  • 1. Data: 2010-05-16 17:56:55
    Temat: Lekko ot - uke chce danych naszych klientow
    Od: Mikołaj Jopczyński <m...@g...com>

    Witajcie,

    Sadze, ze jako grupa operatorow powinnismy zabrac glos w tej sprawie.

    Z calym szacunkiem dla UKE przekazywanie na tacy bez zadnego szyfrowania
    listy naszych klientow (z dokladnoscia do budynku) jest moim zdaniem
    poronionym pomyslem, korupcjogennym i az prosi sie o wyrzucenie tych
    danych do jakiegos smietnika w centrum wawy.

    Dla wiekszych telekomow to bardzo lakomy kasek....

    M.

  • 2. Data: 2010-05-17 07:23:25
    Temat: Re: Lekko ot - uke chce danych naszych klientow
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-05-16 19:56, Mikołaj Jopczyński wrote:
> [...]
    > danych do jakiegos smietnika w centrum wawy.
    >
    > Dla wiekszych telekomow to bardzo lakomy kasek....

    Listy klientów czy adresów zakończeń sieci?

  • 3. Data: 2010-05-17 07:57:36
    Od: kriZb <k...@n...no>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) napisał(a), dnia pięknego 2010-05-17 09:23:

    > Listy klientów czy adresów zakończeń sieci?
    Oczywiscie, ze pewnie adresy. I to zagregowane.
    Nie ma tam mowy o danych osobowych. Ot sprawozdawczosc.
    Tylko, ja chce zobaczyc liste np. Netii ;)

    K.

  • 4. Data: 2010-05-17 08:33:55
    Od: M <m...@g...com>

    On 17 Maj, 09:57, kriZb <k...@n...no> wrote:
    > Oczywiscie, ze pewnie adresy. I to zagregowane.

    Zagregowane do poziomu budynku - w Warszawie to może być blok/
    biurowiec, ale np. na wsi to najczęściej domek jednorodzinny (1
    budynek = 1 klient), czyli w praktyce pełna lista adresów klientów.
    Chyba lepsza byłaby tu agregacja na poziomie ulic, ale nie wiem czy
    tak można. Czy mogą ukarać (do 3% rocznych przychodów) jeśli dane
    dostaną w terminie, ale nie tak szczegółowe jak sobie zażyczyli?

    Przy okazji - udało się komuś wysłać maila do UKE w odpowiedzi na to
    co przyszło? Ja niestety dostaję zwrot:

    <r...@u...gov.pl>: host 172.16.1.36[172.16.1.36] said:
    554 Spam
    detected (in reply to end of DATA command)

    Jest jeszcze sprawozdawczość na temat rynków hurtowych. Jeśli mam 2
    dostawców: symetryk drogą radiową od innego WISP, oraz DSL TP - jakie
    podać adresy punktów styku? U mnie, u dostawcy, czy gdzieś w połowie
    drogi?

    Piszą tam też o możliwości zastrzeżenia danych stanowiących tajemnicę
    przedsiębiorstwa, na podstawie art. 9 ust. 1 PT - wystarczy napisać że
    zastrzegam na podstawie tego przepisu, czy trzeba to jakoś uzasadniać?

  • 5. Data: 2010-05-17 15:35:21
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    Szykujemy z KIKE wystąpienie przeciwko temu pomysłowi z kilku powodów.
    Poczynając od braku systemów paszportyzacji sieci u lokalnych ISP, poprzez
    brak danych archiwalnych na 2 lata wstecz (bo nie było obowiązku sporządzać
    takich raportów, a mało który system w mikrofirmie może wyeksportować takie
    dane wstecz, o ile jakikolwiek system jest), po zatopienie nas w papierach,
    bo UKE będzie o to pytać conajmniej raz w roku, a więc może pytać i 5 razy.
    Do tego dochodzi wysyłanie pod NIPem, a więc pod danymi firmy, brak
    uzasadnienia adekwatności zapytania względem nakładów, a obowiązek
    adekwatności oczekiwań musi być spełniony w świetle PT, itd. Postaam się tu
    powiesić szkic pisma głównego za kilka dni, bo w środę będziemy próbować
    rozmawiać na żywo z p. Prezes. Jeśli nie pomoże, będzie też skrócona wersja
    do powielania przez wszystkich zainteresowanych i wysyłania do UKE, MSWiA,
    KPRM, MI, UOKiKU i GIODO. To kolejny pomysł kompletnie z nikim nie
    przedyskutowany co do wykonalności w systemach operatorów i celowości. W
    praktyce służyć ma albo kolejnym przepychankom z TPSA, albo łataniu
    koszmarnych wyników kolejnej "inwentaryzacji" białych plam, albo wprost
    wywiadowni gospodarczej. Kłopot w tym, że UKE nie pokusiło się nie tylko o
    sprawdzenie jakie dane może uzyskać, w jakim terminie i jakim kosztem
    operatorów gł. lokalnych, ale też nie wysilono się choćby na podstawowe
    uzasadnienie tej wywiadowni, poza ogólnikowym hasłem, że UKE może, to rząda.
    Nie ważne jak mglisty jest cel i jakie są możliwości firm.

