  • 31. Data: 2016-02-18 20:41:47
    Temat: Re: Ledy "same" swiecą- chyba już było;)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek napisał:

    > Spada? Mnie uczono, że rośnie wraz ze wzrostem temperatury...

    Dobrze uczono, jasne że rośnie, spada prąd i pobierana moc.
    Przepraszam za -- jak to zwykle w urzędach tłumaczą, gdy
    napiszą głupoty -- "oczywistą omyłkę pisarską".

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2016-02-18 21:08:06
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Dobrze uczono, jasne że rośnie, spada prąd i pobierana moc.
    > Przepraszam za -- jak to zwykle w urzędach tłumaczą, gdy
    > napiszą głupoty -- "oczywistą omyłkę pisarską".

    Na Twoje usprawiedliwienie można dodać, że są i takie materiały, w
    których jednak spada. No ale włókna żarówkowo-żarowe robi się z metalu,
    a nie półprzewodników...

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 33. Data: 2016-02-18 23:41:00
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Żółci bracia są w tych kwestiach elastyczni;)

    Bo to trzeba isc w ostatni dzien targow:
    http://www.expoxxi.pl/events/182
    i kupic bezposrednio od Chinczyka co sie chce i co swiecilo na wystawie
    te pare dni. Nie chce im sie tego wiesc z powrotem, wiec wyprzedaja za
    bezcen fajne rzeczy. Tegoroczne targi juz sie odbyly, ale za rok warto.
    Mam juz pare swiecidelek od nich i bardzo sobie chwale.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 34. Data: 2016-02-19 00:59:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-18 o 21:08, JaNus pisze:

    > Na Twoje usprawiedliwienie można dodać, że są i takie materiały, w
    > których jednak spada. No ale włókna żarówkowo-żarowe robi się z metalu,
    > a nie półprzewodników...

    A termistor to półprzewodnik? ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 35. Data: 2016-02-19 09:31:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Na Twoje usprawiedliwienie można dodać, że są i takie materiały, w
    >których jednak spada. No ale włókna żarówkowo-żarowe robi się z
    >metalu, a nie półprzewodników...

    No, kiedys robilo sie z wegla :-)

    J.

  • 36. Data: 2016-02-19 09:32:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Friday, February 19, 2016, 12:59:02 AM, you wrote:

    > A termistor to półprzewodnik? ;)

    Termistor to żarówka?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2016-02-19 09:38:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    >Konsekwencje są dwie: bardziej gorące
    >włókno świeci jaśniej, czyli przetwarza energię z większą
    >sprawnością. Druga jest taka, że dość gwałtownie maleje
    >trwałość. Tak więc żarówki o tej samej mocy można mieć
    >rozmaite. Tu widać jak bardo mylą się ci, co wierzą w tzw.
    >"spisek żarówkowy" mający ograniczyć żywotność. Porozuminie
    >między firmami zapewne jakieś było, ale sprowadzające się
    >do ustalenia, że nie będziemy robili żarówek o marnej
    >sprawności, za to długowiecznych.

    Wierzysz w to ? Na pewno sie umowili ze nie beda robic zbyt trwalych,
    bo nie zarobia.
    Ewentualnie ubrali w ladne slowa "amerykanskie stowarzyszenie
    producentow zarowek zaleca trwalosc 1000h, albowiem jest ona optymalna
    z uwagi ..." i juz nikt nie moze skarzyc w sadzie :-)

    Nawiasem mowiac - to kiedys przeliczylem koszty przyjmujac
    wspolczynniki z wiki i mi wyszlo ze optymalna trwalosc to jakies 300
    h.

    To bylo przy obecnych cenach pradu i niedawnych cenach zarowek - jak
    sie umawiali moglo byc inaczej :-)

    >A nade wszystko nikt nie
    >będzie próbował podkopać konkurencji reklamą "nasze żarówy
    >świecą trzy razy dłużej niż ich".

    Ale mozna przeciez zareagowac "a nasze swieca dwa razy jasniej" :-)

    J.

  • 38. Data: 2016-02-19 09:54:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Dlaczego by miało być aż 5%? Przecież zmatowieni szkła (na przykład

    Jakies takie dane pamietam, chyba nawet gorsze.

    >przez chemiczne trawienie) polega na zrobieniu na jego powierzchni
    >gór
    >i dolin. Tworzą się maleńkie ni to pryzmaty, ni soczewki, równoległy
    >strumień światła zamieniany jest na lekki bałaganik. Nie ma tam
    >niczego,
    >co by światło dodatkowo pochłaniało.

    No to skad te 0.5% ? :-)

    Pryzmaty to chocby inny kat padania swiatla i wieksze straty na wiazke
    odbita ... ale przeciez ona nie powinna byc stracona, tylko wyjdzie w
    innym miejscu :-)

    Philips przestal robic zarowki matowe, ale zobacz np swietlowki

    http://www.philips.pl/c-p/8727900844481/tornado-auto
    matic-spiralna-swietlowka-energooszczedna
    Spiralna 15W - 900 lm
    http://www.philips.pl/c-p/8718291682646/softone-swie
    tlowka-energooszczedna
    w matowej bance 15W - 810 lm

    http://www.philips.pl/c-p/8718291680086/economy-spir
    alna-swietlowka-energooszczedna
    spiralna 20W - 1220 lm
    http://www.philips.pl/c-p/8711500830159/softone-kuli
    sta-swietlowka-energooszczedna
    w matowej kulce - 1140 lm

    >Podobnie jest z tymi delikatnymi
    >napyleniami -- wygląda to jak biały proszek, ale są to przezroczyste
    >kuleczki. Zło tkwiące w matowych żarówkach wmówił ludziom ten Łotysz
    >czy
    >Estończyk, który stworzył dyrektywę żarówkową (i ślad po nim
    >zaginął).

