wyżej.

    > Zresztą tak jak masz wiedzieć czy ta boczna droga z prawej jest drogą twardą
    > czy nie, dojazdową do posesji (lub nie), a może wewnętrzną osiedlową...

    Stąd też stosowne oznakowania, które mają być widoczne.

    > Taka jest smutna praktyka oznakowania w PL (patrz poprzedni akapit).

    Praktyka - jeżeli praktyka jest zła, to należy ją zmienić i tak też
    powoli się dzieje. Policja robi przeglądy oznakowań, powoli znikają
    koszmarki - trzeba reagować i zgłaszać samemu. To też działa.

    > Tylko nikomu nie chce się karać zarządców dróg za to.

    No cóż, jak się udowodni winę zarządcy (wiem, że trudno) to
    płaci odszkodowanie. Szkoda, ze droga długa i pokrętna...

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.

  • 39. Data: 2010-04-20 20:36:18
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Apr 2010 20:13:14 +0200, w <hqkqsd$q5e$1@inews.gazeta.pl>, Artur Maśląg
    <f...@p...com> napisał(-a):

    > (...)

    > A gdzie C-12?

    Wysepka nie musi oznaczać, że jest to rondo.
    Choć w tym przypadku być może kwalifikuje się.

  • 40. Data: 2010-04-20 21:00:25
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    r...@k...pl pisze:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Wysepka nie musi oznaczać, że jest to rondo.

    Aha - a przed chwilą napisałeś, ze to jest rondo, bo jest wysepka.
    Od kiedy C-12 oznacza rondo?

    > Choć w tym przypadku być może kwalifikuje się.

    Do oznakowania C-12, czy nazwanie tego rondem?

    Szkoda, że nie ustosunkowałeś się do opisu "Skrzyżowanie rozszerzone
    z wyspą centralną", pod które podpada omawiane skrzyżowanie
    - pewnie nie spodobał się miedzy innymi zapis "W rzeczywistości jest to
    zespół 4 skrzyżowań wielopasowych jezdni jednokierunkowych," oraz ciąg
    dalszy analizy podobnych rozwiązań.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.