    Stąd pomysł protestu. Bo takich kwiatków przybywa, zamiast ubywać.
    Administracja publiczna mogłaby zająć się upraszczaniem sprawozdawczości i
    dostosowywaniem obowiązków do realnych możliwości adresatów. Zamiast tego
    pojawiają się kolejne pomysły wyśnione zza biurka.

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 6. Data: 2010-05-17 15:52:03
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    Użytkownik "Zboj" <z...@m...dot.pl> napisał w wiadomości
    > Szykujemy z KIKE wyst?pienie przeciwko temu pomysłowi z kilku powodów.
    > Poczynaj?c od braku systemów paszportyzacji sieci u lokalnych ISP, poprzez
    > brak danych archiwalnych na 2 lata wstecz (bo nie było obowi?zku
    sporz?dzać

    z miesiac temu wyrazilem swoje zdanie na ten temat w mailu do osoby, ktora u
    nich zajmuje sie tematem.

    Uzasadnilem dosc szczegolowo czemu technicznie to jest trudne do wykonania
    pomimo posiadania bazy danych dosc dobrze skonstruowanej. Niestety widac jak
    grochem o sciane

    Icek

  • 7. Data: 2010-05-17 15:57:47
    Od: Mikołaj Jopczyński <m...@g...com>

    W dniu 2010-05-17 17:35, Zboj pisze:

    > St?d pomys? protestu. Bo takich kwiatk?w przybywa, zamiast ubywa?.
    > Administracja publiczna mog?aby zaj?? si? upraszczaniem sprawozdawczo?ci i
    > dostosowywaniem obowi?zk?w do realnych mo?liwo?ci adresat?w. Zamiast tego
    > pojawiaj? si? kolejne pomys?y wy?nione zza biurka.

    Zebrales w "kupe" wszystkie moje ale - bravo!

    M.

  • 8. Data: 2010-05-17 21:38:12
    Od: Ślązak <s...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Zboj napisał:

> [...]
    > i dostosowywaniem obowiązków do realnych możliwości adresatów. Zamiast
    > tego pojawiają się kolejne pomysły wyśnione zza biurka.

    Obawiam się, że p. Prezes pozostanie głucha na protesty. Ma być zrobione i
    tyle, nieważne jak. Urząd sobie zażyczył, urząd ma mieć. :-( Ustawa niestety
    dopuszcza taki tryb pozyskiwania danych...

    --
    Ślązak

  • 9. Data: 2010-05-18 08:55:44
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Obawiam się, że p. Prezes pozostanie głucha na protesty. Ma być zrobione i
    > tyle, nieważne jak. Urząd sobie zażyczył, urząd ma mieć. :-( Ustawa
    > niestety dopuszcza taki tryb pozyskiwania danych...

    Ustawa niestety nie brzmi tak, jak chce ją widzieć UKE i jak piszesz. Są
    trzy istotne elementy:
    - czy był obowiązek lub choćby zwyczaj gromadzenia/raportowania danych w
    przeszłości - lex retro non agit - czyli prawo nie działa wstecz;
    - art. 6 PT w pkt. 2 wskazuje na proporcjonalność żądania danych do
    zakreślonego przez Prezesa UKE celu - cel nie został w praktyce określony, a
    rządanie UKE generuje nieproporcjonalny wysiłek operatorów, w dodatku
    powtarzalny do kilku razy w roku;
    - UKE może samo pozyskać dane z własnych baz, ew. opracować lepsze ankiety
    na przyszłość, ale co ważne - czas poświęcony UKE powinien być zaliczany do
    czasu jaki urzędy mogą kontrolować = absorbować przedsiębiorców w ciągu
    roku. Czas ten jest w przepisach określony na 30 dni w roku. Pomysły UKE
    dodają nam dodatkowych dni ślęczenia nad pomysłami urzędniczymi, nie zaś
    włąsną działalnością.