    No, ja tam przyznaje, ze sprawnosc zarowek jest tragiczna i wstyd tego
    uzywac.
    Chyba ze zima w Estonii, gdy ogrzewanie i tak jest pradem :-)

    Sam dawno wiekszosc zastapilem swietlowkami ... a teraz reszte LED.

    J.

  • 39. Data: 2016-02-19 11:00:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wierzysz w to ? Na pewno sie umowili ze nie beda robic zbyt
    > trwalych, bo nie zarobia.

    Wierzyć można komuś w coś. Mnie nikt niczego nie próbował wmawiać,
    piszę o własnych obserwacjach. Są one takie, że jak kupowałem
    ostatnią żarówkę na wolnym jeszcze rynku, płaciłem za nią poniżej
    złotówki. Za złotówke mogę sobie kupić do niej prąd starszający
    na dwa długie zimowe wieczory, jakieś kilkanaście godzin.

    > Ewentualnie ubrali w ladne slowa "amerykanskie stowarzyszenie
    > producentow zarowek zaleca trwalosc 1000h, albowiem jest ona
    > optymalna z uwagi ..." i juz nikt nie moze skarzyc w sadzie :-)

    Oglądałem film o tym spisku. Starano się w nim stworzyć taką
    atmosferę, jakby chodziło o arcyskomplikowaną produkcję czegoś
    tak zaawansowanego, że zwykły śmiertelnik bez sześciuu doktoratów
    i trzech habilitacji i tak nie pojmie jak działa żarówka. Źli
    ludzie się umówili i sobie tylko znanymi tajnymi sposobami
    ograniczyli żywotność. A zależność jest przecież prosta, wcześniej
    ją opisałem.

    > Nawiasem  mowiac - to kiedys przeliczylem koszty przyjmujac
    > wspolczynniki z wiki i mi wyszlo ze optymalna trwalosc to jakies
    > 300 h.

    No właśnie, gdyby zostało jak było, gdyby wciąż istniały tylko
    żarówki, żadnych LED-ów, to też bym pewnie prowadził swoje
    prywatne odczapistyczne badania. Knułbym przeciwko sobie, jak
    tu jeszcze bardziej ograniczyć czas pracy żarówek w domu. Czyli
    o ile podbić napięcie autotransformatorem, by mieć lepsze i tańsze
    oświetlenie.

    > To bylo przy obecnych cenach pradu i niedawnych cenach zarowek
    > - jak sie umawiali moglo byc inaczej :-)

    Mogło być i było, ale wciąż nie wierzę w to, że po prostu głównym
    celem było zrobienie nam krzywdy.

    > Ale mozna przeciez zareagowac "a nasze swieca dwa razy jasniej" :-)

    Właśnie nie można, bo ta jasność jest trudna do określenia zmysłami,
    a w dodatku ma przebieg logarytmiczny. Te wszystkie obecnie podawane
    sprawności i wydajności w lumenach z wata też są o kant żarówki potłuc,
    bo ludzie i tak stosują różne fikuśne abażurki, które często bardzo
    wiele tłumią. I to jest dla nich ważniejsze (bardzo słusznie), od
    jakichś sprawności. Gdy tylko o jasność chodzi, to do tego wymyślono
    oprawy z białymi płaszyznami przeznaczone *wyłącznie* do matowych
    żarówek. Ale tych dranie zabronili.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2016-02-19 11:12:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jakies takie dane pamietam, chyba nawet gorsze.

    > No to skad te 0.5% ? :-)

    Na przykład z wielokrotnego odbicia. Albo po prostu z grubszego szkła.

> [...]
    >
    > http://www.philips.pl/c-p/8727900844481/tornado-auto
    matic-spiralna-swietlowka-energooszczedna

    Jak patrzę na kule ze świetlówkami w środku, to nie jest ta sama delkatna
    mgiełka, jaka była na szkle żarówki. Ktoś projektując to ma przeważnie na
    uwaze założony efekt estetyczny, o sprawnoć już tak nie dba.

    > No, ja tam przyznaje, ze sprawnosc zarowek jest tragiczna i wstyd
    > tego uzywac.
    > Chyba ze zima w Estonii, gdy ogrzewanie i tak jest pradem :-)

    Sporo ludzi w takich miejscach mieszka (my też się łapiemy, niektórzy
    przynajmniej). I wstyd jest instalować w Finlandii grzejniki elektryczne
    tylko dlatego, że się zastąpiło żarówki droższymi i gorszymi świetlówkami.

    > Sam dawno wiekszosc zastapilem swietlowkami ... a teraz reszte LED.

    Ja włąściwie wszystkie dawno temu zastąpiłem halogenami. Teraz niektóre
    z nich mogę zastąpić LED-ami.

    --
    Jarek