    Nieobecni nie mają racji. Należy róznym murem po prostu to oprotestować. Ale
    nie do pana wysyłającego mail, a równo po ministerstwach i maksymalnie z
    wielu stron. Rejestr stron zakazanych też był nie do ruszenia.

    Jak ktoś słał coś do UKE - podeślijcie. Spróbuję dorzucić do tekstu. Jutro
    może na Forum Szerokopasmowym temat uda się poruszyć, choć nie przewiduję
    rewolucji. Ale po Forum powieszę tutaj duży tekst KIKE i mniejszy -
    popierający stanowisko KIKE tak, by każdy mógł go powielić i słać, jeśli
    zechce się przyłączyć do protestu.

    Powtórzę jeszcze jedno - lokalni ISP nie mają zazwyczaj systemów
    paszportyzacji sieci, więc szczególnei wstecz nie są w stanie podać
    wymaganych danych, poza tym nie było oobiwązku ich gromadzenia w
    przeszłości, a i teraz jest on wątpliwy, bo w świetle przepisów powołanych w
    piśmie przez UKE, UKE może wymagać od nas raportowania ilości wtyczek, czy
    rozmiaru kombinerek, jeśli tylko tak postanowi. I to podstawa protestu. Nie
    zaś jak chciałby urząd - nasza negacja dla negacji.

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

    Ps. Poniżej roboczy tekst, do przemyśleń. Jest w nim kilka drobnych błędów -
    poprawię wraz z uzupełnieniami przed końcem tygodnia i dodam listę
    adresatów. Będę jednak wdzięczny za wszelkie propozycje do tekstu. Izba
    Gospodarcza teoretycznie ma większą siłę sprawczą, niż protest jednej firmy.
    A zorganizowana akcja po prostu jest skuteczniejsza.

    * * *

    Szanowny Panie, Szanowna Pani Prezes

    Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej zrzesza lokalnych dostawców Internetu
    w Polsce.

    W nawiązaniu do przesyłanej naszym członkom korespondencji i związanych z
    nią wątpliwości oraz problemów natury praktycznej, prosimy o komentarz do
    poniższych zagadnień.

    Większość naszych członków nie posiada systemów paszportyzacji sieci oraz
    systemów informatycznych, które umożliwiłyby eksport danych archiwalnych za
    lata ubiegłe. Sieci zazwyczaj dysponują jedynie informacjami dot. liczby
    abonentów w poszczególnych okresach, gdyż są one podstawą rozliczeń
    podatkowych. Nieliczne posiadają podział sieci na mniejsze niż miejscowość
    jednostki, jednak są i takie, gł. z terenów wiejskich, gdzie brak jest
    podziału na miejscowości zarówno w systemach ewidencyjnych, jak i w
    topologii sieci. Ręczne zliczanie faktur z lat ubiegłych nie jest
    rozwiązaniem z uwagi na fakt częstego braku powiązania danych na fakturze z
    danymi instalacji. Jednak ręczne zliczanie dokumentów per budynek w sieciach
    na kilka, czy kilkanaście tysięcy gniazd "conajmniej raz w roku" jest
    zadaniem iście syzyfowym. Proszę pamiętać, iż przynajmniej kilkadziesiąt
    procent lokalnych ISP wystawia faktury co miesiąc ręcznie lub w prostych
    programach do fakturowania, nie posiadających danych lokalizacyjnych. Nie
    korzystają one bowiem z automatycznych systemów bilingowych lub dysponując
    bazami, nie posiadają narzędzi do realizacji zapytań per adres z baz danych
    systemów finansowo-księgowych. Niestety nie zawsze istnieje możliwość
    dopisania odpowiedniego modułu z powodów licencyjnych lub historycznych
    (autorzy baz/systemów sprzed lat często nie pozostają w kontakcie z
    użytkownikami napisanych przez nich systemów).

    Proszę więc o informację, czy przekazanie danych z dokładnością do liczby
    abonentów w danej miejscowości/gminy we wskazanych datach spełni Państwa
    mionimalne oczekiwania dot. agregacji danych?

    Zauważyć jednak przy okazji należy również, iż wątpliwości budzą wyjaśnienia
    w "pytaniach i odpowiedziach" dot. samego pojęcia "miejscowość". Obejmuje
    ono zarówno wsie, jak i duże miasta. Czy istnieje w opracowaniach UKE próg
    wielkości miejscowości, do którego wystarczy wskazać fakt i liczbę
    posiadania infrastruktury i ilości abonentów?

    Ankieta nie pokazuje też danych szkieletowych, które w naszej opinii
    najefektywniej określają możliwość świadczenia usług szerokopasmowych i
    tranzytu IP oraz określają ew. duplikację sieci dostępowych i
    konkurencyjność usług. Fakt posiadania abonentów nie oznacza bowiem, iż sieć
    na danym obszarze może podłączać nowych abonentów lub poszerzać usługi dla
    obecnych abonentów. Czy nie trafniejszym byłoby zapytanie o potencjał
    głównych węzłów sieci w danych miejscowościach, zamiast agregować dane per
    budynek, z których nie daje się wywioskować potencjału sieci i możliwości
    rozwoju usług? Odrębną kwestią jest fakt, iż takie dane da się odtworzyć
    historycznie w lokalnych sieciach z dużym przybliżeniem - operatorzy
    zazwyczaj wiedzą gdzie i jakimi węzłami dysponowali w ciągu ostatnich 2 lat.
    Z drugiej strony corocznie składamy obowiązkowe raporty do UKE.

    Katlog zgłaszanych przez naszych członków wątpliwości zamykają wreszcie dwie
    sprawy. Po pierwsze dane opatrzone mają być NIPem, co wyklucza ich
    anonimowość. Po drugie oczekujecie Państwo danych za dwa lata wstecz,
    których nie było obowiązku generować, a więc operatorzy nimi nie muszą
    dysponować. W jaki więc sposób mają być one dla Państwa przygotowane przez
    lokalnych ISP?

    Niestety zmuszeni jesteśmy skonstatwać, iż jest to kolejna ankieta
    nakładająca kolejne oczekiwania (obowiązki?) sprawozdawcze na lokalnych ISP,
    których potencjał osobowy, charakterystyka sieci i zaplecze bazodanowe nie
    odpowiada realiom dużych telekomów. Dodatkowo jest to ankieta, której
    prowadzenie zapowiadają Państwo cyklicznie, "conajmniej raz na rok". Ile
    jeszcze kolejnych raportów przygotowywać mają lokalne, często jednoosobowe
    firmy (większość naszych członków, to przedsiębiorstwa mikro, które nie
    zatrudniają więcej, niż 10 osób)? I czemu UKE wprowadzając kolejną ankietę
    nie zdecydowało się na jakąkolwiek konsultację z KIKE lub lokalnymi ISP w
    zakresie danych posiadanych przez lokalnych ISP przed dystrybucją
    przedmiotowej ankiety? Czy nie można z nami przedyskutować Państwa nowych
    potrzeb a priori celem umożliwienia lokalnym ISP przygotowania mechanizmów
    gromadzenia i raportowania kolejnych danych? Izba Gospodarcza jest właściwym
    _partnerem_ do konsultacji nt. możliwości technicznych lub przezkazania
    operatorom informacji o potrzebie wprowadzenia nowych narzędzi
    informatycznych zanim efekt ich pracy będzie wymagalny.

    Na zakończenie chciałbym zauważyć, iż dyspozycja powołanego przez Pana art.
    6 PT w pkt. 2 wskazuje na proporcjonalność żądania danych do zakreślonego
    przez Prezesa UKE celu. Jesteśmy przekonani, iż agregacja danych na poziomie
    miejscowości, względnie w dużych miastach dzielnic lub osiedli, spełni
    oczekiwania postulowanej analizy UKE, a jednocześnie w świetle danych
    gromadzonych przez lokalnych ISP - będzie wykonalne przynajmniej dla danych
    bieżących.

    UKE wielokrotnie wskazuje, iż działalność lokalnych ISP zapewnia
    konkurencyjność na lokalnych rynkach operatorskich. Jest nam niezmiernie
    miło, iż tak jesteśmy w UKE postrzegani. Prosimy jednak ponownie o
    zrozumienie, iż lokalni ISP są wtedy konkurencyjni, gdy nie nakłada się na
    nich kolejnych kosztownych (czasowo i finansowo) obowiązków, które w dodatku
    nie przekładają się na ułatwienia w prowadzeniu lub finansowaniu ich
    działalności. Proszę bowiem choć raz spróbować uzasadnić adresatom Państwa
    ankiet, jakie przełożenie ma Państwa koeljna analiza dla działalności
    lokalnych ISP? Czy będzie chociaż przeciwdziałać obecnym kuriozalnym
    wydarzeniom mającym zaczerniać tzw. białe plamy przez duże telekomy blokując
    dostęp do środków z 8.4? Albo zwiększy pulę tych środków poza śmieszne
    wartości 1.5 mln Euro na województwo w kolejnych naborach? Czy UKE prócz
    zainteresowania problemami związanymi z działalnością TPSA, czy Netii, a
    obecnie samorządów w świetle nowej ustawy, znajdzie motywację i czas do
    spojrzenia na rynki lokalne okiem... operatorów lokalnych? Państwa ankieta
    nie pokazuje tego, co na rynkach lokalnych się dzieje, bo o to nie pytacie.
    A przesyłane do Państwa uwagi i propozycje pozstają najczęściej bez
    najmniejszego komentarza.

    Reasumując. Niestety lokalni ISP co do zasady nie będą w stanie przekazać
    Państwu realnych danych. Jeśli odpowiedzą - większość odpowiedzi będzie
    miała charakter mocno szacunkowy lub zagregowany na poziomie wyższym, niż
    zakładany przez UKE. Stanie się tak z powodów technicznej niemożności
    zastosowania wskazanych przez Państwa kryteriów. Warto też wskazać, iż jeśli
    UKE rzeczywiście zależy na konkurencyjności lokalnych rynków, warto
    przynajmniej spytać przedstawicieli lokalnych operatorów o ich możliwości
    i... spróbować wskazać potencjalne korzyści z przekazania UKE postulowanych
    danych.

    Lokalni ISP, małe i mikro przedsiębiorstwa, powinni przede wszytkim budować
    sieci i świadczyć usługi abonentom końcowym. Są to najefektywniejsze i
    najtańsze usługi na rynku. Często są to jedyne usługi ISP dostępne na
    terenach słabo zurbanizowanych, ale i zapewniające konkurencyjnośc w dużych
    miastach. Z uwagi na bardzo skromne zasoby osobowe i bazodanowe lokalnych
    ISP prosimy ponownie o uwzględnienie tego faktu w Pańśtwa oczekiwaniach i
    współpracę w urealnianiu obowiązków i oczekiwań publicznych względem tego
    segmentu usługodawców.

    Chyba, iż chcecie Państwo nas po prostu utopić w papierach lub karach za
    niewywiązywania się z obowiązków "uszytych" na znacznie większe firmy. To
    jednak prosta droga do uduszenia konkurencyjnoci i innowacyjności na
    lokalnych rynkach.

    Proszę o weryfikację Państwa oczekiwań i uczciwą dyskusję z lokalnymi ISP o
    wykonalnych formach współpracy i sposobach na redukcję ilości obciążeń,
    których w zasadzie żaden lokalny ISP od dawna już nie jest w stanie
    udźwignąć. Wiecie o tym Państwo bardzo dobrze zarówno sami, jak i z naszych
    spotkań. Może czas zrealizować okrągły stół z udziałem przedstawicieli
    administracji publicznej (MSWiA, MI, MRR), UKE i lokalnych operatorów? Tak
    dla odmiany, gdyż segment lokalnych dostawców Internetu w technologii
    Ethernet szacowany na ok. 1 mln. abonentów (tylu w kraju ma tylko
    Neostrada), nie widnieje mimo naszych postulatów nadal nawet w oficjalnych
    zestawieniach technologii dosyłowych.

    Z poważaniem,

    Piotr Marciniak
    Przewodniczący KR KIKE
    Grupa Robocza ds. Kontaktów z Administracją Publiczną KIKE
    Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej
    02-765 Warszawa, Al. Wilanowska 7A/32; tel. 022-22.99.200; fax:
    022-22.99.201
    KRS 0000316678; Regon 141637225 NIP: 9512270210

  • 10. Data: 2010-05-24 13:18:08
    Od: "Piotr Sz." <p...@W...com>

> [...]
    > wymaganych danych, poza tym nie było oobiwązku ich gromadzenia w
    > przeszłości, a i teraz jest on wątpliwy,

    Ja w swoim systemie takie dane spokojnie wyciagnalem z baz. Ustalenie
    aktywnosci klientow na podstawie systemu bilingowego nie jest wielka sztuka.
    :-)
    http://pyxisisp.pl/index.php?option=com_content&task
    =view&id=92

    Mysle ze w innych systemach tez jest to do zrobienia. A ze to upierdliwa
    sprawa bardzo, to jest faktem.

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com